pdf-problem. Duplex på ikke-duplex printer~
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-09-04 18:50

Hej NG.

Min printerdriver virker åbenbart ikke (der står også at det er en
beta-version til os x). Derfor ville det letteste nok være kopiere alle
de ulige sider i en bestemt manual over i en særskilt fil som f.eks.
hedder "odd.pdf". Dernæst skal alle de lige sidenumre over i en særskilt
fil samtidigt med at rækkefølgen skal vendes om, så de printes i baglæns
rækkefølge (så kan jeg nemlig bare vende stakken og lægge dem i
printeren igen, tror jeg). Denne fil kan så hedde "even-reversed.pdf"...

Hvem kan hjælpe mig, måske med et script eller noget? Jeg har
overhovedet ikke forstand på at lave scripts, så en lille introduktion +
et færdigt script, der kan klare jobbet ville blive modtaget
taknemmeligt... Det må nogle af de kloge hoveder herinde vel nok kunne
finde ud af

Jeg downloadede acrobat reader 6.02 og den kunne ikke hjælpe mig...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Christian Bech

Dato : 04-09-04 20:09

In article <413a003b$0$273$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> [...]
> rækkefølge (så kan jeg nemlig bare vende stakken og lægge dem i
> printeren igen, tror jeg). Denne fil kan så hedde "even-reversed.pdf"...

Hvad er det der ikke virker? Er det File->Print->Paper handling, der gør
knuder?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-09-04 19:02

Christian Bech wrote:

> Hvad er det der ikke virker? Er det File->Print->Paper handling, der gør
> knuder?

Ja, det er vist rigtigt nok. Den printer *alle* sider ud som normalt...
Der må da være nogen herinde, der ved hvad jeg skal gøre... PLEAAASE

(Nu også med x-post til dk.edb.tekst)

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Martin Heller

Dato : 06-09-04 08:04

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message
> Ja, det er vist rigtigt nok. Den printer *alle* sider ud som normalt...
> Der må da være nogen herinde, der ved hvad jeg skal gøre... PLEAAASE

Du kan bruge pdfLaTeX og pakken pdfpages til at lave to dokumenter odd.pdf
og even.pdf hvis alt andet glipper. Pakken bruges således:

\documentclass{article}
\usepackage{pdfpages}

\begin{document}
\includepdf[pages={1,3,5}]{filnavn.pdf}
\end{document}

Hvor filnavn.pdf er navnet på dit oprindelige dokument. Ovenstående linier
gemmes i en fil odd.tex som køres gennem pdfLaTeX, der så laver odd.pdf (der
i dette tilfælde indeholder side 1, 3 og 5 fra filnavn.pdf).

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-09-04 18:50

Hej Martin Heller

Martin Heller wrote:
> [...]
> gemmes i en fil odd.tex som køres gennem pdfLaTeX, der så laver odd.pdf (der
> i dette tilfælde indeholder side 1, 3 og 5 fra filnavn.pdf).

Tusind tak for dit svar. Jeg har ikke afprøvet det endnu fordi jeg står
overfor at skulle printe en manual ud på ca. 2500 sider.... Av

Så, hvem kan hjælpe mig med et/to scripts, der laver de to nødvendige
filer så jeg ikke manuelt skal indtaste
1,3,5,7,9,11..........2495,2497,2499 + det samme for de lige sider, bare
i baglæns rækkefølge? LOL

Udprintningen skal nok foregå i mindre intervaller á ca. 1-200 A4-sider
af gangen (giver 2-400 prints) men det er nok ikke noget problem, når
først de to filer er genereret. Så kan jeg jo bare vælge page 1-100
f.eks. i hver fil...

Jeg vil være *yderst* taknemmelig for et svar, der løser problemet!

Udover pdflatex, findes der sikkert også en unix-kommando der kan fixe
problemet - jeg mindes ihvertfald at have læst om en tilsvarende
problematik her på usenet engang for længe længe siden - google hjalp
mig ikke rigtigt... Hvis nogen er bedre til google end mig, så giv
endelig lyd fra jer...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten Høgholm

Dato : 06-09-04 19:16

On Mon, 06 Sep 2004 19:50:17 +0200, Martin Jørgensen
> [...]

> filer så jeg ikke manuelt skal indtaste
> 1,3,5,7,9,11..........2495,2497,2499 + det samme for de lige sider, bare

Du kan også bare bruge ghostscript+ghostview. I ghostview kan man vælge
"odd" eller "even" med et enkelt klik, så...
--
Morten Høgholm
I haven't got a smelly address.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-09-04 20:38

On Mon, 06 Sep 2004 20:15:56 +0200, Morten Høgholm wrote:

> Du kan også bare bruge ghostscript+ghostview. I ghostview kan man vælge
> "odd" eller "even" med et enkelt klik, så...

Ja ok, Billedfremviser kræver 3 klik, men til gengæld slipper man for at
installere det.
--
MVH
osv...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-09-04 22:01

Morten Høgholm wrote:

> On Mon, 06 Sep 2004 19:50:17 +0200, Martin Jørgensen
> <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:
-snip-

> Du kan også bare bruge ghostscript+ghostview. I ghostview kan man vælge
> "odd" eller "even" med et enkelt klik, så...

Jeg har fink installeret og jeg har nu hentet den nyeste fink commander.
Og forsøgt at installere ghostscript først. Der var compilation-fejl, så
jeg droppede det. Har du en brugervenlig anvisning til hvordan jeg får
ghostview på mit mac os x-system?

Så vil jeg da nemlig helt klart prøve dette også... Men 2500 sider, det
er jo ret meget for nogen af kommando-linje-programmerne har jeg lige
fundet ud af...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten Høgholm

Dato : 07-09-04 07:48

On Mon, 06 Sep 2004 23:00:36 +0200, Martin Jørgensen

Kun den officielle: <http://www.cs.wisc.edu/~ghost/>

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-09-04 21:31

Morten Høgholm wrote:

> Kun den officielle: <http://www.cs.wisc.edu/~ghost/>

Til Mac os 9??? Nu har jeg installeret det til mac os 9 og det virker
heller ikke. Første gang jeg prøvede at få den til at vise pdf-filen,
ville den godt. Men nummer 2 gang, efter at jeg kopierede et nyt
bibliotek med et eller andet (library eller sådan noget) oveni det
gamle, virkede det ikke... Ghostscript 7.884040 has encounterede an
error (-100) rendering the file "". The page may noget be displayed
completely!" + og så er der en "abort"-knap.

Ufatteligt... Der må være et eller andet grundlæggende galt med min
driver-installation?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-09-04 19:38

On Mon, 06 Sep 2004 19:50:17 +0200, Martin Jørgensen wrote:

> Så, hvem kan hjælpe mig med et/to scripts, der laver de to nødvendige
> filer så jeg ikke manuelt skal indtaste
> 1,3,5,7,9,11..........2495,2497,2499 + det samme for de lige sider, bare
> i baglæns rækkefølge? LOL

Hvorfor er det lige du ikke kan bruge billedfremviser?

Hvis det er fordi din printerdriver fucker det op, så installer da en
dummy-printer.

--
MVH
osv...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-09-04 21:58

Frank E. N. Stein wrote:

> Hvorfor er det lige du ikke kan bruge billedfremviser?

Fordi inde i print-menuen er det vist printer-driveren der bestemmer
gætter jeg på. Alle sider kommer i den samme rækkefølge ligemeget hvad
jeg gør.

> Hvis det er fordi din printerdriver fucker det op, så installer da en
> dummy-printer.

Det vil jeg prøve. Men hvor kan jeg finde en til os x? Jeg har kigget
lidt her, men har ikke forstand på de scripts der... Er dette noget jeg
kan bruge eller er der nogen der har nogen bedre links/forslag til en
virtuel printer (som forhåbentligt forstår forskellen ml. even og odd)?

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20031116190809396

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-09-04 22:44

On Mon, 06 Sep 2004 22:58:25 +0200, Martin Jørgensen wrote:

> Fordi inde i print-menuen er det vist printer-driveren der bestemmer
> gætter jeg på. Alle sider kommer i den samme rækkefølge ligemeget hvad
> jeg gør.

Jeg installerede en Apple Color Laserwriter som en LPR-printer og gav den
en tilfældig IP-adresse. Det virker fint med den.

> Det vil jeg prøve. Men hvor kan jeg finde en til os x?

Brug en af de indbyggede. Du kan sagtens bruge en printerdriver til en
printer du ikke har, og så udskrive til en PDF.

--
MVH
osv...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-09-04 20:55

Frank E. N. Stein wrote:
> On Mon, 06 Sep 2004 22:58:25 +0200, Martin Jørgensen wrote:

-snip-

> Brug en af de indbyggede. Du kan sagtens bruge en printerdriver til en
> printer du ikke har, og så udskrive til en PDF.

Hm. Det var ufatteligt underligt. Det virker vist ikke hos mig. Jeg har
både prøvet med en Generic PostScript Printer og med Internal Fax modem
som printer. Samme resultat, nemlig at alle sider kommer ud som hvis jeg
havde ladet "Paper Handling" stå på Print: All pages... Men jeg vælger
altså "Odd" og "Even" og nogengange også "Reverse page order"... Aargh,
dumme Mac

Jeg ringede endda ind til Epson support som sagde at jeg skulle fjerne
min driver og installere filen "Epsonprinterdrivers2.pkg" og så bagefter
geninstallere driveren til min Epson C900... Samme dårlige resultat...

Support-fætteren snakkede noget om usb-forbindelsen, som den der pkg-fil
skulle ordne, men når man laver en "Save As PDF", så burde det slet ikke
have noget med usb at gøre... Jeg skal lige være 100% sikker - du
bruger også "preview", ikke?

Det er meget mystisk... Hvad kan problemet mon være?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-09-04 21:29

On Tue, 07 Sep 2004 21:55:07 +0200, Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> skulle ordne, men når man laver en "Save As PDF", så burde det slet ikke
> have noget med usb at gøre... Jeg skal lige være 100% sikker - du

Jo.

> Det er meget mystisk... Hvad kan problemet mon være?

Der er åbenbart en seriøs bug i programmet. Hvis du gemmer som en ps-fil
i stedet for, virker det (denne gang har jeg faktisk gennemtestet min
påstand - så kan jeg lære det, kan jeg).

--
MVH
osv...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-09-04 21:36

On Tue, 07 Sep 2004 22:29:19 +0200, Frank E. N. Stein wrote:

> Der er åbenbart en seriøs bug i programmet. Hvis du gemmer som en ps-fil
> i stedet for, virker det (denne gang har jeg faktisk gennemtestet min
> påstand - så kan jeg lære det, kan jeg).

Nåja, hvordan kontakter man egentlig Apple for at melde sådan en bug?
--
MVH
osv...

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 07-09-04 22:01

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Nåja, hvordan kontakter man egentlig Apple for at melde sådan en bug?

<http://developer.apple.com/bugreporter/>

Kræver dog ADC medlemskab (som er gratis).

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-09-04 22:46

On Tue, 07 Sep 2004 23:00:37 +0200, Preben Bødker Nielsen wrote:

> <http://developer.apple.com/bugreporter/>

Takker.

> Kræver dog ADC medlemskab (som er gratis).

Det var jeg heldigvis i forvejen.
--
MVH
osv...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-09-04 23:04

On Tue, 07 Sep 2004 23:45:59 +0200, Frank E. N. Stein wrote:

> Det var jeg heldigvis i forvejen.

Og Bug ID# 3791040.
--
MVH
osv...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-09-04 19:11

Frank E. N. Stein wrote:
> [...]
> i stedet for, virker det (denne gang har jeg faktisk gennemtestet min
> påstand - så kan jeg lære det, kan jeg).

Huh? Jeg er nok lidt tungnem, men jeg kan kun se at man kan Print/"Save
As PDF" i preview...

Jeg fatter ikke hvad det er for en fejl du beskriver? Virkede det ikke
fint hos dig? Eller har du lavet en bug report på det jeg skriver??? Jeg
fatter ikke en skid

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-09-04 20:23

On Wed, 08 Sep 2004 20:11:02 +0200, Martin Jørgensen wrote:

> Huh? Jeg er nok lidt tungnem, men jeg kan kun se at man kan Print/"Save
> As PDF" i preview...

Du finder bare "valg til udskrift" fra den nederste rullemenu i
udskriftsvinduet.

> Jeg fatter ikke hvad det er for en fejl du beskriver? Virkede det ikke
> fint hos dig?

Jeg kunne bare se at man havde valgmuligheden og det var den jeg troede du
ikke havde i første omgang. Jeg testede desværre ikke om det
fungerede i første omgang. Nu har jeg gennemtestet det og konstateret at
det ikke virker efter hensigten, og at det derfor sandsynligvis ikke har
noget med din printerdriver at gøre. Jeg har samtidigt også fundet en
måde at omgå problemet på (Billedfremviser omdanner automatisk PS-filer
til PDF-filer når man åbner dem)

> Eller har du lavet en bug report på det jeg skriver???

Ikke i det her tilfælde. Jeg har lavet en bugrapport på at
Billedfremviser ikke tager hensyn til lige/ulige sider når man gemmer som
PDF, men at den gerne vil når man gemmer som PS.

> Jeg fatter ikke en skid

Den kommer du til at høre for i fremtiden.
--
MVH
osv...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-09-04 22:00

Frank E. N. Stein wrote:
> [...]

> Billedfremviser ikke tager hensyn til lige/ulige sider når man gemmer som
> PDF, men at den gerne vil når man gemmer som PS.

Du skal også tilføje at den der "reversed" option IKKE virker og det vil
jeg gerne have den til så jeg ikke skal vende 2500 sider om i hånden, en
for en....! Det virker ikke med ps.

> Den kommer du til at høre for i fremtiden.

Det tror jeg nu ikke... Du skiftede ligepludselig 180 grader fra at
alting virkede til at aflevere en bugreport og det syntes jeg ikke
rigtigt var til at forstå når du allerede havde skrevet at du ingen
problemer havde

Men nu kom jeg da lidt nærmere... Nu mangler vi bare at få den ene stak
"reversed".... Anyone?

Puha, jeg syntes sgu´ ellers også at jeg har brugt lang tid på det pjat
her efterhånden... Mærkeligt at Apple har lavet sådan en dum fejl så
langt op i version 10.3.5 uden at nogen før nu, har opdaget fejlen?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-09-04 23:33

On Wed, 08 Sep 2004 23:00:06 +0200, Martin Jørgensen wrote:

> Du skal også tilføje at den der "reversed" option IKKE virker og det vil
> jeg gerne have den til så jeg ikke skal vende 2500 sider om i hånden, en
> for en....! Det virker ikke med ps.

Det gør det sørme heller ikke.

> Det tror jeg nu ikke...

Skal vi vædde?

> Du skiftede ligepludselig 180 grader fra at
> alting virkede til at aflevere en bugreport og det syntes jeg ikke
> rigtigt var til at forstå når du allerede havde skrevet at du ingen
> problemer havde

Du skrev at dine problemer skyldtes din printerdriver, så det var mit
udgangspunkt.

> Men nu kom jeg da lidt nærmere... Nu mangler vi bare at få den ene stak
> "reversed".... Anyone?

Jeg kan da gøre det for dig på min Linux-kasse hvis du er interesseret.

--
MVH
osv...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-09-04 20:18

Frank E. N. Stein wrote:
> On Wed, 08 Sep 2004 23:00:06 +0200, Martin Jørgensen wrote:
-snip-
> Du skrev at dine problemer skyldtes din printerdriver, så det var mit
> udgangspunkt.

Jaja, man har vel et standpunkt til man tager et nyt, ikke sandt?

> Jeg kan da gøre det for dig på min Linux-kasse hvis du er interesseret.

Nej, nu har jeg fundet en nogenlunde acceptabel og let +
tilfredstillende måde at gøre det på: Jeg har downloadet acrobat reader
6 og den virker godt selvom jeg ikke kan lave en preview...

Og det er faktisk underligt, men jeg ser da frem til at Apple får rettet
lidt på det preview-program og så fungerer det hele forhåbentligt i os
10.4, når den udkommer...?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-09-04 21:33

On Sat, 11 Sep 2004 21:17:36 +0200, Martin Jørgensen wrote:

> Jaja, man har vel et standpunkt til man tager et nyt, ikke sandt?

Naturligvis.

> Nej, nu har jeg fundet en nogenlunde acceptabel og let +
> tilfredstillende måde at gøre det på: Jeg har downloadet acrobat reader
> 6 og den virker godt selvom jeg ikke kan lave en preview...

Øhm, skrev du ikke tidligere at du allerede havde prøvet den løsning?

> Og det er faktisk underligt, men jeg ser da frem til at Apple får rettet
> lidt på det preview-program og så fungerer det hele forhåbentligt i os
> 10.4, når den udkommer...?

Ja, nu må vi se. Apple er da i hvert fald blevet gjort opmærksomme på
problemet nu.
Er der nogen med ældre versioner af Billedfremviser (v. 2.1.1) der kan
be/afkræfte at fejlen også finde der?

--
MVH
osv...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-09-04 19:50

Frank E. N. Stein wrote:

-snip om (acrobat reader)-

> Øhm, skrev du ikke tidligere at du allerede havde prøvet den løsning?

Det ved jeg ikke. Men måske var det acrobat reader 5.? til os 9 jeg
startede med at prøve? Og i kom med så mange forslag at jeg måske ikke
nåede at blive færdig med at afprøve AR version 6. Fordi
"preview"-funktionen virker nemligt ikke i AR og så har jeg måske bare
tænkt: Det virker vist ikke...?

Eller også har jeg rodet for meget med printerdriveren og
indstillingerne så det ikke virkede? Eller jeg har valgt: "Save as pdf",
som sikkert anvender noget fra preview-programmet... Jeg kan ikke huske det.

> Ja, nu må vi se. Apple er da i hvert fald blevet gjort opmærksomme på
> problemet nu.

Så skal de fandme rette det

> Er der nogen med ældre versioner af Billedfremviser (v. 2.1.1) der kan
> be/afkræfte at fejlen også finde der?

Ja, det kunne være interessant at høre.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-09-04 21:31

On Sun, 12 Sep 2004 20:50:00 +0200, Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> nåede at blive færdig med at afprøve AR version 6. Fordi
> "preview"-funktionen virker nemligt ikke i AR og så har jeg måske bare

Og så undrer du dig over at jeg skiftede mening undervejs?

> Eller også har jeg rodet for meget med printerdriveren og
> indstillingerne så det ikke virkede? Eller jeg har valgt: "Save as pdf",
> som sikkert anvender noget fra preview-programmet... Jeg kan ikke huske det.

Det lyder som om du har været rigtigt metodisk i din fejlfinding

--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-04 11:15

In dk.edb.mac Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> [...]
> skulle ordne, men når man laver en "Save As PDF", så burde det slet ikke
> have noget med usb at gøre... Jeg skal lige være 100% sikker - du

når du vælger "save as pdf" under 10.3x har det hverken noget med
printerdriver, printer eller USB at gøre.

Fra : Martin Heller

Dato : 06-09-04 20:24

Martin Jørgensen wrote in
<413ca35f$0$231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Så, hvem kan hjælpe mig med et/to scripts, der laver de to
> nødvendige filer så jeg ikke manuelt skal indtaste
> 1,3,5,7,9,11..........2495,2497,2499 + det samme for de
> lige sider, bare i baglæns rækkefølge? LOL

Du kan enten lave noget med pakkerne ifthen og calc, men det
er nok lidt besværligt.

> [...]
> for længe længe siden - google hjalp mig ikke rigtigt...
> Hvis nogen er bedre til google end mig, så giv endelig lyd

Du kan nok lave noget i retning af:
$ texexec --pdfselect --selection=odd --result=ulige.pdf
filnavn.pdf

og

$ texexec --pdfselect --selection=even --result=lige.pdf
filnavn.pdf

Se $ man texexec for flere muligheder.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-09-04 21:56

Martin Heller wrote:

-snip-

> [...]
> filnavn.pdf
>
> og
>
> $ texexec --pdfselect --selection=even --result=lige.pdf

Ok, mange tak. Det ser umiddelbart ganske fornuftigt ud. Men den kommer
godtnok med nogen fejl-beskeder indimellem, så jeg er ikke helt tryg
hvis formateringen f.eks. ryger sig en tur på nogen af siderne...

Om ikke andet, så har jeg vist her en nødløsning der vist virker... Tak
for det.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-09-04 22:04

Martin Heller wrote:
> [...]
> filnavn.pdf
>
> og
>
> $ texexec --pdfselect --selection=even --result=lige.pdf

Her er et klip af hvad den bl.a. skriver:

igures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1205.1205] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1206.1206] <./mechanic.pdf, page is rotated 270 degrees>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1207.1207] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1208.1208] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1209.1209] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1210.1210] <./mechanic.pdf, page is rotated 270 degrees>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1211.1211] <./mechanic.pdf, page is rotated 270 degrees>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1212.1212] <./mechanic.pdf, page is rotated 270 degrees>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1213.1213] <./mechanic.pdf, page is rotated 270 degrees>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1214.1214] <./mechanic.pdf, page is rotated 270 degrees>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1215.1215] <./mechanic.pdf, page is rotated 270 degrees>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1216.1216] <./mechanic.pdf, page is rotated 270 degrees>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1217.1217] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1218.1218] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1219.1219] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1220.1220] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1221.1221] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1222.1222] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1223.1223] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1224.1224] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1225.1225] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1226.1226] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1227.1227] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1228.1228] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1229.1229] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1230.1230] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1231.1231] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1232.1232] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1233.1233]
systems : end file texexec at line 17
)
Warning: pdfetex (file mh6.pfb): cannot open Type 1 font file for reading

Warning: pdfetex (file mh2.pfb): cannot open Type 1 font file for reading

Warning: pdfetex (file mtsyn.pfb): cannot open Type 1 font file for reading
Output written on texexec.pdf (1233 pages, 15921596 bytes).
Transcript written on texexec.log.

run time : 76 seconds
renaming : texexec to even

total run time : 77 seconds

-----
Det ser ikke helt optimalt ud... Og hvorfor mon den roterer billedet 270
grader, når jeg ikke har bedt den om det...?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Martin Heller

Dato : 07-09-04 07:50

> Det ser ikke helt optimalt ud... Og hvorfor mon den roterer billedet 270
> grader, når jeg ikke har bedt den om det...?

Det ved jeg ikke. Står der ikke noget brugbart i .tex filen eller i .log
filen? Prøv evt at tilføje
--mode=A4.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-09-04 21:04

Martin Heller wrote:
> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message

> Det ved jeg ikke. Står der ikke noget brugbart i .tex filen eller i .log
> filen? Prøv evt at tilføje
> --mode=A4.

Det ligner desværre samme resultat. Ikke rigtigt noget i log-filen, men
her er copy/pastet starten derfra:

This is pdfeTeXk, Version 3.141592-1.11b-2.1 (Web2C 7.5.2)
(format=cont-en 2004.7.17) 6 SEP 2004 22:54
entering extended mode
%&-line parsing enabled.
(/usr/local/teTeX/share/texmf.tetex/web2c/cp8bit.tcx)
**&cont-en texexec.tex
(./texexec.tex{/usr/local/teTeX/share/texmf.local/pdftex/config/pdftex.cfg}

ConTeXt ver: 2003.1.31 fmt: 2004.7.17 int: english mes: english

language : language en is active
<protectionstate 0>
system : cont-new loaded
(/usr/local/teTeX/share/texmf.tetex/tex/context/base/cont-new.tex
systems : beware: some patches loaded from cont-new.tex!
system (E-TEX) : [line 726] \ifcsname
)
system : cont-old loaded
(/usr/local/teTeX/share/texmf.tetex/tex/context/base/cont-old.tex
)
system : cont-fil loaded
(/usr/local/teTeX/share/texmf.tetex/tex/context/base/cont-fil.tex
)
bodyfont : 12pt rm is loaded
language : patterns 2:2-en-2 3:2-uk-2 4:2-de-2 5:2-fr-2 6:2-es-2
7:2-it-2
8:2-nl-2 loaded
specials : tex,postscript,rokicki loaded
\openout2 = `texexec.tui'.

system : texexec.top loaded
(./texexec.top
specials : loading definition file tpd
(/usr/local/teTeX/share/texmf.tetex/tex/context/base/spec-tpd.tex
specials : loading definition file fdf
(/usr/local/teTeX/share/texmf.tetex/tex/context/base/spec-fdf.tex
<unprotect 3> <unprotect 4>
system (E-TEX) : [line 1815] \ifcsname
specials : fdf loaded
<unprotect 3> <protect 3>)
specials : fdf,tpd loaded
)
\openout0 = `mpgraph.mp'.

\openout0 = `mprun.mp'.

\openout0 = `mpgraph.mp'.

\openout0 = `mprun.mp'.

pdftex : needs map file: original-context-symbol.map
pdftex : needs map file: pl0-ams-cmr.map
pdftex : needs map file: original-vogel-symbol.map
systems : begin file texexec at line 14

<./mechanic.pdf{/usr/local/teTeX/share/texmf.local/fonts/map/pdftex/updmap/pdf
tex.map}>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[1.1] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself
[2.2] <./mechanic.pdf>
figures : dimensions of ./mechanic.pdf loaded from figurefile itself

Her er lidt fra slutningen:

[1231.1231] <./mechanic.pdf>
[...]
Here is how much of TeX's memory you used:
4438 strings out of 68083
122930 string characters out of 745889
4494522 words of memory out of 5610408
34201 multiletter control sequences out of 10000+50000
11102 words of font info for 37 fonts, out of 1000000 for 2000
62 hyphenation exceptions out of 1000
37i,16n,40p,186b,377s stack positions out of
5000i,500n,6000p,200000b,40000s
7464 PDF objects out of 300000
0 named destinations out of 131072
6171 words of extra memory for PDF output out of 65536

(ikke noget jeg har forstand på)...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-09-04 21:35

On Mon, 06 Sep 2004 23:03:47 +0200, Martin Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Warning: pdfetex (file mtsyn.pfb): cannot open Type 1 font file for reading

Har du de fonte installeret? Hvis ikke, så mangler der sikkert nogen
oplysninger om fontsubstitution.

> Det ser ikke helt optimalt ud... Og hvorfor mon den roterer billedet 270
> grader, når jeg ikke har bedt den om det...?

Det har vedkommende, der har kreeret dokumentet nok bedt den om.
--
MVH
osv...

Fra : Morten Høgholm

Dato : 07-09-04 09:52

> [...]

> filer så jeg ikke manuelt skal indtaste
> 1,3,5,7,9,11..........2495,2497,2499 + det samme for de lige sider, bare

Jeg kom også lige i tanke om Multivalent:
<http://multivalent.sourceforge.net/>. Virker på alle platforme, der har
installeret Java 2 v1.4.

Fra : Jesper Harder

Dato : 06-09-04 20:31

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> [...]
> i baglæns rækkefølge? LOL
>
> Udover pdflatex, findes der sikkert også en unix-kommando der kan fixe

Du kan konvertere PDF-filen til Postscript og bruge kommandoen
'psselect' (der på GNU/Linux følger med pakken psutils), fx

psselect -o fil.ps ulige.ps
psselect -e -r fil.ps lige.ps

--
Jesper Harder <http://purl.org/harder/>

Fra : Jesper Harder

Dato : 06-09-04 22:14

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> Det lød rimeligt enkelt og let at have med at gøre, så det prøvede jeg -
> men det virker vist ikke så godt for efter ca. 250 sider stoppede den
> konverteringen (jeg anvendte pdf2ps) med en fejlbesked og en fil på ca.
> 32 mb.

Du kan også prøve at konvertere ved at udskrive til en fil med en
Postscript printerdriver (fx Adobes generiske ps-driver).

--
Jesper Harder <http://purl.org/harder/>

Fra : Jesper Harder

Dato : 07-09-04 21:58

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> Jeg har downloadet acrobat reader 6. Hvor finder jeg den generiske
> Adobe-ps-driver henne? Den står ikke på min liste over valgmuligheder i
> "preferences" og "Printer Setup Utility", så jeg skal vel have fat i
> endnu en .pkg fil?

Det behøver ikke være lige netop den driver. Det skal blot være en
eller anden fornuftig PostScript-printer -- Apple LaserWriter plejer
også at virke fint nok.

--
Jesper Harder <http://purl.org/harder/>