Interview med Seti videnskabsmand Dan Wert~
Fra : Martin Andersen

Dato : 02-09-04 01:33

Jeg faldt over dette interessante interview:
http://www.astroseti.org/danweng.php

"Astroseti : Seti@home doesn't process the signals in real time, but it
makes a deeper search using more complicated algorithms. Does it mean
SERENDIP -or Phoenix- could detect strong signals intentionally sent to
be discovered, while Seti@home could detect accidental transmissions?

Dan Werthimer : Both serendip and seti@home can detect leaking signals
or beacons. We don't know how powerful the signals from other
civilizations might be. My guess is that the first signal we detect from
ET will be not intentionally sent for us."

Jeg var ikke klar over Seti kunne opfange tilfældige transmissioner.
Skal de så ikke ligge omkring 1420Mhz ?

"Astroseti : It has been said for a long time that "I love Lucy" or the
Berlin Olympic Games tv signals are travelling in the space and now a
civilization 60 years-light away could listen, or at least detect, those
signals. Which dish size would they need? What about military or
planetary radars emissions?

Dan Werthimer : To detect TV, they'd need an SKA (see above), or they'd
have to integrate for a long time (look very carefully) with an Arecibo
sized telescope.

Planetary radar transmissions from arecibo could be detected across the
galaxy (that's 100,000 light years, but they haven't gotten that far yet)."

SKA er beskrevet som værende et array af teleskoper der går i drift
til næste år. Det vil sige aliens på samme niveau som os, kan opfange
vores TV-signaler i stor afstand. Igen, det er vel afhængig af hvilken
frekvens der lyttes til. Over hvilket frekvensområde sendes et TV signal
?

Det betyder også at vi til næste år kan opfange Alien TV transmissioner,
tænk hvis det skete, det ville være sindsygt spændende.

"Astroseti : SETI Institute expects to find an ET signal within 25 years
according to the ATA telescope bigger range if there are a reasonable
number of civilizations. What's your bet for the first contact?

Dan Werthimer : 50 to 100 years. We're just getting in the game now, but
capabilities are doubling every year."

Det hænger ikke sammen, med en fordobling hvert år, vil kapaciteten om
50 år være 2^50 større end i dag. Indenfor 25 år virker da mere
sandsynlig.

Martin.

Fra : Steen

Dato : 03-09-04 08:05

Jo. For det er kun dér, SETI@home lytter.

> Over hvilket frekvensområde sendes et TV signal ?

Her på planeten anvender vi VHF-områderne ca. 50-60 og 140-180 MHz samt
UHF-området ca. 480-900 MHz til broadcast-brug, dvs. temmelig rundstrålende
antenner. Derudover anvender vi 10-11 GHz (stadig UHF) til satellit-tv, hvor
vi anvender meget retningsbestemte antenner.

> Det betyder også at vi til næste år kan opfange Alien TV
> transmissioner, tænk hvis det skete, det ville være sindsygt
> spændende.

Ja. Hvis og hvis.

Mvh Steen

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 03-09-04 17:28

Martin Andersen <martin@al-data.dk> writes:

> Jeg faldt over dette interessante interview:
> http://www.astroseti.org/danweng.php

Hvis du er interesseret i SETI-artikler så er her en til. Frank Drake
(med Drakeligningen) siger at det måske ikke kan betale sig at lede
efter radiobølger fra fremmede civilisationer. Problemet er at en
civilisation kun sender store mængder af radiobølger ud i rummet i en
periode på 200 år.

Traditional television broadcast antennas put out one megawatt each,
and this radio-wave bubble now extends about 50 light years out from
the solar system.

But that is changing fast, Drake says. More and more television is
now delivered by cable, with no radio-frequency leakage to space,
and by direct-broadcast satellites that put out just 20 watts per
channel, all efficiently directed straight down the intended areas
on the Earth's surface.

http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99996255

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Peter Jensen

Dato : 03-09-04 18:00

Niels L. Ellegaard wrote:

> [...]
> and by direct-broadcast satellites that put out just 20 watts per
> channel, all efficiently directed straight down the intended areas

Og her laves så den antagelse at det kun er radio og TV der sender
radiobølger ud i store effekter. Tænk lige på hvor meget energi der
konstant bliver pumpet ud igennem radar-systemer jorden rundt. Jeg ser
ikke umiddelbart noget der kan erstatte radar inden for en overskuelig
fremtid, så mon ikke vi forbliver "synlige" lidt endnu? Er der nogen
grund til at antage at ET ikke bruger radar?

Noget helt andet er at mens satellitter ikke lækker specielt meget
effekt, så skal signalet altså også derop først. Der bruger man typisk
nogle temmelig store uplink antenner på et betydeligt antal kW. Det er
dog ikke en specielt stor del der rammer satellitten, så det meste må jo
nødvendigvis lækkes ud i rummet.

--
PeKaJe

Religions revolve madly around sexual questions.

Fra : Pongo

Dato : 03-09-04 23:15

Peter Jensen wrote:
> [...]
> overskuelig fremtid, så mon ikke vi forbliver "synlige" lidt endnu?
> Er der nogen grund til at antage at ET ikke bruger radar?

Er der i grunden tilstrækkelig information i et radar-signal til at det vil
kunne genkendes som havende en intelligent oprindelse ? Hvordan kan vi
adskille radar-signaler fra ET og radar signaler fra fjerne stjerner ?
/Klaus

Fra : Peter Jensen

Dato : 04-09-04 11:17

Pongo wrote:

> [...]
> det vil kunne genkendes som havende en intelligent oprindelse ?
> Hvordan kan vi adskille radar-signaler fra ET og radar signaler fra

Alene styrken i signalet og det begrænsede frekvensspektrum skulle give
et hint. Noget andet er at langt de fleste radarsendere roterer for at
dække et større område. Dette vil give en periodicitet som teoretisk
set vil kunne opfanges og tolkes som intelligent. Af naturlige kraftige
radio-kilder har vi f.eks. Jupiter. Det er dog noget mere tilfældigt og
bredspektret radio-støj. Ellers er der også pulsarer, som dels sender
et kraftigt signal og dels er periodiske. De første pulsarer vi fandt
troede man faktisk kunne være signaler fra intelligente livsformer, og
den første pulsar blev katalogiseret som LGM-1 (Little Green Men). Jeg
vil dog antage at ET er intelligent nok til at pege et optisk teleskop i
vores retning og opdage at vores sol ikke er blevet til en pulsar.

--
PeKaJe

Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

Fra : Michael Nielsen

Dato : 05-09-04 09:10

"Niels L. Ellegaard" <gnalle@ruc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> efter radiobølger fra fremmede civilisationer. Problemet er at en
> civilisation kun sender store mængder af radiobølger ud i rummet i en

Hvis formålet med at lytte er at kommunikere, så har Drake ret. Der er ikke
meget sjov ved at høre fra nogen, der for længst er uddøde og derfor aldrig
vil svare igen.

Hvis formålet derimod er at konstatere, at der er nogen derude, så er det
stadig meget interessant at lytte efter radiobølger.

Michael

---

Fra : Steen

Dato : 06-09-04 08:57

Niels L. Ellegaard wrote:

> Hvis du er interesseret i SETI-artikler så er her en til. Frank Drake

En helt anden ting: er der nogen, der kan fortælle mig, hvorfor i alverden
man leder efter signaler på 1,42 GHz? "Jamen det er jo fordi det er den helt
fundamentale 21 cm-linje i brintspektret, og det vil evt. fremmede også
vide." Ja, men netop fordi det er en brintlinje, er det jo lige præcis netop
strengt forbudt at anvende denne frekvens til at sende noget som helst på,
fordi astronomerne skal have lov til at kunne lytte i fred! Er det så ikke
fuldstændig tåbeligt at lytte netop dér, da man må antage at de fremmede
også har forbud mod transmission netop på denne frekvens?

Mvh Steen