Barbermaskine...?
Fra : David A. D. Konrad

Dato : 04-09-04 13:32

Det lyder måske lidt langt ude, men here goes :
Det har ofte slået mig, at man næppe bør trække vejret medens man barberer
sig med barbermaskine, for alle de tusindvis af små, mikroskopiske hår
flagrer jo rundt i luften som man efterfølgende indånder og får ned i
lungerne. Det kunne da sammenlignes med støv, asbest, glasfibre og meget
mere. Findes der nogen "forskning" på dette område? Det er jo lige før man
bør have maske på medens man barberer sig )

Fra : Ulrik Smed

Dato : 04-09-04 14:11

David A. D. Konrad wrote:
> [...]
> der nogen "forskning" på dette område? Det er jo lige før man
> bør have maske på medens man barberer sig )

Hehe, har prøvet at ånde ind mens man barberer sig lige under næsen, det er
jeg holdt op med! Tror faktisk det er en rigtig god ide at holde
vejret eller ånde ud, i hvert fald når man er lige under næsen med maskinen.
Det ene af de tre skær skrottede forresten lige på min Philips, så nu kører
jeg kun med to, og et åbent hul hvor det trejde sad, det forbedrer jo heller
ikke lige situationen... :-/

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-09-04 14:38

"David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mere. Findes der nogen "forskning" på dette område? Det er jo lige før man
> bør have maske på medens man barberer sig )

Vi indånder støv alle døgnets 24 timer. Hele tiden skubber de fimrehår der
er i luftvejene, slim op, som vi så hoster op og synker, eller hvor man nu
anbringer den slags. Skægstubbe må i den sammenhæng kaldes en bagatel. Jeg
synes det må være langt farligere at køre maskineriet fast i næsehårene....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 04-09-04 15:16

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> den sammenhæng kaldes en bagatel. Jeg synes det må være langt
> farligere at køre maskineriet fast i næsehårene....

Ja, AV for h...!

Men hår er vel alligevel lidt farligere end støv. Støv er jo mest død hud,
som kan opløses. Hår er nærmest uopløseligt, og kan vel ikke komme op af
lungerne hvis det forvilder sig helt derned.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 04-09-04 15:25

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> wrote in message

> Ja, AV for h...!
>
> Men hår er vel alligevel lidt farligere end støv. Støv er jo mest død hud,
> som kan opløses.

Eller udskilles via blodet, via alveolerne?

> Hår er nærmest uopløseligt, og kan vel ikke komme op af
> lungerne hvis det forvilder sig helt derned.

Det var det jeg tænkte, dvs derfor jeg sammenligner med glasfibre. Jeg kan
dårligt forestille mig at de små fine skæghår kan opløses i lungerne.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-09-04 02:50

> [...]
>
> Det var det jeg tænkte, dvs derfor jeg sammenligner med glasfibre. Jeg kan
> dårligt forestille mig at de små fine skæghår kan opløses i lungerne.

Med støv mente jeg alt støv fra vore omgivelser, også mineralsk. Der når
ikke støv ned til alveolerne. Det bliver fanget inden, og skubbet op af
fimrehårsbelægningen i luftvejene, som jeg skrev. Alt organisk materiale vil
opløses, med tiden, også hår. Det er der forskellen især ligger, i forhold
til indånding af mineralske fibre. Men udover at visse fremmedlegemer kan
sætte sig fast, vil der også være tale om en kemisk påvirkning, jeg ikke kan
udbrede mig om.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 06-09-04 01:55

> [...]
>
> Det var det jeg tænkte, dvs derfor jeg sammenligner med glasfibre. Jeg kan
> dårligt forestille mig at de små fine skæghår kan opløses i lungerne.

Fimrehår og synkning sikrer vel udstødning af 99-100 % af indåndede
uopløselige fremmedlegemer og en del kan vel indeholdes passivt i cellerne
uden skadevirkning, ligesom mange lever fint i 40-80 år med kulsorte
"rygerlunger" hvor kul-partikler, sod, er blevet hængende og ikke i sig selv
er cancerogene.
Ved man overhovedet hvorfor mine-arbejdere fik silikose eller asbestose af
særlig støvindånding?
Det er nok forbunden med lav selvtillid at vælge job i underjordisk mine -
eller at være nødt til at ryge for at opnå accept og tåleligt gruppepres -
og mindreværdsfølelse er måske 99-100% af årsagen til, at nogle af disse
lunge-skadede levede kort.

Intet har tydet på at hysteriske asiaters masker har gavnet nogens
sundhed,og jeg tror at alt der ikke gør ondt, er OK - man skal vist være
masokist for at indånde dybt de sekunder skæghår står i sky om mund og næse.
Iøvrigt tror jeg de fleste er større end mikroskopiske.

Tungmetal og andre gifte har cellerne særlige depoter til, så man kan slæbes
skidtet med sig i årtier uden at tage skade - mon ikke noget lignende sker
med opløselige indåndede smådele, som de fine fimrehår ikke får basket over
i fordøjelseskanalen?
Mon man kan få overvægtsproblemer at at have losseplads på slæb i sine
celler?
Er der især i leveren, der sker opmagasinering?

Fra : Johnny Andersen

Dato : 06-09-04 08:40

> [...]
> og mindreværdsfølelse er måske 99-100% af årsagen til, at nogle af disse

Er det bare én sygdom, som du mener ikke er forbundet med lav
selvtillid/mindreværdsfølelse?

> Intet har tydet på at hysteriske asiaters masker har gavnet nogens
> sundhed.

Dokumentation tak.

> Tungmetal og andre gifte har cellerne særlige depoter til, så man kan
slæbes
> skidtet med sig i årtier uden at tage skade.

Og hvilken "depoter" er det så?

> [...]
over
> i fordøjelseskanalen?
> Mon man kan få overvægtsproblemer at at have losseplads på slæb i sine

Har du overhovedet belæg for det du skriver?

/Johnny

Fra : Sir. Zalza

Dato : 05-09-04 20:57

> Vi indånder støv alle døgnets 24 timer. Hele tiden skubber de fimrehår der
> er i luftvejene, slim op, som vi så hoster op og synker, eller hvor man nu
> anbringer den slags.

... ikke hos rygere.

Hilsen Lasse (ikke-ryger)

Fra : Sven Nielsen

Dato : 06-09-04 20:46

In article <4139b5d0$0$206$14726298@news.sunsite.dk>,
david_konrad@hotmail.com says...

> [...]
> sig med barbermaskine, for alle de tusindvis af små, mikroskopiske hår
> flagrer jo rundt i luften som man efterfølgende indånder og får ned i

Støvet fra barbering falder hurtigt til jorden, og bliver ikke hængende i
luften, så risikoen for at indånde dem er minimal. Hårfragmenterne er
simpelthen for store til at svæve særlig længe. Men jeg har hørt, at det
er en rigtig dårlig idé at barbere sig med en elektrisk shaver hvis, man
er på en rumstation i vægtløs tilstand. Der bliver det et alvorligt
problem.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 14-09-04 13:02

"Sven Nielsen" <sven@DONT.SPAM.ME.SCIENTIST.COM> wrote in message
> [...]
> luften, så risikoen for at indånde dem er minimal. Hårfragmenterne er
> simpelthen for store til at svæve særlig længe.

OK. Det lyder plausibelt.

> Men jeg har hørt, at det
> er en rigtig dårlig idé at barbere sig med en elektrisk shaver hvis, man
> er på en rumstation i vægtløs tilstand. Der bliver det et alvorligt
> problem.

Så tager jeg shaver med næste gang.