Hvad er en ipV6 adresse
Fra : Tom

Dato : 25-08-04 22:18

Henne I sys pref / panelet står der ipV6 en eller anden adresse ting ..
Noget med netværk.. !
Hvar er det for en adresse !?

Hvis du ved det, kan det også være at du kan forklare følgende..
Hvordan kan jeg have to routere ?? på samme net??
Jeg har en zyxel trådløs dims til mit airport kort.. Virker fint ... Nu !!
Hedder ikke længere 192.168.1.1 med ....40 I stedet
Mens mit adsl modem/router( også en zyxel stadig hedder 192.168.1.1)
Og nu virker det igen ( har ingen lampe der kan blinke og sige "conflict")
Men nu er der ingen !!

Kan du svare på alt dette, kan det også være at du kan fortælle hvordan man
"egentligt" sætter et sådan netværk op.. altså der både
arbejder trådløst + via ethernet kabler.. ( pt kun tre enheder på
netværket)
To maskiner + en printer ( og så to stk routere med adressen 192.168.1.1)
indtil jeg ændrede den ene ??

PS
Begge zyxel enheder opererer med noget der hedder MAC adresser.. Har det
noget med vores platform at gøre, eller er det noget helt andet !?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-08-04 22:41

On Wed, 25 Aug 2004 23:18:03 +0200, Tom wrote:

> Henne I sys pref / panelet står der ipV6 en eller anden adresse ting ..
> Noget med netværk.. !
> Hvar er det for en adresse !?

En adresse du ikke behøver at bekymre dig om (endnu). IPv4 er ved at have
opbrugt samtlige adresser, derfor har man fundet på et nyt
adresse-område, der giver betydeligt flere mulige adresser. Det er ikke i
brug i almindelige installationer endnu.

> [...]
> også en zyxel stadig hedder 192.168.1.1) Og nu virker det igen ( har
> ingen lampe der kan blinke og sige "conflict") Men nu er der ingen !!

Sæt din trådløse dimmer til at ikke uddele IP-adresser. Det bedste
ville være at sætte en af dine routere op som bro (bridge-mode).

> [...]
> hvordan man "egentligt" sætter et sådan netværk op.. altså der både
> arbejder trådløst + via ethernet kabler.. ( pt kun tre enheder på

Kommer an på hvilken router dine trådede forbindelser er tilsluttet.

> To maskiner + en printer ( og så to stk routere med adressen
> 192.168.1.1) indtil jeg ændrede den ene ??

Du har helt klart lavet noget snavs. Er du sikker på at du behøver begge
routere? Normalt ville man fjerne den af routerne, der ikke er trådløs.

> PS
> Begge zyxel enheder opererer med noget der hedder MAC adresser.. Har det
> noget med vores platform at gøre, eller er det noget helt andet !?

Det er noget helt andet, nemlig netværks-interfacets hardware-adresse.
--
MVH
osv...

Fra : Tom

Dato : 25-08-04 22:58

On 25/08/04 23:40, in article pan.2004.08.25.21.40.47.273399@mail.invalid,
"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> wrote:

> [...]
> adresse-område, der giver betydeligt flere mulige adresser. Det er ikke i
> brug i almindelige installationer endnu.

OK !

> Sæt din trådløse dimmer til at ikke uddele IP-adresser. Det bedste
> ville være at sætte en af dine routere op som bro (bridge-mode).

Prøvede det kort .. Trådløs zyxel (ZyAIR B-2000 Wireless LAN Access Point +
Router, 802.11b, 4 x 10/100Mbps Switch)
http://shopbasic.dk/mall/shop.asp?shop_id=4263&vare_id=294558
... Vil kun snakke med computer via ledning ( 192. Adressen) når der er
ledning i.. prøvede at slukke for DHCP.. Det gik sgu ikke rigtigt godt..
Må prøve igen I morgen..

Routeren erden "sædvanlige" du får fra Tiscali.. Mener den hedder prestige
650 !?
> Kommer an på hvilken router dine trådede forbindelser er tilsluttet.

> Du har helt klart lavet noget snavs. Er du sikker på at du behøver begge
> routere? Normalt ville man fjerne den af routerne, der ikke er trådløs.
Jep jeg har brug for begge.. trådløs på den bærbare og ledning på resten..
Desuden er der kun hub I den trådløse zyxel dims..

> Det er noget helt andet, nemlig netværks-interfacets hardware-adresse.

Tak..
Jeg er faktisk blevet lidt klogere !?
Tom

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-08-04 23:23

On Wed, 25 Aug 2004 23:57:32 +0200, Tom wrote:

> [...]
> .. Vil kun snakke med computer via ledning ( 192. Adressen) når der er
> ledning i.. prøvede at slukke for DHCP.. Det gik sgu ikke rigtigt godt..

Hvis du skal have nogen chance for at få det til at fungere, skal du
enten sætte den ene router op som bro, eller sørge for at de ikke
uddeler samme adresse-område. Hvis den router, der sidder på din ADSL,
uddeler adresse-området 192.168.1.0/255.255.255.0, så slå DHCP fra på
den, sæt den trådløse op til at forbinde til den med fast IP-adresse
(IP-adresse 192.168.1.1 subnetmask 255.255.255.0 router-adresse
192.168.1.1) og brug fx 192.168.2.0/255.255.255.0 til den trådløse på
indersiden.

> Jep jeg har brug for begge.. trådløs på den bærbare og ledning på
> resten..

Den trådløse router kan jo klare begge dele.

> Desuden er der kun hub I den trådløse zyxel dims..

Hvilket problem mener du det giver?

--
MVH
osv...

Fra : Tom

Dato : 25-08-04 23:38

On 26/08/04 0:22, in article pan.2004.08.25.22.22.44.327218@mail.invalid,

> [...]
> indersiden.

> Den trådløse router kan jo klare begge dele.

Takker bukker.. Og kigger på det I morgen..
Tom