Hyperspace
Fra : Jan Pedersen

Dato : 26-08-04 15:33

I Science Fiction og i populærvidenskabeligt litteratur omtales det såkaldte
Hyperrum / Hyperspace....er det en anden dimension eller hvad ?

Fra : Martin Andersen

Dato : 26-08-04 15:52

Jan Pedersen wrote:
> I Science Fiction og i populærvidenskabeligt litteratur omtales det såkaldte
> Hyperrum / Hyperspace....er det en anden dimension eller hvad ?

In science fiction, hyperspace refers to a region somehow alongside and
connected with our own universe (in some cases displaced in an extra
spatial dimension) which may be entered using some sort of energy field.
While hyperspace is in some way anchored to the normal universe, it's
much more compact, so traveling one mile in hyperspace is equivalent to
traveling a thousand miles in normal space, or a billion miles, or a
trillion. This makes for a very good explanation of faster than light
(FTL) travel: pop your starship into hyperspace, move along for a while,
pop back into normal space, and you end up light years from your
starting point in original space, with only having spent several months,
weeks, or even days in transit. In fact, hyperspace is the most common
device used for explaining FTL in a science fiction story where FTL is
necessary for interstellar travel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperspace

Martin.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-08-04 15:53

Jan Pedersen wrote:

> I Science Fiction og i populærvidenskabeligt litteratur omtales det såkaldte
> Hyperrum / Hyperspace....er det en anden dimension eller hvad ?

Det er en - så vidt vi ved - ikke-eksisterende dimension som bruges, så
vores helte kan rejse hurtigere end lysets hastighed. Det er jo lidt
mere spændende, når en rumrejse mellem forskellige solsystemer kan
klares på 5 minutter i hyperspace i stedet for, at man skal bruge årtier
eller århundreder i det kendte rum.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jan Pedersen

Dato : 26-08-04 20:41

Okay spørger fordi en Fysikstuderende jeg kender er overbevist om fænomenets
fysiske eksistens ... hmm måske er det mere end Science Fiction ? eller
manden er bare en ignorant ???

Fra : Peter Jensen

Dato : 27-08-04 14:09

Jan Pedersen wrote:

> Okay spørger fordi en Fysikstuderende jeg kender er overbevist om
> fænomenets fysiske eksistens ... hmm måske er det mere end Science
> Fiction ? eller manden er bare en ignorant ???

Hmm ... Hvis man vil holde sig til nogenlunde accepterede fysiske
regler, så er hyperspace nok lidt langt ude. Et såkaldt warp-drive
skulle dog måske blive muligt en dag. Det er noget med at der vist ikke
umiddelbart er noget der forbyder at man deformerer rum-tiden omkring
sig så man f.eks. komprimerer det foran sig, og strækker det ud bag
sig. Hvis man så i en boble af almindeligt rum bevæger sig med
"normale" hastigheder skulle det så kunne give samme effekt som at
bevæge sig hurtigere end lyset i praksis. Det er dog (endnu) ikke
teknisk muligt og der er mange ukendte faktorer.

Noget andet kunne være at benytte ormehuller. Teorien siger at
universet er fyldt med ekstremt små ormehuller. Hvis et af disse
ormehuller på en måde kunne blæses op og stabiliseres ville det ifølge
teorierne tillade øjeblikkelig transport igennem ormehullet.

--
PeKaJe

Microsoft software doesn't get released - it escapes, leaving
a trail of destruction behind it.

Fra : Martin Andersen

Dato : 27-08-04 15:37

Peter Jensen wrote:

> [...]
> ormehuller på en måde kunne blæses op og stabiliseres ville det ifølge
> teorierne tillade øjeblikkelig transport igennem ormehullet.

Og det er ikke langt ude ?

Martin.

Fra : Peter Jensen

Dato : 27-08-04 17:04

Martin Andersen wrote:

> Og det er ikke langt ude ?

I det mindste baseret på teorier der så vidt jeg kan forstå er
accepteret indtil videre. Hyperspace, forstået som en ekstra dimension
man kan hoppe ind og ud af, har ikke helt den samme teoretiske
opbakning.

--
PeKaJe

"He's an animal. He belongs in the wild. Or in the circus on one of
those tiny tricycles. Now that's entertainment." -Fry