Closed-captioned
Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 06-09-04 10:28

Har jeg ret i, at closed-captioned betyder at underteksterne er "brændt
ind" i filmen, dvs. de kan ikke fravælges og kan kun vælges på ét sprog?

Står teksten så forresten flottere end når man skal tilvælge den?

Mikkel

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-09-04 10:37

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:
> Har jeg ret i, at closed-captioned betyder at underteksterne er "brændt
> ind" i filmen, dvs. de kan ikke fravælges og kan kun vælges på ét sprog?

Nej, det har intet med det at gøre.

http://www.robson.org/capfaq/overview.html

> Står teksten så forresten flottere end når man skal tilvælge den?

Nej.

/David

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 06-09-04 11:00

David Rasmussen wrote:

> http://www.robson.org/capfaq/overview.html

Tak for linket, jeg læser lidt på sagen.

Mikkel

Fra : Peter Rongsted

Dato : 06-09-04 11:04

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

>Har jeg ret i, at closed-captioned betyder at underteksterne er "brændt
>ind" i filmen, dvs. de kan ikke fravælges og kan kun vælges på ét sprog?
>
>Står teksten så forresten flottere end når man skal tilvælge den?

De er ikke faste. Det virker lidt som tekst tv og sendes på linie 21.
Det kræver en decoder i fjernsynet. Svjv findes der ikke PAL fjernsyn
med decoder til CC.

Peter

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 06-09-04 11:25

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote

> De er ikke faste. Det virker lidt som tekst tv og sendes på linie 21.
> Det kræver en decoder i fjernsynet. Svjv findes der ikke PAL fjernsyn
> med decoder til CC.

Det virker da underligt at der ikke er PAL tv der understøtter closed
captions. Jeg ved at det er ret brugt i England og der bruger de da også
PAL formatet.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann