CBB optage samtaler
Fra : Kim Nielsen

Dato : 08-09-04 07:59

Hvad mener I om dette ?

At man nu på CBB kan optage samtaler uden modtageren informeres.

Jeg er klar over det er lovligt, men synes cbb bør gøre som i bankerne mv.
hvor man får at vide samtalen båndes når man ringer op. Det kan ikke være
svært at indføre den ekstra service.

Jeg vil selv ikke længere ringe til folk der har CBB telefonnumre og vil
heller ikke svare dem.

Nogle vil måske sige " hvis du ikke har noget at skjule ...." til disse folk
vil jeg sige, ok så lad mig komme hjem til dig og filme dig mens du er på
lokum for du har jo ikke noget at skjule - VEL ???

Sagen er at man stiller parterne uens, da den ene jo ved samtalen optages og
derfor ALDRIG vil sige hvad de mener men kun sige ting der kan fremkalde et
ønsket svar fra modtageren. Den der ved samtalen optages vil jo forsøge at
lokke modparten til at sige noget uoverilet. Så da parterne ikke er
ligeværdige i samtelen er det forkasteligt at optage den.

Sagen er at man vil få smidt ting i hovedet igen og igen, forestil dig konen
optager et skænderi, så skal man høre for hver detalje man har sagt i flere
år frem og det skal hives frem til familiefester og alle andre tidspunkter
hun lige kan gøre brug af det

CBB må kunne gøre det bedre.

Mvh Kim

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-09-04 08:06

"Kim Nielsen" <KN@kimstradingcompany.dk> writes:

> At man nu på CBB kan optage samtaler uden modtageren informeres.

[...]

> CBB må kunne gøre det bedre.

Ja, det er helt klart en funktionalitet der hører hjemme i
mobiltelefonen. Og det er slet ikke noget der bør sendes ukrypteret i
en email.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 08-09-04 14:51

Peter Makholm wrote:

> Ja, det er helt klart en funktionalitet der hører hjemme i
> mobiltelefonen. Og det er slet ikke noget der bør sendes ukrypteret i
> en email.

Jeg havde engang i forrige årtusinde en Panasonic mobiltelefon som havde
en knap, der gemte de næste 20 sekunders samtale efter at man havde
trykket på den. Ret praktisk hvis man lige fik nogen til at sige fx en
adresse i telefonen.

Nu har jeg købt en telefon til 300 kr (med tilskud) som har over 9 Mbyte
fri til MMS beskeder. Den burde kunne optage selv en længere samtale.
Det ville være mere brugbart end spil og farvedisplays.

--
Niels

Fra : ozzie

Dato : 08-09-04 08:25

Kim Nielsen skrev:
> [...]
> år frem og det skal hives frem til familiefester og alle andre tidspunkter

??? Jeg er ikke helt med.
Så vidt jeg er informeret, findes der en telefonsvarer hos CBB.
Den fungerer vel som andre telefonsvarere man har derhjemme.
Man plejer da at få klar besked, hvis det er en telefonsvarer
man har fat i, og så kan man jo bare lade være med at sige noget,
hvis man ikke ønsker at få det optaget.
Men det kan jo være det er noget helt nyt på cbb, som jeg har
overset.
m.v.h.
Erling

--
husk: fjern "spam" i min mailadresse
http://www.oz1eee.dk

Fra : Andreas Lundsteen

Dato : 08-09-04 08:29

"Kim Nielsen" <KN@kimstradingcompany.dk> skrev i en meddelelse

>At man nu på CBB kan optage samtaler uden modtageren informeres.

Har du eller andre links til mere information om dette?? Hvad sker der med
de båndede samtaler?

MVH Andreas

Fra : ozzie

Dato : 08-09-04 08:43

Andreas Lundsteen skrev:
> "Kim Nielsen" <KN@kimstradingcompany.dk> skrev i en meddelelse

> Har du eller andre links til mere information om dette?? Hvad sker der med
> de båndede samtaler?
>
> MVH Andreas

Jeg har lige været inde på cbb's side for at læse lidt om det.
Så vidt jeg kan se, er det cbb mobilsvar der er tale om.
Det fungerer nøjagtig som alle andre udbydere telefonsvarere
med undtagelse af, at dette mobilsvar OGSÅ kan aflyttes via internettet.
Alle og enhver kan selvfølgelig ikke gå ind og høre mobilsvaret, idet
det beskyttet med brugernavn og password.
Hvis man ikke sletter sine beskeder i mobilsvar, bliver de slettet
automatisk efter 14 dage.
m.v.h.
Erling

Fra : René Jacobsen

Dato : 08-09-04 08:52

Andreas Lundsteen wrote:
> "Kim Nielsen" <KN@kimstradingcompany.dk> skrev i en meddelelse

> Har du eller andre links til mere information om dette?? Hvad sker der med
> de båndede samtaler?
>
> MVH Andreas

"Mobilkunder kan optage telefonsamtaler" på comon:

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=19074

René

Fra : Kim Nielsen

Dato : 08-09-04 09:16

"Andreas Lundsteen" <lundsteenFJERN@DETTEmsn.com> skrev i en meddelelse

> "Kim Nielsen" <KN@kimstradingcompany.dk> skrev i en meddelelse

> Har du eller andre links til mere information om dette?? Hvad sker der med
> de båndede samtaler?
>
> MVH Andreas

Når du vil ringe til en person med CBB, trykker du et 8 tal først og ringer
så op. Hele samtalen bliver så optaget og baefter sendes den som en lydfil
til dig på din e-mail.
Du kan så afspille eller manipulere lydfilen som du har lyst til.

Det er IKKE telefonsvar vi taler om men optagelse af samtaler (dvs. to der
taler med hinanden over telefon

Mvh Kim

Fra : René Jacobsen

Dato : 08-09-04 09:12

Kim Nielsen wrote:
> [...]
> lokke modparten til at sige noget uoverilet. Så da parterne ikke er
> ligeværdige i samtelen er det forkasteligt at optage den.

Som du selv nævner er det lovligt. Det har også været muligt at gøre i
årtier. Forskellen er bare at nu bliver det nemt. Rigtig nemt. Også for
dem med mindre teknisk kendskab. Ring til telefonsvareren, tryk på 8 og
ring derefter op som normalt. Det er da til at finde ud af.

Markedet leverer jo de varer og ydelser som kunderne efterspørger.

Jeg mener ikke man kan sige at det er udelukkende godt eller udelukkende
skidt at bånde samtaler. Det kan bruges på en god måde, og det kan
bruges på en dårlig måde - som så meget andet her i verden.

Hvis CBB ikke leverer det så vil der være andre der leverer det. Fordi
der er en efterspørgsel, og fordi det nu er teknisk muligt, samt det er
fuldt lovligt (at _optage_ samtalerne).

> [...]
> år frem og det skal hives frem til familiefester og alle andre tidspunkter

Det er så de problemer det kan give. Og handler det i bund og grund ikke
om etik?

Det er ligesom mobiltelefoner med kameraer. Der er jo ikke noget galt i
at putte et kamera i en mobiltelefon. Men hvis man bruger den i
omklædningsrummet på skolen og bagefter hænger billederne op på gangen,
så er det ikke særlig sjovt mere.

Hvis konen har en etik der siger at man afspiller ikke båndede samtaler
ved familiefester, men at man løser problemerne på en anden og mere
konstruktiv måde, så er det ikke noget problem.

Hvis gæsterne har den etik at man afspiller ikke båndede samtaler ved
familiefester uden modpartens samtykke, så vil de kunne se at det konen
gjorde ikke var fair, og så vil hun skyde sig selv i foden ved at gøre det.

> CBB må kunne gøre det bedre.

Vi må kunne gøre det bedre?

René

Fra : Kim Nielsen

Dato : 08-09-04 09:26

"René Jacobsen" <r1@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Vi må kunne gøre det bedre?
>
> René

Jeg mener stadig CBB burde sætte en advarsel ind, så der kommer en besked
"denne samtale bliver båndet" når man bliver ringet op.

Men jeg kan kun løse problemet ved ikke at besvare cbb opkald.

Mvh Kim

Fra : René Jacobsen

Dato : 08-09-04 09:38

Kim Nielsen wrote:
> Men jeg kan kun løse problemet ved ikke at besvare cbb opkald.

Ja lige her og nu. Men hvis det bliver en success så vil de andre mobil
selskaber sandsynligvis også begynde at tilbyde samme service.

Desuden kan man portere mobil numre og man kan få hemmeligt nummer
hvilket gør det vanskeligt at identificere CBB kunderne.

Jeg har et "Telmore mobil nummer" hos Unotel. Men jeg kunne vel lige så
vel have det hos CBB.

René

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 08-09-04 09:52

"Kim Nielsen" <KN@kimstradingcompany.dk> wrote in message
> Jeg mener stadig CBB burde sætte en advarsel ind, så der kommer en besked
> "denne samtale bliver båndet" når man bliver ringet op.
>
> Men jeg kan kun løse problemet ved ikke at besvare cbb opkald.

Jeg kan sagtens se problemet, men du kan jo alligevel ikke beskytte dig mod,
at samtalen bliver optaget fra andre operatører.... Fx min N6230 kan jo også
optage samtaler... godt nok smider den et lille bip ind engang imellem, men
det er så lavt at man ikke hører det, hvis man ikke lytter efter det... Og
bagefter kan jeg nemt smide det ind i computeren....

--
Hygge...
Daniel

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-09-04 12:30

"Kim Nielsen" <KN@kimstradingcompany.dk> wrote

> Jeg mener stadig CBB burde sætte en advarsel ind, så der kommer en
> besked "denne samtale bliver båndet" når man bliver ringet op.

Jeg forstår ikke hvorfor du insisterer på at behandle CBB som et
særtilfælde. Er det du efterlyser ikke en generel lovændring, så alle
involverede parter i en samtale skal oplyses om at den bliver optaget?

Noget andet er at en fiksere funktionalitet ville være at bånde _alle_
samtaler og slette dem efter kort tid, medmindre man eksplicit gemmer
en kopi. Så skal man ikke tænke over at aktivere den, når man ringer
til et eller andet firma og laver en mundtlig aftale.

....Og så skal funktionaliteten ikke ligge hos udbyderen, men i den
lokale telefon, som Peter er inde på. Der er alt for mange muligheder
for tredjepart for at misbruge optagelsen ved en centraliseret løsning.

> Men jeg kan kun løse problemet ved ikke at besvare cbb opkald.

Den ide har andre skudt i sænk allerede.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-04 15:55

Kim Nielsen skrev:

>Jeg mener stadig CBB burde sætte en advarsel ind, så der kommer en besked
>"denne samtale bliver båndet" når man bliver ringet op.

Det mener jeg ikke. Det ville ødelægge funktionaliteten for den
der f.eks. prøver at knalde en hærværker.

Tjenesten tilbyder ikke noget man ikke kan i forvejen. Det er
faktisk en mangel at man ikke kan aktivere den midt i en samtale
som tager en uventet drejning.

På min skole fik inspektøren en samtale med en elev som kun var
blevet genkendt fordi den han ringede til, optog samtalen på sin
telefonsvarer. Det fik sat en stopper for hans chikane.

--
Bertel

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 08-09-04 15:09

René Jacobsen wrote:
> Kim Nielsen wrote:

> Som du selv nævner er det lovligt. Det har også været muligt at gøre i
> årtier. Forskellen er bare at nu bliver det nemt. Rigtig nemt. Også for
> dem med mindre teknisk kendskab.

Det har altid været nemt. KTAS udlejede engang i 80-erne en
telefonsvarer som havde et DIN stik (det brugte man dengang) som man
kunne forbinde den til en almindelig kasettebåndoptager. Så skulle man
bare trykke på optageknappen for at optage samtalerne.

Det krævede ikke meget teknisk kendskab.

--
Niels

Fra : www.spaceport.dk

Dato : 08-09-04 09:36

Hej Kim

Den mulighed var jeg slet ikke klar over jeg havde med mit CBB abonnement,
den service må jeg da absolut benytte mig af, nu ringer du jo nok heller
ikke til mig men, det et er da kanon man når man ringer til itbutikken og
vil brokke sig over en reklamation så har man da altid sælgers ord, på ordet
(Hvis du forstår)

Hvem gider da gemme en alm. samtale den er da ganske uinteressant at gemme
på, men det svarere vel til at samle på gamle DOS versioner eller .dll filer

Så men holdning er noget anderledes end din, og det er jo bare det

Tak for tippet

Fra : Sørensen

Dato : 08-09-04 10:26

> Hvad mener I om dette ?
> At man nu på CBB kan optage samtaler uden modtageren informeres.

> Jeg vil selv ikke længere ringe til folk der har CBB telefonnumre og vil
> heller ikke svare dem.

1: Du bør for fremtiden undgå al telefonkommunikation. Mange almindelige,
stationære telefonsvarer til fastnettet har også en optage funktion, som man
kan slå til inden man ringer op. Og en del mobiltelefoner kan optage
samtalen direkte fra telefonen - så kan man evt. sende den til sin egen
email som MMS bagefter.

2: Ydermere bør du måske også undgå al samtale face-to-face, da diverse
mp3-afspillere og minidiscs har en optagefunktion, og man kan derfor optage
samtaler enten via en skjult mikrofon, eller måske bare via høretelefonerne
hvis de er sluttet til mikrofon-indgangen istedet.

Ja, jeg kan godt se, at de er blevet en smule lettere med CBB (MEGET lettere
i forhold til eksempel 2), men der er jo ikke noget rigtigt nyt i det. Og
jeg mener ikke, at man skal være så bange for det. Man stoler vel på dem,
man siger fortrolige ting til - og det kan misbruges på så mange måder..
Hvis ikke man kan stole på dem, siger man ikke fortrolige ting til dem.

Derimod bliver det da en kæmpe fordel, at man let kan optage aftaler og
deslige, som butikker, supportcentre og håndværkere måske vil prøve at løbe
fra efterfølgende..

VH Sørensen

Fra : David T. Metz

Dato : 08-09-04 13:21

Kim Nielsen wrote:
> [...]
> har sagt i flere år frem og det skal hives frem til familiefester og
> alle andre tidspunkter hun lige kan gøre brug af det

Mener du virkelig at bånding af telefonsamtaler gør en forskel i den slags
sager?

David

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-09-04 13:44

> [...]

> Jeg vil selv ikke længere ringe til folk der har CBB
> telefonnumre og vil heller ikke svare dem.

IMHO overreagerer du helt ekstremt.
Som andre har nævnt er det ikke noget nyt at samtaler kan optages,
det er bare blevet nemmere.
Hvorfor vil du iøvrigt ikke ringe *til* CBB abonenter ? så vidt jeg
kan forstå har de ikke mulighed for at optage indgående samtaler (det
er der andre systemer der kan).

Har du foresten tænkt på at rigtig mange større firmaer optager
samtlige ind og udgående samtaler ? Specielt firmaer der sælger via
telefonen eller lign. ting.

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-09-04 02:56

> Hvad mener I om dette ?

Alt mobiltrafik siden indførslen af GSM 900/1800 er blevet optaget på
harddiske og gemmes i en periode, som jeg ikke kender.

Claus

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-09-04 07:56

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev:

> Alt mobiltrafik siden indførslen af GSM 900/1800 er blevet optaget på
> harddiske og gemmes i en periode, som jeg ikke kender.

Næppe. Hvis det havde været tilfældet ville det jo nok have været brugt
i Thorsen-sagen i sin tid.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-09-04 19:14

> Næppe. Hvis det havde været tilfældet ville det jo nok have været brugt
> i Thorsen-sagen i sin tid.

Nej, det er ikke så simpelt, fordi data er pakket fra hver enkel mast og
skal først isoleres. men det kan lade sig gøre.

Claus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-09-04 13:37

Claus Tersgov skrev:

> Nej, det er ikke så simpelt, fordi data er pakket fra hver enkel mast og
> skal først isoleres. men det kan lade sig gøre.

Hvis det havde været muligt, så var det nok også gjort i en del
straffesager/efterforskning af disse.

Derimod, så oplysning om hvilken telefon der er tilsluttet hvilken mast,
hvornår, det gemmes, og det bliver også brugt, i f.eks. Thorsen-sagen.

Oprentligt i GSM så var det ikke muligt at sætte aflytning af en telefons
samtaler, det er først kommet til sidenhen.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
Jeg har lavet en ny hjemmeside http://milli.dk/

Fra : Fischer

Dato : 09-09-04 05:48

> Jeg vil selv ikke længere ringe til folk der har CBB
> telefonnumre ......

For at gentage andre:
Funktionen kan vist kun bruges hvis disse selv ringer op.
Jeg har for øvrigt et CBB-nummer, men det er for over et år siden flyttet
til Telmore.

> CBB må kunne gøre det bedre.

Jeg synes (også) at din reaktion er ret hysterisk. Optage-fynktion findes
allerede på mange mobiltelefoner, og det er let at optage samtaler på andre
måder hvis man ønsker.
Hvis du synes loven er urimelig, så bør du arbejde på at ændre den, men jeg
synes ikke du kan bebrejde CBB.

*Fischer

Fra : Per O.

Dato : 09-09-04 14:54

Kim Nielsen wrote:
> [...]
> disse folk vil jeg sige, ok så lad mig komme hjem til dig og filme
> dig mens du er på lokum for du har jo ikke noget at skjule - VEL ???

Nu sammenligner du æbler og pærer !
Det formodes at begge parter taler hvis en SAMTALE skal kunne optages. Hvis
du får et opkald som du ikke ønsker at besvare, kan du bare kanlde røret på
igen, der står ingen steder at du behøver at sige noget ! Hvis du har
nummerviser, kan du også bare lade være med at besvare opkaldet. Hvis du
alligevel ønsker at sige noget, kan man vel med rimelighed forvente at du
ikke siger noget som du ikke er voksen og ansvarlig nok til at kunne tåle at
høre igen !

Det er derimod ret usædvanligt at man optager tv på andre menneskers toilet
.... jeg kan sket ikke se analogien.

Per O.

Fra : Steen

Dato : 09-09-04 16:59

"Kim Nielsen" <KN@kimstradingcompany.dk> wrote in

> Jeg vil selv ikke længere ringe til folk der har CBB telefonnumre og vil
> heller ikke svare dem.

Hvordan kan du lige se, om et telefonnummer der ringer, er et CBB nummer?

--
Steen
danmark = dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-09-04 10:02

Kim Nielsen wrote:

> Hvad mener I om dette ?
>
> At man nu på CBB kan optage samtaler uden modtageren informeres.

Min tudsegamle, 300 kroners telefonsvarer jeg brugte dengang jeg
havde fastnettelefon, havde også en knap jeg kunne trykke på hvis
jeg villle bånde en samtale, det er der da ikke noget nyt i. Jeg
kan slet ikke se hvad der er at panikke over??

--
Hygge..
Thomas