Killing med tynd mave ?
Fra : Jan

Dato : 07-09-04 12:33

Hejsa

Vi har for 1 uge siden fået 2 killinger fra Inges Kattehjem, men den ene har
nu haft tyndmave i næsten en uge.
De får tørfoder og i starten også lidt kattemad vi havde fået med fra
Kattehjemmet.

Hvad kan man og bør man gøre

Jan

Fra : Denise

Dato : 07-09-04 12:43

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> wrote in message
> [...]
har
> nu haft tyndmave i næsten en uge.
> De får tørfoder og i starten også lidt kattemad vi havde fået med fra

Hej Jan
En killing må ikke have tynd mave så længe, for så kommer den i
væskeunderskud, så jeg vil foreslå du taler med Inges Kattehjem om hvad du
skal gøre, det kan være du kan tage ud til deres dyrlæge ellers skal du nok
kontakte din egen (jeg vil anbefale Husum, Marianne der er også dyrlæge for
Inges Kattehjem om fredagen mener jeg).
Killingen skal på skånekost. Der er flere måder at gøre det på, nogle giver
ikke katten mad i 1 døgn, for så dør bakterierne. Men du kan også koge lidt
torsk og blande lidt mosede ærter i, det er godt til at stoppe det. Du kan
også give lidt Zoolac.
MEN hvis den tynde mave skyldes tarmbakterier skal den have penicillin. Er
der slim eller lidt blod i, så er det nok det.

--
Hilsen Denise

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 07-09-04 12:56

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> writes:

> [...]
> nu haft tyndmave i næsten en uge.
> De får tørfoder og i starten også lidt kattemad vi havde fået med fra

Der er givet flere ting i dette her. Som nr 1 ville jeg altså kontakte
en dyrlæge når det er en miver og det har varet så længe.
Men årsagerne kan være brat foderskift, stress i forbindelse med
flytning foruden sygdom. Intet kan udelukkes. Det kan være at det
hjælper med zoolac som gendanner tarmens naturlige bakterieflora og
får mavsen i orden igen. Det bør være en del af enhver husholdning med
katte.

> Hvad kan man og bør man gøre

Foderskift skal altid foregå over en længere periode, kattes maver er
ret følsomme over for den slags.

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-09-04 12:58

On 2004-09-07 13:32:37 +0200, "Jan" <jan@soerensen.mail.dk> said:

> får tørfoder og i starten også lidt kattemad vi havde fået med fra
> Kattehjemmet.

Huskede du ikke at skifte foder fra den ene dag til den anden? Det skal
gøres *meget* gradvis, ellers er tynd mave en ret sikker ting
Og som Denise skriver, en uge er alt for længe for en killing at have
tynd mave. snak med dyrlægen - og jeg ville købe en stor tube Zoolac
med det samme - det er vores vidundermiddel, som kattene i øvrigt
opfatter som rent slik Kogt torsk eller kogt mager kylling er god
skånemad til en mave i uorden. Held og lykke med det og god bedring til
mislingen
--
Knus fra Ann R

Fra : Jan

Dato : 08-09-04 06:28

Hvor køber man det der Zoolac ??

Jan

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 08-09-04 06:54

Zoolac købes på apoteket - og hos dyrlægen.
Hilsen Lisbet

Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-04 07:44

Lisbet Sørensen wrote:
> Zoolac købes på apoteket - og hos dyrlægen.
> Hilsen Lisbet

Eller på nettet hos www.dyrlaegevagten.dk
næsten det letteste

Mvh