GRPS adgang?
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-09-04 12:48

Hvilke danske mobil udbydere tilbyder GRPS adgnag til internettet? og
inkluderer et abonnement osse internetadgang?

Jeg står og kommer tila t mangle såvel en fast internetopkobling som
en fastenet telefon den næste måned og overvejer derfor om GRPS gennem
modemmet i min mobil telefon er en mulighed. Any ideas?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-09-04 13:06

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> en fastenet telefon den næste måned og overvejer derfor om GRPS gennem
> modemmet i min mobil telefon er en mulighed. Any ideas?

De billigste jeg har fundet, og valgt, er Telmore. GPRS er tilkøb, men
koster ikke noget ekstra pr. måned. De tager 10 kr./MB, hvor Sonofon
f.eks. tager 25 kr./MB.

Det er med andre ord under alle omstændigheder en pebret affære, for
man får hurtigt brugt adskillige MB's på en lille surftur. En
ssh-session burde efter min mening ikke tag megen trafik, men jeg
synes faktisk at det løber lidt stærkt, når man tænker på at det kun
er et par tegn der overføres.

iChat bruger derimod uhyre lidt trafik og man kan chatte i lang tid
uden at bruge ret mange KB's.

Det gode er også, at hastigheden kan være rigtig god, hvis man har et
godt signal. Jeg har fra CyberCity's testside http://test.info.dk
været oppe på 12 KB/s (kilbyte!) i download og generelt kører det
noget hurtigere end en ananlog opkobling.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 04-09-04 14:00

René Frej Nielsen wrote:

> De billigste jeg har fundet, og valgt, er Telmore. GPRS er tilkøb, men
> koster ikke noget ekstra pr. måned. De tager 10 kr./MB, hvor Sonofon
> f.eks. tager 25 kr./MB.

Telmore er nok det billigste (men langt fra billigt nok).

> [...]
> ssh-session burde efter min mening ikke tag megen trafik, men jeg
> synes faktisk at det løber lidt stærkt, når man tænker på at det kun

Jeg plejer at indstille browseren til ikke at vise billeder. Det spare
en hel del. Men man kan godt mærke at mange -- langt de fleste --
hjemmesider antager at folk har en fast linie. De fylder meget.

> [...]
> været oppe på 12 KB/s (kilbyte!) i download og generelt kører det
> noget hurtigere end en ananlog opkobling.

Ja, vi snakker vel ISDN-hastighed.

--Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-09-04 16:34

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> Telmore er nok det billigste (men langt fra billigt nok).

Faktisk tager CBB Mobil kun 9,99 kr. men vigtigere er nok 69 øre i
minutter for tale, mod Telmores 80 øre. Telmore har til gengæld et
virkeligt godt site, hvor man har et god overblik over sit forbrug.
Jeg kender ikke CBB's.

> Ja, vi snakker vel ISDN-hastighed.

Ja, sådan ca. men også hurtigere, hvis signalet er godt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-09-04 14:16

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:
> [...]

> De billigste jeg har fundet, og valgt, er Telmore. GPRS er tilkøb, men
> koster ikke noget ekstra pr. måned. De tager 10 kr./MB, hvor Sonofon

det blir' så telmore... og jeg kan regne ud at jeg ikke skal have et
særskilt internet abonnement som hvis jeg havde haft et almindeligt
data abonennement.

> Det er med andre ord under alle omstændigheder en pebret affære, for
> man får hurtigt brugt adskillige MB's på en lille surftur.

jeg har ikke i sinde at surfe løs, men vil gerne have muligheden for
at komme på og tjekke oplysninger samt tjekke mail og news. Jeg går ud
fra at de har en trakiftæller, så jeg kan holde øje med mit forbrug.

> En ssh-session burde efter min mening ikke tag megen trafik,

se det var en glimrende ide, jeg har shell adgang på en del computere,
kanske jeg skulle bruge det til mail med pine, links kan osse sagtens
bruges til at browse. Nogen der ved hvilken størrelsesorden en ssh
session bruger?

> iChat bruger derimod uhyre lidt trafik og man kan chatte i lang tid
> uden at bruge ret mange KB's.

cool.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-09-04 16:40

> det blir' så telmore... og jeg kan regne ud at jeg ikke skal have et
> særskilt internet abonnement som hvis jeg havde haft et almindeligt
> data abonennement.

Men hvis du skal flytte dit nummer kan det tage en del tid, før end du
kan få abonnementet.

> jeg har ikke i sinde at surfe løs, men vil gerne have muligheden for
> at komme på og tjekke oplysninger samt tjekke mail og news. Jeg går ud
> fra at de har en trakiftæller, så jeg kan holde øje med mit forbrug.

Hmm.. du kan se på deres site, hvor meget du har brugt, men det er jo
først et stykke tid efter at "samtalen" er ført. Din telefon har også
en tæller, men den viser nok også først en opgørelse, når du afslutter
"opkaldet". Det bedste er at installere et program på Mac'en, som
tæller trafikken. Jeg fandt et program, som jeg installerede på min
iBook, men da det var betalingssoftware og var lidt for
omfattende/bøvlet har jeg ikke brugt det på det seneste. Jeg kan ikke
lige huske navnet, men kan finde ud af det. Hvis du finder et godt
program, må du godt lige sige til.

> [...]
> kanske jeg skulle bruge det til mail med pine, links kan osse sagtens
> bruges til at browse. Nogen der ved hvilken størrelsesorden en ssh

Mere end jeg regnede med. Jeg prøvede at læse news ved at ssh'e til
min maskine og bruge tin, og regnede egentlig med at der kun blev
overført få KB's, men det var faktisk en del (hundreder af KB).

Hvis du hitter ud af pine, kunne jeg godt bruge en guide Jeg kan
se min inbox, men ikke de mapper jeg ellers har i min mailboks.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-09-04 17:24

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Men hvis du skal flytte dit nummer kan det tage en del tid, før end du
> kan få abonnementet.

det hjar jeg set, jeg får bare en nyt.

> [...]
> omfattende/bøvlet har jeg ikke brugt det på det seneste. Jeg kan ikke
> lige huske navnet, men kan finde ud af det. Hvis du finder et godt

si

> Mere end jeg regnede med. Jeg prøvede at læse news ved at ssh'e til
> min maskine og bruge tin, og regnede egentlig med at der kun blev
> overført få KB's, men det var faktisk en del (hundreder af KB).

ok, dvs man kan lige så godt hente news selv?

> Hvis du hitter ud af pine, kunne jeg godt bruge en guide Jeg kan
> se min inbox, men ikke de mapper jeg ellers har i min mailboks.

skal du ikke bare abonnere på dem? Deter flere års iden jeg har brugt
pine, men jeg mener ikke det var så svært. Ellers er der mutt, men den
læser vist kun pop3 og unix mailbox'e. Det er lidt besværligt på din
server, da den enkelte bruges mail ikke gemmes i hjemmemappen.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-09-04 00:23

> ok, dvs man kan lige så godt hente news selv?

Ahh... fylder det ikke noget mere? Jeg skal lave en test en af dagene,
men det vil jo nok svinge alt efter hvor mange indlæg man læser, så
det er jo svært at "måle".

> [...]
> læser vist kun pop3 og unix mailbox'e. Det er lidt besværligt på din
> server, da den enkelte bruges mail ikke gemmes i hjemmemappen.

Vil du hellere have det, så kan du jo bare flytte din mail i WGM. Det
lader til at pine ikke sådan lige kan åbne flere mapper, men man kan
oprette nogle mapper fra pine... underligt... Jeg er ikke så meget for
at rode rundt, hvis jeg nu kommer til at slette noget fra pine.

Men sig lige til, nu har har hittet ud af det . pine er (som du nok
har gættet) installeret på serveren.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-04 08:13

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Ahh... fylder det ikke noget mere? Jeg skal lave en test en af dagene,
> men det vil jo nok svinge alt efter hvor mange indlæg man læser, så
> det er jo svært at "måle".

Det ved jeg ikke men men på min iBog, hvor jeg skriver dette fra,
fylder /sw/var/spool/news pt kun 9MB - jeg abonnerer på 5 grupper og
har indlæg der er op til 14 dage gammel.

> Vil du hellere have det, så kan du jo bare flytte din mail i WGM.

så tror jeg ikke jeg skal have imap mailboxe.

> Men sig lige til, nu har har hittet ud af det . pine er (som du nok
> har gættet) installeret på serveren.

jeps

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-09-04 10:53

> [...]

> fylder /sw/var/spool/news pt kun 9MB - jeg abonnerer på 5 grupper og
> har indlæg der er op til 14 dage gammel.

Hvor har du egentlig leafnode kørende? På min server?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-04 11:12

On Sun, 05 Sep 2004 11:52:30 +0200, René Frej Nielsen wrote:

> Hvor har du egentlig leafnode kørende? På min server?

Har den kørende på såvel min ibog som min G5, men poster dette indlæg
direkte til TDC fra en PCee