Hvilke porte til at opbygge "Network" med
Fra : Peter

Dato : 02-09-04 10:31

Hej !

Er der nogen der ved hvilke porte og protokoller som MAC-maskiner bruger til
at finde hinanden med på samme segment (hvad bruger de til at opbygge
netværkslisten med).

Det er en blandet landhandel af flere forskellige versioner af MAC
operativsystemet.

Mvh.

Peter

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 02-09-04 12:20

Peter <pe@fjern.stubnet.dk> wrote:
> Er der nogen der ved hvilke porte og protokoller som MAC-maskiner bruger til
> at finde hinanden med på samme segment (hvad bruger de til at opbygge
> netværkslisten med).

Går ud af, at du mener Mac (Macintosh).
MAC står for Media Access Controller.

Her er et klip fra http://www.iana.org:
at-rtmp 201/tcp AppleTalk Routing Maintenance
at-rtmp 201/udp AppleTalk Routing Maintenance
at-nbp 202/tcp AppleTalk Name Binding
at-nbp 202/udp AppleTalk Name Binding
at-3 203/tcp AppleTalk Unused
at-3 203/udp AppleTalk Unused
at-echo 204/tcp AppleTalk Echo
at-echo 204/udp AppleTalk Echo
at-5 205/tcp AppleTalk Unused
at-5 205/udp AppleTalk Unused
at-zis 206/tcp AppleTalk Zone Information
at-zis 206/udp AppleTalk Zone Information
at-7 207/tcp AppleTalk Unused
at-7 207/udp AppleTalk Unused
at-8 208/tcp AppleTalk Unused
at-8 208/udp AppleTalk Unused

Var det dem?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Peter

Dato : 02-09-04 12:30

Hmm - måske

Hvad med de nyeste styresystemer - kører de ikke ren IP ?

Mvh.

Peter
ac

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-09-04 21:00

In dk.edb.mac, Peter wrote:

> Hvad med de nyeste styresystemer - k?rer de ikke ren IP ?

Jo, og AppleTalk, hvis man vil have dem til det.

Det ville hjælpe hvis du skrev hvad du skal bruge det til. Er det en
specifik port der skal bruges til noget bestemt? Oplever du problemer
med at finde mac-maskiner på netværket?

Læs i øvrigt gerne:

<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Det gør dine indlæg nemmere at læse og forstå, og du vil nok få flere
brugbare svar.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"The ability to enslave a planet is insignificant
next to the power of the Macintosh" - Darth Vader

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-04 21:22

On Thu, 02 Sep 2004 at 11:29 GMT, Peter wrote:

> Hvad med de nyeste styresystemer - kører de ikke ren IP ?

jo, der bruges enten SLP eller Rendevouz til at broadcasting af
services - er det det du mener?

(dit spørgsmål er ret uforståeligt)

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-09-04 21:55

In dk.edb.mac, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> jo, der bruges enten SLP eller Rendevouz til at broadcasting af
> services - er det det du mener?

Og her er så de tilsvarende porte til disse services:

## SLP:
eicon-slp 1440/udp # Eicon Service Location Protocol
eicon-slp 1440/tcp # Eicon Service Location Protocol
slp 1605/udp # Salutation Manager (Salutation Protocol)
slp 1605/tcp # Salutation Manager (Salutation Protocol)
slp-notify 1847/udp # SLP Notification
slp-notify 1847/tcp # SLP Notification

## Rendezvous:
bmcpatrolrnvu 3182/udp # BMC Patrol Rendezvous
bmcpatrolrnvu   3182/tcp # BMC Patrol Rendezvous
anoto-rendezv 3715/udp # Anoto Rendezvous Port
anoto-rendezv 3715/tcp # Anoto Rendezvous Port
mrssrendezvous 7392/udp # mrss-rendezvous server
mrssrendezvous 7392/tcp # mrss-rendezvous server
imqbrokerd 7676/udp # iMQ Broker Rendezvous
imqbrokerd 7676/tcp # iMQ Broker Rendezvous

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

            Reach out and grep someone.

Fra : Peter

Dato : 03-09-04 06:26

> jo, der bruges enten SLP eller Rendevouz til at broadcasting af
> services - er det det du mener?
>
> (dit spørgsmål er ret uforståeligt)

Jeg kan godt forstå at det virker uforståelig og jeg var da også lidt i
tvivl om hvordan jeg i sin tid skulle formulere spørgsmålet.

Men - I kabelnetværk, som eks. Webspeed, virker hver ø som et stort segment.
På dette segment er der spærret for at eks. win maskiner kan se hinanden
vha. "Andre computere", men lige med Mac er der et problem - de kan se
hinanden og dukker op på den enkelte maskines Network liste.

Den trafik (og KUN den trafik) vil jeg gerne have stoppet i en firewall og
er i tvivl om hvilke porte jeg i så fald skal spærre for.

Håber at det blev lidt mere forståeligt og tak for reminderen mht.
netikette - den smuttede lige i farten v. første svar.

Mvh.

Peter