VW LT vs. Merces Sprinter...
Fra : Klaus G.

Dato : 07-09-04 16:07

Hej.

Er der nogen stor forskel på nævnte biler? Når man ser dem på gaden, så er
de meget ens, og man kan faktisk ikke se forskel på dem før man er meget tæt
på.

Jeg er klar over at motoren er forskellig, VW har en TDI i deres, og
Mercedes har en CDI i deres. Men hvad med undervognen(bremser, affjedring,
rustbeskyttelse, osv..)? Hvad med gearkassen?

Lige PT. køres der i en Mercedes Sprinter 213CDI(129hk/Nada bundtræk), og
den køre altid med fuld lasteevne, og den er godt nok noget "gynge-agtig",
og det rasler jævnt meget i kabinen. Gearne...Ja de går ret sejt, troede
først det var noget der skulle slides til måske, men nu er den 4år, og har
gået over 200kkm, og det er ikke blevet bedre. Man skal faktisk næsten bruge
vold når den er kold en vintermorgen... Koblingen røg efter 50kkm, der har
dog ikke været bøvl med den siden. Der har også været bøvl med turboen, den
slog fra i tide og utide, så kan jeg lige love for man får sig en sløv bil
:) Virker dog nu, der blev udskiftet en føler tror jeg det var, tog 15min..

Men det jeg gerne vil vide er, er der nogen stor forskel, da denne Sprinter
nok snart skal skiftes ud? Hvordan køre VW's TDI motore mod MB's CDI motore?

Kort fortalt, hvad ville i vælge? Eller er der andre steder det ville være
mere hensigtsmæssigt at spørge?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?

Fra : FJ

Dato : 07-09-04 22:01

Lt´eren er næsten en Mercedes. der er flere steder på bilen du kan finde
Mercedes mærket.
Jeg er ansat i et firma med 31 stk. 3500kg biler og kører selv 70000km om
året i sådan en. Vores erfaringer er nu at vi kun vil køre i de "nye"
Iveco Daily. Dels er de billige, dels er de "stive" i fjedrene og i chassis
rammen er meget kraftigere end på de "andre" mærker. De har også god
indretning af førerhus. Jeg kører til daglig i en Chassis model med
tvillingehjul og alukasse og jeg kan nemt læsse 2 tons ombord selvom den
kun må have 1 tons (fy). Bilen bevarer fine køreegenskaber og du kan ikke se
det på den.
Den er ikke specielt hurtig (kun 120Hk i "min" model), men jeg vil langt
foretrække den frem for de Sprintere + Transitter + Boxere vi stadig ikke
har fået skiftet ud endnu.

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-04 22:25

> [...]
> de meget ens, og man kan faktisk ikke se forskel på dem før man er meget

Det ved jeg ikke - men jeg kørte for et par dage siden en tur i en 316´ner
med boks - og deraf følgende mindst 180 hk - den var nu kvik nok.

Kassevogne kører dog ikke som personbiler på nogen måde, så hvis det er det,
du forventer, skal du lede længe.

De er i øvrigt ikke helt ufarlige, når de kommer farende med høj hastighed
på vej hjem fra arbejde.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus G.

Dato : 08-09-04 14:00

> Det ved jeg ikke - men jeg kørte for et par dage siden en tur i en 316´ner
> med boks - og deraf følgende mindst 180 hk - den var nu kvik nok.
Kunne jeg forstille mig :)

> Kassevogne kører dog ikke som personbiler på nogen måde, så hvis det er
det,
> du forventer, skal du lede længe.
Regner jeg bestemt heller ikke med. Men når man f.eks. skal vende ind af en
grusvej, og man så bremser, for at sætte i bakgear, så gynger bilen 4-5gange
fra side til side, forstil jer så at tage sving, man føler at bilen vælter
hvis man køre bare en smule hurtigt(Varevogns hurtigt, hvis man kan sige
det på den måde:))

> De er i øvrigt ikke helt ufarlige, når de kommer farende med høj hastighed
> på vej hjem fra arbejde.
Man skal liiige være klar over at det er en tung bil man køre med, ellers
kan man godt blive overrasket over hvor lang bremselængde man har...

Fra : Allan Møller

Dato : 08-09-04 18:28

> Det ved jeg ikke - men jeg kørte for et par dage siden en tur i en 316´ner
> med boks - og deraf følgende mindst 180 hk - den var nu kvik nok.

Det var vel ikke en minibus vel ? Så kender jeg den nemlig og den kører
fantastisk.
Og dog - selv om det var en minibus så er den jeg kender nok ikke den eneste
som
fået chiptunet den. Denne her er også er 316 chippet til 190 Hk ifølge
ejeren.

Allan

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-04 20:32

> Det var vel ikke en minibus vel ?

Nej - en "normal" kassevogn.

> [...]
eneste
> som
> fået chiptunet den. Denne her er også er 316 chippet til 190 Hk ifølge

Ham her snakker om "over 200 hk", men det er så useriøst, så jeg ikke engang
gider at citere ham for det.

Han mener også, den kører fra de fleste alm. personbiler... Hø-hø.. Det gør
den langt fra... men den forbløffer...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Allan Møller

Dato : 08-09-04 18:30

> [...]
> Mercedes har en CDI i deres. Men hvad med undervognen(bremser, affjedring,
> rustbeskyttelse, osv..)? Hvad med gearkassen?

Jeg ved ikke med de nyere modeller men har kørt i begge i den forrige model
og der er VW en 4 cylinderet og MB er 5-cylindret og det kan man altså høre
og mærke.

Eller er der ikke forskel ud over logoerne.

Mvh. Allan

Fra : Martin Kiefer

Dato : 08-09-04 21:08

> [...]
> de meget ens, og man kan faktisk ikke se forskel på dem før man er meget

Kender ikke VW'en men flere af mine kollegaer har kørt frontalt ind i træer
uden at komme synderlig til skade. Bilen blev totalskadet, men det er vel
hvad kan man forvente når hastigheden er omkring de 100km/t

Også flere der er trillet rundt i bilerne uden at være kommet alvorligt til
skade. Dette med hastigeder omkring de 100 - 140km/t.

Dette i en 313CDI med en totalvægt på 3500 der må læsse 900kg.

Så alt andet lige. Mercedes'en er en sikker bil når det endelig går galt!

Martin Kiefer
www.kiefer.dk
Reply til min mail går til /dev/null

Fra : CBA

Dato : 08-09-04 23:20

Hvad skal du bruge bilen til?

Skal du bruge en håndværkerbil eller er det International kurérservice du
udfører...........

Prøv at kig dig omkring når du kører på motorvejen!

7 ud af 10 biler 3500 Kg totalvægt der er beskæftiget med transport og
kurérservice, er Sprintere og ikke uden grund.

Som nævnt længere oppe tråden, er Sprinteren 5-cylinderet (216/316/416) og
LT 4-cylinderet og ja, man kan både mærke og høre forskel. Sprinteren er
uden tvivl mere omdrejningsvillig og mere "smooth" i sin motorgang Teoretisk
har de vist nogenlunde det samme drejningsmoment, Sprinteren leverer det
bare på en "pænere" måde.

Et svagt punkt på Sprinteren er det såkaldte "Sprintshift". En manuel
gearkasse der der skifter gear vha. Automatik, hydralik og elektronik og
ikke mindst det sidste, elektroniken har voldt Mercedes-Benz (og bil ejerne)
store kvaler. I erkendelse heraf (formentlig), sælges sprinteren nu også i
Europa med et "rigtigt" automatgear. Som det man længe har kunnet få i den
amerikanske udgave af Sprinteren (Freigthliner Sprinter)
http://www.fl-sprinter.com Generelt synes elektroniken i Sprinteren at
volde Mercedes-Benz og Sprinter ejere problemer, dog primært på de første
årgange af CDI-generationen; 1999/2000/2001

Design mæssigt synes jeg ikke at der er så meget at være i tvivl om,
Sprinteren er helt klart mere up to date end LT, som jo på snart 10ende år
kører med det interieur, som Mercedes-Benz og Volkswagen var fælles om i
Sprinterens og LT 32/35/46, spæde barndom og mht. Eksterieur er Sprinterens
front, efter min menning, også klart pænere en LT fronten

Brugtvognspriserne er også generelt højere (relativt) og reservedelspriserne
lavere på Sprinteren vs LT

Skal du køre køre langt kan en Iveco blive en dyr fornøjelse mht.
Brændstofforbrug (skulle dog være forbedret på den nye "14 & "17" motorserie

Ford Transit er efter min mening undermotoriseret. Ingen power og de lyder
som om de vil slide sig selv ihjel på ingen tid (om det sidste er tilfældet,
ved jeg ikke, men de lyder altså sådan).

Mit bud : Sprinter

Mvh

Claus

Fra : FJ

Dato : 09-09-04 07:56

VW LT er da 5-cylindret i dag.
Desuden er Iveco´en ikke dyrere i brændstof end Sprinteren. (taler af
erfaring) Og hvis det skulle være tilfældet kan der købes meget brændstof
for de penge man sparer ved at købe Iveco.
Med hensyn til Transit har vi nogle i firmaet der har kørt over 400.000 km
uden de store problemer.

Fra : Klaus G.

Dato : 09-09-04 11:31

> Skal du bruge en håndværkerbil eller er det International kurérservice du
> udfører...........
Håndværkerbil, der bliver bygget hylder indeni den, i hver side. Og så
bliver den eller fyldt op, til den ikke må lastes mere(der ligger en DLG
lige ved siden af, hvor vi kan blive vejet).

> Prøv at kig dig omkring når du kører på motorvejen!
Tjaeh, der køre lidt af hvert, og hvem ved hvor mange af dem der sidder og
hiver sig i håret pga. den dårlige bil de køre i? :)

> 7 ud af 10 biler 3500 Kg totalvægt der er beskæftiget med transport og
> kurérservice, er Sprintere og ikke uden grund.
Ved jeg så ikke noget om...

> [...]
Teoretisk
> har de vist nogenlunde det samme drejningsmoment, Sprinteren leverer det
213/313/413 er også 4cyl's, så Sprinteren kommer også i 4cyls, koster så
ikke så meget jo. Og LT'en kan også købes i en 5cyls udgave, hvis pengene er
til det. Men et krav er en stor motor, da der skal køres 50.000km årligt, og
så er det træls med en bil som ikke kan køre ordentligt. Der køres også tit
med stor buggy hænger...

> [...]
> volde Mercedes-Benz og Sprinter ejere problemer, dog primært på de første
> årgange af CDI-generationen; 1999/2000/2001
Ingen automat gear på den sprinter vi har nu, og det køre som sagt ikke
skide godt, den går utroligt sejt...

> [...]
Sprinterens
> front, efter min menning, også klart pænere en LT fronten
Har jeg ikke lige lagt mærke til, og det udvendige udsene har heller ikke så
meget at skulle ha sagt, hellere have en driftsikker bil som er "grim", end
en bil som holder på værksted hele tiden, men er køn.

> Brugtvognspriserne er også generelt højere (relativt) og
reservedelspriserne
> lavere på Sprinteren vs LT
Firmaet der betaler :D

> Skal du køre køre langt kan en Iveco blive en dyr fornøjelse mht.
> Brændstofforbrug (skulle dog være forbedret på den nye "14 & "17"
motorserie
Har du nogle specifikke tal? Hvis det er meget lidt, så er det ligemeget

> Ford Transit er efter min mening undermotoriseret. Ingen power og de lyder
> som om de vil slide sig selv ihjel på ingen tid (om det sidste er
tilfældet,
> ved jeg ikke, men de lyder altså sådan).
Taget til efterretning.

> Mit bud : Sprinter
Okay.

Fra : Martin Kiefer

Dato : 11-09-04 21:03

"CBA" <cba@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad skal du bruge bilen til?
>
> Skal du bruge en håndværkerbil eller er det International kurérservice du
> udfører...........

Minder mig en oplevelse jeg havde med nogle ad de første sprintere firmaet
fik i slutningen af 2001. gearstangen kunne finde på at hoppe af...

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 13-09-04 19:23

En helt masse bits fra CBA til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Skal du bruge en håndværkerbil eller er det International kurérservice du
> udfører...........

Da jeg alligevel passerede det nye operahus i København, kiggede jeg lige ind
over P-pladsen med alle håndværksbilerne. Sjovt nok så var der langt flere
LT'ere end Sprintere blandt håndværkerne. Selv Transit'er var der flere af.

[...]

> 7 ud af 10 biler 3500 Kg totalvægt der er beskæftiget med transport og
> kurérservice, er Sprintere og ikke uden grund.

Jeg finder det faktisk en lille smule sjovt at der er så tydeligt et skel. At
LT'en åbentbart er en håndværkerbil, mens Sprinter'en er en budbil.

Så vidt jeg kan se står en ny Sprinter 313/30 3500 (156 hk?) i ca. 275.000,-
(ex. moms), mens en LT 3550 2,8 TDI CR (158 HK) står i 228.101,- (ex. moms)
ifølge www.vw.dk.
Om det er fordi håndværkerne vælger den lidt billigere bil, eller fordi der er
tradition for at de kører VW og bude kører i Mercedes ved jeg ikke.

> [...]
> har de vist nogenlunde det samme drejningsmoment, Sprinteren leverer det

De er angivet til ca. samme moment og samme heste.
Begge to er så vidt jeg lige kan se 5 cylindret.
VW'en kan åbentbart køre på Repsmethylester biodisel - det kan Sprinteren
sikekrt også når det kommer til stykket (jeg fandt det dog ikke nævnt nogle
steder).

Jeg kørt lidt i begge to, og mit umiddelbare indtryk falder lidt for VW'en.
Ikke så meget på grund af motorerne (som jeg opfatter noget nær værende ens),
men jeg syntes at støjniveauet i VW'en var lidt lavere end i Sprinteren, men
det kan nok lige så meget være forskelle i dæk.

[...]

> [...]
> Sprinterens og LT 32/35/46, spæde barndom og mht. Eksterieur er Sprinterens
> front, efter min menning, også klart pænere en LT fronten

Interiøret opfatter jeg som værende tæt på ens må jeg nok tilstå. Jeg ser ikke
den store forskel ud over at komponenterne sidder lidt anderledes, men jeg
skal da også ærligt tilstå at det ikke var det jeg kiggede mest efter.
Eksteriørmæssigt har jeg ca. samme holdning til, bortset fra at jeg syntes at
LT'en er bedre til at stå i mod vind der kommer vinkelret på siden (som man
oftest oplever det på f.eks. Storebæltsbroen). Om det skyldes et lavere
tyngdepunkt eller et design der gør at vinden er mere tilbøjelig til at
strømme over, ved jeg ikke. Jeg har heller ikke nogle tal der underbygger
det, så det er ren fornemmelse.

[...]

> Skal du køre køre langt kan en Iveco blive en dyr fornøjelse mht.
> Brændstofforbrug (skulle dog være forbedret på den nye "14 & "17" motorserie

Personligt syntes jeg også at Iveco'erne er nogle rumlekasser. Lidt ligesom en
ældre Fiat Ducato.

> Ford Transit er efter min mening undermotoriseret. Ingen power og de lyder
> som om de vil slide sig selv ihjel på ingen tid (om det sidste er tilfældet,
> ved jeg ikke, men de lyder altså sådan).

Desuden har Transitten så vidt jeg ved nogle helt sindsyge reservedelspriser.
Sammenlignet med både MB og VW.

> Mit bud : Sprinter

Jeg har ingen argumenter jeg føler der rigtigt flytter hverken i retning af VW
eller Mercedes, men når det skal være "hjertet" der bestemmer vil jo nok
vælge VW'en.
Når det så er sagt skal det tilføjes at jeg er i et firma (Forsvaret) der har
en stor mængde VW'er (transportere, LT'er, Passater m.fl.) og begge mine
forældrer samt en hel del andre i min omgangskreds kører VW, så jeg er nok
også noget påvirket af det.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Oh shit! I'm fucked...."
-- Shaun Toub as store clerk in 'Bad Boys'