ADSL cybercity og anden router..
Fra : Ukendt

Dato : 06-09-04 09:18

Hejsa Alle

Hvis man har cybercity ADSL, kan man så bruge anden router end den der er
med fra cybercity ??

Mvh
Morten

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 06-09-04 12:50

Jeg har ladet mig fortælle man skulle kunne bruge Cisco 837 men den er
desværre ikke helt billig.

Man kan desværre ikke slutte en hvilken som helst router til da de køre
deres linjer anderledes end alle andre udbydere var vedst noget med ppoa
istedet for ppoe som f.eks TDC bla køre med.
Men er ikke helt sikker om mavnene på de standarder de køre med er korrekte.

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 06-09-04 13:23

"Kim Jørgensen" <kim--REMOVE--@teledi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> istedet for ppoe som f.eks TDC bla køre med.
> Men er ikke helt sikker om mavnene på de standarder de køre med er

Forskellen er primært, at de fleste andre udbydere køber deres linjer
direkte gennem bigbrother,
hvor Cybercity sætter eget udstyr op istedet for.
(Dog undtaget nogle mindre centraler, hvor der er for få kunder til det er
rentabelt)

Dvs. CC kører med routere, hvor ATM til Ethernet "modemet" er indbygget
direkte i routeren,
derfor kan en hvilkensomhelst "bredbånds" router ikke bruges, idet de gerne
kører Ethernet på begge sider,
hvilket er fint til de udbydere der ikke leveres med router.

mvh
Søren Steinmetz

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-09-04 17:44

On Mon, 6 Sep 2004 13:50:08 +0200, "Kim Jørgensen"
<kim--REMOVE--@teledi.dk> wrote:

> Man kan desværre ikke slutte en hvilken som helst router til da de køre
> deres linjer anderledes end alle andre udbydere var vedst noget med ppoa
> istedet for ppoe som f.eks TDC bla køre med.

At sige, at CyberCity gør noget 'anderledes end alle andre' er
noget af en tilsnigelse: CyberCity gør som Tiscali. TDC gør det
anderledes. Og andre er der faktisk ikke. (Tele2 er fx TDC).

-A

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 06-09-04 14:25

On Mon, 6 Sep 2004 10:18:04 +0200, Juel wrote:

> Hvis man har cybercity ADSL, kan man så bruge anden router end den der er
> med fra cybercity ??

Iflg. et indlæg i news:cybercity.xdsl (Hvilket ADSL modem istedet for CCs
routere?) kan man bruge en WAG54G

--
Mvh. Lars

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-09-04 17:44

On Mon, 6 Sep 2004 10:18:04 +0200, "Juel" <nej tak> wrote:

> Hvis man har cybercity ADSL, kan man så bruge anden router end
> den der er med fra cybercity ??

Ja.

-A

Fra : Martin Schultz

Dato : 06-09-04 20:32

I indlægget <413c1d3d$0$207$14726298@news.sunsite.dk> skrev Juel:
> Hejsa Alle
>
> Hvis man har cybercity ADSL, kan man så bruge anden router end den der er
> med fra cybercity ??

Fra http://www.adsltips.dk/andreroutere.php :

Hvis du ønsker at sætte en anden end den medfølgende router til en
CyberCity ADSL skal den understytte PPPoATM (også kaldet PPPoA) samt
have et indbygget ADSL modem (Det har praktisk talt alle PPPoATM
routere).

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-09-04 23:09

On 06 Sep 2004 19:32:01 GMT, Martin Schultz
<news2004@adsltips.invalid> wrote:

> [...]
> CyberCity ADSL skal den understytte PPPoATM (også kaldet PPPoA) samt
> have et indbygget ADSL modem (Det har praktisk talt alle PPPoATM

At en router 1) har et indbygget ADSL-interface, som den 2) kører
ATM på og 3) kører PPP over er desværre ikke garanti for, at det
vil virke.

For det første er der forskellige 'typer' ADSL (1 og 2, hvor 1
igen er flere forskellige ting), og selv når det er på plads er
ADSL ikke 'bare' ADSL, så nogle ADSL-routere vil ikke virke pga
mindre forskelle i implementeringen i lavniveau chipset.

Andre gange kan det være nødvendigt med mindre 'krumspring' som
fx dæmperled eller en særlig profil på DSLAM'et og lignende.

I praksis er det en god idé at sikre sig, man kan levere en box
tilbage, hvis det ikke kan bringes til at virke. Rigtig smart er
det selvfølgelig, hvis man bruger noget, som andre har testet.
Lidt routere, der positivt vides at fungere med CyberCitys (og
for den sags skylds Tiscalis) DSLAM'er, er:

Cisco 677, 678, 827, 837, SOHO77, SOHO97
Linksys WAG54G
ZyXEL Prestige 640, 650

-A

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-04 07:35

> Cisco 677, 678, 827, 837, SOHO77, SOHO97
> Linksys WAG54G
> ZyXEL Prestige 640, 650

Ok, jeg ville jo gerne ha en der havde en 3-4 LAN connections, istedet for
den ene min ZyXEL har :o/ så skal jeg jo til at sætte en anden router
bagefter, det sutter jo lidt...

Mvh
Morten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-09-04 14:13

On Tue, 7 Sep 2004 08:35:08 +0200, "Juel" <nej tak> wrote:

> Ok, jeg ville jo gerne ha en der havde en 3-4 LAN connections,

827 og SOHO77 kan fås med 4-ports hub, 837 og SOHO97 har en
4-ports switch. Linksys WAG54G har en indbugget 4-ports switch og
så har den 54 Mbps wireless samtidig.

> så skal jeg jo til at sætte en anden router bagefter, det sutter
> jo lidt...

Nej, du skal sætte en lille switch bagefter, ikke en router.
Sådan en lille switch kan fås i Aldi til ca. det samme som en
pakke smør.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-04 07:34

> Nej, du skal sætte en lille switch bagefter, ikke en router.
> Sådan en lille switch kan fås i Aldi til ca. det samme som en
> pakke smør.

Hehe så bliver det lidt svært at køre webserver

Mvh
Morten

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 08-09-04 08:33

> Hehe så bliver det lidt svært at køre webserver

Det gør det da ikke, du skal jo stadig forwarde port 80 til den interne
adresse serveren er på.
Det gøres i routeren, at der så sidder en switch bagved er underordnet.

Mvh
Søren Steinmetz

PS: hvis du sætter en router bagefter, skal du jo forwarde fra router 1 til
ydersiden af router 2
for derefter forwarde fra router 2 til maskinen med webserveren, altså flere
fejlmuligheder for det ikke virker.

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-04 10:03

> Det gør det da ikke, du skal jo stadig forwarde port 80 til den interne
> adresse serveren er på.
> Det gøres i routeren, at der så sidder en switch bagved er underordnet.

Århh ja self..my bad.. det gør jeg sq da bare..

Mvh
Morten

Fra : Dorph

Dato : 10-09-04 20:12

"Juel" <nej tak> wrote in message

> Århh ja self..my bad.. det gør jeg sq da bare..
>
> Mvh
> Morten

Der blev tidligere nævnt man kunne bruge en linksys WAG54G
er dette ikke forkert da den ikke har router indbygget ???

Skal men ikke istedet bruge en linksys BEFDSR41W ???

Dorph

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-09-04 21:59

On Fri, 10 Sep 2004 21:11:40 +0200, "Dorph" <b_xxxxxx@xxx.dk>
wrote:

> Der blev tidligere nævnt man kunne bruge en linksys WAG54G

Ja,
http://www.linksys.com/international/product.asp?coid=48&ipid=371

> er dette ikke forkert, da den ikke har router indbygget ???

Det har den skam.

> Skal men ikke istedet bruge en linksys BEFDSR41W ???

Nej. Det er ikke en ADSL-router.

-A

Fra : Dorph

Dato : 11-09-04 00:00

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Ja,
> http://www.linksys.com/international/product.asp?coid=48&ipid=371

> Det har den skam.

> Nej. Det er ikke en ADSL-router.
>
> -A

Hmmm ikke forstået - ikke en ADSL-router ??

"Linksys ADSL Modem + Router With 4-Port Switch BEFDSR41W
Ethernet / Fast Ethernet / Kabling
/ IPSec / L2TP / PPPoA / PPPoE / PPTP"

er det ikke lige netop det man skal bruge til en cc-forbindelse.

Dorph

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-09-04 08:04

On Sat, 11 Sep 2004 01:00:07 +0200, "Dorph" <b_xxxxxx@xxx.dk>
wrote:

> Hmmm ikke forstået - ikke en ADSL-router ??

Jeg vrøvler. BEFDSR41W er også med ADSL-modem og router

Men man kan altså også bruge WAG54G, hvor man også får et tråløst
AP med i pakken. Man kan tilføje wireless til BEFDSR41W, men det
koster ekstra.

Ifølge edbpriser.dk kan BEFDSR41W fås til lige godt 1000 kr (+
wireless, hvis man har brug for det), mens WAG54G fås til knap
900 kr.

Jeg kan ikke lige komme i tanker om en god grund til så at vælge
BEFDSR41W.

> er det ikke lige netop det man skal bruge til en cc-forbindelse.

Som jeg skrev: "At en router 1) har et indbygget ADSL-interface,
som den 2) kører ATM på og 3) kører PPP over er desværre ikke
garanti for, at det vil virke."

Jeg ved ikke, om andre har prøvet BEFDSR41W på en CC-forbindelse.

-A