Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Rød måne over København"
Fra : Mads Pedersen

Dato : 11-05-01 00:41

I forgårs aftes (onsdag aften) kørte jeg hjem fra arbejde ved 23-tiden. På
min vej hjem kørte jeg forbi Bellahøj, hvor der er en god udsigt over
København. Tilfældigt kom jeg til at kaste et blik ud over byen og fik øje
på månen....og hvilken måne : den var lige netop kravlet op over horisonten
og stod og lyste bag byens tårne, rød-gul som en appelsin. Da jeg lige havde
sundet mig et øjeblik og havde henledt et par aftenvandreres opmærksomhed på
synet fik jeg samlet mig sammen og styrtede hjem efter fotogrejet.
Desværre var månen ikke længere helt så rød da jeg kom retur med udstyret,
men til gengæld havde den flyttet sig, så den stod lige ved Grøndalskirken
(til dem der ikke kender den er det en "klassisk dansk hvidkalket kirke")
Det syn kostede sår'n ca. en rulle film. Det eneste der ærgrede mig var, at
den var et par dage over fuldmåne.
Her til aften drog jeg så afsted igen i god tid i håb om at få det samme syn
at se, og minsandten om ikke den var næsten lige så rød
Igen røg der vel omkring en rulle film.
Nå, det jeg egentlig ville, var at spørge om der tilfældigvis skulle have
været andre der så det samme syn, eventuelt også andre steder i landet - og
nåede at tage nogle billeder?

Mvh Mads

Fra : Jørgen Angel

Dato : 11-05-01 06:58

cykologen@sletdette.mailme.dk,Ny-Internet writes:
>Nå, det jeg egentlig ville, var at spørge om der tilfældigvis skulle have
>været andre der så det samme syn

Jeg bor på Østerbro med udsigt over Kastellet og Amager. Jeg så det
mageløse syn. Jeg hev kikkerten frem. Det sjove var, at da månen var helt
nede ved horisonten var den ikke sin sædvanlige facon. Den var væsentlig
bredere end høj. Hvad er mon forklaringen på det?

Jørgen

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 11-05-01 08:09

Jørgen Angel wrote:
> [...]
> nede ved horisonten var den ikke sin sædvanlige facon. Den var væsentlig
> bredere end høj. Hvad er mon forklaringen på det?

Nøjagtig den samme, som at solen ser forvrænget ud ved solnedgang og
opgang. Det er bare atmosfæriske forstyrelser.

Pia
* Pia Klit Larholm * Per Aspera Ad Astra *
* * http://www.solformoerkelse.dk *
* http://www.starkeys.com * http://www.larholm.dk/pia *
* egne fotoes og malerier * http://www.starkeys.com/bdsm-info *

Fra : Michael N. Steen

Dato : 12-05-01 02:55

Jørgen Angel <joergen_angel@net.dialog.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fc.0073fb6b0324199a3b9aca00f9d8fe9e.32419ad@net.dialog.dk..
..

> [...]
> nede ved horisonten var den ikke sin sædvanlige facon. Den var væsentlig
> bredere end høj. Hvad er mon forklaringen på det?

Det skyldes lysets brydning i atmosfæren, at månen (og solen) kommer til at
se sammentrykte ud ved op- og nedgang.

Mvh
Michael Steen

Fra : Mads Pedersen

Dato : 02-06-01 09:44

"Mads Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> (til dem der ikke kender den er det en "klassisk dansk hvidkalket kirke")
> Det syn kostede sår'n ca. en rulle film.

Jeg har scannet det bedste skud der kom ud af seancen og lagt det i
dk.binaer under overskriften "Månen ved Grøndalskirken". Evt. kommentarer
modtages med kyshånd.

Desværre er min scanner ikke "absolute spitzenklasse", så der er kommet lidt
underligt fnidder-fnadder øverst i billedet.

Nåhja, forresten har jeg da også lagt nogle billeder i binaer under
overskriften cykelbilleder.
Her er kommentarer også yderst velkomne.

Mvh Mads

Fjern sletmig fra mailadressen ved besvarelse