Carina II motor kører lidt ujævnt.
Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 07-09-04 13:08

Jeg har en Toyota Carina II fra ´89, der har lidt problemer i motoren som er
en 4A-F. Når
jeg kører ud af en vej, hvor jeg kan holde en jævn hastighed, er det lidt
som om at den hugger en lille smule i det. Når den går i tomgang, kommer der
også en lille mislyd en gang imellem, men det er ikke hele tiden.
Samtidig har jeg et problem med tomgangen. Fra jeg slipper speederen til
motoren begynder at falde i omdrejninger går der ca 3 sekunder, og efter 5
sekunder kører bilen jævnt i tomgang. Dette er uanset omdrejningstal. Når
jeg bare giver en lille smule gas, løber den også op i omdrejninger, og
falder som beskrevet før.
Motoren _er_ justeret korrekt, og kører med 800-820 o/min i tomgang, og
tændingen står fuldstændig perfekt, så det må være noget andet der er galt,
men _hvad_??

Jeg håber I kan give mig lidt hjælp til det.

MVH

Jesper

P.S. -- Har I yderligere spørgsmål til mig, så vil jeg besvare dem efter
bedste evne.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 07-09-04 14:10

Jesper Jacobsen wrote:
> [...]
> tændingen står fuldstændig perfekt, så det må være noget andet der er galt,

Hvor gamle er tændrør og kabler?
Giver du den service jævnligt eller venter du til noget 'falder af' :) ?

Mvh
Roberto

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 07-09-04 17:47

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
Når

> Hvor gamle er tændrør og kabler?
> Giver du den service jævnligt eller venter du til noget 'falder af' :) ?

Tændrør er spritnye, men kablerne er jeg lidt i tvivl om, da jeg har købt
bilen brugt.
Service bliver lavet jævnligt på den, og det er _før_ der er noget der
falder af. Er der en mislyd, bliver det undersøgt hvad det er, og trænger
det til udskiftning, bliver det skiftet.

Jeg har også prøvet at tage den lile slange af der er mellem ventildæksel og
luftfilter, og så kom der en hylende lyd. Skal den sige sådan, eller kunne
det være noget med ventilerne?? Jeg har lige fået den tjekket, og der er --
efter min mekanikers udsagn -- fin kompression på alle 4 cylindre.

Jesper