Lidt fysik...
Fra : Jacob Ask

Dato : 26-08-04 10:17

(undskylder på forhånd det lidt lange indlæg)

Hej
Jeg var ved at lave lidt beregninger på trykket i en cylinder, hvor stemplet
bliver skubbet med en fjeder, men de viste sig ret hurtigt at mit fysikA er
ved at være lidt rustent....

Her kommer problemet:
I en lukket cylinder med et stempel der trykkes af en fjeder vil der komme
et tryk (så langt så godt).
Dette tryk vil self. afhænge af, hvilken fjeder der trykker (mere præcist af
fjederkonstanten). kraften fra fjederen vil SHJV være F=k*x (hvor x er
vandring fra "ligevægt" af fjederen).
Jeg kan også huske at trykket er kraft per areal, så P = F/A, hvor A er
arealet af stemplet. Men kan det passe at der vil være så stor en
afhængighed af omkredsen på cylinderen? Deer må være noget helt basalt jeg
har overset, såsom den kraft der virker modsat fra luften på den anden side,
men hvordan finder jeg den?

For at (forsøge på) at illustrere detee, kaster jeg mig ud i noget ASCII:

---------------------
| P |~~~~~~~~ (~~~ = fjeder)
---------------------

Hvad vil trykket (P) være med fjederkonstanten k og arealet af stemplet A?

Venlig hilsen
Jacob Ask

PS: hvis denne post er ankommet én gang allerede undskylder jeg, men her ca
1½ time efter den er sendt afsted, kan jeg ikke se den)

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 26-08-04 14:46

"Jacob Ask" <Jacob_ask@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kan også huske at trykket er kraft per areal, så P = F/A, hvor A er
> arealet af stemplet. Men kan det passe at der vil være så stor en

Omkredsen??? Du mener cylinder-arealet!

> [...]
> ---------------------
>
> Hvad vil trykket (P) være med fjederkonstanten k og arealet af stemplet A?

p(x) = n*R*T/[V(oprindeligt) - A*x]

..... med en fortegns-overvejelse.

Fra : Jacob Ask

Dato : 26-08-04 15:00

ASCII:

A?

> p(x) = n*R*T/[V(oprindeligt) - A*x]
>
> .... med en fortegns-overvejelse.

Så langt er jeg med, men Problemet bliver at finde x med en given fjeder med
fjederkonstant K.

/ask

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 26-08-04 22:45

> ASCII:

> A?

> Så langt er jeg med, men Problemet bliver at finde x med en given fjeder med
> fjederkonstant K.

Du skriver at "Jeg kan også huske at trykket er kraft per areal, så P = F/A,"
altså F = p*A , hvor p = n*R*T/[V(oprindeligt) - A*x]

Og du skriver at
F = k*x

Har du så ikke to udtryk for F med x i ???
Hvad er problemet?

Carsten

Fra : Jacob Ask

Dato : 27-08-04 08:02

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og du skriver at
> F = k*x
>
> Har du så ikke to udtryk for F med x i ???

Jeg har vidst sovet lidt, har dog fundet en løsning i mellemtiden...
Undskyld ulejligheder :)

/ask

Fra : Lasse R

Dato : 26-08-04 18:54

Fjederens tryk er kx, og luftens tryk er 1 / (l / x) * A, hvor l er
cylinderens længde.

Så er det bare at isolere x i kx = 1 / (l / x) * A.

Mvh,

Lasse