Garmin GPS 135 vs. Garmin GPS 215/225
Fra : Agelby

Dato : 11-05-01 17:23

Hej Gruppe!

Min kone og jeg er netop begyndt at sejle i vores første båd.....sikke en
masse vi er gået glip af i alle de år, vi ikke har haft båd!!

Det er ikke blevet til de store ture endnu, men turene har været lange nok
til at kunne vurdere, at vi er ret trætte af den medfølgende GPS'er (Garmin
135).

Det er faktisk underordnet på hvilket tid af døgnet vi har sejlet -
display'et er meget vanskeligt at se i dagslys på grund af alle
reflektionerne fra vinduerne. Om aftenen er det stort set ikke bedre - det
indbyggede lys får faktisk alle de flydende krystaller til at
forsvinde....endda selv om der er flere forskellige lysstyrker!!!

Den tidligere ejer fortalte, at han stort set havde prøvet ALT for at kunne
aflæse display'et, men uden held - hans løsning havde været at købe en
navigator med farveskærm.

Vi er nu nået så langt i vores beslutning, at vi også vil købe en ny.

Vi har kigget i katalogerne og er faldet over en Garmin GPS 215 eller Garmin
GPS 225 (farveskærm).....er der nogen i gruppen, der har erfaringer med
disse gps'ere - specielt, hvor følsomme er de overfor lysreflektioner.

Når vi har udset os en Garmin er det fordi, at vi i vores naive tro bilder
os ind, at vi kan genbruge de strømstik m.m., som vores nuværende Garmin har
benyttet....er det helt forkert???

Og er der ekkolod i 215 eller 225???

Mange hilsner

Mette og Henrik Agelby

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 12-05-01 14:01

215 og 225 er uden ekkolod.

Garmin har en web side:
http://www.garmin.com/marine/compare.html

Hvor du kan sammenligne og se alle features på de forskellige Garmin
modeller.

Jeg har selv samme bekymring når jeg skal have skiftet min gamle AP Decca
navigator som har ekxtremt tydelige tal, der kan læses i næsten alt slags
vejr. Da jeg forelagde Garmin denne bekymring på sidste års messe sagde de,
at jeg burde vælge GPSmap 162 (eller 168 hvis den skal være med ekkolod) som
er lavet med en helt ny generations display. jeg har dog ikke købt den
endnu, så jeg kan ikke fortælle jer om nogen erfaringer.

- og om den er lige så god som de helt dyre modeller ved jeg ikke.

Skidt med ledningerne. Det er da vigtigere den passer i hullerne, så ikke I
skal lave nue huller i båden.

Bjarke

Fra : Tage Danielsen

Dato : 12-05-01 19:59

> [...]
> er lavet med en helt ny generations display. jeg har dog ikke købt den
> endnu, så jeg kan ikke fortælle jer om nogen erfaringer.

Garmin 162 eren har et flot display når du ser den indendørs, men så snart
den sidder ude i cockpittet falder den helt til jorden med alle de reklekser
der er i skærmen. Når du sidder foran den er det virkeligt irriterende hele
tiden at se sit eget spejlbillede i skærmen. Jeg fatter ikke hvorfor man
ikke har gjort ligesom på Navionics navigatorer hvor glasset buer en lille
smule og samtidig er mere "matteret" - her er der langt færre reklekser i
skærmen.
Med hensyn til Garmin 162eren er der også spørgsmålet om hvornår der i det
hele taget kommer søkort til denne - Garmin bliver ved med at udsætte
lanceringen af disse - det ender jo med at "systemet" er forældet den dag
det kommer på markedet så stærkt som udviklingen går i dag.
Så se jer nøje om inden i vælger Garmin til cockpitmontering - hvad angår
farveskærmene har jeg ingen erfaringer med disse, men det skulle ikke undre
mig om der også her er problemer med reflekser.

Tage Danielsen
http://surf.to/egaa
http://www.pd26.dk

Fra : Hans J. Bjarno

Dato : 13-05-01 22:27

Ret stor erfaring med Garmin 215/225. Forst og fremmest lad vaere med at
gaa til en farveskaerm hvis du saetter skaermen paa flybridge eller cockpit.
Farverne vasker fuldstaendigt ud. Jeg brugte kun 215 et aar og blev saa
misunderlig paa dem der havde chartplotters brugene C-MAP cartridges. Garmin
falder til jorden i sammenligning med andre plotters med C-MAP. Jeg bruger
nu Simrad, som jeg er meget glad for. Og saa er den endda lavet i Stovring i
det gamle land.......Hans Jorgen Bjarno