Fremstilling af brint
Fra : Filip

Dato : 19-08-04 07:39

Hej NG

Jeg har en drøm om at lave en bordtennis bold som kan holde sig svævende vha
at fylde den med brint. Jeg har planer om at spalte noget vand med
jævnstrøm, og derved få opsamlet noget brint.(jeg har nemlig ikke adgang til
helium) Mit spørgsmål er om det overhovedet er forsvarligt at lave dette
forsøg med brint. Det er jo begrænset hvor meget brint der skal laves til
forsøget, men det er jo eksplosivt. Hvor meget brint kan man tillade sig at
arbejde med uden at det er farligt.

Filip

Fra : Leo

Dato : 19-08-04 08:09

Forsvarligt og forsvarligt - i denne gruppe bliver du advaret om alt muligt,
så snart tingene bliver bare lidt sjove.
Men altså elektricitet, uhada - og brint uhada. Der kommer nok en henvisning
til en side, der angiver stadset som højeksplosivt i blanding med luft samt
en forskrift for hvilke sikkerhedsafstande, du skal iagttage ved udslip -
glem alt om at du har mulighed or at arbejde med dette.

Men sådan rent upædagogisk og uansvarligt så...
er det nok nemmere at tage noget saltsyre og smide noget zink (tagrende?)
ned i det.

Mere relevant er det vel at se på, hvor meget en bordtennisbold vejer og
hvor meget brint, der skal til for at give den fornødne opdrift -
umiddelbart er mit gæt, at du nok ikke får den til at svæve.
Jeg gider ikke regne efter, men der skal en del til før en ballon svæver -
og det er da muligt, at ballonen er lidt tungere, til gengæld har den et
pænt større volumen.

Fra : Filip

Dato : 19-08-04 08:29

> [...]
> og det er da muligt, at ballonen er lidt tungere, til gengæld har den et

Jeg hørte i en quiss forleden at hvis man fyldte en bordtennis bold med
helium ville den lette, så det er det jeg bygger mit projekt op på.

Filip

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 19-08-04 10:03

"Filip" <filipravn@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg hørte i en quiss forleden at hvis man fyldte en bordtennis bold med
> helium ville den lette, så det er det jeg bygger mit projekt op på.

Det kan ikke lade sig gøre! Nu kender jeg ikke lige volumet på en
bordtennisbold men udfra nedenstående oplysninger skulle det være over 2
liter for at få bolden til at lette i atmosfærisk luft.

Vægt af bordtennisbold: 2,45g
Brint 0,000089 [g/ml]
Helium 0,00018 [g/ml]
Atmosfærisk luft 0,00128 [g/ml]

Fra : Filip

Dato : 19-08-04 12:26

> [...]
> bordtennisbold men udfra nedenstående oplysninger skulle det være over 2
> liter for at få bolden til at lette i atmosfærisk luft.

ØV, lysseslukker! Nu havde jeg ellers lige gået og håbet på at det ville
virke. Men nu har jeg da sluppet for at bøvle med det. Så tak for det :)

Filip

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-08-04 14:38

"Filip" <filipravn@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:41248e36$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> ØV, lysseslukker! Nu havde jeg ellers lige gået og håbet på at det ville
> virke. Men nu har jeg da sluppet for at bøvle med det. Så tak for det :)

Alternativt kunne du putte overtryk i og lave et lille hul i bunden,
men det holder den nok ikke svævende særlig længe. Du kan også
lade den svæve på en vandstråle à la Hesperidernes guldæbler.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-04 15:18

Martin Larsen skrev:

>men det holder den nok ikke svævende særlig længe. Du kan også
>lade den svæve på en vandstråle à la Hesperidernes guldæbler.

Det er lidt mindre vådt med pustet fra en støvsuger, og det er
ret skægt.

--
Bertel

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 19-08-04 22:26

> [...]
> men det holder den nok ikke svævende særlig længe. Du kan også
> lade den svæve på en vandstråle à la Hesperidernes guldæbler.

Vil overtryk ikke få bolden til at blive tungere.
Umiddelbart vil jeg da tro, at bolden får den største opdrift ved at suge
den lufttom!

Mvh Kurt

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-08-04 10:01

"Kurt Guldbæk" <k@g.s> wrote in message
> [...]
>
> Vil overtryk ikke få bolden til at blive tungere.
> Umiddelbart vil jeg da tro, at bolden får den største opdrift ved at suge

Var luftskibene suget lufttomme ?

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 20-08-04 10:06

> Var luftskibene suget lufttomme ?

Nej, men det er fordi du skal have en solid (tung) konstruktion for at holde
et vakum uden at implodere. Den næste løsning er så at fylde skibet med en
gas som i det mindste vejer mindre end atmosfærisk luft.
Opdriften kommer jo ikke fordi brint eller helium trækker op, men fordi det
trækker mindre ned end alm. luft. Vakum trækker endnu mindre ned.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-08-04 11:15

Kurt Guldbæk skrev:

>Vil overtryk ikke få bolden til at blive tungere.

Jo, men tanken var at overtrykket skulle frembringe en (meget
kortvarig) jetstråle.

>Umiddelbart vil jeg da tro, at bolden får den største opdrift ved at suge
>den lufttom!

Hold fast i det.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-04 13:48

Filip skrev:

>forsøg med brint. Det er jo begrænset hvor meget brint der skal laves til
>forsøget, men det er jo eksplosivt. Hvor meget brint kan man tillade sig at
>arbejde med uden at det er farligt.

[Jeg har læst forklaringen om at din plan ikke vil virke]

Man kan sagtens tage noget syre og putte zink i for at få brint.
Det forsøg laver en hel skoleklasse somme tider to og to.

Hvis man fylder en urinpose (1 liter) med 2/3 H2 og 1/ O2, får
man en knaldgasblanding der giver et brag så det synger i ørerne,
men så er det heller ikke værre. Braget vil dog nok medvirke til
at man får mere eller tidligere tinnitus end ellers.

Hvis man fylder en ballon med ren H2 og prikker hul på den med en
glød, vil brinten strømme ud og brænde med en almindelig flamme
uden nogen speciel risiko.

--
Bertel

Fra : Jesper Hansen

Dato : 20-08-04 00:25

On Thu, 19 Aug 2004 14:48:26 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Hvis man fylder en ballon med ren H2 og prikker hul på den med en
>glød, vil brinten strømme ud og brænde med en almindelig flamme
>uden nogen speciel risiko.

Et lille sidespring. Du kender ikke en side med en vejledning til
hvordan jeg laver en lille varmluftsballon? Jeg forestiller mig noget
i stil med noget let papir limet sammen til en ballon og så en brænbar
vædske i "kurven" underneden med ild i.

Jeg har engang set det et sted, men husker ikke hvor.

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : *sigh*

Dato : 20-08-04 02:09

> [...]
> vædske i "kurven" underneden med ild i.
>
> Jeg har engang set det et sted, men husker ikke hvor.

Ikke for at bryde ind men jeg har prøvet at lave sådan en og det var
irriterende svært samt den kan stikke ild til ting den lander på :|

Snup en flaske He eller H, man kan fx. leje en flaske hos AGA i Hillerød som
alm. privatperson. Billigt oven i købet! :)

Fra : Jesper Hansen

Dato : 20-08-04 09:50

On Fri, 20 Aug 2004 03:08:36 +0200, "*sigh*" <nospam@thankyou.com>
wrote:

>Ikke for at bryde ind men jeg har prøvet at lave sådan en og det var
>irriterende svært samt den kan stikke ild til ting den lander på :|

Det ville selvfølgelig ikke være så godt

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 19-08-04 17:09

On Thu, 19 Aug 2004 08:38:48 +0200 Filip wrote:

> [...]
> forsøget, men det er jo eksplosivt. Hvor meget brint kan man tillade sig at

Vejer skallen ikke alt for meget? Ville en bordtennisbold overhovedet
lette, hvis den var "fyldt" med vakuum?

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : *sigh*

Dato : 20-08-04 00:44

> Vejer skallen ikke alt for meget? Ville en bordtennisbold overhovedet
> lette, hvis den var "fyldt" med vakuum?

Den ville faktisk lette, dog vil skallerne flyve hver sin vej LOL

Vær nu en sportsmand, beregn størrelse og vægt af bordtennisbolden, HEL :)

Hint: Den skal være større, rigtig meget større :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-08-04 11:19

*sigh* skrev:

>Den ville faktisk lette, dog vil skallerne flyve hver sin vej LOL

Tværtimod. Kender du ikke de magdeburgske halvkugler? To
hestespan på 6 heste hver der trak i hver sin side, kunne ikke
skille to halvkugler ad som kun var holdt sammen med vakuum
(indsæt selv den rigtige forklaring med tryk udefra).

--
Bertel

Fra : *sigh*

Dato : 20-08-04 00:38

> [...]
> forsøget, men det er jo eksplosivt. Hvor meget brint kan man tillade sig

H er brændbart ikke eksplosivt med mindre komprimeret eller blandet med
luft. (kombinationen er nok explosivt LOL)

Biloplader..... kulelektrode på plus samt rustfrit stål på minus

Kulanoden tagesfx. fra et gammelt brunstensbatteri

Alm. vand med lidt soda i

Du skal have en meget stor bordtennisbold, Hydrogen(H) har en opdrift på en
1 - 2 g/liter tror jeg nok

Du kan godt fylde en balon med 100 liter H uden den store risiko andet end
en ret stor flamme (kortvarigt). Beskyttelses briller og vand i nærheden er
også nødvendigt. Udluftning.

men det kræver altså at du ikke fylder den op med alt for meget luft, så
lidt som muligt faktisk, ellers får du et godt knald (godt uden at være det
heh)

Fra : N_B_DK

Dato : 25-08-04 04:14

Filip wrote:
> Hej NG
>
> Jeg har en drøm om at lave en bordtennis bold som kan holde sig
> svævende vha at fylde den med brint.

Er brint atomer ikke mindre end de atomer som bordtennis bolder er lavet af,
så vil brinten ikke blot sive ud af den ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Morten Guldager

Dato : 25-08-04 05:46

2004-08-25 N_B_DK wrote

> Er brint atomer ikke mindre end de atomer som bordtennis bolder er lavet af,

Muligvis.

> så vil brinten ikke blot sive ud af den ?

Tjo, men det bliver meget langsomt. Der skal så noget andet der ind, ellers
er brintatomernes "motivation" for at komme ud jo ret begrænset.

Vakum opstår jo ikke bare sådan spontant.

/Morten

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 25-08-04 14:31

Morten Guldager <spamtrap@mogul.dk> writes:

> Tjo, men det bliver meget langsomt. Der skal så noget andet der ind, ellers
> er brintatomernes "motivation" for at komme ud jo ret begrænset.

Hvis temperaturen er den samme, vil brintindholdet gå mod det samme
niveau inde i bolden som udenfor på grund af molekylernes tilfældige
bevægelser.

Fra : Morten Guldager

Dato : 25-08-04 14:54

2004-08-25 Per Abrahamsen wrote

> Hvis temperaturen er den samme, vil brintindholdet gå mod det samme
> niveau inde i bolden som udenfor på grund af molekylernes tilfældige
> bevægelser.

Men hvis vi antager at der er cirka 0% brint i luften udenfor bolden, vil
al brinten med tiden være forsvundet. (næsten altså)

Hvis molekylerne i den omkringliggende luft til gængæld er så store
at de ikke kan trænge gennem boldens skal, vil der så opstå undertryk
inde i bolden?

/Morten

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 26-08-04 10:22

Morten Guldager wrote:

> [...]
>
>Hvis molekylerne i den omkringliggende luft til gængæld er så store
>at de ikke kan trænge gennem boldens skal, vil der så opstå undertryk

Ja, omend det er lidt mere kringlet i den virkelige verden:
Det vil være muligt for luftmolekyler at diffundere ind i bolden. Da
disse er væsentlig større end brintmolekylerne vil de diffundere
tilsvarende langsommere end brintmolekylerne. Brinten diffunderer derfor
hurtigere ud end den omkringliggende luft kommer ind, hvilket vil give
et nettoundertryk i bolden.
Har set det i praksis, dog ikke med en bordtennisbold, det ser ret
spooky ud...

Jeppe

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 25-08-04 14:52

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> writes:

> Hvis temperaturen er den samme, vil brintindholdet gå mod det samme
> niveau inde i bolden som udenfor på grund af molekylernes tilfældige
> bevægelser.

Altså mod 0?
Hvis det kun er brintmolekyler der er små nok til at komme igennem
vil de vel blive stoppet på vej ud, ellers opstår vakuum.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-04 15:53

Brian Elmegaard skrev:

>Hvis det kun er brintmolekyler der er små nok til at komme igennem
>vil de vel blive stoppet på vej ud, ellers opstår vakuum.

Et brintmolekyle på vej ud er ikke 'klar over' at der er ved at
komme vakuum. De 'bordtennisboldmolekyler' som brintmolekylet
kommer i nærheden af, har heller ikke den 'viden'.

Det vil kun spille ind på den måde at jo færre molekyler inden i
bolden, jo mindre er chancen for at et givet molekyle får et skub
der hjælper det til at undvige.

--
Bertel

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 25-08-04 16:38

> [...]

> Hvis molekylerne i den omkringliggende luft til gængæld er så store
> at de ikke kan trænge gennem boldens skal, vil der så opstå undertryk

Ja.

Enten det, eller også er min forståelse af hvordan en gas opfører sig
forkert. Jeg forestiller mig gassen som en masse små bolde der hele
tiden bevæger sig, og støder ind i hinanden. Bevægelsen er deres
emperatur. Hvis der er et hul vil nogen af dem falde ud af det fra
tid til anden. Helt uafhængigt af hvad der er på den anden side. Til
gengæld vil der også ryge nogen den anden vej. Hvis tætheden er
dobbelt så mange indenfor som udenfor (og temperaturen (hastigheden)
er den samme), vil dobbelt så mange ryge ud som ind. Den proces vil
fortsætte indtil tætheden er den samme på begge sider, så vil der være
ligevægt. Hvis der også er nogen store "bolde" udenfor der ikke kan
komme gennem hullet, vil det ikke påvirke processen. De er på den
anden side af væggen, og påvirker derfor ikke boldene indenfor.