endelig OS X - men uf
Fra : Lasse Petersen

Dato : 27-08-04 22:49

Nu har jeg brugt eftermiddagen på at installere Mac OS X, og leget en
smule med det. Men du fredsens, hvor er brugergrænsefladen dog
anderledes end Mac OS 9.

For eksempel undrer det mig gevaldigt, at vindueslagene opfører sig
ikke-intuitivt. Det gjorde de selvfølgelig i princippet også på
tidligere systemer, men alligevel.

I 9 skifter alle vinduer fra et program lag sammen. Dvs skift mellem
programmer svarer til skift mellem lag af vinduer.
I 10 lever alle vinduer i samme lag, og blander sig frit mellem
applikationerne, næsten da. Men ikke helt. For hvis vinduet _under_ det
vindue der er forrest, tilhører en anden applikation, og man lukker
eller minimerer det forreste, så popper applikationens forreste vindue
frem foran. Dvs hvis jeg intuitivt vil minimere et vindue for at se det
vindue bagved fra en anden applikation, så risikerer jeg bare at et
endnu større vindue popper frem og skjuler det. Øv. Gad vide om jeg når
at vænne mig til det før jeg bliver vanvittig af det.

I de gode gamle dage var der alskens hacks til at lave om på den slags.
Så er der en "udvidelse" (hvad det så end hedder i dag) som giver mig
enten den gamle lagdeling, eller en reelt uafhængig vinduesstak? Jeg
oplever det som om nogen basker i avisen mens jeg læser, og jeg hader
når sådan noget sker uden jeg har bedt om det. Der er sgu ingen der skal
flytte rundt med tingene bare fordi jeg lukker et vindue.

Mens jeg er ved efterlysningerne:
- Virtuel desktop, hvad findes der her? Vinduerne tenderer til at være
større i 10 lader det til. Når der nu er en X11 Xserver, så kunne det
være rart at have separate "skærme" til de andre maskiner jeg logger ind
på.
- Chicago eller Sand til menubjælken. (Hvorfor må man ikke vælge den
slags mere?) Andre kosmetiske gimmicks? Mindre afstand mellem ikoner i
Finder-vinduer med SnapToGrid ville også være rart.

Er der andre uundværlige ting I hærdede 10-brugere kan anbefale, så mit
liv med 10gerdyret kan blive tåleligt? Ellers ryger 10 af maskinen
hurtigere end det er kommet på, når NetBSD 2.0 kommer. XFCE kan jeg da
få til at opføre sig nogenlunde som jeg vil have det.

-Lasse

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-04 08:43

Lasse Petersen <lhp@toft-hp.dk> wrote:

> [...]
> når sådan noget sker uden jeg har bedt om det. Der er sgu ingen der skal
> flytte rundt med tingene bare fordi jeg lukker et vindue.

Ja der er flere, mner at der er et som hedder ClassicMenu, men jeg har
ikke brugt det siden 10.1 dagene. Jeg har droppet tanken om at "haxie"
mig ud /mit/ problem med et aflære min tilvænding til OS9's brugerflade.

Tro mig det er blot et spørgsmål om vane.

hvis du vælger et program via ævle+tab, eller ved at klikke på et
inaktivt vindue vil kun programmets foreste vindue lægge sig øverst.
Klikker du på programmets ikon i docken lægger alle programmets
vinuder sig forrest.

> [...]
> større i 10 lader det til. Når der nu er en X11 Xserver, så kunne det
> være rart at have separate "skærme" til de andre maskiner jeg logger ind

<http://macnyt.dk/?read=10851669261038520>, men jeg vil svært anbefale
dig at du gør en ihærdig indsats for at lære at bruge expose, det
overflødiggør behovet for virtuelle vinduer. Især "alle vinduer" og
"skrivebord" er meget nyttige. Apples standart valg til aktivering af
Expose er:

F9 for "alle vinduer"
F10 for "programvinduer"
F11 for "skrivebord"

Jeg har placeret "alle vinduer" på min midterste musseknap samt i
øverste højre hjørne, og "skrivebord" i øverste venstre hjørne.

Drag and drop er osse implementeret mellem exposevinder hvilket gør
skidtet _meget_ anvendeligt. Prøv det i en uge og du vil aldrig lev
uden expose.

> - Chicago eller Sand til menubjælken. (Hvorfor må man ikke vælge den
> slags mere?) Andre kosmetiske gimmicks?

Med programmet "Tinkertool" kan det vist ændres, men hvorfor ikke
vende sig til en ny skrift, det er bare en vanesag. Lucidia Grande som
Apple bruger er ret læselig.

> Mindre afstand mellem ikoner i Finder-vinduer med SnapToGrid ville
> også være rart.

Finder vindue i "som symbol" modus: ævle+J, vælg at placere navnet til
højre for ikonet i stedet for under ikonet.

> Er der andre uundværlige ting I hærdede 10-brugere kan anbefale, så mit
> liv med 10gerdyret kan blive tåleligt?

som tidligere nævnt, brug Apples Expose, det er intet mindre end
fremragende hvis man bruger aktivering via musseknapper og
vinduehjørner. Expose ser fancy ud og i første omgang lader det til
blot at være eyecandy, men når du lærer at bruge det vil du opdage at
det er ikke mindre end genialt til håndtering af vinduer og drag and
drop.

Af tredieparts uundværlige vil jeg kun nævne "Launchbar" som på smart
vis kan erstatte Finder og docken til start af programmer, åbning af
dokumenter samt til at hitte URL'er, MP3 filer, v-cards osv.

<http://www.obdev.at/products/launchbar>

> Ellers ryger 10 af maskinen
> hurtigere end det er kommet på, når NetBSD 2.0 kommer. XFCE kan jeg da
> få til at opføre sig nogenlunde som jeg vil have det.

giv dig liiige lidt tid, da du rodede med din førtse X11 windowmanager
skulle du osse enten bruge tid på at tilrette den elle lære dens
funktioner at kende (og aflære din OS9 brugerflade) - og giv dig først
og fremmets tid til at lære Expose!

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-08-04 09:18

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> inaktivt vindue vil kun programmets foreste vindue lægge sig øverst.
> Klikker du på programmets ikon i docken lægger alle programmets

Default Folder kan med lidt tilpasning kompensere for alle
navigeringsproblemerne i X, hvis man udnævner de rigtige mapper til
favoritter (et fænomen, der forsvandt ud af MacOS X). - Classic menu har
jeg prøvet. Men det var bare nostalgi.
Default Folder udmærker sig ved at være meget hurtigere til at opfange
anvendte mapper på listen over "Seneste" end det tilsvarende menupunkt i
Finder.
I OS9 åbnede jeg oftest dokumenter ved at finde dem via
mappehenvisninger i Æblemenuen. Den opgave løser Default Folder (med
ikon i menulinien) meget bedre. Men det sker samtidig oftere og oftere,
at jeg begynder med at starte programmet og åbne dokumentet derfra, dels
fordi Default igen står til tjeneste her, dels fordi et vist nok
stigende antal programmer har "Open recent".

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-08-04 10:49

In article <1gj83sl.gizbqv2yo2y6N%xossmidt@tdcadsl.dk>,
xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> Default Folder kan med lidt tilpasning kompensere for alle
> navigeringsproblemerne i X, hvis man udnævner de rigtige mapper til
> favoritter (et fænomen, der forsvandt ud af MacOS X).

Fra Mac-hjælp:

"Hvor er mappen Favoritter?

Som standard er der ikke noget symbol for mappen Favoritter i
indholdsoversigten i Findervinduer i Mac OS X 10.3. Det er en god ide at
anbringe dine favoritemner i indholdsoversigten.

Mappen Favoritter findes endnu. Den ligger i mappen Bibliotek i din
hjemmemappe. Hvis du trækker mappen Favoritter til indholdsoversigten,
kan du nemt bne den fra skrivebordet."
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-08-04 14:06

> [...]
>
> Mappen Favoritter findes endnu. Den ligger i mappen Bibliotek i din
> hjemmemappe. Hvis du trækker mappen Favoritter til indholdsoversigten,

Der kan man bare se. Hvis jeg skriver "Favorit" som søgeord i Hjælp, får
jeg en artikel om talte kommandoer. - Goddag man økseskaft! - Jeg troede
bestemt, at Favoritter var afskaffet.

Venlig hilsen og tak for oplysningen

Ove Steen

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-08-04 10:02

In article <8lp502-qn.ln1@G5.reippuert.dk>,
> [...]

> skulle du osse enten bruge tid på at tilrette den elle lære dens
> funktioner at kende (og aflære din OS9 brugerflade) - og giv dig først

Jeg vil give Morten helt ret. Man skal arbejde med systemet i stedet for
mod det, ved at tvinge det til at ligne noget, man har vænnet sig til i
OS 9. Som Morten antyder, så er der masser af muligheder for at tilpasse
OS X og for at navigere rundt i det på en smart måde.
Jeg vil blot tilføje, at hvis du vil af med et program i en fart, så
kan du skjule det. Jeg minimerer stort set aldrig et vindue, for, som du
skriver, så dukker der bare et andet af programmets vinduer op. Tryk i
stedet æble-h, og straks bliver programmet skjult. Du kan lynhurtigt
kalde det frem i enten Dock eller ved at trykke æble-tab og gå til det
ønskede program. Du kan også skjule andre programmer ved at trykke
alt-æble-h, så der ikke er så meget rod på skærmen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lasse Petersen

Dato : 28-08-04 10:43

In article <8lp502-qn.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote:

> Tro mig det er blot et spørgsmål om vane.

Ja, man kan vel også vænne sig til at læse avis i stormvejr; men man kan
vel også vælge at søge læ. Karakteristisk for et "Direkte
Manipulation"-interface er, at det er _mig_ som bruger der får ting til
at ske. Når maskinen roder rundt med vindueslagene bare fordi jeg har
lukket et, så er det som om nogen hiver mine hænder væk og siger "nu
skal jeg lige hive et vindue op af stakken, ellers skulle vi jo skifte
applikation og det går da virkelig ikke". Jeg er slet ikke interesseret
i OS 9s måde at gøre det på, den har jeg jo ved at skifte program ved at
klikke i dokken. Men jeg ville gerne have at det næste vindue i stakken
forbliver aktivt (og så må det for min skyld gerne medføre et
applikationsskift) når jeg lukker det forreste.

> [...]
> inaktivt vindue vil kun programmets foreste vindue lægge sig øverst.
> Klikker du på programmets ikon i docken lægger alle programmets

Jeg har lige fundet Desktop Manager. Den ser OK ud.

> [...]
> overflødiggør behovet for virtuelle vinduer. Især "alle vinduer" og
> "skrivebord" er meget nyttige. Apples standart valg til aktivering af

Jeg bruger ikke funktionstaster.

> [...]
>
> Med programmet "Tinkertool" kan det vist ændres, men hvorfor ikke
> vende sig til en ny skrift, det er bare en vanesag. Lucidia Grande som

Ja, og til min søn er det nok fint. Men jeg går altså ikke i første
klasse, er ikke svagtseende, og er vant til at læse det med småt. Så en
mindre skrift ville være skånsom for mine øjne, i stedet for en menubar
der ligner en BILKA-reklame. Det samme gælder desktoppen for den sags
skyld: outline skrift med slagskygge - jeg gider ikke en gang læse de
reklameblade der ser sådan ud, hvorfor skal jeg så udsættes for det på
min *desktop*?

> [...]
> blot at være eyecandy, men når du lærer at bruge det vil du opdage at
> det er ikke mindre end genialt til håndtering af vinduer og drag and

Exposé ser bestemt OK ud.

> [...]
> skulle du osse enten bruge tid på at tilrette den elle lære dens
> funktioner at kende (og aflære din OS9 brugerflade) - og giv dig først

Det er ikke noget problem med et nyt interface. Men der er nogen
inkonsistenser hist og pist. Fx havde jeg trukket X11 ned i dokken for
at have hurtig adgang til den. Så fandt jeg ud af hvor man opretter
startemner. Jeg ville så trække X11-ikonet fra dokken og over i
startemner. Men det kan man ikke. Der er altså ikke entydig
korrespondence mellem ikoner og objekter. Sidst jeg oplevede det var på
*URGH* Windows. Der er heller ikke længere samme korrespondence med en
mappe og dens vindue. Man kan altså have den samme mappe åben i flere
Finder-vinduer, med forskelligt layout. Det er for mig at se en slem
forringelse af mappe-metaforen, og det giver ikke nogen gevinst jeg kan
få øje på. (Det er selvfølgelig en konsekvens af "filbrowseren", men jeg
er meget rumligt orienteret, og mister derfor let orienteringen når
rummet pludselig opfører sig "ikke-Euklidisk".)

Men nu er jeg også ret kritisk. Vi var nogen der diskuterede om
farveikoner nu også overhovedet var passende (eller om de var for
distraherende) den gang system 7 kom frem. Jeg kunne bestemt godt tænke
mig et moderne system, hvor (nogle af) Bruce "Tog" Tognazzinis og Jef
Raskins interfaceideer var totalt gennemført, med udgangspunkt i
elementer fra system 6, og med et rent - minimalistisk, afpillet, bart,
.... - sort/hvid (*måske* gråtoner) interfaceudseende. Jeg kan virkelig
ikke se hvad et foto af en (Seagate?) harddisk på desktoppen bidrager
med, andet end visuel støj. Jeg foretrækker absolut symbolske ikoner
frem for ikoniske symboler, for nu at misbruge Peirce. Og jeg hader også
de animerede giffer i den "nye" TV-Avis.

-Lasse

Fra : Peter Makholm

Dato : 28-08-04 10:55

Lasse Petersen <lhp@toft-hp.dk> writes:

> [...]
> større i 10 lader det til. Når der nu er en X11 Xserver, så kunne det
> være rart at have separate "skærme" til de andre maskiner jeg logger ind

Desktop Manager fra http://wsmanager.sourceforge.net/ virker fint for
mig.

> - Chicago eller Sand til menubjælken. (Hvorfor må man ikke vælge den
> slags mere?) Andre kosmetiske gimmicks?

Hvad med at få den helt til at forsvinde når man ikke bruger den? Kan
man det?

Den optager da unødig skærmareal i langt det meste af tiden jeg
arbejder med maskinen. Så hvis man kunne få den til at forsvinde på
samme måde som dock'en ville det være rart.

Ok, det er en enkelt linje det drejer sig om, men mange bække
små... og med en wm der ikke spilder en linje til titellinjen ville
det være helt fint, men sawfish virker ikke godt sammen med
ovenstående Desktop Manager.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his