12 Angry Men
Fra : Anders Houmark

Dato : 07-09-04 03:03

Hej.. Jeg vil blot anbefale jer at se denne klassikker fra 1957:
http://www.imdb.com/title/tt0050083/

Ganske kort fortalt handler filmen om en 12 mand stor jury, der skal
beslutte, om en 18 årig ung mand skal i den elektriske stol for drab på sin
far eller om han skal frifindes.
Der er ingen smarte kamera bevægelser, ingen farver, ingen der dør / har sex
/ slås og sidst men ikke mindst - hele filmen foregår i et lille og kedeligt
lokale. I starten af filmen ser man juryen sidde i retssalen og få
instruktion af dommeren, ca. midt i filmen ser man et klip fra wc'et, men
dette varer kun et par minutter. 99,5 % af hele filmen foregår i juryens
mødelokale.

Det filmen overlever på er det gode skuespil og den spændende handling.
Der er en grund til, at den er stemt ind som den #21 bedste film gennem
tiden hos IMDB. Det er et mesterværk!

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 07-09-04 07:05

Anders Houmark wrote:
>- hele filmen foregår i et
> lille og kedeligt lokale.

Måske er det oprindeligt et teaterstykke?

> Der er en grund til, at den er stemt ind som den #21 bedste film
> gennem tiden hos IMDB. Det er et mesterværk!

Jeg har længe gerne villet se denne film. Jeg vil være taknemmelig, hvis
nogen vil give et tip, næste gang den vises på tv.

Mikkel

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 07-09-04 08:16

> Hej.. Jeg vil blot anbefale jer at se denne klassikker fra 1957:
> http://www.imdb.com/title/tt0050083/

Ja, den er fremragende.

Mark Thomas Gazel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-09-04 09:16

Mark Thomas Gazel wrote:

> Ja, den er fremragende.

Og tidløs - selvom man godt kan se, den er lavet for længe siden rent
filmmæssigt og skuespilsmæssigt. Jeg kan for eksempel godt lide, at der
refereres til "dem" i stedet for en bestemt minoritet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 07-09-04 10:38

> [...]
> filmmæssigt og skuespilsmæssigt. Jeg kan for eksempel godt lide, at
> der refereres til "dem" i stedet for en bestemt minoritet.

Hovedsagen er, at man gribes af historien og den langsomme ændring, der
sker, jurymedlem for jurymedlem, hvor de én for én går fra at stemme skyldig
til at stemme uskyldig. Meget spændende.

Den er i øvrigt lavet i en ny udgave:

http://www.imdb.com/title/tt0118528/

Den kan nok ikke måle sig med originalen, men rollebesætningen ser
interessant ud.

Mark

Fra : Kas.

Dato : 07-09-04 13:47

Og filmen får i efteråret premiere som teaterstykke på Broadway i New York.

Kasper

Fra : Ronny Roy Nielsen

Dato : 07-09-04 13:49

> [...]
>
> Det filmen overlever på er det gode skuespil og den spændende handling.
> Der er en grund til, at den er stemt ind som den #21 bedste film gennem

Den må jeg se.

Hvad hedder den på dansk? Halløj med juryen?

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 07-09-04 13:57

> Den må jeg se.
>
> Hvad hedder den på dansk? Halløj med juryen?

Tolv vrede mænd.

Mark

Fra : Ronny Roy Nielsen

Dato : 07-09-04 15:08

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tolv vrede mænd.

Ok... der fandtes også gode oversættere dengang. Rart at vide.