Batteri til TiBook
Fra : Henrik Münster

Dato : 23-08-04 10:45

Batteriet til min PowerBook G4 1 GHz 15" TiBook er vist så småt ved at
blive træt. Helt tilfældigt har har Mediamac en artikel i dag om, at OWC
har lanceret uoriginale batterier til Apples bærbare.

<http://www.mediamac.dk/index.php/news/show/id=12003>

Til min koster det $139,99. Dollaren er heldigvis billig for tiden, for
når der kommer moms og forsendelse på, så når prisen vel op på kr.
1.000,-. Det er jo ikke så langt fra Apples pris på kr. 1.190,- for et
originalt. Hmm... Nu mens jeg skriver kommer jeg til at regne på det.
Det bliver jo ikke en disse billigere end Apple originale batteri, hvis
man lægger moms og forsendelse til. Til gengæld skulle det rumme en
smule mere strøm.
Til gengæld er OWC billige med RAM, så hvis jeg køber noget RAM til
vores bekendte, der er ved at købe en iBook, så kan vi jo dele
forsendelsesomkostningerne. Og OWC har netop tilbud på et 512 MB PC2700
modul til $100. Ifølge OWC kan en iBook G4 både bruger PC2100 og 2700.
Der er vel ikke nogen her, der har erfaringer med OWC's batterier?
Jeg ved, at visse er meget glade for at handle der. Jeg har normalt ikke
været så bange for uoriginale batterier, men jeg købte et til mit
digitale kamera sidste år, og det er allerede ved at blive træt, mens
det originale kører på fuld kraft. Men det er måske bare et enkelt uheld.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas Hansen

Dato : 23-08-04 20:10

> [...]
> digitale kamera sidste år, og det er allerede ved at blive træt, mens
> det originale kører på fuld kraft. Men det er måske bare et enkelt uheld.
Jeg fik en ven til at købe et 6600mAh batteri til min pismo. Jeg er
absolut tilfreds!
Batteriet holder ca. 4 timer, afhængig af hvordan jeg bruger computeren.
Batteriet er nu knap 4 mdr. gammelt og jeg har ikke bemærket noget fald
i ydelsen.
Du er velkommen med yderligere spørgsmål!

/Thomas

--
All hail the black kitty!

Reply to thomash-at-skydebanen.net
iChat: thoomz

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-08-04 21:59

In article <1giz1oy.1tbupuc1h7wqd8N%no@spam.net>,
no@spam.net (Thomas Hansen) wrote:

> [...]
> i ydelsen.
> Du er velkommen med yderligere spørgsmål!

Det lyder jo meget godt. Jeg synes godt nok ikke, der er så meget at
spare på batteriet. Det skulle dog være lidt større end det originale
fra Apple. Det Apple sælger på Apple Store er endda lidt mindre end det,
der var originalt til min TiBook 1 GHz. Men det hjælper jo ikke meget,
at et batteri har større kapacitet, hvis det er i dårlig kvalitet og
bliver hurtigt slidt.
Til gengæld er RAM enormt billigt. Jeg vil lige se, om jeg skal købe
noget RAM til hende, vi kender, som vi købe en iBook. Hvis jeg alligevel
skal betale forsendelse, så kan jeg jo lige så godt købe både et batteri
og RAM. Ellers venter jeg nok lidt. Mit batteri er ikke helt dødt endnu.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas Hansen

Dato : 24-08-04 07:42

> [...]
> der var originalt til min TiBook 1 GHz. Men det hjælper jo ikke meget,
> at et batteri har større kapacitet, hvis det er i dårlig kvalitet og
Jeg tror ikke Apple batterier er bedre. Apples batterier er
sandsynligvis produceret på samme tid, som den computermodel de passer
til. Det betyder, at et originalt Apple batteri til f.eks. en Pismo har
ligget på en lagerhylde i henved 4 år, uden at blive opladt. Det er vist
ikke særlig befordrende for holdbarheden.

> [...]
> skal betale forsendelse, så kan jeg jo lige så godt købe både et batteri
> og RAM. Ellers venter jeg nok lidt. Mit batteri er ikke helt dødt endnu.
Det kan helt sikkert betale sig at købe flere ting af gangen, eller evt.
at rotte sig sammen med andre og lave fællesindkøb. Spørg evt. Hanne
Herzog her i gruppen, om hun stadig er interesseret i batteriindkøb.
Jeg fik, som skrevet, en ven til at tage det med hjem til mig og sparede
derved moms på batteri og forsendelse, samt punktafgift på 4,7%.
Det var iøvrigt fuldstændigt problemløst at betale med dansk VISA og få
det leveret i USA.

/Thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-08-04 21:49

> [...]
> når der kommer moms og forsendelse på, så når prisen vel op på kr.
> 1.000,-. Det er jo ikke så langt fra Apples pris på kr. 1.190,- for et

Til din Powerbook er der kun en 6% gevinst (hvorfor hedder det ikke en
gevindst?) iflg. producenten selv
http://www.newertech.com/newer_bats.html

Min PB, som også trænger til et nyt batterie, ville vinde ca. 17%.

Måske ville jeg godt være med i den bestilling, hvis det er muligt. (Jeg
kommer ofte på Esbjergkanten idet jeg kommer fra Fanø.)

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-08-04 22:49

In article <1giztue.3lhi4i1bd0gwN%spam_spam_spam@talent.dk>,
spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Til din Powerbook er der kun en 6% gevinst (hvorfor hedder det ikke en
> gevindst?) iflg. producenten selv
> http://www.newertech.com/newer_bats.html
>
> Min PB, som også trænger til et nyt batterie, ville vinde ca. 17%.

Gevinst kommer af et ældre tysk ord Gewinst, der er afledt af det tyske
gewinnen, der betyder at vinde. På tysk er det uden d.
Jeg har godt set, at det kun er 6 % bedre end mit batteri. Men det er
ud fra, at min computer skulle være leveret med et 61 watt-timers
batteri. Det ved jeg ikke, da det ikke står på batteriet. Men det
batteri, Apple sælger på Apple Store, er kun på 55,3 watt-timer, som
NewerTech siger blev leveret med 550/667/800 MHz modellerne. Så jeg
skulle også vinde 17 % i forhold til at købe et batteri hos Apple Store.
Men det vigtigste er jo, at jeg nok snart skal have et nyt batteri. Og
det er da værd at tage med, hvis NewerTechs er lidt større. Det er da
også kr. 100,- billigere med moms og lidt forsendelse. Så vi taler ikke
om de store forskelle. Hvis NewerTechs skulle vise sig at være dårligere
kvalitet, så er fidusen røget.

> Måske ville jeg godt være med i den bestilling, hvis det er muligt.
> (Jeg kommer ofte på Esbjergkanten idet jeg kommer fra Fanø.)

Så kunne du komme forbi at få en kop kaffe. Men kan du finde noget på
OWC's hjemmeside om deres gebyrer og forsendelsesomkostninger? Det
skulle jo nødig være en formue.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 24-08-04 08:18

> Men kan du finde noget på
> OWC's hjemmeside om deres gebyrer og forsendelsesomkostninger? Det
> skulle jo nødig være en formue.

Hvad kalder du en formue?
Den generelle metode til at finde forsendelsesmkostninger er:
Vælg et produkt og læg det i varekurven.
Gå til kassen.
Her kan du som regel få beregnet samlet pris inden du finder
plastickortet frem.
Tøm kurven igen, hvis det er for meget.

Jeg prøvede lige at se hvor meget det kostede at få sendt en ram-klods
fra OWC: $27,03 - 34 afhængig af forsendelsmetoden.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-08-04 10:00

In article <1gj0mx3.e5dg0e19j0yo0N%kajc@ofir.dk>,
kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) wrote:

> Hvad kalder du en formue?

Det er vel der, hvor det ikke rigtig længere kan betale sig at købe
tingene det pågældende sted.

> [...]
>
> Jeg prøvede lige at se hvor meget det kostede at få sendt en ram-klods
> fra OWC: $27,03 - 34 afhængig af forsendelsmetoden.

Det er da egentlig meget pænt. Det bringer trods alt RAM-klodsen op i et
lidt andet prisleje. Og der skal jo også betales told og moms af
fragtprisen.
Jeg kiggede lige igen, og du har ret: Der er et punkt, hvor man kan
få beregnet fragt. Med told og moms kommer vi vel op på kr. 2.200 -
2.300,- for batteriet og en Ramklods på 512 MB. Apple tager kr. 1.190,-
for et batteri. Så er der kr. 1.000 - 1.100,- tilbage til RAM-klodsen.
Men Computerstore.dk sælger en 512 MB Kingston RAM-klods til kr.
1.061,25 inkl. moms. Så der er jo ikke det helt store at spare ved at
købe hos OWC. Men der er selvfølgelig langt op til Apples kr. 1.800,-
for en tilsvarende RAM-klods. Og så kan man jo vælge at tro på, at man
får et bedre batteri for pengene. Det har jo større kapacitet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas Hansen

Dato : 24-08-04 11:47

> Så kunne du komme forbi at få en kop kaffe. Men kan du finde noget på
> OWC's hjemmeside om deres gebyrer og forsendelsesomkostninger? Det
> skulle jo nødig være en formue.
Du kan få et overslag over fragtomkostningerne ved at klikke på "Get
freight estimate"-linket, når du har indkøbskurven åben.
/Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-08-04 17:06

> Så kunne du komme forbi at få en kop kaffe. Men kan du finde noget på
> OWC's hjemmeside om deres gebyrer og forsendelsesomkostninger? Det
> skulle jo nødig være en formue.

prøv email, de er normalt meget villige til at svare.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-08-04 22:15

In article <sn2402-d69.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote:

> prøv email, de er normalt meget villige til at svare.

Som du måske kan se andet sted i tråden, havde jeg overset, at der
faktisk er et punkt, hvor man får beregnet porto. Jeg er bare blevet
lidt i tvivl om, om det kan betale sig at bruge OWC. Det lyder billigt,
at 512 MB RAM til en iBook koster $98. Men lægger man fragt, moms og
told oveni så er man altså ved at være deropad.
Jeg havde også overvejet at købe deres batteri til min TiBook for at
fordele fragten på to ting. Det skulle have lidt større kapacitet end
Apples eget batteri. Men til $140 er det ikke meget billigere end et
originalt batteri fra Apple til kr. 1.190,-, når man lægger moms og told
oveni. Og hvis der er det mindste bøvl med det, så vil man altid ærgre
sig over, at man ikke købte det originale.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster