Siemens S65 - testen
Fra : DaneX

Dato : 03-09-04 05:16

Jeg starter lige med at undskylde mange gange...
Jeg havde jo lovet at skrive mere om denne nye telefon, når jeg havde fået
chancen for at prøve den.
Ja, det kom jeg så fra ... at skrive om den altså. For jeg har skam fået
testet den.

Lad os starte med det sure - så kan vi tage det med det søde senere...
Det har været en frustrerende tid til at starte med. For som så mange andre
telefoner, så har den en masse babyfejl. Nogen mere irriterende end andre.
Lad os starte med pakken...
Der er telefon, lader, manual og CD med software. Der medfølger hverken
headsæt eller datakabel.
Og især det sidste synes jeg simpelthen er for dårligt. Det har jeg manglet
rigtig meget.
Jeg har i stedet måtte bruge min Bluetooth Dongle. Men for at opdatere
firmwaren, så SKAL man have datakablet. Og det skal være et serielt
datakabel. Ikke USB!

Nå... men fejl har den mange af. Men det er vel forventet med sådan en helt
ny telefon.
I den tid jeg har haft den har den låst sig en del gange, hvor det så har
været nødvendigt at pille batteriet ud. Det har især været sket i
kamerafunktionen, hvor den ikke reagerer på nogen taster men hvor søgeren
stadig kører.
Også i forbindelse med et 3rd party stykke software jeg har brugt har den
ustandeligt genstartet. Men mere om softwaren senere.

Flere som har S65'eren også har sagt at ikonerne er grimme, men mig - hvis
tidligere mobil var en gammel Nokia 7110 - synes naturligvis at det er helt
fint. Men ikonerne kan ikke ændres i gennem Themes.

Den har hverken MP3 afspiller eller FM radio. Det er så en smagssag om man
synes det er godt eller dårligt. Personligt er jeg ligeglad. Jeg har min
Apple iPod til at høre musik med.
Den supporterer MID, AMR og WAV (4 bit 16000 Khz i Mono) lydfiler som man
også kan bruge som ringetoner. Og WAV i den lave kvalitet er den bedste
lydkvalitet, du kan få. Og det lyder faktisk ganske udemærket, synes jeg
selv.

Kameraet er jeg skuffet over. Den kan tage rigtig gode billeder, men det
kræver rigtig godt lys. Så snart det bliver en lille smule dunkelt - ja bare
lidt overskyet, så synes jeg kvaliteten falder en del. Jeg mangler farve,
kontrast og især skarphed i billederne. Ja det hele faktisk. Men som sagt er
det helt fint under gode lysforhold. Udløseren har et delay på 1 sekund. Det
betyder at fra du trykker på knappen, går der ca. 1 sekund før den faktisk
tager billedet. Så det er med at sørge for at holde kameraet i ro. Det er
det generelt, for der skal ikke rystes ret meget på hånden før billedet er
ødelagt.
Men jeg er fuld tillid til at kameraet bliver MEGET bedre i de kommende
firmware opdateringer.
Kameraet her i øvrigt 5 x digitalt zoom - men ganske ubrugbart da billedet
bliver forringet for meget... i min mening igen.
Derudover er der forskellige indstillinger (indendørs, udendørs, selvudløser
etc) og man kan regulere lysstyrken hvilket selvfølgelig hjælper lidt under
lidt dunkle forhold.
Men hvis man sætter opløsningen ned til 640 x 480 så er det faktisk
acceptabelt, synes jeg.

Videokameraet kan kun tage sekvenser på op til 30 sekunder i følge manualen.
Jeg har dog ikke kunne få et videoklip længere end 25-26 sekunder - så
stopper de bare.
Også længden på sekvenserne håber jeg - og mange andre - på ændrer sig i
kommende opdateringer.
Men videokameraet optager med en FPS på 15, hvilket jeg har ladet mig
fortælle er ganske fint i forhold til andre mobiler.

Der er et billedbehandlingsprogram i telefonen - men det er alt for tungt at
køre til at det er værd at bruge.

Ringetoner har jeg været kort inde på i forbindelse med WAV filerne.
Telefonen understøtter poly-ringetoner på op til 40 stemmer. Men jeg håber,
at I selv har nogen der er gode, for de ringetoner der medfølger til
telefonen er yderst ringe. De er simpelthen ikke til at holde ud at høre på.
Men højtaleren synes jeg er rigtig god og tydelig. Men desværre er
lydstyrken ikke en af plus siderne af denne telefon.
Af en eller anden grund så mener Siemens at det første sekund eller to af
ringetonen/SMS tonen/etc skal afspilles rigtig lavt og så lydstyrken
langsomt sættes op. Og det kan IKKE indstilles selv nogensteder. Endnu et
punkt jeg rigtig meget håber bliver ændret i en opdatering.
Visse lydfunktioner i telefonen bliver heller ikke lydreguleret selvom det
er muligt i opsætningen. Lydstyrken ved f.eks. modtagelse af SMS beskeder.
Det må helt klart være noget, der bliver rettet snart.

Softwaren (Mobile Phone Manager)... uha uha uha... måske Siemens skulle tage
og hyre nogle kompetente folk her i stedet for en flok aber. Arj - det var
en fornærmelse mod aber, for ja, softwaren ER virkelig så ringe.
Til at starte med - størrelsen! Den fylder _141_ MB installeret!
Og jeg kan ikke gennemskue hvad pokker det er i softwaren som fylder så
meget. Det eneste ekstra ordinære som den har er en lydkonverter, men det
burde ikke fylde ret meget. Ellers har den hvad man kan forvente. Mulighed
for at styre sine contacts, sende SMS'er, tage backup og lave restores. Så
er der funktion til at bruge telefonen som GPRS Modem samt Phone Explorer
(se telefonen som et drev i Stifinder / Windows Explorer). Og det er vist
det.
Men det værste ved denne software er så utrolig tungt det er. Jeg har aldrig
oplevet noget lignende. Det tager omkring et helt minut bare at starte op.
Det er bare ikke brugbart i mine øjne som det er lige nu.

Jeg har så leget med et 3rd party software der hedder MOBILedit. Og det
fungerer rigtig godt hastighedsmæssigt og ser noget mere professionelt ud.
Problemet er bare at det fucker helt op sammen med S65'eren selvom der står
at den understøtter den. Bevæger man sig ind i filsystem delen så genstarter
telefonen konstant.

Ja, jeg havde jo sagt, at der var en del dårlige ting ved telefonen pt. Men
heldigvis er det noget, som kan og forhåbentlig bliver rettet i de kommende
opdateringer. Eneste undtagelse er MP3 afspiller og FM radio - det kan
ganske enkelt ikke lade sig gøre på 65-platformen.

Men der er selvfølgelig også gode ting ved den...

Der er selvfølgelig designet... og i mine øjne så gør designet op for RIGTIG
mange af alle de fejl der er. For hold da kæft hvor er den bare lækker. Jeg
nyder stadig at se på den selv her efter 2 uger! Den er dejlig at have i
hånden også. Dog måtte tastaturet godt være lidt større. Men det koster
bønder at spille skak, og der er bare ikke meget plads til tastaturet, hvis
man vil have den store skærm. Men der er 'gods' i tastaturet. Men kan
sagtens mærke når tasten er blevet trykket ned og det synes jeg rigtig godt
om.
Også joysticket fungerer rigtig godt. Og her har jeg prøvet nogle andre
telefoners joystick og S65'erens er uden tvivl det bedste jeg har prøvet.
Det er ikke så 'slattent' som jeg har oplevet andres.
Telefonen kan dog føles lidt 'billig' at have i hånden. Der er ikke så meget
gods i den. Men igen - jeg er jo vant til en Nokia 7110.

Menuen er dejlig og logisk bygget op og det går ikke så langsomt som jeg
havde hørt på forhånd. Jeg synes det går ganske ok. Den er ikke lynhurtig,
men det er acceptabelt.
Men SMS delen fungerer rigtig rigtig godt og T9 ordbogen er rigtig hurtig.
Men for pokker hvor er det svært at skrive på den, når man er vant til at
skrive SMS'er på en Nokia. Men man skal bare lige vende sig til at
funktionstasterne ikke sidder, hvor man er vant til det. (f.eks. mellemrum
på 1-tasten mens det der er på 1-tasten på en Nokia sidder på 0. Og T9
ordbogen sidder på øverste højre menu tast.
SMS delen understøtter op til 760 karakterer (EMS), billeder, lyd og
tekstformatering.
Der er også e-mail klient i og man kan lave MMS'er. Det har jeg dog ikke
afprøvet endnu.

Telefonen understøtter op til 512 MB ekstra RAM via RS-MMC kort, som er en
mini version af MMC kortet. (MMC kort kan dog godt bruges, men de stikker et
stykke ud - men er brugbart bare til hurtigt at overføre noget til/fra
telefonen)
Og der medfølger et kort på 32 MB til telefonen - og selve telefonen har 11
MB internt.

Siemens er så vidt jeg ved stadig det eneste som har et 'rigtigt' filsystem,
som man kan browse i gennem (bortset fra Symbian telefonerne). Og det er
super dejligt og det gør det nemmere at organisere sine ting på telefonen.

Kalenderen er jeg allerede blevet meget glad for og ser godt og overskueligt
ud. Jeg ved dog ikke hvad man kan sige til den dog. Det er vel noget
standard noget, som er ret ens med andre nye telefoner vil jeg gå ud fra.

Spil og programmer har jeg endnu ikke rigtig gjort noget i. Kun ganske
kort - for kort til at skrive noget specielt om det.

Tjaeh - hvad kan jeg ellers sige om telefonen?

Jeg kan vel slutte af med at sige, at jeg bestemt ikke har fortrudt købet af
min telefon. Blot at jeg var så hurtigt ude... jeg købte den til lidt over
3.100 kr og et par dage efter faldt den ned til 2.800,- og senere længere
ned.
Men så sandt jeg har været frustreret når telefonen blev ved med at fryse,
men jeg har hørt fra nogen, som nåede at få fat på firmware 12 (telefonen
kommer med FW11) inden den blev taget væk af Siemens igen (grundet pres fra
tyske mobiloperatører fordi de ikke havde testet den endnu), at de ikke har
oplevet nogen crash endnu.

Nogen bemærker måske at jeg ikke har nævnt batteriet, men det er for tidligt
endnu, da det jo naturligvis ikke er oppe på sin fylde styrke endnu. Men pt.
ligger jeg vist på en ca. 7 dages standby tid, hvilket jeg synes er dejligt
eftersom min 7110'er var nede på kun 1 døgn til sidst - og det var med ret
lavt forbrug.

Der er dog en sidste ting, jeg skal gøre opmærksom på.
En af de lidt mere alvorlige fejl ved telefonen, men som ER rettet i FW12,
og som dog sjældent vil ske.
Hvis man snakker i telefonen og batteriet er ved at løbe tør, så vil
telefonen selvfølgelig gøre opmærksom på det. Når den så har kommet med
advarslen 3 gange inden for 1 minut, så skal man se at få telefonen væk fra
øret. Fordi når telefonen slukker, så spiller den en melodi (og har en
animation). Og denne melodi bliver spillet meget højt og det kan give
høreskader, hvis man holder telefonen op til øret.
Siemens har selv gjort opmærksom på denne fejl og melodien kan slås fra i
menuerne indtil man får FW12 på sin telefon.

Jeg kan ikke lige komme i tanke om mere at skrive - men hvis nogen har nogen
spørgsmål, så må de bare fyre løs, så skal jeg gøre mit bedste for at
svare - eller undersøge det.

/Martin

Fra : Andreas Lundsteen

Dato : 03-09-04 06:18

Jeg var også en af dem, som så telefonen og bare måtte have den! Og købte
den således samme dag den kom på markedet!

Min har dog heller ikke været uden fejl
Jeg oplever mange af de ting som du også beskriver, især problemet med at
den crasher, når man bruger kameraet. Jeg har dog også oplevet at den
crasher når jeg bruger genvejstasten til at gå ind i indbakken, lige efter
at jeg har modtaget en sms.
MEGET irriterende!

Jeg synes dog at de billeder jeg får taget bliver meget gode, selvfølgelig
skal der være godt med lys, men det skal der jo, hvis man ikke har en blitz.

Jeg er dog skuffet over opløsningen på skærmen, 132 x 176 pixel.
sammenlignet med Sony K700i som har 176?220 pixel.
Men man kunne jo selvfølgelig have undersøgt det inden man købte telefonen,
hvis ikke man var så ivrig!

Du siger, at du har standby-tid på helt op til 7-dage?? Så lang tid holder
min i hvert fald ikke...hvor meget bruger du telefonen i hverdagen?

Jeg kan sige at MMS virker fint hos mig, så ingen probs der. Ligeledes
virker den irda-overførsel også upåklageligt.

Det er da noget skod at man SKAL bruge datakabel til FW opdatering! Det
koster garanteret kassen for sådan et kabel!

Men man kan jo håbe på at den nye version hjælper på mange chrashes! Ved du
noget om hvornår v.12 skulle udkomme?

MVH Andreas

Fra : Brian Schelde

Dato : 03-09-04 08:13

"Andreas Lundsteen" <lundsteenFJERN@DETTEmsn.com> wrote in message
> Det er da noget skod at man SKAL bruge datakabel til FW opdatering! Det
> koster garanteret kassen for sådan et kabel!
Så vidt jeg ved er det det samme kabel som bruges til x55 serien og sådan et
kan man købe uoriginalt hos f.eks. T. Hansen, det gjorde jeg og det virker
fint til FW opdatering.

PS. Kunne du ikke klippe det væk som du ikke svarer på og svare under det du
vil kommentere, det gør det hele mere overskueligt.

Fra : Kim Hansen

Dato : 03-09-04 15:15

On Fri, 3 Sep 2004 09:13:09 +0200, "Brian Schelde" <br_sc@hotmail.com>
wrote:

>Så vidt jeg ved er det det samme kabel som bruges til x55 serien og sådan et
>kan man købe uoriginalt hos f.eks. T. Hansen, det gjorde jeg og det virker
>fint til FW opdatering.

Jeg har også købt et hos thansen, men det kunne ikke bruges til fw
opdatering fordi det var et usb-kabel.
Min opdatering søger efter en serielport.
Hvilket program opdaterer du med?
M.V.H

Kim Hansen

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Ved reply slet "fjern" i Mailadressen.

Fra : DaneX

Dato : 03-09-04 15:58

> Jeg har også købt et hos thansen, men det kunne ikke bruges til fw
> opdatering fordi det var et usb-kabel.
> Min opdatering søger efter en serielport.

I skal have fat i det kabel der svarer til det originale Siemens DCA 500
eller 510 kabel.
DCA 540 kan IKKE bruges.

510'eren er vist også et USB kabel, men det simulerer en seriel port og kan
derfor godt bruges til opdatering af FW.

/Martin

Fra : DaneX

Dato : 03-09-04 12:48

> Jeg synes dog at de billeder jeg får taget bliver meget gode, selvfølgelig
> skal der være godt med lys, men det skal der jo, hvis man ikke har en
blitz.

Man bruger jo ikke normalt blitz udenfor på en overskyet dag :)

> [...]
> sammenlignet med Sony K700i som har 176?220 pixel.
> Men man kunne jo selvfølgelig have undersøgt det inden man købte

Ja som jeg har nævnt i testen, så kommer jeg fra en gammel Nokia 7110 så
bare det at det er en farveskærm er jo stort for mig.
Men korrekt at opløsningen ikke er super i forhold til andre telefoner.
Fysisk er skærmen større end de andre modeller på markedet. Men på pixels
pr. cm2 svigter skærmen.

Sony Ericsson K700 29 × 36 mm 176 × 220 3 709 pixels/cm2
Motorola V600 30 × 38 mm 176 × 220 3 396 pixels/cm2
Nokia 6230 27 × 27 mm 128 × 128 2 247 pixels/cm2
Sony Ericsson T630 28 × 35 mm 128 × 160 2 090 pixels/cm2
Siemens S65 31 × 42 mm 132 × 176 1 784 pixels/cm2

Som I kan se, så ligger S65'eren i bunden blandt de mest populære mobiler i
øjeblikket.

> Du siger, at du har standby-tid på helt op til 7-dage?? Så lang tid holder
> min i hvert fald ikke...hvor meget bruger du telefonen i hverdagen?

Meget lidt. Et par korte opkald og et par SMS'er er gennemsnittet vist.
Og oveni skal så lægges når jeg 'leger' med telefonens kamera, ringetoner og
overfører filer via Bluetooth, hvilket jeg selvfølgelig gør en del her i
starten.

> Men man kan jo håbe på at den nye version hjælper på mange chrashes! Ved
du
> noget om hvornår v.12 skulle udkomme?

Efter hvad jeg har hørt fra folk, som nåede at få FW12 inden den blev pillet
ned af Siemens, så har de ikke oplevet nogen crashes siden.
Men hvornår FW12 bliver lagt online igen siger Siemens ikke noget om.

/Martin

Fra : DaneX

Dato : 03-09-04 14:10

> Jeg kan sige at MMS virker fint hos mig, så ingen probs der.

Jeg har aldrig brugt MMS før og har lige kontaktet CBB og har fået tilsendt
to SMS'er som jeg åbenbart skal gøre noget med. Men jeg kan ikke hitte ud af
hvad fanden jeg skal med dem...

I dem står der bare:

...,.*application/x-wap-prov.browser-settings

Og de er begge ens... men den ene skulle være til GPRS og den anden til MMS.

Er det noget du kan svare på eller skal jeg nu til og i gennem hele
kundeservice møllen igen?

Fra : Dennis Lange

Dato : 03-09-04 07:36

DaneX wrote:
>SNIP en ganske udemærket test.

Jeg har et par tillægsspørgsmål:

- Jeg går ud fra, at der er en eller anden form for pauseskærm på telefonen,
når den ikke er i brug. Hvis man har modtaget et opkald eller en sms, kan
det så ses på pauseskærmen, eller skal man "aktivere" telefonen først?

- Hvordan har tastaturet det med at registrere tastetryk? Min S55 har en
tendens til nogle gange, at "overse" at der blev trykket på en tast - især
hvis man skriver hurtigt - er det også et problem med S65'eren?

Men ellers tusind tak for en god og grundig test.

--
Mvh.
Dennis Lange

- Brugte fagbøger: www.pensum.dk www.bogbiz.dk

Fra : Henrik

Dato : 03-09-04 08:04

On Fri, 3 Sep 2004 08:36:10 +0200, "Dennis Lange" <dblng3@hotmail.com>
wrote:

> Hvis man har modtaget et opkald eller en sms, kan
> det så ses på pauseskærmen, eller skal man "aktivere" telefonen først?

Ja.

>- Hvordan har tastaturet det med at registrere tastetryk? Min S55 har en
>tendens til nogle gange, at "overse" at der blev trykket på en tast - især
>hvis man skriver hurtigt - er det også et problem med S65'eren?

Synes det er ok.

Mvh
Henrik

Fra : Dennis Lange

Dato : 03-09-04 08:12

Henrik wrote:

> Ja.

Hvad svar du ja til?

Fra : Henrik

Dato : 03-09-04 14:59

On Fri, 3 Sep 2004 09:12:11 +0200, "Dennis Lange" <dblng3@hotmail.com>
wrote:

>Hvad svar du ja til?

Sorry, til at det kan ses på pauseskærmen.

Mvh
Henrik

Fra : Brian Schelde

Dato : 03-09-04 08:14

"Henrik" <henrik@NOSPAMrestore.dk> wrote in message

> Ja.
Ja til hvilken del af spørgsmålet?

Fra : DaneX

Dato : 03-09-04 12:42

> [...]
> når den ikke er i brug. Hvis man har modtaget et opkald eller en sms, kan
> det så ses på pauseskærmen, eller skal man "aktivere" telefonen først?

Ja, der er pauseskærm på telefonen og man kan selv vælge, hvilken pauseskærm
man vil bruge.
Jeg bruger dog ikke pauseskærm, så jeg ved ikke om ubesvarede opkald eller
sms'er vises i pauseskærmen.

> - Hvordan har tastaturet det med at registrere tastetryk? Min S55 har en
> tendens til nogle gange, at "overse" at der blev trykket på en tast - især
> hvis man skriver hurtigt - er det også et problem med S65'eren?

Jeg synes tasterne er perfekte. Som jeg skrev, er der 'gods' i dem og man
kan tydeligt mærke når man har trykket på en tast.

> Men ellers tusind tak for en god og grundig test.

Var så lidt da.

/Martin

Fra : Knud Berggreen

Dato : 03-09-04 18:27

On Fri, 3 Sep 2004 06:15:38 +0200, "DaneX" <no@way.com> wrote:

>Jeg har i stedet måtte bruge min Bluetooth Dongle. Men for at opdatere
>firmwaren, så SKAL man have datakablet. Og det skal være et serielt
>datakabel. Ikke USB!

USB-kablet kan sættes op som en COM-port - Så vidt jeg husker skal det
være COM 1 eller COM 2.

Ellers vil jeg også takke for den gode beskrivelse. Umiddelbart virker
det som om ankepunkterne i overvejende grad kan løses via kommende
firmwareopdateringer. Spørgsmålet er så bare om de bliver løst...

/Knud

Fra : DaneX

Dato : 03-09-04 19:06

> USB-kablet kan sættes op som en COM-port - Så vidt jeg husker skal det
> være COM 1 eller COM 2.

DCA 510 kablet kan ja. Men 540 kan ikke.

> Ellers vil jeg også takke for den gode beskrivelse. Umiddelbart virker
> det som om ankepunkterne i overvejende grad kan løses via kommende
> firmwareopdateringer. Spørgsmålet er så bare om de bliver løst...

Hvad jeg har hørt om Siemens, så er de gode til at ikke mindst stå ved deres
fejl, men også - og vigtigst - at rette dem.
Så jeg har fuld tiltro til at fejlene bliver rettet. Men spørgsmålet er bare
hvor lang tid der går...

Fra : TS

Dato : 08-09-04 14:45

DaneX wrote:

> [...]
> ud. Jeg ved dog ikke hvad man kan sige til den dog. Det er vel noget
> standard noget, som er ret ens med andre nye telefoner vil jeg gå ud fra.

Hejsa
Har du prøvet at synkronisere kalenderen med Outlook 2003?
Det er et område som jeg f.eks. ikke kan få min S55 til. Jeg synes at
Siemens softwaren ligner, og fungerer, som et andet win3.1 program...
/TS

Fra : DaneX

Dato : 10-09-04 19:14

> Har du prøvet at synkronisere kalenderen med Outlook 2003?
> Det er et område som jeg f.eks. ikke kan få min S55 til. Jeg synes at
> Siemens softwaren ligner, og fungerer, som et andet win3.1 program...

Desværre - jeg bruger ikke Outlook, men Outlook Express og nej jeg har ikke
forsøgt at synkronisere.