Dioxin og kobber?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 05-09-04 09:51

I morgenens radioavis(er) omtaltes en rapport fra DMU, der advarer mod den
stigende 'tilførsel' af udrangerede mobiltelefoner til
forbrændingsanlæggene. Det blev oplyst, at kobberet i telefonerne medfører
dannelse af dioxin, som i et vist omfang passerer skorstensfiltrene og
dernæst spredes i atmosfæren.

Men der er da ikke Cu i dioxin - så hvordan går i grunden dét til??
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 05-09-04 10:29

Jeg gogglede dioxin og fulgte et link fra dioxin.homepage om 'incineration' (forbrænding):

http://www.ejnet.org/dioxin/catalysts.html

Cu virker åbenbart som en god katalysator.

Carsten

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 05-09-04 11:30

Carsten Troelsgaard wrote:

> Jeg gogglede dioxin og fulgte et link fra dioxin.homepage om
> 'incineration' (forbrænding):
>
> http://www.ejnet.org/dioxin/catalysts.html
>
> Cu virker åbenbart som en god katalysator.

Ja, katalysatorvirkning var selvfølgelig også eneste mulighed!

Men SVJH virker katalysatorer jo (principielt) ved deres blotte
tilstdeværelse ('kemisk set' - i hvert fald), så det (for mig) springende
punkt må fortsat være, hvorledes *mængden* af Cu i forbrændingsovnene
påvirker mængden af dannet dioxin! Nogle bud på det? :)
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 06-09-04 09:00

Hans Henrik Hansen wrote:

> [...]
>punkt må fortsat være, hvorledes *mængden* af Cu i forbrændingsovnene
>påvirker mængden af dannet dioxin! Nogle bud på det? :)

Det gør de da også. Men selvom de ikke formelt set indgår i reaktionen,
vil mængden af katalysator, eller rettere koncentrationen af tilgængelig
katalysator have indflydelse på kinetikken og ofte også sammensætningen
af produkter. I tilfældet kobber vil katalyseringen være heterogen og
det vil typisk være overfladen af kobberet der har noget at sige.

mvh
Jeppe

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-09-04 11:28

Hans Henrik Hansen skrev:
> [...]
> skorstensfiltrene og dernæst spredes i atmosfæren.
> Men der er da ikke Cu i dioxin - så hvordan går i grunden dét til??

Det *gode* spørgsmål synes jeg heller ikke blev særlig godt
besvaret, da de gentog historien her kl. 12xx. Jeg er faktisk
mindst lige så bekymret over diverse genopladelige elementers
"endeligt" i forbrændingsanlæggene.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-09-04 20:38

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse news:413aeab0$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> besvaret, da de gentog historien her kl. 12xx. Jeg er faktisk
> mindst lige så bekymret over diverse genopladelige elementers

Der skal vel ikke så megen ingeniørkunst til at lave mere effektive
filtre. Man kunne også putte CO2 i undergrunden. Asken kan man
indstøbe i cement og lave kunstige øer der senere sælges som
sommerhusgrunde.

Mvh
Martin