Lade problem med påhængsmotor
Fra : Kemster

Dato : 24-08-04 17:58

Kan det godt være rigtigt at motoren skal LANGT op i omdrejninger før der er
mere end 12 V ? ( mercury 40 Hk 93')

MVH
Kemster

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-08-04 18:46

På ejendommeligvis fremsatte Kemster følgende påstand:

> Kan det godt være rigtigt at motoren skal LANGT op i omdrejninger
før
> der er mere end 12 V ? ( mercury 40 Hk 93')

Du må give mere information om, hvilket system, der er tale om. Er der
generator eller er det blot en lysspole. Og hvis det i givet fald er
en lysspole, hvad sidder der så efter lysspolen?

Claus

--
GØR ET KUP
NIMBUS 26 SÆLGES UHØRT BILLIGT!

Fra : Kemster

Dato : 24-08-04 19:10

Hvis det er med genrator, sidder den så lige som på en bil ?
Ser ud til at ledningerne går op under startkransen.

MVH
Kemster

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-08-04 19:19

På ejendommeligvis fremsatte Kemster følgende påstand:

> Hvis det er med genrator, sidder den så lige som på en bil ?
> Ser ud til at ledningerne går op under startkransen.

Ikke ubetinget. Der kan sagtens sidde en lille generatorlignende dims
eller måske en dynastarter. Men højest sandsynligt er der tale om en
lysspole. Hvordan kommer dit problem til udtryk, og hvordan
konkluderer du, at der ikke lades?

En lysspole er meget afhængig af omdrejningerne, og du skal opnå en
spænding på 14,4 volt, før den kan lade på dine batterier. Det er
absolut ikke usædvanligt, at du ikke kan opnå denne spænding under
lave omdrejninger.

Er der elektrisk start på motoren?

Claus

Fra : Kemster

Dato : 25-08-04 03:31

Hvis den skal op på 14,4 volt, så skal den ha rigtigt mange
omdrejninger.....
Nej den er med trækstart....

MVH
Kemster

Fra : Jensen

Dato : 25-08-04 20:17

Hej
Måler du AC eller DC spænding ?
Jeg formoder det er AC med det mønster du beskriver.
Selv bruger jeg det til, at måle omdrejningerne på min motor. Med en
ensretter og en regulator vil du derfor opnå en højere spænding.

mvh/Jensen

Fra : Kemster

Dato : 25-08-04 20:28

DC....
når jeg slå multimetret over på AC så er der ikke noget strøm.

MVH
Kemster

Fra : Calle.

Dato : 25-08-04 23:53

Kemster wrote:
> DC....
> når jeg slå multimetret over på AC så er der ikke noget strøm.

Nej, et batteri er jo DC
--
Calle.

Fra : Kemster

Dato : 26-08-04 04:16

Har jo også afmonteret ledninger fra motor til batt. og på ledningerne fra
motoren er der jævnspænding.

Kemster

Fra : Calle.

Dato : 25-08-04 23:53

Jensen wrote:
> Hej
> Måler du AC eller DC spænding ?
> Jeg formoder det er AC med det mønster du beskriver.
Har du hørt om et AC batteri. Det var ladespændingen, så der er tale om
oplaning af et batteri

--
Calle.

Fra : Lars Clement

Dato : 26-08-04 07:55

I min Mercury 50 hk fra 95 ( det er nok samme system ) holder jeg fint
ladestrøm fra 2200 omdr. jeg har ganske vist aldrig målt på det, men jeg kan
sejle hele sæsonen uden startproblemer med selvstarter.Så jeg mener den
burde lade normalt, selv fra lave omdrejninger.

Lars Clement

Der sættes " Lars. " foran
Clement@c.dk

Fra : Kemster

Dato : 26-08-04 12:39

Oki, men min er ikke med elstart.
Jeg tænker på om der måske kunne være mere end én spole, og så at den ene er
brændt af........

MVH
Kemster

Fra : Jensen

Dato : 26-08-04 18:55

Hej Kemster
Der skal en regulator foran et batteri. En ladestrøm direkte fra generatoren
vil ødelægge batteriet. Mange generatorer har indbygget en sådan regulator.
Har du ikke mulighed for at finde denne og evt. måle spændingen på den anden
side af denne. Mellem generator og regulator.

I øvrigt har jeg heller aldrig hørt om et AC batteri. Det var en
AC-generator jeg skrev.

Jensen

Fra : Kemster

Dato : 27-08-04 13:24

Jeg ved ikke om det er en lysspole, eller en genrator.
Nogen der ved hvordan man ser forskel ?