Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dybdeskarphed på Canon G3/G5
Fra : Jesper Kristensen

Dato : 07-09-04 22:39

Hej,

Hvor lille dybdeskarphed kan man opnå med et Canon G3/G5? Kommer det
overhovedet i nærheden af hvad man kan med et SLR kamera? Er der nogen der
kan fremvise et eksempel på et billede med minimum dybdeskarphed fra et af
disse kameraer?

På forhånd tak.

/Jesper

--
Remove NOSPAM from e-mail address

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-09-04 23:09

"Jesper Kristensen"
> [...]
> kan fremvise et eksempel på et billede med minimum dybdeskarphed fra et af

Der har været postet link til sider med dybdeskarpheds tabeller
for de forskellige cameraer og ccd størrelser, måske kan du
google dig frem til dem. Men et slag på tasken, ved fuld åbning
er er alt skarpt fra 1,8 meter til uendeligt i tele mode, og 0,5 meter
til uendeligt i wide mode.. Det gælder for de fleste digicam og er
ikke mærke specifikt. -max-

Fra : Jens Hansen

Dato : 08-09-04 05:21

Hvor lille dybdeskarphed kan man opnå med et Canon G3/G5? Kommer det
overhovedet i nærheden af hvad man kan med et SLR kamera?

Det vil ikke komme i nærheden af et DSLR, men du kan dog opnår en rimelig
sløret baggrund = lav dybdeskarphed vha. følgende fremgangangsmåde:

1. Vælg blændeprioritet og sæt største blændeåbnining = laveste tal.
2. Brug fuld tele
3. Vær et par meter fra dit motiv.

Derudover er det muligt at sløre baggrunden yderligere i Photoshop. Især CS
har en nyttig funktion hertil. Men det er jo så en helt anden snak.

Mvh

Jens Hansen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-09-04 06:27

"Jens Hansen"
> [...]
>
> Derudover er det muligt at sløre baggrunden yderligere i Photoshop. Især CS
> har en nyttig funktion hertil. Men det er jo så en helt anden snak.

Hvis du har en 28mm på en dslr vil dybdeskarpheden være identisk til
G5 i fuld tele. Største blænde på G5 i tele er f/3,0.. Så den holder ikke
at du kan få sløret baggrund hvis focus punktet er ude på 2 meter.. -max-

Fra : HKJ

Dato : 08-09-04 06:54

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> G5 i fuld tele. Største blænde på G5 i tele er f/3,0.. Så den holder ikke
> at du kan få sløret baggrund hvis focus punktet er ude på 2 meter..

Hvilken DOF calculator bruger du?

Med G5 F4 28mm afstand 2 meter:
Sensor 1/1.8": 7.18 mm × 5.32 mm D: 8.94 mm

Aspect ratio: 4:3

Crop factor: 4.8 (compared to 35 mm)

Native focal length: 28 mm

35 mm focal length: 136 mm

Angle of view: 18.1 ° W:14.6 ° H:10.9 °

Field of view: 0.638 m W:0.513 m H:0.38 m

Depth of field: 1.882 m .. 2.133 m

Total depth of field: 0.251 m

Hyperfocal distance: 31.6 m

Med 1.6x dSLR og samme parameter:

Sensor Canon 1.6×: 22.7 mm × 15.1 mm D: 27.3 mm

Aspect ratio: 3:2

Crop factor: 1.6 (compared to 35 mm)

Native focal length: 28 mm

35 mm focal length: 44.4 mm

Angle of view: 51.9 ° W:44.1 ° H:30.2 °

Field of view: 1.95 m W:1.62 m H:1.08 m

Depth of field: 1.68 m .. 2.471 m

Total depth of field: 0.791 m

Hyperfocal distance: 10.4 m

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-09-04 07:16

"HKJ"

> "-max-"

> -max-
>
> Hvilken DOF calculator bruger du?
>
> Native focal length: 28 mm

> Depth of field: 1.882 m .. 2.133 m
>
> Total depth of field: 0.251 m
>
> Hyperfocal distance: 31.6 m
>

> Native focal length: 28 mm

> Depth of field: 1.68 m .. 2.471 m
>
> Total depth of field: 0.791 m
>
> Hyperfocal distance: 10.4 m

Du må ha' gjort noget galt, tallene burde være identiske )-max-

Fra : HKJ

Dato : 08-09-04 07:55

> Du må ha' gjort noget galt, tallene burde være identiske )-max-

Så har
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Optical/Depth_of_Field_01.htm

også en fejl i deres calculator og formlerne på
http://www.wrotniak.net/photo/dof/index.html er forkerte.

Fra : Rene Krogh

Dato : 08-09-04 09:39

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> Du må ha' gjort noget galt, tallene burde være identiske )-max-

Du har IMHO delvis ret. DOF for linserne bør være ens.

Men den noget mindre CCD kræver en ligeledes mindre COF, hvorfor dybde
skarpheden ikke kun er afhængig af linsen men også CCDén. Det har været
diskuteret tidligere i gruppen, uden der kom en konkussion / enighed.

Kig evt på nedenstående billede:

http://www.ikola.dk/foto/tmp/zeros.jpg

Billedet er kraftig modificeret, men der er IKKE pillet ved dybdeskarpheden.

kamera: olympus 2040z
CCD: 1/2 "
Aparture: f2.4
Focus længde: 23.46
Afstand: ca 1 m.

Allerede ved baghjulet af den fjernstyrede bil, synes det ude af focus, og
der er mindre end 10 cm. mellem forhjul og baghjul.

mvh
René

Fra : HKJ

Dato : 08-09-04 09:55

"Rene Krogh" <rk#nospam#@ikola.danmark> wrote in message

> "-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> Du har IMHO delvis ret. DOF for linserne bør være ens.

Nej, da DOF er afhængig af COF, vil den aldrig kunne være ens, når
sensorerne har forskellig størrelse (se formelen), og der kræves samme
slutstørrelse på billedet.

> Men den noget mindre CCD kræver en ligeledes mindre COF, hvorfor dybde
> skarpheden ikke kun er afhængig af linsen men også CCDén. Det har været
> diskuteret tidligere i gruppen, uden der kom en konkussion / enighed.

Formelen er:
d = s/[1 ± ac(s-f)/f²]

* s - the subject distance (measured from the lens entrance pupil, see
below)
* f - lens focal length
* a - aperture (or F-stop), like e.g., 2.8
* c - the diameter of the acceptable circle of confusion. (COF)

I mine beregninger har jeg beregnet COF som en brøkdel af diameteren, på den
måde kompenserer jeg for forskellige størrelse sensorer.

Fra : Rene Krogh

Dato : 08-09-04 11:52

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> Nej, da DOF er afhængig af COF, vil den aldrig kunne være ens, når
> sensorerne har forskellig størrelse (se formelen), og der kræves samme
> slutstørrelse på billedet.

Enig, jeg fik måske formuleret mig uheldig. Jeg prøvede at sige, at med
samme COF, er linsernes DOF ens.

At COF for CCDérne så er afhængige af størrelsen, er det der gør at de
alligevel ikke er ens. (Bare for at gøre forvirringen total

/Rene

Fra : Langgaard

Dato : 08-09-04 10:49

"Rene Krogh" <rk#nospam#@ikola.danmark> skrev i en meddelelse

> Men den noget mindre CCD kræver en ligeledes mindre COF, hvorfor dybde
> skarpheden ikke kun er afhængig af linsen men også CCDén. Det har været
> diskuteret tidligere i gruppen, uden der kom en konkussion / enighed.

Korrekt, en "normaloptik" på 50mm blænde 2,8 på et 35mm negativ har også
væsentlig større dybdeskarphed end en "normaloptik" på 80mm 2,8 på et
mellemformat negativ.

--
Venlig hilsen / Best regards