Lille sejlbåd
Fra : Jesper Cederberg

Dato : 23-08-04 19:40

Hej

Jeg har nu nogle gange været med på vandet i en 26 fods sejlbåd, og er ved
at blive fanget af det. Derfor overvejer jeg selv at købe en lille
sejlbåd/jolle så jeg selv kan bestemme hvornår jeg skal ud. Jeg er ikke så
meget for at have min båd liggende på en havneplads, og har da også massere
af plads hjemme til at have den stående.

Nu ved jeg ikke så meget om både, men jeg ved hvilke ønsker jeg har til en
båd.

1. Skal kunne trækkes op at vandet på en trailer.
2. Skal max. veje 900 kg incl. trailer.
3. Lille kabine, bare til to der kan sidde.
4. Skal også kunne sejle uden sejl med en lille motor.

Nr. 1 kan jo nok kun lade sig gøre med en jolle eller en båd med sænkekøl.

Findes sådanne sejlbåde?

mvh
Jesper

Fra : Hanne og Hans

Dato : 23-08-04 20:23

En Wayfarer jolle vil nok være svaret på dine bønner.
Hans.

Fra : Martin Sorensen

Dato : 23-08-04 21:24

In article <412a4412$0$295$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Hanne og Hans"
<urd@spam.oncable.dk> wrote:

> En Wayfarer jolle vil nok være svaret på dine bønner.
> Hans.

- bortset fra det med kabinen. Men så kan man få sig et bomtelt!

Læs mere på www.wayfarer.dk. Jeg har selv en (W6112), og har introduceret
min kone og søn til sejlsport med den. De er begge bidt af det.

Klasseforeningen er meget aktiv, der er altid hjælp at hente.

mvh

Martin

Fra : Jesper Cederberg

Dato : 24-08-04 19:34

"Hanne og Hans" <urd@spam.oncable.dk> wrote in

> En Wayfarer jolle vil nok være svaret på dine bønner.
Ja, det begynder at ligne noget. Jeg faldt også over en der hedder ETAP
20, men den koster vist en del som brugt. Det mindste jeg kunne finde en
til EUR 6.500 uden angivelse af stand.

Den båd som Thomas V. Nielsen skrev kunne også være interresant. Jeg
skal også undersøge markedet for trailere også.

mvh
Jesper

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 23-08-04 23:10

> [...]
> 4. Skal også kunne sejle uden sejl med en lille motor.
>
> Nr. 1 kan jo nok kun lade sig gøre med en jolle eller en båd med sænkekøl.

Ud over den foreslåede Wayfarer findes der flere, mindre sejlbåde med
sænkeøl...øh - sænkekøl. Ja - sikkert osse med det første
Wayfarer'en har den ulempe/fordel at det er en god og eftertragtet jolle -
med høje priser til følge. Surt når du køber - fedt når/hvis du sælger.
Men små sejlbåde med sænkekøl kan du sagtens finde i din "vægtklasse" - de
er netop lavet for at kunne trailes.
Ulempen er at du har en lang kølkasse i kahytten - og tit også ud i
cockpittet. Til gengæld kan du få dem med plads til overnatning for 2
voksne.
Og ja - jeg tror ikke der er mange havneramper, der er dybe nok til at få en
kølbåd op på en trailer. Der skal du bruge en kran hver gang. Og vent ikke
at du blir' særligt populær ved at forsøge dig med mastekranen
Desværre kan jeg ikke lige huske mærke/model på nogen af de sænkekølsbåde
jeg har set i tidens løb.

Men prøv også - hvis det skal være jolle - at se efter Askeladden. De har en
model til sejl som også er ret god med motor. Og som kan sejles for motor
uden at skulle have masten med ~ hvis du bare vil ud at fiske kan du lade
masten blive hjemme. Denne model er vist også ret populær, så vi er tilbage
i prisen....

Har da forresten læst et par bøger skrevet af en ½-gal englænder om hans to
togter i en Wayfarer. Første gang sejlede han til Norge - anden gang til
Færøerne ! Han lå flere gange underdrejet for drivanker med masten langt ned
og båden dækket til - i dagevis ! Men jollen (og manden) overlevede turen.

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Martin Sorensen

Dato : 24-08-04 05:51

In article <412a6b31$1$202$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, "Jesper
Hedegaard" <ja-til-spam@spammers.un> wrote:

> [...]
> og båden dækket til - i dagevis ! Men jollen (og manden) overlevede turen.

Frank Dye. Han er stadig i live, først i halvfemserne sejlede han sin
Wayfarer fra Florida op langs den Amerikanske østkyst og op til de Store
søer. Det meste af vejen alene.

I min verden en af de sejeste sejlere nogensinde.

/Martin

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 24-08-04 01:24

> [...]
> 4. Skal også kunne sejle uden sejl med en lille motor.
>
> Nr. 1 kan jo nok kun lade sig gøre med en jolle eller en båd med sænkekøl.

Du kan prøve at på den jeg har på min hjemmeside www.vandsted.net.

Ejeren er på Grønland, men du kan ringe til mig, på 2090 7711

Mvh
Thomas

Fra : Poul Kongsfelt

Dato : 05-09-04 19:43

En sailfish 18 lyder til at være den båd du søger. Den er med sænkekål og
har en lille kahyt, hvor der snilt kan sove to. Jeg har sejlet i den i mange
år med stor glæde.
Se mere på http://hjem.get2net.dk/Sailfish/main.htm

Held og lykke

mvh