Tændrørsgnist
Fra : Leo

Dato : 20-08-04 07:47

I min skoletid oplevede jeg, at min lærer havde lavet en "kanon" af et
gammelt paprør fra en tæpperulle - i røret var lidt savsmuld, som blev
fugtet med benzin? og rystet lidt frem og tilbage. I bunden var monteret en
klods med et hul, hvori et tændrør var monteret. Når gnisten blev slået
antændtes dampene og en prop i den modsatte ende af røret blev skudt af med
et lille smæld.
Hele opsættet blev brugt til at illustere forbrændingsmotorens virkemåde.

Men - hvor meget strøm skal der sendes igennem systemet for at trække en
gnist? Det er vel ikke nok at sætte ledningerne på et batteri?

Fra : Thomas

Dato : 20-08-04 08:45

> Det er vel ikke nok at sætte ledningerne på et batteri?

Nej, i almindelig tør luft skal der ca. 1000V til at lave en gnist på 1mm.

Mvh Thomas

Fra : Leo

Dato : 20-08-04 09:03

Så vi taler altså om vekselstrøm og en transformator - jeg tænkte det
nok....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-08-04 11:33

Leo skrev:

>Så vi taler altså om vekselstrøm og en transformator - jeg tænkte det
>nok....

Der er andre måder at lave gnister på. Hvis du laver en primitiv
indretning med noget metal der berører noget andet metal når man
drejer på en dims, og forbinder de to metaldele til hver sin pol,
så skulle det undre mig om ikke der kom en gnist når man drejer
og slutter strømmen. Prøv selv at kortslutte et batteri. Det
gnistrer når der kommer kontakt.

Men pas på med benzin.

--
Bertel

Fra : Leo

Dato : 20-08-04 12:52

> Men pas på med benzin.

Jeg har tænkt lidt over det - det kan godt være, at det var en slat æter.

Det med benzinen var vist en "erindringsforskydning" - en kammerat
eksperimenterede som barn med olietønder med benzindampe og et tændrør -
sjovt, men ikke anbefalelsesværdigt.
Det er vist, hvad min gamle fysiklærer ville kalde et "strakt arm-forsøg" -
for ikke at sige "meget strakt ledning-forsøg".

Men det kunne nu være sjovt at prøve det selv....herligt upædagogisk - og
ikke noget for børn og myndigheder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-08-04 14:31

Leo skrev:

>Jeg har tænkt lidt over det - det kan godt være, at det var en slat æter.

Det er nærmest værre.

Jeg skrev ikke at man skulle undlade forsøget. Man skal bare hele
tiden have i bevidsthedenm at benzindampe er eksplosive, og
aldrig slække opmærksomheden. Man skal også planlægge en smule
hvad man konkret gør med benzindunken eller hvad det nu er.

En kollegas svoger, som har en høj universitetsuddannelse inden
for matematik (altså relativt godt begavet), forbrændte sig selv
voldsomt da han havde hældt benzin på et havebål og tændt det.
Han trådte baglæns mens han var ved at skrue låget på dunken, men
da han trådte forkert, slog han uvilkårligt ud med armen - og
overhældte derved sig selv med benzin.

--
Bertel

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 21-08-04 01:08

Bertel Lund Hansen wrote:

> En kollegas svoger, som har en høj universitetsuddannelse inden
> for matematik (altså relativt godt begavet), forbrændte sig selv
> voldsomt da han havde hældt benzin på et havebål og tændt det.

Relativt godt begavet? Jeg vil kalde det direkte dumt.

mvh
Henning

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-08-04 07:38

Henning Præstegaard skrev:

>Relativt godt begavet? Jeg vil kalde det direkte dumt.

Du forvrænger mine ord. Manden er højt begavet. Jeg skrev det
ikke som en betegnelse for hans handling.

--
Bertel

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 21-08-04 22:13

Bertel Lund Hansen wrote:

> Du forvrænger mine ord.

Æh, nej. Det var dig der nævnte begavet sammen
en handling der var, øh, ubegavet.

> Manden er højt begavet. Jeg skrev det
> ikke som en betegnelse for hans handling.

Hvis din mening med indlæget var at fortælle om
den stakkels mand og han uheld med benzin og
havebål er bemærkninger om intelligens jo irellevant.

Jeg er på tynd is, men når du nu har tykket på din
Balancid er jeg sikker på at du kan se hvad jeg mener.

Brug _aldrig_ brændbare væsker til at tænde bål med.

mvh
Henning

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 21-08-04 23:59

"Henning" == Henning Præstegaard <onkelhenning@virker.ikke> writes:

> Æh, nej. Det var dig der nævnte begavet sammen en handling der var,
> øh, ubegavet.

Nej, det var højst en brainfart, og nærmere et uheld.

Ubegavet er den følgende sande historie om en landmand på min
hjemegn. Den udspiller sig for 15 år side, og alle navne er ændret for
at beskytte de implicerede:

Peder skulle bruge noget benzin. Han fandt en dunk frem, som han
mente der burde være benzin i, men han kunne ikke helt huske det. Den
var godt pakket ind i spindelvæv og støv, så den kunne reelt have
stået der i lang tid.

Så Peder lukker dunken op og lugter til den. Det kunne godt tænkes at
være benzin, men Peder er ikke helt sikker på at det ikke også kunne
være dieselolie. Så han kigger ned i dunken, og kan ikke se en pind.

Så hvad gør den raske spejderdreng der har brug for lys?

Han tænder naturligvis en tændstik, og holder den hen til dunkens
åbning, for derved at kaste lys over sagen.

Og der blev ikke bare lys, men også en overbevisende stikflamme.

Og mens Peder slukkede sit hår, blev han enig med sig selv om at det
nok var benzin der var i dunken.

Og for en god ordens skyld vil jeg opfordre til ikke at gentage
eksperimentet. Peder overlevede uden varige men. Og er iøvrigt ikke i
familie med undertegnede.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-08-04 13:35

Henning Præstegaard skrev:

>Hvis din mening med indlæget var at fortælle om
>den stakkels mand og han uheld med benzin og
>havebål er bemærkninger om intelligens jo irellevant.

Nej da.

Hvis en idiot havde haft sådan et uheld, ville ingen have undret
sig. At det var en begavet person der var ude for det, tjener som
advarsel til alle dem der selv mener sig begavet, og som tror at
det er en garanti mod uheld.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-08-04 14:07

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:dl4hi01om5e7lb66558qnulj7p7bl2h7uh@news.stofanet.dk...

> [...]
> sig. At det var en begavet person der var ude for det, tjener som
> advarsel til alle dem der selv mener sig begavet, og som tror at

Risikerer du nu ikke at gøre dem som mener sig begavede til
neurotikere, når du giver et eksempel på at begavelsen
blot bidrog til falsk tryghed?

Mvh
Martin

Fra : Froggy

Dato : 22-08-04 22:08

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> sig. At det var en begavet person der var ude for det, tjener som
> advarsel til alle dem der selv mener sig begavet, og som tror at

Tja, når selv professorer på verdensplan skal advares mod sligt, så er
der jo nok noget om snakken:
http://home.no/sjov/test/lan/

- selv om det ikke her drejer sig om benzin, så holder Bertels
sammenligning fint i forhold til personernes formodede IQ.

- og det er altså ikke for sjov - 'sjov' er simpelthen en del af
web-adressen, lidt malplaceret i denne sammenhæng, men pyt ...

--
Froggy
Det er bedre at være en optimist, der tager fejl,

Fra : Lasse R

Dato : 20-08-04 14:33

> Så vi taler altså om vekselstrøm og en transformator - jeg tænkte det
> nok....

Tag en vilkårlig AC-transformator (har du en DC-transformator, så pil
ensretteren af). Forbind og afbryd lynhurtigt et batteri på transformatorens
udgang. Idet strømmen afbrydes springer der en gnist mellem transformatorens
poler på indgangen, hvis de holdes nær nok hinanden (i størrelsesordenen 1
mm ved et 1,5 V batteri).

Mvh,

Lasse

Fra : N_B_DK

Dato : 25-08-04 03:50

Lasse R wrote:

> Tag en vilkårlig AC-transformator (har du en DC-transformator, så pil
> ensretteren af).

Der findes ikke nogen DC transformator, det ville blot være en
elektromagnet.

> [...]
> på indgangen, hvis de holdes nær nok hinanden
> (i størrelsesordenen 1 mm ved et 1,5 V batteri).

Korrekt og det skyldes at spolen laver en modsat rettet energi for at
(forsøge) at opretholde den tidligere tilstand.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : alexbo

Dato : 20-08-04 09:14

"Leo" > skrev

> Men - hvor meget strøm skal der sendes igennem systemet for at trække en
> gnist? Det er vel ikke nok at sætte ledningerne på et batteri?

Et bilbatteri og en tændspole, det er sådan tingene fungerer på en bil.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 20-08-04 19:33

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> wrote:

> [...]
>
>Men - hvor meget strøm skal der sendes igennem systemet for at trække en
>gnist? Det er vel ikke nok at sætte ledningerne på et batteri?

Lidt i samme retning er en appelsin kanon.

http://www.google.com/search?num=50&hl=da&ie=UTF-8&q=appelsinkanon&btnG=S%C3%B8g&lr=
http://www.google.com/search?num=50&hl=da&ie=UTF-8&q=appelsin+kanon&btnG=S%C3%B8g&lr=

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-08-04 10:42

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men - hvor meget strøm skal der sendes igennem systemet for at trække en
> gnist? Det er vel ikke nok at sætte ledningerne på et batteri?

Ikke strøm, men der skal være en vis spænding over gnistgabet for at
trække en gnist.
I en tændspole er der en spænding på typisk 15-25.000 Volt, hvor
tændrørets gnistgab er ca. 0.5 - 1 mm.
Der skal højere spænding til at skabe en gnist i et tændrør, hvor der
er et højt tryk end ved normal tryk.
Du kan sikkert fremstille en gnist i et tændrør, hvis du kan få fat i en
svinghjulsmagnet
fra en knallert eller plæneklipper. Du kan nøjes med et ganske lille
elektrodeafstand -
prøve en f.eks. 0.1 - 0.2 mm

Per A. Hansen

Fra : N_B_DK

Dato : 25-08-04 03:54

Per A. Hansen wrote:
> [...]
> en svinghjulsmagnet
> fra en knallert eller plæneklipper. Du kan nøjes med et ganske lille

Eller en gammel linietrafo fra et tv / monitor, en spænding på 10V på primær
siden, vil resultere i ca 1100-1500V på sekundær siden, med højere spænding
kan man nemt trække noget længere gnister / mini lyn *G* (husk dog og hold
snitterne væk, sådan små højspændigsgeneratorer er ikke godt at blande med
pacemakerere og lignende)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Christen Fihl

Dato : 09-09-04 19:41

Køb en lighter til fyrfadslys, ca 10 kroner.
Deri er en piezo elektrisk element, der kan lave en gnist, når man
trykker denne lidt sammen, normalt vha tændknappen. Den skal nok kunne
trække et tændrør.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/