/etc/hosts og lookupd
Fra : Morten

Dato : 23-08-04 20:56

Hej. Jeg har en del bøvl med at få OS X 10.3 til at benytte mine entries
i /etc/hosts (skumle...).

Se flg. - jeg fatter det simpelthen ikke:

[morten@pb]~>cat /etc/hosts|grep aben
1.2.3.4 aben.top.com aben
[morten@pb]~>lookupd -d
lookupd version 324.5 (root 2004.04.17 00:34:45 UTC)
Enter command name, "help", or "quit" to exit
> hostWithName: aben
Dictionary: "FF: host aben.top.com"
_lookup_agent: FFAgent
_lookup_validation: /etc/hosts 1093287922
ip_address: 1.2.3.4
name: aben.top.com aben
+ Category: host
+ Time to live: 43200
+ Age: 0 (expires in 43200 seconds)
+ Negative: No
+ Cache hits: 0
+ Retain count: 4

> quit
[morten@pb]~>host aben
Host aben not found: 3(NXDOMAIN)

Da lookupd's interaktive mode giver det rette, undrer det mig meget at
host kommandoen fejler.. ARGH Apple!

Morten

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-08-04 21:17

Morten <usenet@kikobu.com> writes:

> Da lookupd's interaktive mode giver det rette, undrer det mig meget at
> host kommandoen fejler.. ARGH Apple!

host(1) benytter /etc/resolv.conf til at finde nameservere, som den
spørger når den skal resolve navne. Med andre ord, host kalder slet
ikke gethostbyname(3), og dermed heller ikke /etc/hosts.

Prøv at bruge ping i stedet for, eller noget i stil med

perl -MSocket -e 'print inet_ntoa(inet_aton("aben"))'

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jesper

Dato : 24-08-04 05:53

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> [...]
>
> Prøv at bruge ping i stedet for, eller noget i stil med
>
> perl -MSocket -e 'print inet_ntoa(inet_aton("aben"))'

Vil det sige det er umuligt at bruge en Hosts fil i Pantheren, no wonder
det aldrig er lykkes at få til at fungere for mig!
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Jonas Voss

Dato : 24-08-04 08:35

In dk.edb.mac, Jesper wrote:

> Vil det sige det er umuligt at bruge en Hosts fil i Pantheren, no wonder
> det aldrig er lykkes at få til at fungere for mig!

Nej, det er ikke umuligt. Du skal bare bruge NetInfo i stedet.

Ethernet (n): Device used to catch the elusive etherfish.

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 24-08-04 09:50

Jonas Voss skrev:

> Nej, det er ikke umuligt. Du skal bare bruge NetInfo i stedet.

Netinfo skulle kun bruges under 10.0 - 10.1.5
Siden 10.2 har man skullet bruge /etc/hosts
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88158

Og jeg har ingen problemer med at bruge /etc/hosts
Jeg har : virtuelle domæner på egen computer
virtuelle domæner på andre computere på eget LAN
virtuelt domæne på en anden computer på www
Det hele fungerer perfekt

--
Bjarne D Mathiesen http://mozilla.mathiesen.info/
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Jonas Voss

Dato : 24-08-04 11:01

In dk.edb.mac, Bjarne D Mathiesen wrote:

> Netinfo skulle kun bruges under 10.0 - 10.1.5
> Siden 10.2 har man skullet bruge /etc/hosts
> http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88158

Okidokey. Jeg var helt sikker på at jeg brugte det under Jagwire også,
men det må være en tanketorsk fra min side.

Tak for linket.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"UNIX is basically a simple operating system, but you
have to be a genius to understand the simplicity." - Dennis Ritchie.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-08-04 17:15

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Okidokey. Jeg var helt sikker på at jeg brugte det under Jagwire også,
> men det må være en tanketorsk fra min side.

det var fordi du opgraderede din 10.2 til 10.2 - vi havde dimset i din
10.1 og ændre rækkefølgen der sloges op i.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-08-04 17:14

> Nej, det er ikke umuligt. Du skal bare bruge NetInfo i stedet.

Sådan var det i 10.0 og 10.1, med mindre man ændrede rækkefølgen der
sloges op i.

I 10.2 og 10.3 kigges der på normal vis i /etc/hosts.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-08-04 17:11

> Vil det sige det er umuligt at bruge en Hosts fil i Pantheren, no wonder
> det aldrig er lykkes at få til at fungere for mig!

det er muligt, faktisk fungerer det glimrende.

hvis du vil lave opslag "for sjov" bør du bruge dig istedet for
lookupd.

Fra : Peter Makholm

Dato : 24-08-04 09:14

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) writes:

> [...]

[...]

> Vil det sige det er umuligt at bruge en Hosts fil i Pantheren, no wonder
> det aldrig er lykkes at få til at fungere for mig!

Her virker /etc/hosts helt som forventet (af en unix).

Kommandoen host(1) er lavet til at slå op i DNS og finder derfor
selvfølgelig ikke maskiner defineret andre steder. I det følgende er
maskinen soekris.hacking.dk tilføjet til /etc/hosts og ikke andre
steder og det virker tilsyneladende fint.

Peter-Makholms-Computer petermakholm$ cat /etc/hosts
##
# Host Database
#
# localhost is used to configure the loopback interface
# when the system is booting. Do not change this entry.
##
127.0.0.1 localhost
255.255.255.255 broadcasthost
10.0.0.3 soekris.hacking.dk
::1 localhost
Peter-Makholms-Computer petermakholm$ host soekris.hacking.dk
Host soekris.hacking.dk not found: 3(NXDOMAIN)
Peter-Makholms-Computer petermakholm$ ping -c 1 soekris.hacking.dk
PING soekris.hacking.dk (10.0.0.3): 56 data bytes
64 bytes from 10.0.0.3: icmp_seq=0 ttl=64 time=9.57 ms

--- soekris.hacking.dk ping statistics ---
1 packets transmitted, 1 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 9.57/9.57/9.57 ms
Peter-Makholms-Computer petermakholm$ lookupd -d
lookupd version 324.6 (root 2004.06.10 23:35:03 UTC)
Enter command name, "help", or "quit" to exit
> hostWithName: soekris.hacking.dk
Dictionary: "FF: host soekris.hacking.dk"
_lookup_agent: FFAgent
_lookup_validation: /etc/hosts 1093333521
ip_address: 10.0.0.3
name: soekris.hacking.dk
+ Category: host
+ Time to live: 43200
+ Age: 0 (expires in 43200 seconds)
+ Negative: No
+ Cache hits: 0
+ Retain count: 3

Peter-Makholms-Computer petermakholm$

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : Morten

Dato : 24-08-04 15:43

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> [...]
>
> Prøv at bruge ping i stedet for, eller noget i stil med
>
> perl -MSocket -e 'print inet_ntoa(inet_aton("aben"))'

Alrighty.. Tak for forklaringen mht. host kommandoen. Jeg var ret
ubegejstret over dens opførsel i går. Jeg mindes bare at man i gamle
dage (under Linux) blot skulle rette /etc/hosts og så ville også
nslookup resolve derfra først.

Der er vel ikke et search direktiv man kan bruge i resolv.conf så den
også prioriterer /etc/hosts? Jeg efterhånden synes at et ellers simpelt
problem er blevet lovlig kompliceret. Man skulle vel forvente at en OS X
host kommando benyttede prioriteringen fra lookupd.

Mvh.

Morten

Fra : Peter Makholm

Dato : 24-08-04 16:24

Morten <usenet@kikobu.com> writes:

> ubegejstret over dens opførsel i går. Jeg mindes bare at man i gamle
> dage (under Linux) blot skulle rette /etc/hosts og så ville også
> nslookup resolve derfra først.

Jeg mindes aldrig at have set den opførelse og jeg også ofte savnet en
komandolinjeudgave af gethostbyname(3).

> Der er vel ikke et search direktiv man kan bruge i resolv.conf så den
> også prioriterer /etc/hosts? Jeg efterhånden synes at et ellers
> simpelt problem er blevet lovlig kompliceret.

Brug lookupd hvis det er den du vil slå op i. Hvis det bare er
ip-adressen du er interesseret i kunne du for eksempel bruge:

lookupd -q host -a ip_address -a name example.com

Eventuelt kan du lave et alias.

Fra : Morten

Dato : 24-08-04 19:21

Peter Makholm wrote:

> Jeg mindes aldrig at have set den opførelse og jeg også ofte savnet en
> komandolinjeudgave af gethostbyname(3).

Så mindes jeg sikkert forkert :*)

> Brug lookupd hvis det er den du vil slå op i. Hvis det bare er
> ip-adressen du er interesseret i kunne du for eksempel bruge:
>
> lookupd -q host -a ip_address -a name example.com
>
> Eventuelt kan du lave et alias.

Tak for forslaget. Egt. vil jeg blot tilgå et website med en IP jeg
definerer fordi der har været DNS problemer. Det startede hele episoden.
Det var ikke klart for mig hvordan browseren resolvede, og jeg lod mig
forvirre af at host ikke rettede sig efter /etc/hosts. Om ikke andet er
jeg i dag lidt klogere..

Mvh.

Morten

Fra : Peter Makholm

Dato : 27-08-04 18:02

Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> writes:

> hvis du vil lave opslag "for sjov" bør du bruge dig istedet for
> lookupd.

Men er ligesom host en DNS-værktøj der slår op i DNS og ikke med en
funktionalitet der svare til gethostbyname. Det ville altså aktuelt
ikek gøre nogen som helst forskel om den oprindelige spørger havde
brugt dig istedet for host.

Til simple opslag bruger jeg nok både dig og host omtrend lige
tit. Til egentlig debugging hvor jeg skal have noget mere kontrol
foretrækker jeg dig.

--
Peter Makholm | Ladies and gentlemen, take my advice, pull down your
peter@makholm.net | pants and slide on the ice