Import af båd fra usa
Fra : Preben Christensen

Dato : 05-09-04 12:20

Hej

Hvordan er reglerne for import af en båd fra et ikke eu land
med hensyn til godkendelser?
Her tænker jeg både på en brugt og en ny båd

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Per Krabbe

Dato : 05-09-04 12:44

> Hvordan er reglerne for import af en båd fra et ikke eu land
> med hensyn til godkendelser?
> Her tænker jeg både på en brugt og en ny båd

Se blandt andet:
http://www.soefartsstyrelsen.dk/sw4409.asp midt på siden.

og søg yderligere i denne NG der har for ganske kort tid siden været en
debat om samme emne

mvh
scanboat.com / per krabbe

Fra : Preben Christensen

Dato : 05-09-04 21:30

Ja men der var så mange løse tråde at det ikke er til at finde ud af.
skal alle både importeret fra usa feks. idag den 5 september 2004 ce
godkendes??
Hvad hvis man får den til tysk havn og den ligger dernede et par mneder og
man
så sejler den hjem så kommer den jo fra et eu land??

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-09-04 22:25

På ejendommeligvis fremsatte Preben Christensen følgende påstand:

> Ja men der var så mange løse tråde at det ikke er til at finde ud
af.
> skal alle både importeret fra usa feks. idag den 5 september 2004 ce
> godkendes??

JA!

Alt hvad der importeres uden fra EU bygget efter 1954 skal CE
godkendes. Uden undtagelse...

> Hvad hvis man får den til tysk havn og den ligger dernede et par
> mneder og man
> så sejler den hjem så kommer den jo fra et eu land??

Ja, men den indføres også *til* et EU land fra et *ikke* EU land!

Reglerne er de samme i alle EU lande, det er jo et EF direktiv. Så der
er ingen vej uden om. Bare på med vanten.

Claus

Fra : Preben Christensen

Dato : 06-09-04 19:12

Hej

Er det svært at få en båd ce mærket så??
Hvad kræves der?
--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-09-04 22:15

På ejendommeligvis fremsatte Preben Christensen følgende påstand:

> Er det svært at få en båd ce mærket så??
> Hvad kræves der?

Først kontakter du søfartsstyrelsen og beder om listen over danske
klassificeringsbureauer/ skibsinginiører, som er godkendt af EU til at
foretage mærkningen.

Om det er svært afhænger af, hvor godt båden er dokumenteret. Er der
tilgængelige tegninger, beregninger osv osv. Der skal jo bl.a. laves
beregninger på flydeevne, krægningsstabilitet og mange andre ting.
Dette er lettere, hvis værftet og konstruktøren stadig er i live.

Prisen løber nok op i kr. 20-50.000 alt efter bådens tilstand, alder
og ikke mindst dokumentation. Der kan hurtigt gå mange timer med den
slags, og disse folk er næppe billige.

Antageligvis er det billige at få det gjort af et specialfirma i
udlandet.

Claus

--
Til de FATTESVAGE: www.tersgov.dk/haha.jpg