pladsproblemer
Fra : Thomas

Dato : 28-08-04 20:26

Er ved at have fyldt min gamel iBook (10 gb) lidt for meget op med
musik og andet godt, og har pladsproblemer. Er der ikke noget oplagt
man kan slette i de der dobbeltsystemer nu hvor vi alle sammen vel
nærmest kun bruger osx? Fx synes jeg det ser ud som om der er dvd
afspiller og andre ting i classic som er i osx. Printere behøver jeg
heller ikke i classic er der ikke noget der man kan slette?
Tak,
Thomas

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 28-08-04 20:45

Thomas <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> afspiller og andre ting i classic som er i osx. Printere behøver jeg
> heller ikke i classic er der ikke noget der man kan slette?

Slet mapperne:
Applications (Mac OS 9)
Systemmappe

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-08-04 09:05

In article <1gj90dv.1eue36di41giN%spam@events.dk>,
spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Slet mapperne:
> Applications (Mac OS 9)
> Systemmappe

Det triste er bare, at det aldrig rigtig giver noget at slette ting. Jeg
kan se, at jeg vil vinde 600 MB ved at slette de to mapper, og det er jo
ikke alverden nu om dage. Og så har man jo afskåret sig for muligheden
for at bruge OS 9. Hvis man i stedet nøjes med at slette enkelte
programmer, så er det kun få MB, man vinder, og det hjælper jo ikke
stort. Sjovt nok er det aldrig noget problem at fylde en harddisk op. Så
man kunne jo også overveje en større harddisk eller måske en ekstern
harddisk. Det er trods alt ikke enormt dyrt nu om dage. Og en ekstern
harddisk kan jo også bruges til andre ting senere i livet, når
computeren er skiftet ud.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas

Dato : 29-08-04 13:33

spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote in message news:<1gj90dv.1eue36di41giN%spam@events.dk>...

> Slet mapperne:
> Applications (Mac OS 9)
> Systemmappe
>
> /Preben

Glemte vist skrive at jeg bruger Classic til nogle enkelte MovieMagic
programmer. Kan de mon køre uden ovennævte applications (den må jo
kunne undværes) og system (det går vel ikke?).
Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-08-04 14:32

> [...]

> programmer. Kan de mon køre uden ovennævte applications (den må jo
> kunne undværes) og system (det går vel ikke?).

det er forsvindende lidt du kan spare ved at fjerne enklet elementer
fra dit classic miljø, men i pricippet kan du nuke hele /Applications
(Mac OS 9)/.

Hvis du har installeret ale printerdrivere og alle sprog i Mac OS X er
der langt mere at hente der (op imod én GB på en panther). Hvorfor ikke
istedet nuke noget af den musik du har liggende? brænd på evt på en CD
eller anskaf dig en ekstern disk.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 29-08-04 16:02

> [...]

> programmer. Kan de mon køre uden ovennævte applications (den må jo
> kunne undværes) og system (det går vel ikke?).

Nope.
Reflekterede bare på "nærmest kun bruger OSX"

Men som MRK skriver, så ryd op i OSX i stedet (eller samtidig).

Brug f.eks.:
Monolingual, til at fjerne de sprog, du ikke anvender alligevel.
<http://homepage.mac.com/jschrier/index.html>

WhatSize, til at overskue, hvad der faktisk fylder på disken.
http://www.id-design.com/software/whatsize.html

Finders mulighed for komprimering.
Arkiv/Opret komprimeret arkiv

samt Æble+<––

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : UK

Dato : 30-08-04 15:16

Fra : Jonas Voss

Dato : 30-08-04 15:53

In dk.edb.mac, UK wrote:

> Skal man gøre noget specielt for at slette systemmappen (315 mb). Hvis
> jeg smider den i papirkuven, får jeg en melding om at systemet skal
> bruge emnet.

Har du lukket Classic ned?

NB: Læs gerne denne:

<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Hvis du citerer det du svarer på, og klipper resten væk er dine indlæg
nemmere at læse, og flere vil svare på dem.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

We demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty!

Fra : UK

Dato : 30-08-04 16:58

> Har du lukket Classic ned?

Classic har ikke været startet op det sidste års tid.

Ulla

Fra : Jonas Voss

Dato : 30-08-04 17:06

In dk.edb.mac, UK wrote:

> Classic har ikke v?ret startet op det sidste ?rs tid.

Og du er helt sikker på, at Classic ikke starter automatisk når du
booter?

Jeg får kun en besked om at systemet ikke kan smides da den indeholder
ting der bruges, hvis jeg Classic kørende.

Ah, måske det kan være at den henter nogle skrifter fra din
Classic-systemmappe, og som er i brug selvom Classic er lukket?

Har du prøvet at slå Classic fonte fra i FontBook?

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Virtual memory: Something none of us has enough of.

Fra : UK

Dato : 30-08-04 22:21

> Og du er helt sikker på, at Classic ikke starter automatisk når du
> booter?

Så skjuler maskinen det godt ...

> [...]
> Classic-systemmappe, og som er i brug selvom Classic er lukket?
>
> Har du prøvet at slå Classic fonte fra i FontBook?

I fontbook står indstillingen til at skrifterne bliver tilgængelige for mig
alene, når de installeres. Jeg kan ikke se andre steder her, hvor de kunne
være slået til.

Iøvrigt bruger jeg programmet fontreserve til at styre mine fonte og her kan
jeg heller ikke lige få øje på et sted, der har noget med Classic at gøre.
Men jeg vil kigge på det igen i morgen, jeg kan godt bruge de små 400 Mb til
noget andet end OS9.

Hilsen Ulla

Fra : Thomas

Dato : 31-08-04 06:06

> Brug f.eks.:
> Monolingual, til at fjerne de sprog, du ikke anvender alligevel.
> <http://homepage.mac.com/jschrier/index.html>
Tak den var god - gav vel 350 mb extra og maskinen klager nu ikke
længere at 'start-up disk is almost full' ved hver given lejlighed.
Vil prøve WhatSize når jeg har fået den fyldt op igen.
Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-04 23:42

Thomas <heinesen@mail.dk> wrote:

> Vil prøve WhatSize når jeg har fået den fyldt op igen.

dvs du vil fyde den op med endnu et program, når den engang er ved at
være fyldt op?

du -hs gør det samme og fylder ikke.

Fra : Christian Bech

Dato : 04-09-04 21:57

In article <q5kk02-e92.ln1@ibog.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> dvs du vil fyde den op med endnu et program, når den engang er ved at
> være fyldt op?
>
> du -hs gør det samme og fylder ikke.

[bechs-computer] cwb% du -hs
26G .

Det er da ikek voldsomt informativt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-09-04 23:12

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> [bechs-computer] cwb% du -hs
> 26G .
>
> Det er da ikek voldsomt informativt.

er 'du -hs /*' mere informativt? eller kanske 'du -hs /Applications/*'?

Fra : Christian Bech

Dato : 05-09-04 23:20

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> er 'du -hs /*' mere informativt? eller kanske 'du -hs /Applications/*'?

Det hjalp. Tak.

--
Christian