Vietnam film?
Fra : Martin Ohlsson

Dato : 07-09-04 17:44

Hej gruppe

Jeg har et spørgsmål omkring Vietnam film. Der er selfølgelig lavet utallige
film om Vietnam-krigen med forskellige synspunkter, intentioner, præmisser,
holdninger og politikker.

Men hvilke(n) film mener i der beskriver situationen i Vietnam/USA og krigen
i det store hele bedst? Her tænker jeg mere på film som "Born of the 4th
July", der beskriver historike fakta og følelser og holdninger.. fremfor
film meget fokuseret på at lave et actionbrag baseret på krigen.

Jeres bud?

Mvh. Martin

Fra : No Humor Man

Dato : 07-09-04 18:07

Martin Ohlsson wrote:
> [...]
> July", der beskriver historike fakta og følelser og holdninger.. fremfor
> film meget fokuseret på at lave et actionbrag baseret på krigen.
"Født den fjerde juli", er det ikke mere en film der omhandler tiden
"efter" krigen, og hvordan de hjemvendte soldater bliver behandlet af
deres landsmænd?

Da jeg ikke er historiker, eller var der da det skete, ja, så kan jeg
vel kun vurdere ud fra hvad jeg selv tror. Vil mene at "Apocalypse Now"
og "Platoon" meget godt viser det kaos der var i den krig.

"First Blood" kan vel også anses for at give et billede af hvordan det
var i USA efter Vietnam krigen og hvor svært det var for soldaterne at
finde sig til rette i samfundet igen, da de kom hjem.

Ved ikke lige om det var det du mente... men det var i hvert fald lige
et par bud...

--
No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers
ICQ: 67778624

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 09-09-04 14:24

"No Humor Man" <no.humor.man@webspeed.dk> wrote in message
> [...]

> i USA efter Vietnam krigen og hvor svært det var for soldaterne at finde
> sig til rette i samfundet igen, da de kom hjem.

Så kan vi vist også lige så godt tage Taxi Driver med i købet

/Mikkel

Fra : Peter Risager

Dato : 07-09-04 18:29

> [...]
> of the 4th July", der beskriver historike fakta og følelser og
> holdninger.. fremfor film meget fokuseret på at lave et actionbrag

The Deer Hunter er ihvertfald en af de bedste, om der er så meget politisk
ved jeg nu ikke, men den viser hvordan det må have været for de implicerede
og deres familier.

--
Peter Risager
"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 08-09-04 13:19

"Peter Risager" <peden@anarki.dk> wrote in message

> The Deer Hunter er ihvertfald en af de bedste, om der er så meget politisk
> ved jeg nu ikke, men den viser hvordan det må have været for de
implicerede
> og deres familier.

R.. dårlig film. Deer Hunter er slet og ret noget langtrukkent bras - jeg
vælger at tro det er fordi den dengang den kom frem skabte så meget furore,
at myten om at den skulle være god er groet fast.

Fra : KNL DtP

Dato : 07-09-04 19:13

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men hvilke(n) film mener i der beskriver situationen i Vietnam/USA og krigen
> i det store hele bedst?

Full Metal Jacket (1987) http://www.imdb.com/title/tt0093058/

Her er træningen før 'nam og soldaternes psykologiske ændring meget i fokus -
action-delen fyldet ikke så meget, hvilket gør det til en meget interessant
krigsfilm.

Åbningsscenen, hvor Sgt. Hartman (Lee Ermey) går rundt blandt de nye marines,
og i stort set ét enkelt klip fortæller dem hvad han synes om dem, er
simpelthen genial.

MVH

Kristian

Fra : John Doe

Dato : 07-09-04 20:04

> [...]
> July", der beskriver historike fakta og følelser og holdninger.. fremfor
> film meget fokuseret på at lave et actionbrag baseret på krigen.

'Vejen til Vietnam' er faktisk også ret god. Den skildre hvordan USA
(præsident LBJ), blev trukket længere og længere ud i lortet...

Andre end mig, der synes at den er rigtig god?

John

Fra : jytte

Dato : 07-09-04 21:21

Killing fields. Handler om venskabet mellem en sydvietnarmeser og en
amerikansk journalist, som kommer væk fra hinanden da Pnom Phen skal rømmes.
God !!

Jytte

Fra : Morbid Angel

Dato : 08-09-04 01:14

On Tue, 7 Sep 2004 22:21:01 +0200, "jytte" <missmerkur@esenet.dk>
wrote:

>Killing fields. Handler om venskabet mellem en sydvietnarmeser og en
>amerikansk journalist, som kommer væk fra hinanden da Pnom Phen skal rømmes.
>God !!
>
>Jytte

Du må vist se den film igen da den ikke har noget med krigen i vietnam
at gøre her er et hint Pol Pot :)

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : jytte

Dato : 08-09-04 17:08

"Morbid Angel" <morbid_angel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du må vist se den film igen da den ikke har noget med krigen i vietnam
> at gøre her er et hint Pol Pot :)
>
> Mvh
>
> MA
> Øh nåh ja, men hva´ faen. Om det er i Kampuchea eller Vietnam gør vel ikke
så meget. Den handler jo netop om forholdet mellem en amerikaner og en
"indfødt" Yes?
En meget god film.

Venlig hilsen
Jytte

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-09-04 18:55

jytte skrev:

>Killing fields. Handler om venskabet mellem en sydvietnarmeser og en
>amerikansk journalist [...]

Han er nu cambodianer.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Feeling 102, acting ~

Dato : 07-09-04 21:33

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> July", der beskriver historike fakta og følelser og holdninger.. fremfor
> film meget fokuseret på at lave et actionbrag baseret på krigen.

Min yndlings Vietnam film:

"De kaldte os helte" (på engelsk: Casualties of War).

Michael J. Fox spiller fremragende, ligesom den tilfangetagne pige.
Måske er jeg en tøsedreng, men jeg bliver altså meget rørt og rystet hver
gang, jeg ser den film.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 08-09-04 02:00

> [...]
>
> Michael J. Fox spiller fremragende, ligesom den tilfangetagne pige.
> Måske er jeg en tøsedreng, men jeg bliver altså meget rørt og rystet

Det er også stærke sager, hjulpet stærkt på vej af Morricones musik.

Mark

Fra : Zeki

Dato : 07-09-04 22:12

> Men hvilke(n) film mener i der beskriver situationen i Vietnam/USA og
krigen
> i det store hele bedst?

Hmm....'Missing in action' med Chuck Norris? Eller 'Rambo part II'?

Ved nærmere eftertanke må det være Platoon.

Mvh Zeki

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 08-09-04 01:59

> Hmm....'Missing in action' med Chuck Norris? Eller 'Rambo part II'?
>
> Ved nærmere eftertanke må det være Platoon.

Det vil jeg også mene.

Mark

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 08-09-04 07:54

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> wrote in message news:<chllj6$eeg$1@news.net.uni-c.dk>...

> Det vil jeg også mene.
>
> Mark

I den trio, vil jeg holde mig til Missing In Action er den tæteste på
virkeligheden. C. Norris var officer i Vietnam krigen .

Fra : Morten DH

Dato : 08-09-04 10:18

> [...]
> July", der beskriver historike fakta og følelser og holdninger.. fremfor
> film meget fokuseret på at lave et actionbrag baseret på krigen.

En af mine personlige favoritter "Heaven & Earth" skildrer krigen fra en
lidt alternativ vinkel... her ser man lidt tættere på krigens konsekvenser
for den almindelige vietnameser, som bare ville passe sine marker og leve
som hidtil; men bliver klemte mellem Amerikanerneog deres modstandere.

Og den er vist baseret på en virkelig persons oplevelser...

Fra : Silver

Dato : 08-09-04 17:28

> [...]
> July", der beskriver historike fakta og følelser og holdninger.. fremfor
> film meget fokuseret på at lave et actionbrag baseret på krigen.

Ikke en spillefilm som sådan men Dear America - letters from Vietnam som er
en sammenstykket dokumentar film hvor MANGE forskellige kendte personer
læser op fra breve sendt hjem til familier af soldater som på forskellige
tidspunkter blev KIA, mens der vises klip fra Vietnam som vi kender det fra
Discovery, og med musikken fra den tid.

Den går lige ind til benet og viser sjælen af Usa da det blev vendt på
vrangen.

Kanon dokumentar.

Silver.

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 09-09-04 20:01

"Silver" <dsl46016@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Discovery, og med musikken fra den tid.
>
> Den går lige ind til benet og viser sjælen af Usa da det blev vendt på

Det skulle jeg lige til at sige!
Utroligt god film. Jeg så den i biografen og husker tydeligt stemningen i
hele salen. Der blev godt nok holdt kæft den aften! Især er der enkelte
scener der hænger fast, såsom den hvor en flok soldater sidder med
tilbageholdt åndedræt og lytter til en transistorradio med nyheder
hjemmefra, hvor en speaker fortæller hvilke enheder der trækkes ud af
Vietnam, og deres jubel og lettelse da deres kompagni bliver nævnt. En meget
stærk scene IMHO.
Jeg har den vist endda på VHS et eller andet sted.... Hmmm... måske skulle
jeg bryde et princip og sætte et bånd på for a change...
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : outzen

Dato : 09-09-04 11:43

> [...]
utallige
> film om Vietnam-krigen med forskellige synspunkter, intentioner,
Hvad med Good >Morning Vietnam den skildre da et venskab mellem en
amerikaner og en ung mand som er tilknyttet Vietkong
jesper

Fra : Ronny Roy Nielsen

Dato : 09-09-04 15:16

> [...]
> July", der beskriver historike fakta og følelser og holdninger.. fremfor
> film meget fokuseret på at lave et actionbrag baseret på krigen.

The Green Berets med John Wayne er en ret realistisk og autentisk film om
Vietnamkrigen

Yeah right!

Fra : John

Dato : 09-09-04 17:09

Full Metal Jacket
Hamburger Hill
Platoon

Dette er mine bud

mvh.

John

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 09-09-04 18:02

Ronny Roy Nielsen wrote:

> The Green Berets med John Wayne er en ret realistisk og autentisk
> film om Vietnamkrigen

Ha, jeg ville til at nævne denne film som en joke. Men det er måske også
for sjov at du nævner den?

Filmen er et flot eksempel på, hvordan krigsforherligende forløjet
filmpropaganda forvansker vores opfattelse af, hvad der skete.

Mikkel

Fra : Ronny Roy Nielsen

Dato : 09-09-04 20:10

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Ha, jeg ville til at nævne denne film som en joke. Men det er måske også
> for sjov at du nævner den?

Scroll lidt ned i mit oprindelige indlæg :)

> Filmen er et flot eksempel på, hvordan krigsforherligende forløjet
> filmpropaganda forvansker vores opfattelse af, hvad der skete.

Ja, den er skrækkelig.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 09-09-04 21:39

Ronny Roy Nielsen wrote:
> "Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Scroll lidt ned i mit oprindelige indlæg :)

Ååh...

> Ja, den er skrækkelig.

Jeps.

Mikkel

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 09-09-04 18:22

Hej

Der findes ikke nogen god film om Vietnamkrigen al den stund alle filmene er
amerikanske. Den eneste jeg kan forlige mig med er Apocalypse Now. Over 1
mill. vietnamesere blev dræbt under krigen, børn blev født vanskabte pga. de
afløvningskemikalier den amerikanske hær hældte ud over landet fra luften,
man angreb sagesløse landsbyer med napalm, som brændte alt levende, kvinder,
børn, mænd, dyr. Den amerikanske hær havde intet at gøre i Vietnam.

Mvh

Jørgen

Fra : 3W

Dato : 14-09-04 06:35

"Jørgen Jacobsen" <jabber@stofanet.dk> wrote in message
> Den amerikanske hær havde intet at gøre i Vietnam.

Det er mange vietnamesere naturligvis uenige i.

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 14-09-04 16:34

> [...]
> er
> amerikanske. Den eneste jeg kan forlige mig med er Apocalypse Now.

Full Metal Jacket forholdt sig da også temmelig kritisk til krigen og i et
vist omfang også Casualties of War (som også er en sand historie).

Du kan ikke skære alle amerikanere over én kam!

Mvh
Mikkel