Big Bang??
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 26-08-04 22:54

Jeg håber ikke mit spørgsmål har været 'oppe at vende' sådan lige på det
seneste [jeg følger kun meget løseligt med i disse - ofte noget 'trælse'
tråde! :)]

Men altså: Jeg er netop blevet (gjort) opmærksom på

http://www.cosmologystatement.org/

Har det emne været drøftet her allerede?

Hvis ikke: Er der nogle (kvalificerede/velbegrundede) bud på stillingtagen??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jan Pedersen

Dato : 26-08-04 23:01

"Hans Henrik Hansen" <h2vhspam@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.cosmologystatement.org/
>
> Har det emne været drøftet her allerede?
>
> Hvis ikke: Er der nogle (kvalificerede/velbegrundede) bud på

Emnet drøftes tit - og den gængse holdning er at Big Bang teorien er den
teori der giver astrofysikere og astronomer flest svar på deres spørgsmål og
derfor er det en god teori at arbejde med.....fremkommer der spørgsmål den
ikke kan svare søger man en anden teori :) der er altså ikke tale om
religion / politik men om at Big Bang teorien er et praktisk arbejdsredskab
at have for fagfolk.

Fra : Martin Andersen

Dato : 27-08-04 09:42

Hans Henrik Hansen wrote:
> [...]
> tråde! :)]
>
> Men altså: Jeg er netop blevet (gjort) opmærksom på

Den side har ingen videnskabelig værdi.

Martin.

Fra : Jonas Møller Larsen

Dato : 27-08-04 16:08

Martin Andersen wrote:

> Den side har ingen videnskabelig værdi.

Ikke? Jeg synes da ellers, der er en masse relevant og saglig kritik på
siden (i modsætning til meget af det, der fremføres her i gruppen).

--
Jonas Møller Larsen

Fra : kvaerulant

Dato : 27-08-04 20:09

Martin Andersen wrote:

> Den side har ingen videnskabelig værdi.

Og skribenten skal der for brændes på kætterbålet?

Han har da alt mulig grund til at for lange at man kommer
med en ny terrori når den gamle ikke længer hænger sammen.

Fra : Martin Andersen

Dato : 27-08-04 22:29

kvaerulant wrote:

> Og skribenten skal der for brændes på kætterbålet?
Hvem sier det ?

> Han har da alt mulig grund til at for lange at man kommer
> med en ny terrori når den gamle ikke længer hænger sammen.

Hænger den "gamle" ikke sammen mere ?
Det må du gerne uddybe.

Martin.

Fra : Thor

Dato : 27-08-04 21:57

Nu har det været min kæphest gennem 10-12 år, at Big Bang er
noget kreationistisk amerikansk sludder.
En synspunkt, som jeg ikke har kunnet finde nogen forskere
som støttede, måske bortset fra fantaster som Eric J. Lerner ("Big Bang
Never Happened").
Derfor er det jo en stor glæde at se, at så mange anerkendte forskere
deler min skepsis med det store brag!
Vent og se, om yderligere 10-12 år så er teorien sikkert helt afskaffet!

Thomas Riedel

Fra : Jan Pedersen

Dato : 28-08-04 01:30

> Derfor er det jo en stor glæde at se, at så mange anerkendte forskere
> deler min skepsis med det store brag!
> Vent og se, om yderligere 10-12 år så er teorien sikkert helt afskaffet!
>
> Thomas Riedel

Øh hvad er der nu galt med Big Bang teorien ??? Den forklarer da Universet
fint som det pt. er muligt at betragte det ?!
Hvis alternativet skal være noget fra første Mosebog.... og at alt blev
skabt på 6 dage + 1 hviledag og så den med en jordalder på 4000 år...ja så
hellere Big Bang teorien da :) den hænger da lidt bedre sammen med fysiske
iagtagelser :)

Fra : Thor

Dato : 28-08-04 12:31

Big Bang er først og fremmest en simpel ekstrapolation af galaksernes
indbyrdes hastigheder
(Hubble-loven) : Argumentationen er, at når alt bevæger sig bort fra
hinanden må det betyde, at det hele var samlet engang.

Hubble loven bliver mangt mere elegant i et Steady State univers, hvis
ekspansion drives
af, at det absolut tomme rum er kvantemekanisk ustabilt, og der derved
dannes stof/antistof
med en forsvindende lillle hyppghed, men nok til at holde densiteten
konstant i det evigt ekspanderende.
univers. Så, altså ikke nogen start, ikke nogen slutning, blot det faktum,
at det absolut tomme rum er

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-08-04 16:55

Thor wrote:

> [...]
> konstant i det evigt ekspanderende.
> univers. Så, altså ikke nogen start, ikke nogen slutning, blot det faktum,

Hvor er antistoffet ? I det synlige univers ser vi kun stof, hvor er
antistoffet der bliver dannet sammen med stoffet ? Hvorfor annihilerer
stof og antistof ikke med det samme efter dannelsen ?
Hvordan forklarer du bagrundstrålingen med Steady State ?

Martin.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 28-08-04 20:31

Thor
> Big Bang er først og fremmest en simpel ekstrapolation af galaksernes
indbyrdes hastigheder
- og meget mere, som for nylig er diskuteret i en anden tråd.

> Hubble loven bliver mangt mere elegant i et Steady State univers, hvis
> ekspansion drives
> af, at det absolut tomme rum er kvantemekanisk ustabilt, og der derved
dannes stof/antistof

Det er muligt, at det er mere æstetisk, men Steady State blev stor set
forladt for 30-40 år siden, da den passede dårligt med observationer. Fx er
det konstateret, at universet har gennemgået en udvikling fra en
"babytilstand" til den nuværende. Bla. var der tidligere flere quasarer.
Naturen indretter sig ikke altid efter, hvad man selv synes er pænt. For at
skelne skidt og kanel, må man igang med målinger og observationer. Hvis
Steady State skal have en revivel, må den korrigeres på flere afgørende
punkter. Nogen har forsøgt (fx Narlikar), men med begrænset succes.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-08-04 20:45

Når man snakker om "dark matter and dark energy"
hvordan hamonere det med streng/m-teorien

udgør denne teoris flere dimensioner/membraner
ikke dette for os "usynlige" stof ?

jeg går ud fra at de supermasive sorte huller
i centrum af en galaxse ikke udgør dette "dark matter" ?

Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-08-04 23:03

"Hans Henrik Hansen" <h2vhspam@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis ikke: Er der nogle (kvalificerede/velbegrundede) bud på stillingtagen??

Det er i vært fald en imponerende underskrift liste, eller er det
bare en flok rebelske elever, der med rette gør oprør ?

Jan Rasmussen

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 31-08-04 10:40

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> writes:

> Har det emne været drøftet her allerede?
>
> Hvis ikke: Er der nogle (kvalificerede/velbegrundede) bud på stillingtagen??

Jeg havde nogen af de samme bekymringer da de første observationer af
himmellegemer hvis afstand tilsyneladende var højere end universets
anslåede alder. Der er to ting der har fået mig til at genskabe og
øge min tillid til Big Bang (som jeg tidligere refererede til som en
"hypotese" eller "vores bedste gæt".

1. Resultatet af disse nye observationer blev en langt mere nøjagtig
parameterisering af de kosmologiske modeler. Universets alder
kendes nu indenfor ca 100 mio år, hvor der før var en usikkerhed på
flere milliarder år. En sådan præcision kræver meget mere af
observationerne, også fremtidige.

2. BB forklarer ikke bare eksistensen af den kosmiske
baggrundsstråling, men forudsagde også dens frekvensdistribution
hvilket jeg finder mere imponerende. Den forudsiger i øvrigt også
distributionen for neutrinoer, som man endnu ikke kan måle.

Jeg er også faktuelt uenig i artiklen på flere punkter.

1. Jeg ser ikke steady state som en alternativ model til big bang.
Steady State og Big Bang er to forskellige parameteriseringer af de
samme modeler, der fremkommer som løsninger til ligninger i
relativitetsteorien. Big Bang er bare den løsning man når frem
til, hvis parametrene skal passe med observationerne.

2. Dark Energy er ikke påkrævet for Big Bang. Men den kosmologiske
konstant skal have en værdi forskellig fra nul. Det skal den også
for steady state, det var faktisk derfor den blev indført. Dark
Energy er, så vidt jeg kan se, en slags pseudo-forklaring på
hvorfor den kosmologiske ikke er 0.

3. De påstår BB aldrig har forudset observationer, hvilket altså ikke
(som sagt ovenfor) er korrekt.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 31-08-04 19:14

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> wrote in message news:<rjhdqjtzmt.fsf@sheridan.dina.kvl.dk>...

> [...]
> kendes nu indenfor ca 100 mio år, hvor der før var en usikkerhed på
> flere milliarder år. En sådan præcision kræver meget mere af

Universets alder kender ingen. Nogle mener at de gør det, men rent
faktisk gør de det ikke.

> [...]
> hvilket jeg finder mere imponerende. Den forudsiger i øvrigt også
> distributionen for neutrinoer, som man endnu ikke kan måle.

Det er ikke BB der forudsiger ting, men de mennesker der anser BB som
værende et universelt udgangspunkt.

> [...]
> relativitetsteorien. Big Bang er bare den løsning man når frem
> til, hvis parametrene skal passe med observationerne.

Husk på at alt er relativt og derfor kan være noget andet end det vi
opfatter det som at være. Tingene behøver ikke nødvendigvis at være
som vi opfatter dem. At parametrene i BB passer med observationerne
gør ikke nødvendigvis BB til virkelighed, men selvfølgelig er det
svært ikke at se BB som værende noget der ikke passer. Men muligheden
er tilstede og den bør man have i mente, for netop ikke at komme til
at skulle ændre sin verdensopfattelse, når tingene pludselig ændres
til fordel for noget andet end BB. Den kan blive fatal i store træk.

> [...]
> for steady state, det var faktisk derfor den blev indført. Dark
> Energy er, så vidt jeg kan se, en slags pseudo-forklaring på

Den kosmologiske konstant er rødforskydningens størrelse, men om
rødforskydningen er opstået på grund af en bevægelse bort fra os, det
er et spørgsmål ingen kan svare på, på nuværende tidspunkt. At
tillægge bevægelse bort fra os som værende årsag til rødforskydningen,
er for mig at se en alt for forhastet beslutning.

> 3. De påstår BB aldrig har forudset observationer, hvilket altså ikke
> (som sagt ovenfor) er korrekt.

Det ptolemæiske system kunne sagtens forudse ting, men er dermed ikke
det rigtige billede af universet (solsystemet). På samme måde er det
med BB. BB kan forudsige nogle ting eller rettere sagt, de mennesker
der beregner ud fra BB, kan forudsige nogle ting. Dette gør dog ikke
BB til det rette billede af universet, kun til et billede der kan
bruges. Det kunne det Ptolemæiske også, indtil et anden kom i stedet.

Jeg selv synes ikke at BB er et brugeligt billede, da det har for
mange usikkerhedsfaktorer, så som netop baggrundsstrålingen. Det er
ikke muligt at vide hvor gammel den er. Man kan formode og gætte sig
til det, men vide det kan ingen.
Rødforskydningen kan være opstået af andre årsager end bevægelse bort
fra os, men hvilken ved jeg ikke, det må fremtiden vise.

De eksperimentelle "beviser" (?) man har ved hjælp af de avancerede
apparater man bruger i partikelforskningen, er for mig ikke brugelige,
da forholdene i universet er anderledes end forholdene i de apparater
der bliver brugt her på Jorden. Derfor er forudsætningerne ikke de
samme. At man kan komme frem til konklusioner og resultater der passer
på BB-teorien anser jeg ikke som værende underligt, da man i store
træk lægger parametre i eksperimenterne som man tillægger BB . Det vil
selvfølgelig få de følger at resultaterne passer bedre på BB-teorien
end noget andet.

Det er næsten det samme der sker når et analyseinstitut skal stille
spørgsmål til folk. Vil man have nogle svar der passer til det man er
interesseret i at folk giver positivt svar på, kan man nemt formulere
spørgsmålene på en måde, så at svarene passer til det man havde
forventet.

Sådan opsættes de fleste eksperimenter også inden for den
fysiske/matematiske verden. Man laver eksperimenterne på en måde, så
man kan få nogenlunde de resultater man forventer. De fleste fysikere
laver eksperimenter for at få bekræftet deres teori, det får dermed
også den konsekvens at de opstiller eksperimentet så det for det meste
giver et positivt resultat.

Vi kender de samme forhold inden for den kemiske industri, der kommer
med et nyt produkt. Er det en forsker der er ansat af firmaet der
laver prøver på produktet, vil de fortrinsvis være positive. Er det en
der er imod produktet vil resultatet i de fleste tilfælde falde
negativt ud. Derfor er der altid et krav om uvildige forskere i
relation til denne slagt uoverensstemmelser om et produkts egnethed
eller det modsatte.

Det er sjældent eller sker så godt som aldrig, at der er uvildige
forskere inden for kosmologien. De er enten for eller imod BB. Hverken
mere eller mindre, der er ikke den bløde mellemvare eller er der?

Med venlig hilsen

Lars kristensen

Fra : Jens Olsen

Dato : 02-09-04 12:01

Hvorfor er du så "religiøs" omkring dette emne? Det kunne være interessant at vide.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 02-09-04 19:44

Lars Kristensen wrote:
> Universets alder kender ingen. Nogle mener at de gør det,
> men rent faktisk gør de det ikke.

Kender vi eller du din alder? Dine forældre kunne jo lyve,
fødselslæger oa. hallocinere eller kigge forkert på uret, osv.

Der er ingen måde med sikkerhed at vide hvor gammel du er. Den
kan dog anslås på mange måde, måske er du 40 +/- 1 år. Det
er i såfald 2.5% usikkerhed.

Universets alder kan anslås på mange måder, den syntes at
være 13.7 Går +/- usikkerhed.

Jeg ser ikke nogen princippiel forskel på usikkerheden på
din alder, og så universets alder.

> Det er ikke BB der forudsiger ting, men de mennesker der anser BB som
> værende et universelt udgangspunkt.

Hvis vi ønsker at forudsige hvor lang tid det tager en sten at falde
1m i Danmark, hvordan ville vi gøre det?

Newtons anden lov er ma(t) = F(x(t)) og tyngdeloven tæt
ved jordoverfladen er F=mg hvor tyngdeaccelerationen er
g=9.82m/s² i Danmark.

Dvs. a(t) =d² x(t) / dt² = g integrere=> x(t) = 0.5 g t²

Dvs. fra Newtons anden lov og tyngdeloven udleder vi at
t= Sqrt[ 2m/ (9.82 m/s²)] = 0.451 s

På samme måde laver Big Bang teorien forudsigelser. Det kræver
i sagens natur at der er en person der løser ligningerne og
udregner hvad talværdierne er. Men ligegyldigt om det er du eller
jeg gør det kommer vi til samme værdi. En værdi der så kan
sammenlignes med eksperimentelle observationer.

Det er således irrelevant hvem der laver udregningen, det relevante
er om talværdien stemmer med de eksperimentelle observationer.

> Husk på at alt er relativt
Lysets hastighed og enhver skalar skabt ved kontraktion af Lorentz
indices er særdeles absolutte størrelser. ;*)

> og derfor kan være noget andet end det vi
> opfatter det som at være.

Det kan være at jorden er flad og båret på ryggen af en skilpadde,
og vores observationer af jordens krumning, billeder taget fra
satelitter m.m. blot er forfalskninger.

Men hvis man regner med at ethvert eksperiment blot er fatamorgana,
så er der jo ikke nogen grund til at forsøge at beskrive verden,
eller at lave fysik, så kan man ligeså godt tage en dosis LSD, og
accepterer det som værende virkeligheden.

> At parametrene i BB passer med observationerne gør ikke nødvendigvis
> BB til virkelighed, men selvfølgelig er det svært ikke at se BB som
> værende noget der ikke passer.

Da Big Bang teorien allerede er justeret flere gange, f.eks. med en
Inflationsæra og alt bøvlet med Dark Matter og Dark Energy, er det
da særdeles let at forestille sig at teorien også i fremtiden justeres,
når endnu bedrer eksperimentelle observationer er tilrådighed.
Videnskab er en dynamisk process.

> [...]
> ikke at komme til at skulle ændre sin verdensopfattelse, når tingene
> pludselig ændres til fordel for noget andet end BB. Den kan blive

Muligheden er også tilstede og det bør man have i mente, for netop
ikke at komme til at skulle ændre sin verdensopfattelse, når
tingene pludseligt ændres til fordel for noget andet end en rund jord.

Men jeg ser ikke nogen grund til idag at frygte at det viser sig
at rund-jord teorien er forkert. Hvorfor skulle vi frygte at
Big Bang teorien er forkert?

(At nogle frygter at Gud-hypotesen er forkert er måske mere relevant,
men ikke i dk.videnskab)

> At tillægge bevægelse bort fra os som værende årsag til
> rødforskydningen, er for mig at se en alt for forhastet beslutning.

Har du en alternativ hypotese, en hypotese der kan sammenlignes med
eksperimentelle målinger og derfor eftervises eller falsificeres?

> [...]
> apparater man bruger i partikelforskningen, er for mig ikke brugelige,
> da forholdene i universet er anderledes end forholdene i de apparater

Du mener apparater til måling af mikrobølge stråling? Eller hvad?

> Sådan opsættes de fleste eksperimenter også inden for den
> fysiske/matematiske verden.

Matematikere laver ikke ret mange eksperimenter. (selvom de måske burde)

> Man laver eksperimenterne på en måde, så man kan få nogenlunde de
> resultater man forventer. De fleste fysikere laver eksperimenter
> for at få bekræftet deres teori

Det lyder for mig mere som en beskrivelse af religiøs person
der bruger en top-down metode for at lave et verdensbilled der
er i overensstemmelse med dogma. (en projektion??)

Hvis du havde ret så kunne man jo blot havde fiflet med
eksperimenterne således at der ikke var brug for Dark matter,
eller fifle med dem så man slet ikke havde brug for inflation
osv. Faktisk kunne man fifle med dem så universet var statisk,
ligesom Einstein først gjorde med den kosmologiske konstant.

Det faktum af bedrer og bedrer eksperimenter gentagene gange har
betyder at Big Bang teorien har måtte revideres stemmer særdeles
dårligt med hvad du skriver.

> [...]
> negativt ud. Derfor er der altid et krav om uvildige forskere i
> relation til denne slagt uoverensstemmelser om et produkts egnethed

Hvilken kommerciel virksomhed sælger produktet "Big Bang"?

--
Mvh. Carsten