css hjælp søges
Fra : Marianne Tidemann

Dato : 07-09-04 12:51

Jeg er ikke nogen ørn til dette, men har læst på HTML.dk,
Hjemmesideskolen, o.s.v. men jeg kan ikke løse dette........
Første problem:
Jeg har en tekst

Baggrund:

Værdier udtrykker noget essentielt i os. Også i arbejdslivet. I
forandringstider er værdierne det interne kompas, som skal vise os
retningen og holde organisationen sammen. Alle undersøgelser viser, at
vores opbakning, følelse af forpligtelse, følelse af success, tillid
til organisation og ledelse er desto større, jo mere vi deler
arbejdspladsens værdier.

som er sat ind sådan.........

[...]
værdier.</div>

Jeg vil gerne have Baggrund OG selve afsnittet til at begynde på samme
linie, men når jeg bruger <div class="p3"> bliver det rykket en linie
ned.....og hvis jeg bruger <span class="p3"> er det kun første linie
der rykker, men ikke resten....

Min css ser sådan ud:
..p1 {font-family: verdana;
font-size:.9em;
color: green;
}
..p3 { font-family: verdana;
font-size:.9em;
color: black;
margin-left: 90px;
padding-right: 20px;
}

2. broblem:
og hvis jeg bruger <span class="p3"> på andre afsnit, rykker det ikke
lige langt ind. Som om det rykker efter første ord og ikke margin. Kan
man ikke det, og hvordan ???
Jeg har forsøgt mig med både padding og margin, men det virker ikke,
måske har jeg misset noget ??

På forhånd tak.....
Hilsen Marianne

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-09-04 20:21

Marianne Tidemann (slet 04CLU) skrev:
> [...]
> vores opbakning, følelse af forpligtelse, følelse af success, tillid
> til organisation og ledelse er desto større, jo mere vi deler

- det ville jeg sætte ind som følger:

<h1>Baggrund:</h1> <p>Værdier [...]</p>

- det løser ikke dit problem - men det er bedre semantisk, og du får din
overskrift til at være overskrift.

Et par kommentarer om CSS'en:

Hvis du vil have et blok-element (dvs div, h1, h2, p osv) til at stå på
linie med noget andet skal du definere det med 'display:inline' i din css.

h1 er sikkert alt for stor, men det rigtige er så at ændre størrelsen
med css, ikke at bruge et andet tag

Derudover:

> .p1 {font-family: verdana;

- det er smart at definere font-family centralt, i stil med

body {
font-family: verdana, sans-serif;
}

- sans-serif er en "fall-back" som browseren kan bruge hvis den ikke har
den specificerede font

> 2. broblem:
> og hvis jeg bruger <span class="p3"> på andre afsnit, rykker det ikke
> lige langt ind. Som om det rykker efter første ord og ikke margin. Kan
> man ikke det, og hvordan ???

span er til gengæld et inline-element, og har det lidt mærkeligt med
margin, det er smartere hvis du kan bruge en opsætning i stil med det
jeg har vist ovenfor, og så evt definere margin på den yderste div

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Marianne Tidemann

Dato : 08-09-04 08:27

Hej Jesper, og tak.

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev:
>- det ville jeg sætte ind som følger:
><h1>Baggrund:</h1> <p>Værdier [...]</p>
>- det løser ikke dit problem - men
>det er bedre semantisk, og du får din
>overskrift til at være overskrift.

Men problemet er bare, at det ikke skal være en overskrift !!
Derfor har jeg lavet det på denne måde.
Hvis du kigger her og scroller lidt ned på siden kan du se hvad
jeg mener.
http://home20.inet.tele.dk/mariannes/bill2//virksomheder_kurser.htm

> [...]
>
>Derudover:
>- det er smart at definere
>font-family centralt, i stil med .........

Tak, det vil jeg gøre.
>............hvis du kan
>bruge en opsætning i stil med det
>jeg har vist ovenfor, og så evt
>definere margin på den yderste div
>mvh
>Jesper Brunholm

Det ender med at jeg må acceptere forskydningen til næste linie.
Eller lave det på gammeldags maner, som det også er lavet nederst
på siden, der hvor det står rigtigt...
Har snart brugt to dage på det ;))) (rødme)
Mvh Marianne

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 08-09-04 16:04

Marianne Tidemann (slet B42LW) wrote:

> Men problemet er bare, at det ikke skal være en overskrift !!
> Derfor har jeg lavet det på denne måde.
> Hvis du kigger her og scroller lidt ned på siden kan du se hvad
> jeg mener.

Det må jeg indrømme at jeg ikke gør , men det er mindre vigtigt.

Anyway: træk det ud af konteksten og lav det med inline style, så er der
ikke noget der forvirrer billedet. Når det så virker, smækker du det ind
i kontekst igen og lægger stylen over i stylesheetet - hvis _det_ ikke
virker, er det fordi du arver noget style du ikke har regnet med

Validering er selvfølgelig godt, det kan let gøre forskel undervejs

> udtrykker noget essentielt i os. Også i arbejdslivet. I
> forandringstider er værdierne det interne kompas, som skal

Hvad er grunden til at du har valgt et div tag i denne kodestump? (et
span-tag ville ikke give den ekstra ombrydning)

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Marianne Tidemann

Dato : 11-09-04 13:39

>Anyway: træk det ud af konteksten og
> [...]
Vil prøve dette når jeg lige får tid....;)

>Hvad er grunden til at du har valgt
>et div tag i denne kodestump? (et
>span-tag ville ikke give den ekstra
>ombrydning)

Når jeg bruger span, er det kun første linie der rykker, resten
begynder under baggrund!!!
Jeg skal have rykket både første linie og resten af teksten.

Mvh Marianne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-09-04 12:53

slet B42LW skrev:

> Men problemet er bare, at det ikke skal være en overskrift !!

Hvad mener du præcist med at det ikke skal være en overskrift?

Mener du at det ikke skal vises som en overskrift eller at det
tekstligt fungerer som en overskrift?

Umiddelbart ligner det noget der tekstligt fungerer som overskrift
- og bør følgelig markeres som en overskrift. Hvordan det så skal
vises, styres med css.

> Det ender med at jeg må acceptere forskydningen til næste
> linie. Eller lave det på gammeldags maner, som det også er
> lavet nederst på siden, der hvor det står rigtigt...

Jeg har ikke fulgt tråden helt fra starten, men jeg vil foreslå dig
at du starter med at validere html- og css-koden på siden. Der er
en del fejl i begge - og flere af dem kan have afgørende betydning
for hvordan siden vises.

På siden her kan du se hvordan man får valideret sine sider:
<http://www.html-faq.dk/1005.asp>

- og her er en engelsk tekst der forklarer lidt mere om hvorfor
validering er vigtigt:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>

Hvis du har problemer med at rette valideringsfejlene, er du
selvfølgelig også velkommen til at spørge om hjælp her i gruppen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Marianne Tidemann

Dato : 11-09-04 13:31

Undskyld mit sene svar, har fødselsdage og fester hængende over
hovedet.....

>Mener du at det ikke skal vises som en overskrift eller at det
>tekstligt fungerer som en overskrift?

Hmmm. ja, det skal kun stå som alm tekst,ikke med fed, og skal stå på
samme linie.........
øv det er svært at forklare.....
> [...]

>at du starter med at validere html- og css-koden på siden. Der er
>en del fejl i begge - og flere af dem kan have afgørende betydning

Har været lidt igang, men har problemer med mine div, får at vide
at de ikke er tilladt, samt mine tabeller, får at vide at der mangler
start eller slut tag......??????
> [...]
><http://www.html-faq.dk/1005.asp>
>- og her er en engelsk tekst der forklarer lidt mere om hvorfor

Det tager jo lidt tid at læse sig til det hele, ;) og jeg er af den
type der er nød til at prøve, for at se hvordan det virker.
For at forstå det også !!!!
Især det engelske er jeg ikke nogen ørn til, så det tager lidt
tid....
>Hvis du har problemer med at rette valideringsfejlene, er du
>selvfølgelig også velkommen til at spørge om hjælp her i gruppen.

Skal man ALTID definere background & color ?? Altså begge ???
Og når jeg gør det, får jeg at vide at jeg mangler background-image,
og hvis jeg skriver det, får jeg bagefter at vide at der ikke er
defineret
nogen ????????
Det er lidt forvirrende. Men regner med at få tid igen på mandag til
at
prøve..........Fejlen er nok også at jeg efterhånden har lavet mange
forslag til siderne, og blander nogle sammen....

Endnu engang tak for hjælpen....

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-09-04 16:32

Marianne Tidemann (slet H6FU9) skrev:
> Undskyld mit sene svar, har fødselsdage og fester hængende over
> hovedet.....

Vi må jo bare prøve at komme i tanker om hvor vi nåede til

> Hmmm. ja, det skal kun stå som alm tekst,ikke med fed, og skal stå på
> samme linie.........
> øv det er svært at forklare.....

Humlen er nok at jeg (og vist også Jens) mener at det er et semantisk
valg om det skal være en overskrift, ikke et grafisk. Hvis den har
overskrifts-funktion i teksten, så skal det være en overskrift!
Overskrifter er godt nok som udgangspunkt begyndende på en ny linie, med
mellemrum over osv, men det kan man lave om på, og det skal man bare
gøre hvis det er det der skal til i aktuelle tilfælde

> Har været lidt igang, men har problemer med mine div, får at vide
> at de ikke er tilladt, samt mine tabeller, får at vide at der mangler
> start eller slut tag......??????

Problemet er bla. at du har div indeni p - det er ulovligt. Man må have
div i div, og p i div, men ikke det modsatte.

Tabeller skal parres i alle tags, en struktur i stil med:

> Det tager jo lidt tid at læse sig til det hele, ;) og jeg er af den
> type der er nød til at prøve, for at se hvordan det virker.

Det lyder godt og sundt Kort fortalt så kan manglende validering få
browseren til at opføre sig helt forkert hvad CSS angår, så hvis man
bruger CSS seriøst bør man virkelig validere html'en først for at man
kan få beregnelige resultater og ikke bare trial-luck-and-error

> Skal man ALTID definere background & color ?? Altså begge ???

Nej, man får bare en warning hvis man ikke har gjort det fordi den mener
det kan være risikabelt. (Husk desuden at body-background ikke er hvid i
alle browsere).

> Og når jeg gør det, får jeg at vide at jeg mangler background-image,
> og hvis jeg skriver det, får jeg bagefter at vide at der ikke er
> defineret
> nogen ????????

Det lyder mærkeligt, der må være noget i kontekst der er den reelle
årsag. Start med at få html'en til at validere, så vender vi tilbage til
CSS'en

mvh

Jesper Brunholm

Fra : N/A