15" el. 17"
Fra : Søren Petersen

Dato : 02-09-04 10:45

Hejsa

Jeg bliver nok snart en af de såkaldte "Switchere", da jeg har set mig varm
på en powerbook - fortrinsvis til musikbrug, men med tiden skulle den også
gerne kunne afløse min stationære Windows-maskine derhjemme.

Jeg er lidt i tvivl om det skal være en 17" (som jeg så vil købe brugt)
eller det skal være en 15" (som jeg vil købe fra ny).

Jeg kan dog ikke helt finde ud af, hvilken skærmstørrelse jeg vil vælge. Det
er selvfølgelig fristende med en skærm der er så stor som mulig, men på den
anden side vil jeg ikke have en bærbar der er alt for klodset at have med.
Så jeg leder lidt efter erfaringer med 17"-versionen af powerbook'en. Er den
stadig lige så handy som 15"-modellen, eller betyder den større skærm at den
er besværlig at have med rundt?

Jeg ved helt sikkert at jeg ikke vil have 12"-modellen - det skal mindst
være 15"-udgaven.

Desuden er jeg også lidt nysgerrig efter, om hvornår I kunne have et bud på
næste serie af powerbooks. Hvor længe tror I der går?

Mvh.
Søren

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-09-04 11:14

In dk.edb.mac, "S?ren Petersen" wrote:

> Desuden er jeg ogs? lidt nysgerrig efter, om hvorn?r I kunne have et bud p?
> n?ste serie af powerbooks. Hvor l?nge tror I der g?r?

Ifølge MacObserver sker det ikke inden for den nærmeste fremtid:

<http://www.macobserver.com/article/2004/09/01.4.shtml>

Jeg har selv en 12" i øvrigt, jeg synes den er fantastisk.
Transportabel, funktionel og helt igennem anvendelig.

Hvis det er skærm størrelsen der bekymrer dig kan du jo altid sætte den
til en ekstern skærm.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"Time is an illusion. Lunchtime doubly so."

Fra : No1

Dato : 02-09-04 11:33

> Ifølge MacObserver sker det ikke inden for den nærmeste fremtid:
>
> <http://www.macobserver.com/article/2004/09/01.4.shtml>

Det er G5. Men det kan være at der kommer prissænkning eller en mindre
upgrade i mellemtiden. Evt. dual-core G4, men det tror jeg dog ikke.

Mit gæt er at PB G5 kommer omkring foråret 2005.

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-09-04 11:44

In dk.edb.mac, No1 wrote:

> Det er G5. Men det kan være at der kommer prissænkning eller en mindre
> upgrade i mellemtiden. Evt. dual-core G4, men det tror jeg dog ikke.

Ah ja, der var jeg lige lidt hurtig, men jeg tror at det vildeste der
kan ske er speedbumps. Dual-core G4ere tror jeg heller ikke på, for
meget varme, og for strømkrævende tror jeg.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"I went mad for a while,' said Ford, 'did me no end of good."

Fra : Tom

Dato : 02-09-04 11:49

On 02/09/04 11:45, in article 4136ebab$0$214$14726298@news.sunsite.dk,
"Søren Petersen" <spet98FJERNDETTE@musik.auc.dk> wrote:

> [...]
>
> Desuden er jeg også lidt nysgerrig efter, om hvornår I kunne have et bud på
> næste serie af powerbooks. Hvor længe tror I der går?

Et par tanker herfra !
Gå efter en 15".
Hvis du vil lave musik på den..
Der er ingen grund til at 17" med mindre at du skal bruge den "live" .. Og
selv der kan du ...:
Montere en ekstra skærm.
Bruger du ex logic eller andre sequencere der kræver masser af plads, er det
værd at overveje at have en ex 20" derhjemme, som du "primæært" bruger når
du laver musik, sådan at din sequencer ligger "derovre", mens alt andet
ligger på den interne skærm..
Overvej i stedet at bruge lidt ekstra på MASSER af ram 1GB+ og evt ( hvis du
er frisk.. ) på en af de nye 7200 interne Hder fra Hitachi. Så kan du hvis
det bliver aktuelt afvikle endnu flere spor, ligesom at 7200 spin giver
mulighed for at køre lidt video...
17" er - set herfra - mest tænkt som en "blæremodel" der skal imponere.. Den
ekstra plads betyder reelt blot at den bliver væsentligt mere svær at slæbe
rundt på.. Men det er jo bare min holdning..
Sidder selv på en 15" og er glad.. ( med logic og en xtra skærm....
Tom

Fra : j kirkegaard

Dato : 02-09-04 16:33

Hej!

Jeg har ingen erfaring med 17", men jeg er meget glad for størrelse på
min 15".
Hvis du skal rundt med den synes jeg at en 17" virker meget stor. En
15" kan stadig være i en lille
rugsæk og det kan jeg godt li´.
Og man kan jo altid bare komme en ekstra skærm på!
God vind med dit indkøb!

Fra : No1

Dato : 02-09-04 21:30

> Jeg er lidt i tvivl om det skal være en 17" (som jeg så vil købe brugt)
> eller det skal være en 15" (som jeg vil købe fra ny).

Jeg kender et par stykker der har 17" modellen. Den virker ikke enormt
stor ift. 15". Hvis man ser på tallene, vejer den 20% mere og er 4-5cm
bredere, resten er ca. det samme.

Selv er jeg til bærbare, der ikke er alt for store og tunge. Med 17" får
man dog noget til gengæld for størrelsen: skærmplads.

Så hvis du godt kan bruge skærmpladsen, så gå efter 17". Prøv evt. dem
begge i en butik.