Differentiering
Fra : Mia

Dato : 01-09-04 17:31

Håber lige der er et par kvikke hoveder der kan hjælpe mig nu hvor mit eget
er stået af *G*

xy=5 skal differentieres. Min bog siger det giver y+xy´=0 men hvorfor skal
produktreglen ikke bruges? Jeg vil jo have det skal give x´y+xy´

Jeg har haft diffentiering på gym, men er lige begyndt på uni i dag, bogen
er på engelsk, og jeg forstår allerede ingenting af hvad der foregår, så
please hjælp *S*

/Mia

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 01-09-04 18:27

Mia wrote:

> [...]
>
> xy=5 skal differentieres. Min bog siger det giver y+xy´=0 men hvorfor skal
> produktreglen ikke bruges? Jeg vil jo have det skal give x´y+xy´

øhh...nå! Men er xy=5 ikke ensbetydende med y = 5/x (x <> 0)??

Så er vel blot y' = - 5/x² (x <> 0) - eller hva'??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Stefan Holm

Dato : 01-09-04 18:32

"Mia" <sleepygirl1984@FJERNDETTEhotmail.com> writes:

> xy=5 skal differentieres.

Jeg antager hér at der differentieres efter x, samt at y er en
funktion af x.

> Min bog siger det giver y+xy´=0 men hvorfor skal
> produktreglen ikke bruges? Jeg vil jo have det skal give x´y+xy´

Hvis der differentieres mht. x, er x' jo bare 1, så det er det samme.

--
Stefan Holm
"Han har ikke nogen funktion, men er ganske ufarlig og bor der bare."

Fra : Jesper

Dato : 01-09-04 18:40

"Mia" <sleepygirl1984@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er på engelsk, og jeg forstår allerede ingenting af hvad der foregår, så

Hej Mia

Du glemmer at skrive hvad det skal differentieres i forhold til, men
løsningen antyder at det er differentiering mht. x.

Du har fat i noget af det rigtige mht. produktreglen, som siger noget i
retning af: (f(x)*g(x))' = f'(x)*g(x) + f(x)*g'(x)

Hvis vi så siger her at f(x) = x og g(x) = y , får du:
(f(x)*g(x))' = f'(x)*g(x) + f(x)*g'(x)
(x*y)' = (x')*y + x*(y')
.... hvilket jo også er hvad du får. Men husk, at du jo differentierer mht. x
(det er derfor, man nogle gange skriver df(x)/dx i stedet, så man ved, hvad
man differentierer i forhold til). Og x differentieret mht. x er 1. Eller
dx/dx = 1.
Dvs. du får:
(x')*y + x*(y') = (5)' <=>
(1)*y + x*y' = 0 <=>
y + xy' = 0
.... hvilket jo også passer med din bog.

Mvh
Jesper

Fra : Mia

Dato : 01-09-04 19:08

"Jesper" <No@spam.4.me> skrev i en meddelelse

> [...]
hvad
> man differentierer i forhold til). Og x differentieret mht. x er 1. Eller

Hej Jesper

Tak for hjælpen Se så blev jeg jo så meget klogere og ja, der står i
bogen at der skal differentieres i forhold til x. Det har jeg lige tjekket.

Det som bare forvirrer er at jeg på gymnasiet lærte at skrive f'(x) og y'
men aldrig det der dy/dx, men det må jeg jo prøve at finde ud af hvordan
fungerer.

/Mia

Fra : Jesper

Dato : 01-09-04 19:25

> [...]
> men aldrig det der dy/dx, men det må jeg jo prøve at finde ud af hvordan

Hej Mia

Der er såmænd ikke den store magi i det med dy/dx - det betyder bare y
differentieret mht. x, slet og ret. Det bliver specielt nyttigt, når der
senere kommer til at indgå flere variable end blot x og y i formlerne.

Mvh
Jesper

Fra : Mia

Dato : 01-09-04 19:19

Lige et enkelt spørgsmål mere

Find Y´´=d^2Y/dI^2 hvor Y=f(Y)+I Der er tale om differentiering mht I

Bogen skriver at resultatet er
Y´=f´(Y)Y´+1
og videre at den afledede af f´(Y) mht I er f´´(Y)Y´.
Og at den anden afledede af f´(Y)Y´ mht I er
f´´(Y)Y´Y´+ f´(Y)Y´´

Ved den første afledede kan jeg ikke se hvordan Y´ er opstået. Mit resultat
vil være f'(Y)+1, men betragter bogen f(Y) som et produkt? Og det samme er
så galt resten af stykket igennem hvor der ifølge min tankegang spørger et
Y´ for meget hver gang....

Måske jeg spørger dumt men jeg kan godt mærke det allerede er et år siden
gymnaiset blev afsluttet *G* Matematikken er allerede lidt rusten men jeg
håber I bærer over med mig

/Mia

Fra : Jesper

Dato : 01-09-04 19:38

> [...]
> gymnaiset blev afsluttet *G* Matematikken er allerede lidt rusten men jeg

Hej igen

Synes nu ikke, du spørger dumt - det ville vel være dummere ikke at spørge

Her skal du have fat i kædereglen (den der med "noget indre" og "noget
ydre", eller hvad man nu husker den på). Den lyder:
(f(g(x)))' = f'(g(x))*g'(x)

Du skal finde Y'', som er Y differentieret to gange mht. I (heraf
d^2Y/dI^2). Y er jo ikke bare et fast tal, så derfor må du betragte f(Y) som
to funktioner: f("et eller andet") og Y , hvoraf Y jo igen er defineret ved
formlen Y = f(Y) + I.
Y er det "indre" led (ligesom g(x) var det før) og f("et eller andet") er
det ydre. Derfor får du

Y = f(Y) + I

Y' = (f(Y) + I)'
Y' = (f(Y))' + 1 (sumreglen, og I differentieret mht. I er 1)
Y' = f'(Y)*Y' + 1 (kædereglen er brugt: Det ydre differentieret (f())
taget i det indre (Y) gange det indre differentieret).

Y'' = (f'(Y)*Y' + 1)'
Y'' = (f'(Y)*Y')' + 0 (sumreglen)
Y'' = (f'(Y))'*Y' + f'(Y)*(Y')' (produktreglen, som i dit første
spørgsmål)
Y'' = (f'(Y))'*Y' + f'(Y)*Y'' (tja, bare forkortet lidt)
Y'' = (f''(Y)*Y')*Y' + f'(Y)*Y'' (kædereglen igen på den første del af
ligningen)
Y'' = f''(Y)*Y'*Y' + f'(Y)*Y'' (bare fjernet unødvendige parenteser)

Håber det hjalp

Mvh
Jesper

Fra : Mia

Dato : 01-09-04 19:48

> [...]
> ligningen)
> Y'' = f''(Y)*Y'*Y' + f'(Y)*Y'' (bare fjernet unødvendige parenteser)

Hej Jesper

Den forklaring der var guld værd - nu har jeg jo ligefrem styr på det inden
jeg skal til forelæsning i morgen Så kan det være jeg kan følge
underviseren når han går i gang.

Rigtig mange tak for hjælpen

/Mia

Fra : Jesper

Dato : 01-09-04 19:53

> [...]
inden
> jeg skal til forelæsning i morgen Så kan det være jeg kan følge

Hehe, guld værd, wauv, men foretrækker nu kontanter ;)

Det var så lidt, held og lykke i morgen så.

Mvh
Jesper