Fra : Jesus-loves-you

Dato : 23-08-04 13:34

"Regnar Simonsen" skrev:

Sent: Tuesday, August 17, 2004 CET 10:26 PM
Subject: Re: Mørk energi nu bevist
news:412269df$0$73936$14726298@news.sunsite.dk

> [...]
> kruskaldiagrammer) - ingen ved om det rent faktisk er muligt.
> Inden for relativitetsteori har tidsbegrebet dog en hel anden betydning
> end
> den, man oplever i dagligdagen. Alene det at tid kan gå på forskellig måde
> for forskellige iagttagere, gør at man ikke kan opfatte tid som en absolut
> størrelse, og nogle går endda så vidt, at de betragter tiden som en
> statisk
> dimension - dvs. alt hvad, der er sket og som vil ske, eksisterer nu (men
> opfattelsesevnen er den dynamiske størrelse, der skaber en illusion af at

(jeg ser her bort fra at betragte tiden som en statisk dimension)

Jeg troede, at den teoretiske forudsætning for, at partikler kan sendes
*tilbage* i tiden, er, at deres hastighed skal være større end lysets
hastighed. Er det ikke tilfældet ?

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 300 US $), jump ...
2992 news:574Rc.29697$Vf.1808128@news000.worldonline.dk

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 23-08-04 21:36

Jesus-loves-you
> Jeg troede, at den teoretiske forudsætning for, at partikler kan sendes
> *tilbage* i tiden, er, at deres hastighed skal være større end lysets
> hastighed. Er det ikke tilfældet ?

Tiden kan påvirkes på to måder :
1) ved relativ hastighed (speciel relativitetsteori)
2) ved gravitation (almen relativitetsteori)

I sidste tilfælde behøver man altså ikke rejse hurtigt for at opnå
tidsforskydninger. Om man kan rejse tilbage i tid i feltet omkring hurtigt
roterende sorte huller, er ikke sikkert. Muligheden er dog til stede, hvis
man ser på de matematiske funktioner; men det kræver dog en særlig tolkning
af disse.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jan Pedersen

Dato : 28-08-04 19:09

Tidsrejser må vel siges at være meget kontroversielt ?! Flere fysiskere
mener at rejser man tilbage i tiden og ændrer på allerede passerede
hændelsesforløb vil man ende i en anden tidslinie ved tilbagerejsen...dvs.
man selv vil opfatte det skete som ændret men i realiteten ender man bare i
en anden parallelverden ?! Andre mener at man vil ændre grundlæggende på
universet og udløse katastrofer.... alt dette tyder på at ingen ved med
sikkerhed hvad der vil ske og eksperimenter desangående må vel betragtes som
lidt for farlige ?!

Det er vel forbundet med større interesse at kunne rejse over store afstande
på kort tid ?! Warp drive o.lign.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 28-08-04 21:09

Jan Pedersen
> [...]
> universet og udløse katastrofer.... alt dette tyder på at ingen ved med
> sikkerhed hvad der vil ske og eksperimenter desangående må vel betragtes

Standardargumentet imod tidsrejser tilbage i tiden er, at netop at hvis man
rejser tilbage kan man ændre noget, der allerede er sket (slå sin bedstemor
ihjel).
Man kan løse paradokset på flere måder. Den ene er teorien om parallelle
verdener - den er dog meget spekulativ.
En anden mulighed er, at tiden ikke eksisterer som sådan, men mere er et
fænomen, som opleves pga. den måde bevidstheden fungerer på. Man kan
selvfølgelig godt måle tiden objektivt ved at opsætte ure, men disse svarer
så til de kilometersten, man ser i vejsiden. Noget der støtter dette, er at
tiden ikke er absolut, men er knyttet til det enkelte målesystem. Hvis tiden
er et pseudofænomen (eller skal tolkes på en anden måde), kan man sige, at
universet er "permanent". Dette muliggør så "tidsrejser", men da der ikke er
et absolut "før" og "efter", er kun selvkonsistente rejser mulige. Man vil
således ikke kunne rejse tilbage og slå sin bedstemor ihjel, da selve
hændelsen er fysiske umulig. Dvs. processer af typen A -> B -> nonA vil ikke
forekomme. Man kan godt rejse tilbage og ændre noget, men da dette allerede
er indbygget i systemet, vil det ikke forandre nutiden eller fremtiden til
noget andet end det, det er.
En tredje mulighed : tidsrejser tilbage i tiden er ikke mulige (tidsrejser
frem i tiden er påvist utallige gange).
Til de spekulative hører også : Antipartikler er normale partikler, der er
på vej tilbage i tiden.
Eller den superspekulative : Alle partikler i universet er i virkeligheden
den samme partikel, der pedulerer frem og tilbage i tiden. Dvs. universet er
blot en stor interferens med sig selv.
(PS : Det er ikke hippier på sjovt græs, der postulerer dette, men
anerkendte fysikere som Dirac, Wheeler oa.)

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 30-08-04 19:16

Regnar Simonsen wrote:
> Til de spekulative hører også : Antipartikler er normale
> partikler, der er på vej tilbage i tiden.

Så spekulativt er det vist ikke. Så vidt jeg husker er
Dirac ligningen CPT invariant.

Dvs.:
C: ombyttes elektoner <-> positroner
P: ombyttes x <-> -x
T: ombyttes t <-> -t

så kommer man tilbage til den ideniske ligning.

Dvs. Antipartikler kan "fås" fra normale partikler
ved at inverteret deres paritet og tids"retning".

Det er dog noget andet end at påstå at et anti-menneske
på en anti-jord i et anti-univers vil bevæge sig baglens
i tiden.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.bacon.su.se