Full-screen X11 og command-<TAB>
Fra : Peter Makholm

Dato : 25-08-04 10:23

Da jeg ikke har brugt andet end unix de sidste mange år (bortset fra
outlook på arbejde) er jeg blevet lokket til at købe en iBook som
bærbar da jeg heller ikke gider at fedte med hardwareunderstøttelse.

Jeg har installeret Apples X11 pakker og sat den op til at køre i
full-screen mode (jeg vil have flere workspaces) og bruger sawfish som
windowmanager. Så har jeg to problemer der begge handler om
command-<tab>, men ellers sikkert ikke har meget med hinanden at gøre.

For det første så når min iBook går i sleep-mode mens jeg er i X11, så
holder Command-<TAB> op med at virke ude i OS X-brugergrænsefladen. Andre
genvejstaster ser ud til at virke, bare ikke Command-<TAB>. Det
hjælper ikke bare at lukke X11 ned, men det hjælper at logge ud og ind
igen.

For det andet så bruger jeg også command-tasten til genvejstaster inde
i X11. Det går ganske godt med Command-<TAB> til at skifte
vinduer. Jeg vil så gerne have Command-<piletast> til at skifte
workspace. Det virker også hvis jeg først skifter vindue, altså
trykker command-tasten ned, trykker tab, trykker en piletast og så
slipper command-tasten. Men hvis jeg bare trykker Command-piletast, så
virker det ikke.

Nogen der har en ide til hvad det kan skyldes?

Af relevant opsætning så har jeg slået 'Enable key equivalents under
X11' fra i preferences for X11. Jeg bruger US-tastatur og har et hak i
'Follow system keyboard layout' og har ikke (endnu) fedtet med noget
xmodmap-opsætning.

ObSidespor:

Jeg har bestilt 'Mac OS X Panther for Unix geeks' fra O'Reily. Er den
god? Er der andet jeg burde læse som hardcore unix-bruger for at få
glæde af Mac OS X?

ObSidespor2:

Noget sted jeg kan finde en binærpakke af Mozilla-firefox der virker
under X11? Fink har kun en old-tudsegammel Mozilla og mozilla.org's
Mac OS X-pakker går jeg ikke ud fra virker under X11.

Eller er det eneste alternativ at oversætte noget selv?

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 25-08-04 11:26

Peter Makholm wrote:

> [...]
> windowmanager. Så har jeg to problemer der begge handler om
> command-<tab>, men ellers sikkert ikke har meget med hinanden at gøre.

Hvorfor i fullscreen? Du kan sagtens installere et program som kan
administrere flere workspaces. Tjek blandt andet Desktop Manager som er
et freeware-program. Jeg har ikke lige et link present, men skulle være
til at finde via google.

Fordelen er at du samtidig kan bruge exposé-funktionerne i Apples eget
Aqua-miljø. Netop exposé savner jeg meget på min Linux-box.

> [...]
> genvejstaster ser ud til at virke, bare ikke Command-<TAB>. Det
> hjælper ikke bare at lukke X11 ned, men det hjælper at logge ud og ind

Det må jeg lige prøve selv. Jeg regner med at når du siger "Command",
mener du den tast hvor der er påtrykt et æble og et museums-tegn.

> [...]
> trykker command-tasten ned, trykker tab, trykker en piletast og så
> slipper command-tasten. Men hvis jeg bare trykker Command-piletast, så

Jeg har ikke sovet så meget i nat, så jeg skal lige læse ovenstående et
par gange mere når jeg er mere frisk

> [...]
> Mac OS X-pakker går jeg ikke ud fra virker under X11.
>
> Eller er det eneste alternativ at oversætte noget selv?

Jeg har selv sporadisk søgt efter en nyere version, men uden held.
Alternativet er nok at oversætte den selv, men måske skal du kigge på
Darwinports:
<http://darwinports.opendarwin.org/ports/?by=cat&substr=www> (se lidt
nede på siden).

--Martin

Fra : Peter Makholm

Dato : 25-08-04 14:13

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> writes:

> Hvorfor i fullscreen? Du kan sagtens installere et program som kan
> administrere flere workspaces.

Ptjaaa, OS X så ikke selv ud til at kunne og X11 var det
tredjepartsprogram jeg viste kunne fås til at gøre som jeg ville.

Hvis jeg kan få workspaces og køre rootless samtidigt kan jeg nok også
overleve med Safari som browser. Bortset fra en browser generer det
mig ikke at skifte ind og ud af Aqua/X11. Det eneste jeg bruger af
ikke-unix-ting er iTunes og iPhoto og der laver jeg alligevel et så
stort kontekstskift at det ikke generer mig.

> Fordelen er at du samtidig kan bruge exposé-funktionerne i Apples eget
> Aqua-miljø. Netop exposé savner jeg meget på min Linux-box.

Exposé kunne jeg måske godt blive forelsket i, især hvis jeg begynder
at bruge Aqua mere intensivt.

> Det må jeg lige prøve selv. Jeg regner med at når du siger "Command",
> mener du den tast hvor der er påtrykt et æble og et museums-tegn.

Ja, sådan har jeg set den omtalt i hjælpesystemet. I hvert fald i
Windows/Mac-ordbogen, hvor det står som oversættelse af 'control key'
(hvad ctrl-tasten så laver?).

Den er i øvrigt bundet til meta i X11. Sawfish påstår at
alt/option-tasten vedsiden af er button6 - underligt - xev kalder den
mode_switch, hvilket giver god mening.

> Jeg har ikke sovet så meget i nat, så jeg skal lige læse ovenstående
> et par gange mere når jeg er mere frisk

Det er måske heller ikke helt klart.

> Jeg har selv sporadisk søgt efter en nyere version, men uden
> held. Alternativet er nok at oversætte den selv, men måske skal du
> [...]

Jeg har kikket lidt på DarwinPorts, jeg er bare ikke så vild med
rene portssystemer. I FreeBSD hvor jeg kan mikse med packages er det
godt nok, men egentlig er jeg Debian-mand.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-04 08:07

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Ja, sådan har jeg set den omtalt i hjælpesystemet. I hvert fald i
> Windows/Mac-ordbogen, hvor det står som oversættelse af 'control key'
> (hvad ctrl-tasten så laver?).

command = ævletasten
control = ctrl

> Jeg har kikket lidt på DarwinPorts, jeg er bare ikke så vild med
> rene portssystemer. I FreeBSD hvor jeg kan mikse med packages er det
> godt nok, men egentlig er jeg Debian-mand.

du kender fink, ik? Det er dpkg basseret, binære pakker håndteres som
på et rigtigt debian system, mange pakker fra unstable kan dog ikke
hentes som binære og skal derfor bygges med fink selv. Det virker ret
godt.

<http://fink.sourceforge.net>

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-08-04 17:27

> [...]

> administrere flere workspaces. Tjek blandt andet Desktop Manager som
> er et freeware-program. Jeg har ikke lige et link present, men skulle

http://wsmanager.sourceforge.net/

Der er nogle få glitches med hensyn til X11. Hvis jeg bruger sawfish
som window manager bliver X11 ikke aktiveret når jeg skifter til en
desktop hvor X11 bør være den aktive applikation og hvis jeg bruger
quartz-wm så vil Command-` skifte mellem vinduer på alle desktops.

Men ellers er det nok noget jeg skal blive glad(ere) for i længden.

--
Peter Makholm | I have no caps-lock but I must scream...
peter@makholm.net | -- Greg

Fra : Peter Makholm

Dato : 05-09-04 10:00

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> writes:

> command = ævletasten
> control = ctrl

I omtalte Windows to Mac glossary er Command-tasten beskrevet som
oversættelse af Control-tasten.

Ja, det skrev jeg i første indlæg.

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-04 10:27

On Sun, 05 Sep 2004 11:00:10 +0200, Peter Makholm wrote:

> I omtalte Windows to Mac glossary er Command-tasten beskrevet som
> oversættelse af Control-tasten.

det må være en fejl.

> Ja, det skrev jeg i første indlæg.

det har jeg glemt

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 05-09-04 12:16

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> det må være en fejl.

Det skal nok forstås på den måde, at hvor man i Windows brugte
ctrl-tasten bruger man på Mac ævle/command-tasten. Det gælder i hver
fald i office-programmerne, og har ofte irriteret mig, når jeg har
siddet og trykket på den forkerte tastekombination, dog ikke nok til at
jeg har gidet ændre opsætningen af programmerne.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Christian Bech

Dato : 25-08-04 12:16

In article <871xhvr2pe.fsf@xyzzy.adsl.dk>,
> [...]

> outlook på arbejde) er jeg blevet lokket til at købe en iBook som
> bærbar da jeg heller ikke gider at fedte med hardwareunderstøttelse.

Tillykke med den lille ny.

--
Christian