Merkur og de andre planeter
Fra : Sven Nielsen

Dato : 06-09-04 20:58

Hvilke datoer er det egentlig optimalt at forsøge at se planeten Merkur?
Det er ikke lykkedes for mig endnu, men burde man ikke kunne se den nu,
f.eks. ved 5:30 tiden (i Århus-området)?

Af de andre planeter må man ikke snyde sig selv for Venus, der står
sammen med Saturn og de klare stjerner Castor og Pollux i øst omkring kl.
4:00. Venus er næsten ufattelig klar. Den kan stadig ses efter det er
blevet lyst (!) hvis man ellers kan få øje på den.

Med en lille kikkert kan man også spotte Uranus og med lidt held Neptun.
Det var optimalt i august, men kan stadig lade sig gøre.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-09-04 21:18

Sven Nielsen wrote:
> Hvilke datoer er det egentlig optimalt at forsøge at se planeten
> Merkur? Det er ikke lykkedes for mig endnu, men burde man ikke kunne
> se den nu, f.eks. ved 5:30 tiden (i Århus-området)?

Den står op ved horisonten kl 6, og så skal du lægge noget tid til alt efter
udsyn. Merkur er lidt "dum", den er nemmere at fange om aftenen. Lige nu går
den "ned" ved 19 tiden, så med lidt held kan du fange den i et par timer
der.

Jeg bruger et såkaldt starchart program, som kan vise stjerne himlen på et
givent sted på et givent tidspunkt. Der er navne på alle planeter,
konstellationer, tåger osv, så det er nemt at at se hvad der er hvor.

Sig til hvis du vil have en (lovlig) kopi.

> [...]
> kl. 4:00. Venus er næsten ufattelig klar. Den kan stadig ses efter
> det er blevet lyst (!) hvis man ellers kan få øje på den.

Synes nu ikke der er meget underholdning i hverken castor eller pollux, de
er bare prikker for mig. Venus derimod er ganske klar ja, og man kan enda se
dens fase. Saturn er dog det store hit, selvom ringene ikke ser ud af
alverden sammenlignet med hubble billeder, så er det endnu det mest
fascinerende jeg har set igennem en stjerne kikkert.

Fra : N. Foldager

Dato : 07-09-04 00:44

Sven Nielsen:

Jo. Den står lige nu nær det østligste punkt i sin bane ("til højre"
for Solen), så det er optimalt.

Merkur står op kl. lidt i 5, og skal ses inden den opgående Sol
blænder for meget. Men den er aldrig rigtig nem, fordi den står lavt
i horisonten.

Ja. Det er flot.

Sune Storgård:

>Den står op ved horisonten kl 6, og så skal du lægge noget tid til alt efter
>udsyn. Merkur er lidt "dum", den er nemmere at fange om aftenen.

Hvorfor om aftenen?

> Lige nu går den "ned" ved 19 tiden, så med lidt held kan du fange den i et par timer
> der.

Nej, for da er Solen stadig på himlen.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-09-04 08:31

N. Foldager skrev:

> Jo. Den står lige nu nær det østligste punkt i sin bane ("til højre"
> for Solen), så det er optimalt.

På torsdag den 9. september skulle Merkur være i sin "vestlige
elongation". (ifølge K.U.'s Almanak). Det vil sige at den kan ses
*tidligst* før solopgang på morgenhimlen på torsdag.

> Merkur står op kl. lidt i 5, og skal ses inden den opgående Sol
> blænder for meget. Men den er aldrig rigtig nem, fordi den står
> lavt i horisonten.

Ja, vi må tidligt op og se planeter de næste morgener.
Jeg har kun haft fornøjelsen at se Merkur én enkelt gang med den
"håndholdte" og det "blotte" i 1990'erne. Da var det på vesthimlen
efter solnedgang.
--
'rluf :·)

Fra : N. Foldager

Dato : 07-09-04 10:33

>Jo. Den står lige nu nær det østligste punkt i sin bane ("til højre"
>for Solen), så det er optimalt.

Det vestligste punkt, selvfølgelig.

Niels Foldager

Fra : Lars

Dato : 07-09-04 19:20

In article <MPG.1ba6dfb226831fef9896b3@news.cybercity.dk>, sven@DONT.SPAM.ME.SCIENTIST.COM
says...
> Hvilke datoer er det egentlig optimalt at forsøge at se planeten Merkur?
> Det er ikke lykkedes for mig endnu, men burde man ikke kunne se den nu,
> f.eks. ved 5:30 tiden (i Århus-området)?

Hej, hvis du downloader det gratis program Celestia, kan du følge eksakt med i hvornår hvilke
planeter/ stjerner er synlige fra Århus.

Links & info herunder:
-----------------

Celestia is a free real-time space simulation that lets you experience our universe in three
dimensions. Unlike most planetarium software, Celestia doesn't confine you to the surface of
the Earth. You can travel throughout the solar system, to any of over 100,000 (< 2.000.000)
stars, or even beyond the galaxy. All travel in Celestia is seamless; the exponential zoom
feature lets you explore space across a huge range of scales, from galaxy clusters down to
spacecraft only a few meters across. A 'point-and-goto' interface makes it simple to navigate
through the universe to the object you want to visit.

Introduction to Celestia:
Many of us have looked up at the stars on a dark night and wondered what it would be like to
launch ourselves into space and soar among the stars. What do the astronauts of the space
shuttle really see when they look down upon our beautiful Earth turning slowly below? What
wonders might we encounter if we could really visit Saturn and journey right through its rings?
What might they actually look like up close? If you have ever wondered about these things and
would like to find out the answers, we of the Celestia community are happy to introduceyou to
Celestia!

Celestia is a free real-time space simulation that lets you visually experience our universe in
three dimensions.
Celestia was the initial inspiration and creation of Mr. Chris Laurel, a Seattle, WA computer
programmer who in 2001, decided to write a free software program to be made available to
everyone on the internet that would place you in control of a virtual reality world of the
solar system. His vision and dedication gave birth to a program that is unlike any other
planetarium program in existence. Celestia doesn't confine you to the surface of the Earth
asmany other programs do. Instead, Chris created a capability to travel throughout the solar
system and anywhere else in space, at any speed and in any direction you choose. If you wish,
you can fly via your own ?hyperdrive? spacecraft to visit stars circling the center of the
Milky Way beyond the confines of our Sun. You can even travel completely out of the Milky Way
galaxy and view it from far space.

----------------------
Hovedside:
http://www.shatters.net/celestia/
Bla med FAQ, Forum, Galleri, Add-on's med flere

Manual 1 mb
http://www.shatters.net/celestia/docs/userguide-1.1a.pdf
http://www.shatters.net/celestia/docs/CelestiaUsersGuide-1.3.1.doc

Prereleases etc.
http://www.shatters.net/celestia/files/

Selden's list, Add-On?s
http://www.lns.cornell.edu/~seb/celestia/
http://www.lns.cornell.edu/~seb/celestia/#2.2

http://www.mikecelestia.bravehost.com/real.htm

Over 2,000,000 stars from the Tycho & Hipparcos catalogues
(Standard Celestia contains approx 100.000 stars):
http://perso.wanadoo.fr/celestia.stars/index.html

Celestia lessonplan:
http://www.shatters.net/celestia/lesson/celestia-lesson.zip

Et ret flot galleri:
http://www.shatters.net/gallery/view_album.php?set_albumName=jacks_celestia

--
Best regards

Lars

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-09-04 09:05

Sven Nielsen skrev:
> [...]
> øst omkring kl. 4:00. Venus er næsten ufattelig klar. Den kan stadig
> ses efter det er blevet lyst (!) hvis man ellers kan få øje på den.

Nu har jeg været oppe at kigge de sidste to morgener. Det er
efter min mening nogle *meget* flotte konstellationer, man kan
se i disse dage, med Måneseglet, Venus, Saturn, Castor & Pollux
o.s.v. - Bemærk også at Sirius står og funkler lavt i sydøst med
en utrolig styrke - selv efter at morgenlyset har dæmpet de fleste
andre stjerner.

Det er ikke lykkedes mig at "fange" Merkur med min "håndholdte",
men i morgen fredag skulle den være nemmere at finde, fordi den
så står meget tæt på stjernen Regulus. (Lidt "til venstre" for øst).

--
'rluf :·)
- stil vækkeuret og oplev sceneriet på østhimlen