Skype til Mac
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-09-04 18:26

Hejsa,

Det lader til at markedet for IP telefoni er ved at vågne for alvor
her i Danmark. Det er nu muligt at bruge sin normale telefon på
nettet, men os computernørder har slet ikke behov for at købe noget
udstyr, for med Skype kan man bruge sin computer istedet.

Jeg har lige prøvet Skype betaen til Mac OS X og det virker faktisk
fortrinligt. Jeg har ikke prøvet Computer -> Computer endnu, men jeg
har foretaget flere Computer -> Telefon opkald og det gik stort set
uden problemer.

Jeg har ringet til fastnet og mobil i Danmark og her var lyden helt
klar, men der er lidt forsinkelse. Jeg har også ringet til noget
famillie i Indien, både til deres mobil og fastnet og her var fastnet
klart at foretrække, da der var en del udfald til deres mobil. Om det
skyldes mobilnettet eller Skype er ikke lige til at sige, men der var
altså hul igennem og til 1,20 kr/minut er det noget billigere end 14
kr/minut med TDC Fastnet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Søren Petersen

Dato : 06-09-04 18:42

Hejsa

Med IP-telefoni kan man også nøjes med at bruge softwarebaserede telefoner.
Jeg har konto hos Musimi, og der er priserne lige så lave, og jeg synes det
fungerer rigtig godt.

Fordelen ved IP-telefoni er, at man også kan vælge at have en almindelig
analog telefon med en adapter, og det skulle virke endnu bedre. Jeg bruger
pt. stadig softwarebaseret IP-telefoni (sjphone) - det er godt nok til PC
(jeg køber først mac til næste måned), men der findes garanteret også
lignende produkter til mac.

Mvh.
Søren Petersen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-09-04 20:14

"S?ren Petersen" <spet98FJERNDETTE@musik.auc.dk> wrote:

> Med IP-telefoni kan man ogs? n?jes med at bruge softwarebaserede telefoner.
> Jeg har konto hos Musimi, og der er priserne lige s? lave, og jeg synes det
> fungerer rigtig godt.
>
> Fordelen ved IP-telefoni er, at man ogs? kan v?lge at have en almindelig
> analog telefon med en adapter, og det skulle virke endnu bedre. Jeg bruger
> pt. stadig softwarebaseret IP-telefoni (sjphone) - det er godt nok til PC
> (jeg k?ber f?rst mac til n?ste m?ned), men der findes garanteret ogs?
> lignende produkter til mac.

Jeg er ved at undersøge markedet, for det er rimeligt relevant nu da
jeg har familie der er flyttet til Indien. De er dog ved at få ADSL
(gerne i morgen tirsdag) og da de har en G5'er med, regner vi med at
bruge iChat til det meste.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-09-04 20:25

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg er ved at undersøge markedet, for det er rimeligt relevant nu da
> jeg har familie der er flyttet til Indien.

Indien*, hvor det heeeele startede

/Preben, på trådløst indernet*
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-09-04 21:05

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-09-04 18:51

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg har lige prøvet Skype betaen til Mac OS X og det virker faktisk
> fortrinligt. Jeg har ikke prøvet Computer -> Computer endnu,

Har jeg.
Udover et par quits i starten har jeg heller ikke oplevet problemer.
Trådløs bærbar + Skype = trådløs tlf.

> Jeg har ringet til fastnet og mobil i Danmark og her var lyden helt
> klar, men der er lidt forsinkelse.

Prisen på 0,02 euro på fastnetopkald gør vel, at det kun er
udenlandsopkald, som er relevante.

Jeg brugte i øvrigt min Alubooks indbyggede mic+højttaler.
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-09-04 20:18

> Har jeg.
> Udover et par quits i starten har jeg heller ikke oplevet problemer.
> Trådløs bærbar + Skype = trådløs tlf.

Jeg skal også have prøvet det fra min HP iPAQ 2210, det er jo næsten
som en mobiltelefon, hvis jeg forbinder via GPRS... Det er måske en
billigt måde at ringe udenlands mobilt.

> Prisen på 0,02 euro på fastnetopkald gør vel, at det kun er
> udenlandsopkald, som er relevante.

I mit tilfælde kunne det også bruges indenlands idet jeg ikke har
fastnettelefon. Det er noget billigere end de 80 øre/min hos Telmore.

> Jeg brugte i øvrigt min Alubooks indbyggede mic+højttaler.

Jeg brugte mikrofonen i mit iSight, men havde hovedtelefoner på for at
undgår ekko i den anden ende.

Fra : Christian Bech

Dato : 06-09-04 20:31

> Prisen på 0,02 euro på fastnetopkald gør vel, at det kun er
> udenlandsopkald, som er relevante.

Ikke hvis den ene ende kun har mobiltelefon. Min svigermor vil fx gerne
tale med sin yngste datter, men kun har kun mobiltelefon og Stofa. Så er
det vel oplagt.

--
Christian

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-09-04 21:07

Christian Bech <nospam.ebbesen@mail.dk> wrote:

> Ikke hvis den ene ende kun har mobiltelefon. Min svigermor vil fx gerne
> tale med sin yngste datter, men kun har kun mobiltelefon og Stofa. Så er
> det vel oplagt.

Hvis man snakker meget sammen og gerne vil undgå at bruge en computer,
kan jeg nu se at det er smart at bruge firmaer som www.telsome.dk
eller wwww.telefin.dk. Der er sikkert også andre.

Her koster det 0 kr./min at snakke mellem abonnementer og det er jo
svært at slå. Det er også vældigt fikst, at man kan tage sin adapter
med sig jorden rundt og bevare sit danske tlf. nr. derude og tale til
samme priser som herhjemme, og andre kan ringe til en som om man var
derhjemme. Det er skisme smart!!

Fra : Christian Bech

Dato : 06-09-04 21:27

> [...]
> med sig jorden rundt og bevare sit danske tlf. nr. derude og tale til
> samme priser som herhjemme, og andre kan ringe til en som om man var

Det må komme til at gøre ondt på de etablerede telefirmaer på et
tidspunkt.

Problemet i dette tilfælde er, at svigermor ikke har behov for ADSL, så
Skypeløsningen er nok mere oplagt.

--
Christian

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-09-04 00:00

Christian Bech <nospam.ebbesen@mail.dk> wrote:

> Det må komme til at gøre ondt på de etablerede telefirmaer på et
> tidspunkt.

Ja, det går nok stærkt med at få løst det evt. problemer der må være.

> Problemet i dette tilfælde er, at svigermor ikke har behov for ADSL, så
> Skypeløsningen er nok mere oplagt.

Ja, Skype skriver at det virker over et modem, men dog ikke hvor godt.
De andre VoIP-løsninger kræver alle ADSL eller en båndbredde på ca.
80-128 KBit/s.

Hvis man som jeg har bekendte i udlandet vil det være smart at tegne
abonnement hos f.eks. Telefin for os begge, for så ringer man gratis
til hinanden via sin almindelige telefon.

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-09-04 21:29

René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> writes:

> Hvis man snakker meget sammen og gerne vil undgå at bruge en computer,
> kan jeg nu se at det er smart at bruge firmaer som www.telsome.dk
> eller wwww.telefin.dk. Der er sikkert også andre.

Begge to firmaer er baseret på SIP, som er samme åbne standard som
musimi.dk (som jeg selv er abonnet hos) bruger. Med SIP-telefoni kan
man bruge sin computer (softphone, en software-telefon), en adapter
man kan slutte sin dyre B&O-telefon til (eksempelvis HandyTone286, som
man ser på telsome.dk) eller en hel SIP-telefon som BudgetTone BT101.

Hardware kan købes på http://estation.dk/ eller eventuelt hos ens
POTS-gateway (musimi, telefin, telsome),

> Her koster det 0 kr./min at snakke mellem abonnementer og det er jo
> svært at slå.

De enkelte udbydere af SIP-telefoni bør også tilbyde 0 kr/min mellem
hinanden. Hvis det er sat ordentligt op bør en telsome-abonnent og en
musimi-abonnent kunne tale sammen uden at belaste hverken telsome
eller musimis servere.

Det kræver dog lige at samtalen ikke kommer til at gå over POTS-nettet
(plain old telephone system) med via internettet hele vejen.

SIP-telefoni er vejen frem.

(Jeg har ingen forbindelse med nogle af ovenstående selskaber ud over
at jeg er kunde hos musimi)

--
Peter Makholm | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-09-04 00:07

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> [...]
> man kan slutte sin dyre B&O-telefon til (eksempelvis HandyTone286, som
> man ser på telsome.dk) eller en hel SIP-telefon som BudgetTone BT101.

Ja, det har jeg set. Jeg har brugt aftenen på lidt research og det
lader jo til at være et marked med mange udbydere, især i udlandet.

> [...]
> hinanden. Hvis det er sat ordentligt op bør en telsome-abonnent og en
> musimi-abonnent kunne tale sammen uden at belaste hverken telsome

Jeg har lidt svært ved at se, hvad flere af disse SIP-selskaber tjener
penge på, for de tilbyder jo alle gratis IP->IP samtaler. Er der
virkeligt så meget at tjene på de IP->Telefon samtaler, som brugerne
laver?

Vil en samtale fra en IP-telefon til en anden IP-telefon foregå
direkte mellem dem, eller skal det via en server/gateway? Hvordan
ringer man til en anden IP-telefon? Er et ved det alm. telefonnummer,
eller skal man bruge en IP-adresse for at få den gratis samtale?

Musimi tilbyder ihvertfald IP-roaming med flere selskaber, men jeg har
ikke set de andre tilbydet det.

> SIP-telefoni er vejen frem.

Ja jeg synes også det ser lovende ud. Jeg ved ikke om det bare er mig,
men jeg troede det var noget der hørte fremtiden til eller krævede
komplicerede løsninger. Måske det blot er fordi COOP vil til at sælge
det i deres butikker, at det har fået noget mere opmærksomhed.

Jeg vil da ihvertfald nok bruge Skype noget mere, hvis jeg skal ringe
til fastnettelefoner herhjemme. Mobilsamtaler er dog for dyre.

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-09-04 21:39

nospam.ebbesen@mail.dk (Christian Bech) writes:

> Problemet i dette tilfælde er, at svigermor ikke har behov for ADSL, så
> Skypeløsningen er nok mere oplagt.

Jeg kan ikek se hvordan der skulle være forskel på skype og SIP i
dette tilfælde. Hvis man sætter sin SIP-telefon op til at bruge iLBC
som codec bruger de stort set samme båndbrede (skype anvender efter
sigende også iLBC) og begge løsninger har samme krav til at man skal
være on-line for at modtage opkald.

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : Christian Bech

Dato : 06-09-04 21:55

> [...]
> som codec bruger de stort set samme båndbrede (skype anvender efter
> sigende også iLBC) og begge løsninger har samme krav til at man skal

Ideen i Skype i dette tilfælde er at min svigerinde vil kunne ringe til
min svigermors fastnettelefon fra sin computer. Så vidt jeg har forstået
kræver de andre løsninger indkøb af materiel og abonnement? En løsning,
der kun er forbrugsafregnet vil sikkert tiltale hende mest.

--
Christian

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-09-04 22:11

> [...]

> min svigermors fastnettelefon fra sin computer. Så vidt jeg har forstået
> kræver de andre løsninger indkøb af materiel og abonnement?

Nej, det kræver ikke materiel, men kan sagtens bruge en
software-baseret telefon (softphone) og den mikrofon og højttaler der
er indbygget i computeren. Hvis det er godt nok til skype er det også
godt nok til rigtige softphones.

Men da det er beregnet som rigtig telefoni så kræver det et rigtigt
telefonnummer, hvilket giver en udgift. På musimi koster et rigtigt
telefonnummer 5 kr/måneden og så er der minutafgiften.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying

Fra : Christian Bech

Dato : 06-09-04 22:34

> [...]

> telefon (softphone) og den mikrofon og højttaler der er indbygget i
> computeren. Hvis det er godt nok til skype er det også godt nok til

Jeg aner ikke om det er godt nok til dem. Jeg var udmærket tilfreds den
ene gang, jeg har prøvet Skype. Hvis det handler om at undgå
mobiltakster, så er det sikkert tillokkende nok i sig selv.

> Men da det er beregnet som rigtig telefoni så kræver det et rigtigt
> telefonnummer, hvilket giver en udgift. På musimi koster et rigtigt
> telefonnummer 5 kr/måneden og så er der minutafgiften.

Fem kroner er nok til at overkomme. Jeg troede at der var en
abonnementsafgift og så kunne det jo hurtigt blive urentabelt, når det
kun skulle bruges mellem to.

Jeg vil anbefale musimi til dem. Følelsen af at kunne have en rigtig
telefon mellem hænderne kunne måske godt friste dem.

--
Christian

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-09-04 08:03

> [...]

> penge på, for de tilbyder jo alle gratis IP->IP samtaler. Er der
> virkeligt så meget at tjene på de IP->Telefon samtaler, som brugerne

Så længe IP-telefoni ikek har taget mere fart, så ja. Senere er det
nok mere specielle services der skal til for at tjene penge , men hvis
det virkelig tager fat ser jeg det ikke som usandsynligt at det er en
service på linje med mail og news som nørderne kan lave selv, men som
andre har som en naturlig del af deres internetabonnement.

> Vil en samtale fra en IP-telefon til en anden IP-telefon foregå
> direkte mellem dem, eller skal det via en server/gateway?

Hvis det er lavet rigtigt er det direkte mellem de to klienter.

> Hvordan ringer man til en anden IP-telefon? Er et ved det
> alm. telefonnummer, eller skal man bruge en IP-adresse for at få den
> gratis samtale?

Ringer man fra en musimi-konto til en anden musimikonto bruger ringer
man op helt normalt med et almindeligt telefonnummer. Roaming mellem
SIP-udbydere laves normalt ved at man skal 'dreje' et præfiks før det
rigtige nummer.

En anden og endnu smartere mulighed er ENUM/E164. Det virker ved at
man via DNS kan omforme et helt almindeligt telefonnummer der følger
den internationale nummerplan (danske numre med +45 foran, for
eksempel) til en sip-adresse.

Så vil man kunne ringe helt almideligt op og hvis nummeret står i ENUM
kan ens SIP-udbyder lave en ren internetløsning og ellers kan
udbyderen bruge POST og kræve penge for det.

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-09-04 22:29

> [...]

> service på linje med mail og news som nørderne kan lave selv, men som
> andre har som en naturlig del af deres internetabonnement.

OK, ja der vil nok efterhånden komme services som man skal betale for.
Indtil videre tjener de vel en smule på IP->Telefon taksterne.

OK, tak.

Fra : mbi

Dato : 07-09-04 21:10

> Prisen på 0,02 euro på fastnetopkald gør vel, at det kun er
> udenlandsopkald, som er relevante.

Jeg har nu prøvet Skype et stykke tid og den virker helt fint - 0,017¤
for en samtale svarer til 0,126 kroner - jeg bruger Tele2 og der koster
det 0,12 kr i minuttet (i den billige periode) samt en opkaldsafgift på
0,25 - så for mig virker Skype billigere også her hjemme. Men
selvfølgeligt er den bedst til udlandssamtaler. Jeg snakker tidt med min
ven i Berlin via Skype Mac ti mac og det virker fint uden headset - bare
med de indbygede mikrofoner og højttalere i vores Pb. Jeg har Skype både
på min Pb G4, wxp og w2000 på arbejdet og man kan godt mærke det kun er
en beta til osx - men det kommer nok. Jeg kan kun anbefale Skype til
alle.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 07-09-04 21:29

mbi <mbi@mbi.dk> wrote:

> Jeg har nu prøvet Skype et stykke tid og den virker helt fint - 0,017¤
> for en samtale svarer til 0,126 kroner

Prisen for borgere i EU er altså 0,02 Euro, hvilket giver en pris på
0,1487 DKR.
Du har sikkert kigget på prisen for borgere uden for EU.
<http://ui.skype.com/skypeout/help.pricelist.html>

> [...]
> på min Pb G4, wxp og w2000 på arbejdet og man kan godt mærke det kun er
> en beta til osx - men det kommer nok. Jeg kan kun anbefale Skype til

Enig i anbefalingen.
Har også prøvet med indbygget mic/højttaler m. OK resultat.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : mbi

Dato : 07-09-04 21:40

> Prisen for borgere i EU er altså 0,02 Euro, hvilket giver en pris på
> 0,1487 DKR.
> Du har sikkert kigget på prisen for borgere uden for EU.
> <http://ui.skype.com/skypeout/help.pricelist.html>

Ja mener altså du kikker forkert
http://ui.skype.com/skypeout/help.globalrate.html
Hvis jeg forstår det rigtigt så er det altså 0,017 i de 22 lande hvor
Danmark også er med...

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 07-09-04 21:57

mbi <mbi@mbi.dk> wrote:

> Ja mener altså du kikker forkert

Nope

> http://ui.skype.com/skypeout/help.globalrate.html
> Hvis jeg forstår det rigtigt så er det altså 0,017 i de 22 lande hvor
> Danmark også er med...

Jeps, men du overser linien nederst på siden du linker til.
"VAT (15%) will be added for EU-residents."

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-09-04 22:31

mbi <mbi@mbi.dk> wrote:

> [...]
> det 0,12 kr i minuttet (i den billige periode) samt en opkaldsafgift på
> 0,25 - så for mig virker Skype billigere også her hjemme. Men

Læg mærke til, at der kommer moms oveni de 17 euro-cent i minuttet, så
taksten er faktisk 20 euro-cent.

> [...]
> på min Pb G4, wxp og w2000 på arbejdet og man kan godt mærke det kun er
> en beta til osx - men det kommer nok. Jeg kan kun anbefale Skype til

Er det mere stabilt til Windows eller er lyden bedre? Hvad er det der
adskiller beta'en fra de færdige versioner? Jeg har nemlig ikke prøvet
andet endnu.

Fra : mbi

Dato : 08-09-04 06:43

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Læg mærke til, at der kommer moms oveni de 17 euro-cent i minuttet, så
> taksten er faktisk 20 euro-cent.

Ok, ok

> Er det mere stabilt til Windows eller er lyden bedre? Hvad er det der
> adskiller beta'en fra de færdige versioner? Jeg har nemlig ikke prøvet
> andet endnu.

Den er måske ikke så stabil og så mangler der nogle funktioner. Der er
ingen "drejeskive", (men man kan godt taste et nummer ind) og så det der
er værre - man kan ikke gemme andre end skype numre i kontakter.

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-09-04 19:05

> [...]

> nettet, men os computernørder har slet ikke behov for at købe noget
> udstyr, for med Skype kan man bruge sin computer istedet.

Man kan også bruge rigtig standardiseret IP-telefoni med X-Lite og
musimi.dk

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-09-04 20:19

> Man kan også bruge rigtig standardiseret IP-telefoni med X-Lite og
> musimi.dk

Jeg mener også at en af de nye tilbyder, at man kan bruge sin
computer. Jeg er først ved at undersøge markedet.

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-09-04 20:53

> Jeg mener også at en af de nye tilbyder, at man kan bruge sin
> computer. Jeg er først ved at undersøge markedet.

Man har i lang tid kunne bruge sin computer med den slags IP-telefoni
som musimi.dk udbyder. Jeg tror at softphones er ældre end musimi.dk
selv.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 07-09-04 16:09

René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> writes:

>Jeg skal også have prøvet det fra min HP iPAQ 2210, det er jo næsten
>som en mobiltelefon, hvis jeg forbinder via GPRS... Det er måske en
>billigt måde at ringe udenlands mobilt.

hej René Jeg ser at du har en HP 2210. Jeg har også en sådan, som jeg er
en del utilfreds med.
Den første måtte byttes, da lyden forsvandt totalt.

nr. 2 er heller ikke for god.
Jeg har primært købt den for at bruge den som navigator.
Stemmen er altfor lav, når den dur. Men når jeg har indstillet stemmen og
skal f. eks. til en adresse i KBh, så bliver stemmen lavere og lavere for
helt at forsvinde.
Det er jo ikke ret smart, når man kører midt i City.
Forleden dag, indstillede min søn den, fordi han sagde, at der var et
sted, jeg ikke havde indstillet, hmm, jeg sagde at det var den selv , der
gik ned i styrke. Hvilket han vist ikke var overbevist om. Nå, men inden
jeg var nået halvvejs hjem, var stemmen borte, selvom det var geniet, der
havde indstillet den (du ved gamle mødre )
Den blev købt i marts måned og byttet inden første måned.

Så kom der meddelelse fra TomTom med ver.3 , at når man havde købt sådan
en PDA med TomTom, så kunne man opgradere gratis og der var en URL med.
Jeg kunne bsolut ikke finde ud af det Heller ikke en anden søn, der
bor her i nærheden af mig, kunne finde ud af det. Begge disse sønner har
selv en Hp PDA, men modellen før og har vært meget tilfredse. Derfor
vovede jeg at køb min.

Der har været testet nogle navigatorer i Motor og denne 2210 fik -(minus)
på stemmen, så måske det en fejl der ikke kan rettes på den model
Hilsen Hanne

WWW.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Peter Kiil

Dato : 07-09-04 16:36

Hanne Hertzog - hanne@enterpol.dk on 07/09/04 17:09 wrote:

> Der har været testet nogle navigatorer i Motor og denne 2210 fik -(minus)
> på stemmen, så måske det en fejl der ikke kan rettes på den model

Du kunne evt. købe denne holder som har indbygget højttaler:

http://pdashoppen.dk/product.asp?product=6483&page=1

Det løser selvfølgelig ikke problemet med at den gradvist forsvinder, men
når den er der er det noget lettere at høre hvad der bliver sagt, end gennem
den indbyggede højttaler.

Alternativt denne her:

http://pdashoppen.dk/product.asp?product=6673&page=1

Som sender lyden fra PDA'en ud gennem bilens højttalere, og selv muter
radioens signal når pda'en 'snakker'....
--
/peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-09-04 22:47

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> hej René Jeg ser at du har en HP 2210. Jeg har også en sådan, som jeg er
> en del utilfreds med.
> Den første måtte byttes, da lyden forsvandt totalt.

Min har virket upåklageligt. Der er kommet flere ROM-opdateringer
(firmware) og en opdatering til Bluetooth og jeg ville helt klart
prøve at installere dem. Det kræver dog en PC med Windows, da
ActiveSync skal være aktivt.

> [...]
> bor her i nærheden af mig, kunne finde ud af det. Begge disse sønner har
> selv en Hp PDA, men modellen før og har vært meget tilfredse. Derfor

Det er ikke særligt svært at opdatere. Hvis du har købt den efter en
vis dato (vist nok omkring d. 18/1) er det gratis at opgradere, dog
skal man betale 10 euro for fragt. Man får både nyt program og alle
kort man har bliver også opdateret. Det er ret nemt, for du skal bare
vælge TomTom Upgrade under Products og så skal man indtaste sine data
og serienumrene på sine CD'ere.

> Der har været testet nogle navigatorer i Motor og denne 2210 fik -(minus)
> på stemmen, så måske det en fejl der ikke kan rettes på den model

Hos mig virker det altså fint nok. Jeg kan stort set altid høre hvad
han siger, men med fuld hastighed på den tyske Autobahn og radioen
kørende kan det dog være svært

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 07-09-04 16:59

Peter Kiil <spam@kiil.net> writes:

> [...]
>
>Som sender lyden fra PDA'en ud gennem bilens højttalere, og selv muter
>radioens signal når pda'en 'snakker'....

Tak for dit svar med link!

Det var da en god ide, især at den ud igennem radion, for det er umuligt
at høre radio under kørselen, for så har man ikke chance for at høre et
kvæk.
Jeg takker
Nu vil jeg ringe til Hp i morgen og hører, hvad de har at sige, så vil
jeg kigge på udstyr, når den er OK
bedste hilsen
Hanne

WWW.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 07-09-04 23:25

> [...]
>(firmware) og en opdatering til Bluetooth og jeg ville helt klart
>prøve at installere dem. Det kræver dog en PC med Windows, da

Ok, sådan en har vi huset. Jeg bruger ikke Bluetooth, da den desværre kun
er leveret med GPS med/til strøm fra bilen. Jeg har tænkt at købe sådan en
trådløs GPS antenne hedder det vel?, så jeg kunne bruge Bluetooth også ved
gåturer i en by feks. og kunne planlægge rute inde i huset måske, eller
fra et hotelværelset, når man er udenlands. Jeg formoder at ved at lægge
den trådløse i et vindue, kan man vel få forbindelse?

Jeg har set, der er noget, der er blevet anbefalet her i gruppen, der
hedder PocketMac. Men jeg vil ikke køb det før den virker og ikke før jeg
får den nye computer, så jeg kan købe det til OSX. med den kan jeg sync på
en Mac, så vidt jeg har forstået.

> [...]
>kort man har bliver også opdateret. Det er ret nemt, for du skal bare
>vælge TomTom Upgrade under Products og så skal man indtaste sine data
Ok, jeg troede det var noget man skulle hente på deres hjemmeside. Jeg har
jo ingen forstand på en PC
Det eneste jeg laver på den er homebanking til den Danske Bank. Det er min
mands maskine.

>-(minus)
>
>Hos mig virker det altså fint nok. Jeg kan stort set altid høre hvad
>han siger, men med fuld hastighed på den tyske Autobahn og radioen
>kørende kan det dog være svært
Nå, så er der vel håb for mig også og med sådan en anordning, hvor man kan
tilslutte til bilens radio, som Peter Kiil fortalte, så kan jeg vel blive
tilfreds

Tak for svarene
Bedste hilsen Hanne

WWW.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-09-04 16:12

> [...]
> fra et hotelværelset, når man er udenlands. Jeg formoder at ved at lægge
> den trådløse i et vindue, kan man vel få forbindelse?

Jeg har også GPS med ledning, men bruger Bluetooth til at ringe op til
nettet via min mobiltelefon.

GPS'en skal under alle omstændigheder være udendørs eller placeret ved
et vindue, hvis der skal opnås kontakt. Jeg er ikke sikker på, at det
e nok med et vindue, for den skal jo gerne have udsigt til hele
horisonten.

> [...]
> får den nye computer, så jeg kan købe det til OSX. med den kan jeg sync på

Jeg har købt PocketMac og det fungerer rimeligt godt. Man kan
synkronisere OS X's adressebog, kalender, iTunes, iPhoto og et par
ting til. Det har bøvlet lidt på min maskine, da programmet
ligepludselig har ædt en masse processortid, men selve
synkroniseringen virker fint.

Det kan også bruges til at installere programmer på iPAQ'en, men kun
hvis de kommer som CAB-filer, hvilket de færreste gør. De fleste
kommer som exe-filer, som skal startes på Windows.

> [...]
> jo ingen forstand på en PC
> Det eneste jeg laver på den er homebanking til den Danske Bank. Det er min

Man bestiller på deres hjemmeside og får nye CD'ere tilsendt med TNT.

Fra : Peter Kiil

Dato : 08-09-04 23:47

René Frej Nielsen - spam@rfn.dk on 08/09/04 17:12 wrote:

> Det kan også bruges til at installere programmer på iPAQ'en, men kun
> hvis de kommer som CAB-filer, hvilket de færreste gør. De fleste
> kommer som exe-filer, som skal startes på Windows.

Min version 3.3 af PocketMac kan tilsyneladende godt installere .exe filer.
Der er ihvertfald et menupunkt der indikerer det, men jeg har ikke prøvet
det i praksis endnu.
--
/peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-09-04 11:31

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Min version 3.3 af PocketMac kan tilsyneladende godt installere .exe filer.
> Der er ihvertfald et menupunkt der indikerer det, men jeg har ikke prøvet
> det i praksis endnu.

Det er en funktion der prøver at hive en CAB-fil ud af en exe-fil, da
de nogen gange pakker dem ind i en exe-fil, men jeg har endnu ikke
fået det til at virke.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 08-09-04 21:12

> [...]
ting til. Det har bøvlet lidt på min maskine, da programmet
ligepludselig har ædt en masse processortid, men selve

OK, men jeg får forhåbntlig masse af det i mn nye iMac, den største
model

Det kan også bruges til at installere programmer på iPAQ'en, men kun
hvis de kommer som CAB-filer, hvilket de færreste gør. De fleste
kommer som exe-filer, som skal startes på Windows.

Uha. jeg hader exefiler.

>har
>min

Man bestiller på deres hjemmeside og får nye CD'ere tilsendt med TNT.
Ok, det har jeg forstået

--

>--
>Mvh.
>René Frej Nielsen
>PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT

Tak for dine svar. Jeg vil måske betænke mig lidt på at købe PocketMac, da
jeg hader bøvl og er ikke nørdet nok til at finde ud af, alt det
indviklede, som det hele er nu til dags
Og ja, exe filer er vel næsten det eneste, man ikke kan håndtere på en
Mac

Nu er er alt det andet ikke så vigtigt, bare den navigator virker, så er
jeg glad. Jeg har ikke Bluetooth telefon, så jeg bruger det ikke. Begge
mine sønner har den trådløse version og jeg ærger mig over at min pakke
var pakket med den løsning med ledning. Min mand købte det for mig, da jeg
var i Norge og de havde tilbud hos Kvickly. Sådan er det, men skal bare
ikke lave indpulskøb

Nu håber jeg bare jeg får en løsning fra Hp. så skal jeg få fat i
opdateringerne og så må vi se.

Der skal jo en del mediekort til, hvis man vil have mange af sine landkort
liggende på mediekort. Men jeg køber næste gang jeg kommer til Tyskland,
der er de klart billigere. Jeg skal nu ikke have alle 8 CD kopieret, da
der nok er lande jeg aldrig vil komme til
bedste hilsen Hanne

PS. Mon det bliver til virkelighed med iPod'en, at den i fremtiden også
kan bruges som navigator. Så slipper man for at ty til PC'er, hvilket
skulle behage mig at slippe for.-)

WWW.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 09-09-04 08:35

> [...]
>filer.
>Der er ihvertfald et menupunkt der indikerer det, men jeg har ikke prøvet

Nå, det lyder jo godt. Man bliver da også klogere og klogere af at bevæge
sig herinde
Der er bare et lille minus, I kan nok ikke forbedre min hjernemasse og min
husker, desværre
Ha' nu en god dag
Hilsen Hanne

WWW.macbruger.dk