Opdatering af Garmin software
Fra : fen

Dato : 23-08-04 22:47

Der er kommet en ny opdatering ( version 5.50), til min forholdsvis nye
Garmin GPSMAP 188C, og det er jo meget godt, men for at overføre denne
opdatering fra PC til GPSén, skal man have et kabel der koster kr.799-.

Er der en billigere måde at gøre dette på?.

F.eks. nogen der vil leje/ låne et sådan kabel der hedder 010-10276-01
PC-Kabel m/ AC adapter, til ekkolod

ud til mig i de 15 minutter det skulle tage af tid ?

Måske en sejlklub, eller en venlig forhandler I kender i kbh.

Hilsen Hans

---

Fra : fen

Dato : 25-08-04 07:55

Tak for råd vedrørende at scrable et kabel sammen selv, til opgaven, men jeg
tror ikke jeg kan sådan noget uden at risikere at brænde et eller andet af,
specielt med alle de "warnings" og forbehold GARMIN tager i manualen.Samt
min " trackrecord" i feltet elektronik Jeg misunder selvfølgelig de der bare
kan og tør den slags.
Jeg har henvendt mig til FAIRPOINT i Allerød, der er importør af GARMIN, og
deres support mand, fortalte at de ikke kunne låne sådan et kabel ud, idet
alle deres kabler lå i plastikposer. Det kan jeg måske dels forstå da de
vel, bla. a. lever af at sælge den slags. Det er dog en hyperpris for sådan
et kabel, der sikkert bliver sprøjtet ud et sted i asien til IKKE ret mange
penge. Men sådan er det jo i bådbranchen og vi sejlere betaler.

Videre i samtalen med suportmanden, forhørte han HVORFOR jeg gerne ville
opdatere softwaren, samt hvad den indeholdt af forbedringer. Det kunne jeg
så fortælle ham fra hans amerikanske GARMINhjemmeside, og at det drejede sig
om bla. a. et fix, for bedre, i Europa, at modtage WAAS.
Han fortalte at hans Garmin 182 ikke havde det problem. - Nu var der jo
heller ikke en opdatering til 182, men derimod til min 188C og det kunne
måske være grunden(det sidste sagde jeg ikke).
Han mente at mit WAAS problem skyldtes at jeg kun havde een antenne til 2
GPSér, monteret via et BNC T-stykke (af bedste slags fra BRINCK i Lyngby med
guld kontakter). Han selv havde 3 antenner til sine GPSér.
Hvad mener I?, taber man så meget signal styrke i en sådan BNC samling at
WAAS modtagning bliver nærmest umulig?
Ud over manglende WAAS er der fin signalstyrke indikeret fra alle synbare
sattelitter.

Hilsen
Hans

---

Fra : Jens

Dato : 25-08-04 15:06

"fen" <dsl74386@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> specielt med alle de "warnings" og forbehold GARMIN tager i manualen.Samt
> min " trackrecord" i feltet elektronik Jeg misunder selvfølgelig de der

Har du en bare lidt elektronik-kyndig bekendt, så er operationen meget
simpel og stort set risikofri.

Kablet forbindes til det 9-polede seriel stik således:

DataIn <-> PIN3 (TxD) (Blå)
DataOut <-> PIN2 (RxD) (Brun)
Ground <-> PIN5 (GND) (Sort)

Farveindikation skulle passe med 188C's Com1 port. Efterfølgende skal du
have instillet Garmin's interface korrekt for sw-opdatering - her er der
sikkert mere info at hente i opdateringsprogrammet. Jeg har kun prøvet at
opdatere en eTrex., men det gik helt problemfrit ,-)

Jens

Fra : Ole Pagh

Dato : 25-08-04 17:22

fen wrote:

> [...]
> til 2 GPSér, monteret via et BNC T-stykke (af bedste slags fra BRINCK
> i Lyngby med guld kontakter). Han selv havde 3 antenner til sine

Sikke noget vås (waas) at der skal 3 antenner til at modtage WAAS, der
forøvrigt her i Europa hedder EGNOS, men skulle være kompatibelt.
Hvis der skal modtages landbaseret differential signaler, skal der en ekstra
modtager og antenne til, men det er der vist ingen fritidssejlere der
bruger.

Jeg havde fornylig i få dage selv en Garmin GPSmap 182C med dens tilhørende
antenne og selv om jeg opdaterede softwaren fra v5.4 til 5.5, ville den kun
'søge efter WAAS', men den kunne eller ville ikke anvende signalet.
Den så den geostationære satellit ( som den kaldte PRN 39) med rigelig
signalstyrke, så enten var EGNOS ikke operativt på det tidspunkt, eller der
er et softwareproblem i nogle Garmin modtagere.

Det må være et SW problem, fordi programmer med min Fortuna ClipOn GPS viser
differential GPS og det vil den kun gøre hvis EGNOS er i drift.

I øvrigt er den forbedrede præsision der opnås med EGNOS næppe af betydning
til vores brug (fritids sejlads)

--
hilsen Ole
hilsen Ole

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-08-04 22:19

Sådan som jeg har forstået opdateringerne til min gpsmap162, så er det
*forbedringer* i WAAS/EGNOS algoritmerne. Min kunne i hvert fald fange WAAS
både før og efter. Jeg har kun den ene antenne der fulgte med.

Anyway, så synes jeg det er rart at holde den opdateret, da der jo også
rettes en masse andre faciliteter. Og hvorfor ikke tage dem med ?? - så det
er på min faste liste over vinter-vedligehold.

/Bjarke

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> wrote in
message news:412cbca7$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...