Hastighed ved 100 MBit
Fra : Thygesen

Dato : 11-05-01 12:55

Er der nogen som kan fortælle mig hvor stor den teoretiske hastighed kan
blive i kilobytes/sek, ved 100MBit forbindelse mellem to computere.

I øjeblikket kan jeg overføre med 3,3 MB/sek, men er der evt. andre
begrænsninger. Har hastigheden på harddiske, antal RAM eller andet nogen
betydning?

Mvh. Christoffer Thygesen

e-mail: cht@cht.dk
homepage: http://cht.dk

Fra : Jesper Skriver

Dato : 11-05-01 12:08

On Fri, 11 May 2001 12:55:01 +0100, Thygesen wrote:
>Er der nogen som kan fortælle mig hvor stor den teoretiske hastighed kan
>blive i kilobytes/sek, ved 100MBit forbindelse mellem to computere.

100 Mbps / 8 bit/byte

>I øjeblikket kan jeg overføre med 3,3 MB/sek, men er der evt. andre
>begrænsninger. Har hastigheden på harddiske, antal RAM eller andet nogen
>betydning?

Ja, naturligvis, data'ene dukker op af den blå luft, ligeledes forsvinder
de heller ikke i den blå luft.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 11-05-01 12:13

Hej "Thygesen" <thyge@get2net.dk>

>Er der nogen som kan fortælle mig hvor stor den teoretiske hastighed kan
>blive i kilobytes/sek, ved 100MBit forbindelse mellem to computere.

100 Mbit er 100 millioner bits per sekund. 1 byte er 8 bits og kilo er
et tusind (1000).

Den maksimale teoretiske hastighed er således 12.500 kb/s

>I øjeblikket kan jeg overføre med 3,3 MB/sek, men er der evt. andre
>begrænsninger. Har hastigheden på harddiske, antal RAM eller andet nogen
>betydning?

Ja, der er mange faktorer. De mest afgørende er harddisk og CPU, givet
at du overføre data der læses og skrives fra harddisken.

Du kan benytte TTCP test-programmer til at måle hastigheden uafhængig
af diskene.

Tænk også på at man med Windows kræver noget der ligner 400 MHz for at
kunne mætte et 100Mbps segment. At ATAPI/IDE er CPU-intensivt og at
meget få diske overhovedet kan læse/skrive 12,5 Mb/s kontinuerligt og
ikke-sekventielt.

3,3 Mb/s svarende til ca. 25 Mbps er ikke unormalt for en måske lidt
aldrende gennemsnitlig computer.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Henrik Jensen

Dato : 11-05-01 20:51

> 100 Mbit er 100 millioner bits per sekund. 1 byte er 8 bits og kilo er
> et tusind (1000).
>
> Den maksimale teoretiske hastighed er således 12.500 kb/s

Jeg lægger mærke til at du forkorter kilobyte med kb - selv om man mange
steder ser det samme forkortet som kB (altså stort B for 'byte' og lille b
for 'bit').
Hvor standardiseret er denne skrivemåde egentlig?
Er der i øvrigt noget som helst sandhed i at kilo forkortes med lille k hvis
der er tale om 1.000 i base-10 format (10^3) og med stort K hvis formatet er
base 2 (2^10)?

Vh
Henrik
--
- Personlige online bookmarks - http://www.netwerk.dk
- Rhythm! - Machine! - Music! - http://www.neotek.as

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 12-05-01 00:13

Hej "Henrik Jensen" <hj@netwerk.dk>

>Jeg lægger mærke til at du forkorter kilobyte med kb - selv om man mange
>steder ser det samme forkortet som kB (altså stort B for 'byte' og lille b
>for 'bit').

Det er der nogle der gør. Andre skriver også KB for kilobyte. Det
sidste er forkert (det vender jeg tilbage til), b/B for hhv bits og
bytes er brugt - men ikke så konsekvent at man kan tillade sig at
stole på det. Du er nødt til at læse det ud af konteksten (som du
gjorde i mit indlæg)

>Hvor standardiseret er denne skrivemåde egentlig?

Der er ingen standard, eller, jeg ved faktisk ikke om der er en IEEE
et-eller-andet om noteringer, jeg læste et eller andet på et
tidspunkt, men da de er ikke offentlige så ..

Faktum er at det ikke bliver anvendt konsekvent.

>Er der i øvrigt noget som helst sandhed i at kilo forkortes med lille k hvis
>der er tale om 1.000 i base-10 format (10^3) og med stort K hvis formatet er
>base 2 (2^10)?

Nej. Kilo (10^3) skrives med lille k - og alt andet er forkert. Kilo
benyttes også binært (1024), men du kan i endnu ringere grad end b/B
regne med at det betyder 2^10. Det korrekte er i øvrigt Kibi (Ki), men
bortset fra at det er et derivat af SI-standarden har jeg ikke set det
benyttet i praksis.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Hans D. Jensen

Dato : 14-05-01 15:37

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote in message
> [...]
> regne med at det betyder 2^10. Det korrekte er i øvrigt Kibi (Ki), men
> bortset fra at det er et derivat af SI-standarden har jeg ikke set det
En henvisning til en autoritativ kilde plus lidt historisk kontekst:
http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

Hvis den korrekte anvendelse af SI (og IEC) prefix'er blev håndhævet kunne
mange misforståelser undgås.

/Hans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-05-01 20:32

> Du kan benytte TTCP test-programmer til at måle hastigheden uafhængig
> af diskene.

Hvor finder man et sådant program?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-05-01 22:18

On Sun, 13 May 2001 21:31:55 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*spamcop*spamfilter.dk> wrote:

> Hvor finder man et sådant program?

Hjælp til selvhjælp: google.com

-A