Hærdetemperatur
Fra : Max

Dato : 28-08-04 23:21

Hej

Når man bruger f.eks. epoxy fra West, er der så forskel på den temperatur
blandingen opnår under hærdningen ved anvendelse af normal hærder
kontra langsom hærder ?

Mvh Max

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-08-04 11:55

På ejendommeligvis fremsatte Max følgende påstand:

> Når man bruger f.eks. epoxy fra West, er der så forskel på den
> temperatur blandingen opnår under hærdningen ved anvendelse af
> [...]

Ja, i bøtten, men ikke ret meget, når det er ude på emnet. Forskellen
er så minimal, når det er lagt ud på emnet. Den allerstørste forskel
er i bøttetiden, der er noget længere. Men selve hærdningen er stort
set den samme inden for de første syv timer, altså det man kalder den
"grønne" fase.

Men du skal være opmærksom på, at 206 hærderen kræver gode og
*stabile* temperaturforhold. Temperaturen må ikke komme under 16 gr.
på noget tidspunkt, og at 20 gr. er det optimale.

Claus

--
GØR ET KUP
NIMBUS 26 SÆLGES UHØRT BILLIGT!

Fra : Max

Dato : 29-08-04 12:04

Hej Claus

> På ejendommeligvis fremsatte Max følgende påstand:

Det sædvanlige vrøvl fra din side, at du gider.

> Ja, i bøtten, men ikke ret meget, når det er ude på emnet. Forskellen
> er så minimal, når det er lagt ud på emnet. Den allerstørste forskel

Problemet er at jeg vil bruge det til indstøbning, så det er altså i
bøtten hele tiden, og hvilken hærder giver højest temperatur ?

Mvh Max

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-08-04 12:13

På ejendommeligvis fremsatte Max følgende påstand:

Det gør jeg heller ikke, maskinen gør det helt autopmatisk!

Forskellen

> Problemet er at jeg vil bruge det til indstøbning, så det er altså i
> bøtten hele tiden, og hvilken hærder giver højest temperatur ?

Det gør 205 i bøtten, fordi hærdningen starter dobbelt så hurtigt. Men
selv med 206 i bøtten, begynder det at brænde, hvis den rette tykkelse
er til stede.

Men du skal være opmærksom på, at West epoxy ikke kan bruges til
indstøbning i tykkelser over 10-20 mm. Det ender med at brænde, fordi
du ikke kan styre temperaturen. Indstøbning i epoxy kræver en speciel
støbe epoxy og muligvis metoder til at styre hærdningen. Jo varmere
det bliver, jo mere eskalerer hærdningen.

Brug i stedet støbe polyester, det opnår ikke tilnærmelsesvis samme
temperaturer, når det hærder.

Claus

Fra : Max

Dato : 30-08-04 06:21

Hej Claus

> Brug i stedet støbe polyester, det opnår ikke tilnærmelsesvis samme
> temperaturer, når det hærder.

Takker for input, checker lige op med en transformatorfabrik, de må bruge
noget der kan anvendes til mit formål.

Mvh Max