Den lille ny
Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 06-09-04 11:02

Vi har igår fået en lille 8 ugers labrdor han. Den første dag forløb næsten
smertefri. Han virker sund og rask, men hvis han får en godbid og taber den,
kan han ikke rigtig finde den igen. Han snuser sig frem til den, selv om den
ligger lige ved siden af. Der er ellers ingen problemer med at se noget!
Døre, trin, stole osv. passeres i fin stil. Er det noget jeg bør være
bekymret over ?

Lige angående kabler. Jeg er meget bekymret for at han kan finde på at gnave
i kabler når vi ikke lige holder øje med ham. Er der andet at gøre end hele
tiden, at holde slukke på kontakterne, når vi går ud i køkkenet osv. Det
skal lige siges at han kun en gang har smagt lidt på et telefon kabel, men
holdt op da vi bad ham om det

Bjarne

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-09-04 11:15

"Bjarne Kunckel" <nej@det.er.ej> wrote in message
> Vi har igår fået en lille 8 ugers labrdor han.

Tillykke.

> [...]
den
> ligger lige ved siden af. Der er ellers ingen problemer med at se noget!

Det vil jeg da snarere mene er et plus, det er da dejligt at han vil bruge
næsen.

> Døre, trin, stole osv. passeres i fin stil. Er det noget jeg bør være
> bekymret over ?

Overhovedet ikke.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Karina

Dato : 06-09-04 09:23

> [...]
den
> ligger lige ved siden af. Der er ellers ingen problemer >med at se noget!

Hej

Tillykke med den lille ny *S*
det er meget normal at de ikke lige kan finde den når de taber den
Vores hund er 10 måneder og han kan stadig godt snuse rundt efter en godbid
selvom den ligger lige ved siden af ham. Men som der står i det andet indlæg
er det et plus at han bruger sin næse.

Ang. kabler:
Hvalpe bider i ALT også kabler. Enten skal du slukke for strømmen i alle
kabler når du forlader et rum ellers skal du sørge for at gemme dem f.eks.
under tæppet hvis i har tæppe på.

Træn NEJ øvelsen med ham, så han hurtigere lærer at der er ting han ikke må.
Dette gøres ned en godbid foran ham og et fast NEJ. Han må ikke tage den før
i siger JA.

Held og lykke *S*

Mange hilsner

Karina

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 06-09-04 13:25

"Karina" <ingen@email.her> wrote in message
> [...]
godbid
> selvom den ligger lige ved siden af ham. Men som der står i det andet

Man bliver jo nemt bekymret, men det er der altså ingen grund til !

> [...]
må.
> Dette gøres ned en godbid foran ham og et fast NEJ. Han må ikke tage den

Jeg har forsøgt mig med Nej og det set ud til at virke, men bare for en
sikkerhedsskyld bliver alt slukket.

Tak til Christan og Karina for svar

Med venlig hilsen
Bjarne.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 06-09-04 14:07

"Bjarne Kunckel" <nej@det.er.ej> skrev i en meddelelse
> Han snuser sig frem til den, selv om den
> ligger lige ved siden af.

Du har fået dig en lille retriever... En jagthund!
Som Christian skriver, så er det snarrer en fordel!
Når en hund skal finde nedskudt vildt hvor de har misset nedfalds-stedet,
eksempelvist i højt græs, skov osv. kan det ikke nytte noget de bruger
øjnene, så skal næsen i brug. Det ligger som instinkt ved nogen og desværre
ikke ved andre. Min tæve er eksempelvis meget afhængig af sin næse og bruger
den mest hvor min han er lidt for tilbøjelig til at bruge øjnene. Heldigvis
kan det i langt de fleste tilfælde fremtrænes at de bruger snuden!

> [...]
> skal lige siges at han kun en gang har smagt lidt på et telefon kabel, men

Ud over, som en anden skriver, at træne nej-øvelsen, så synes jeg at i skal
gå med livrem og seler. Nu er en oplagt mulighed for at få styr på løse
kabler! Køb noget kabelbakke og få lagt ledninger osv. ind der. Kabelbakken
kan i feks. fører over panelerne osv. Der kan godt være strøm i kablerne
selvom de er slukkede. Hvis feks. en pærer kører på samme kontakt kan det
overfører noget strøm eller hvis stikkontakten er monteret forkert. (Håber
jeg har forklaret det rigtigt, det er manden der er elektriker og ikke mig!
Hæhæ)

Nu du har en lille Retriever så synes jeg du skal overveje at gå til træning
i DRK med den. Hundene nyder det i fulde drag og de har godt af det!

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 07-09-04 20:56

"Rinnie Ilsøe" <gimze@flatcoated-retriever.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
træning
> i DRK med den. Hundene nyder det i fulde drag og de har godt af det!

Ja der er meget at holde styr på med sådan en lille fyr. Det er første gang
jeg har hund, så det er svært ikke at være bekymret hele tiden. Jeg trode
han var blevet syg idag, fordi han sov og sov, men da der skulle spises var
han frisk som en havørn. Han kan godt lide sin mad.

Jeg tror vi har fået styr på kablerne. Han gnaver ikke i dem, men vi trækker
dem ud når vi ikke er i rummet.
Ang. træning. skal jeg lige have fundet noget information på nettet, om
hvornår han skal starte o.s.v. Det bliver vel først når han har fået sin
anden vaccination som ½ årig.

Endnu engang tak for alle indlæg.

Med venlig hilsen

Bjarne.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 08-09-04 06:36

> Ang. træning. skal jeg lige have fundet noget information på nettet, om
> hvornår han skal starte o.s.v. Det bliver vel først når han har fået sin
> anden vaccination som ½ årig.

I DRK kan i starte når han er færdigvaccineret ved 16 uger! De skal
vaccineres første gang når de er 12 uger og så igen 1 mdr. efter. For at gå
til træning i DRK kræver det at han er registreret i DKK med stamtavle. Du
kan gå ind på http://www.dansk-retriever-klub.dk og finde links til
regionerne. Så går du ind på din region og ser' hvornår der er træning. Bor'
du så et sted hvor træning i nabo-regionen er tættere på kan du også gå til
træning der!

God fornøjelse med ham! Håber vi kommer til at høre mere til ham!

Hvis han er med DKK-stamtavle, hvor er han så fra i øvrigt?

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 08-09-04 08:40

"Rinnie Ilsøe" <gimze@flatcoated-retriever.dk> wrote in message

> [...]

> God fornøjelse med ham! Håber vi kommer til at høre mere til ham!
>
> Hvis han er med DKK-stamtavle, hvor er han så fra i øvrigt?

Tak for oplysningerne.

Han er at finde på http://www.labradorhvalpeliste.dk/. Han er fra 8860
Uldstrup og jeg modtog et DKK registreringspapir på ham da vi hentede ham.

Med venlig hilsen

Bjarne,

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 08-09-04 14:14

> Han er at finde på http://www.labradorhvalpeliste.dk/. Han er fra 8860
> Uldstrup og jeg modtog et DKK registreringspapir på ham da vi hentede ham.

Ejeren af din hvalps Far sidder jeg i skue-udvalget med her i Region
Sydjylland og han er min træner hver Tirsdag! Din hunds far er en rigtig fin
han-hund der meget hurtigt gik hen og blev Dansk Champion. Tæven kender jeg
ikke. Faderen er at se inde på http://www.regionsydjylland.dk/ under Hall of
Fame, -et godt stykke nede.

Held og lykke med ham!

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 08-09-04 14:34

> [...]
fin
> han-hund der meget hurtigt gik hen og blev Dansk Champion. Tæven kender

Jeg har fundet farmand. Min ligner ham for øvrigt på en prik (undtagen
størrelsen) .
Mærkelig nok var alle de andre gule hvalpe noget lysere i pelsen.

Med venlig hilsen

Bjarne.