vandstrømningsbryder-(vakuumventil)
Fra : Bent E.

Dato : 23-08-04 19:29

Hvorfor er det nu lige at man skal have monteret subject?

Er det fordi:
1. stemplerne suger vand ind fra udstødningsstystemet i
det øjeblik at man stopper motoren; (svinghjulet fortsætter et par
omgange)
2. eller er fordi vandet suges ind gennem ventilerne når en varm motor
afkøles
langsomt efter stop;
3. eller er det for at ødelægge hævertvirkningen så der ikke suges
vand ind fra kølevandsindtaget når motoren er stoppet (i dagevis),

Alle 3 teorier er blevet fremført forskellige steder; de er vel ikke
rigtige
alle 3?, eller hur.

Mvh
Bent E.

--
ved mail, fjern XYZ

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields

Fra : Per J

Dato : 23-08-04 19:52

Med snilde skrev Bent E. elnef@XYZdsa-net.dk
i news indlægget 1093285749.357151@dalum.dsa-net.dk:

> [...]
> vand ind fra kølevandsindtaget når motoren er stoppet (i dagevis),
>
> Alle 3 teorier er blevet fremført forskellige steder; de er vel ikke

Nr 3 vinder

--

Venlig hilsen

Per
Besøg Korsør Sejlklub: www.korsoersejlklub.dk
Oziexplorer: www.oziexplorer.com

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-08-04 15:11

På ejendommeligvis fremsatte Per J følgende påstand:

Nej

Claus

Fra : Per J

Dato : 24-08-04 22:02

Med snilde skrev Claus Tersgov nospamnews@tersgov.dk
i news indlægget cgfi6i$2a5e$1@news.cybercity.dk:

> På ejendommeligvis fremsatte Per J følgende påstand:

> Nej
>
> Claus

Er 1 eller 2 da de mest rigtige svar? Eller var det nu nr 3 der alligevel er
det rigtige?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-08-04 11:02

På ejendommeligvis fremsatte Per J følgende påstand:

> Er 1 eller 2 da de mest rigtige svar? Eller var det nu nr 3 der
> alligevel er det rigtige?

Har du læst nr tre?

Man sætter ikke vakumventil på *kølevandstaget*

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-08-04 15:11

På ejendommeligvis fremsatte Bent E. følgende påstand:

> [...]

> vand ind fra kølevandsindtaget når motoren er stoppet (i dagevis),
>
> Alle 3 teorier er blevet fremført forskellige steder; de er vel ikke

Jeg tror, at du blander nogle ting sammen. Det er ingen vakumventil på
kølevands *indtaget*...

Man sætter derimod en antihævert på *udstødningen* sådan at vandet
ikke kan løbe tilbage og ind i motoren. Hvis vandet begynder at løbe
ind i udstødningen, så kan man risikere, at der løber vand ind i
udstødningsmanifolden og dermed i cylindrene.

Claus

Fra : Bent E.

Dato : 24-08-04 18:46

> [...]
> ind i udstødningen, så kan man risikere, at der løber vand ind i
> udstødningsmanifolden og dermed i cylindrene.

Ja, det er jeg med på; men *hvorfor* er det at vandet begynder at løbe ind
i udstødningen og videre ind i motoren?
Er det ikke fordi stemplerne suger i det øjeblik forbrændingen stopper,
og svinghjulet kører et par omgange endnu?
Det er vel ikke fordi der løber vand ind i udstødningen udefra?
den ligger jo normalt over vandet.

Bent E.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-08-04 19:00

> [...]

> stopper, og svinghjulet kører et par omgange endnu?
> Det er vel ikke fordi der løber vand ind i udstødningen udefra?

Stemplerne "suger" ikke noget fra udstødningsmanifolden, det er jo
ventilernes opgave at lukke, sådan at der f.eks. ikke suges fra
udstødningen og heller ikke udstødes i indsugningsmanifolden. Men hvis
du ikke har en antihævert på udstødningen, så kan det vand, der står i
lyddæmperen og udstødningsrøret jo løbe tilbage i udstødningen og
dermed ind i udstødningsmanifolden. Hvis motoren så er stoppet et
sted, hvor ventilerne til udstødningen er åbne, så kan vandet løbe
direkte i cylindrene.

Det er iøvrigt ikke usædvanligt, at nogle både har udstødningen under
vandet. Jeg har netop i går sejlet en transportsejlads med en Contessa
28, og når den fik gas, så gravede hækken og dermed udstødningen sig
ned under vandlinjen.

Claus

--
GØR ET KUP
NIMBUS 26 SÆLGES UHØRT BILLIGT!

Fra : Bent E.

Dato : 25-08-04 09:50

Claus

> Stemplerne "suger" ikke noget fra udstødningsmanifolden, det er jo
> ventilernes opgave at lukke, sådan at der f.eks. ikke suges fra
> udstødningen og heller ikke udstødes i indsugningsmanifolden.

Ja, det kan du have ret i, men når nu motoren (stemplerne) alligevel
fortsætter et kort øjeblik efter at dieselen er afbrudt, så bevæger ventilerne
sig vel også i takt med stemplerne. Og så er det jeg mener at et stempel
der er på vej nedad vil give et sug. Eller er jeg helt galt på den?

> [...]
> dermed ind i udstødningsmanifolden. Hvis motoren så er stoppet et
> sted, hvor ventilerne til udstødningen er åbne, så kan vandet løbe

Ja, men der må jo være en "kraft" (sug eller tryk) som skal ødelægges
med denne vacuumventil, det er vel ikke fordi vandet bare løber nedad.

> [...]
> vandet. Jeg har netop i går sejlet en transportsejlads med en Contessa
> 28, og når den fik gas, så gravede hækken og dermed udstødningen sig

Ja, det gør min også når den får rigeligt med gas, men da er der jo "pust på
systemet".

Mvh Bent E.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-08-04 20:24

Hej,
Uden at blande mig i jeres konkurrence, falder det mig dog ind at
oplyse om nogle facts om dimmensionering af køle-
udstødningssystemer for våd udstødning.
Ligger udstødningssystemets sammenløb af røggas og kølevandsniveau
inde i udstødningsmanifolden lavere en ca 15 cm over vandlinien
skal der monteres en antihævertventil i saltvandskølevandsstrengen.
Den kan monteres inden motoren men efter impellerpumpen, eller den
kan monteres efter varmeveksleren/cylindrene såfremt kølevandets
tilførsel til udstødningsmanifolden kommer fra
varmeveksleren/cylinderblokken gennem en separat slange.
Antihævertventilens formål er at afbryde vandforbindelsen således
at der ikke kan dannes forbundne kar fra kølevandets indløb og til
udstødningsrøret for så fyldes cylinderne op med saltvand. det har
en yderst skadelig virkning på motoren og hvis den forsøges
startet vil en af de mekaniske dele bryde sammen, da vandet over
stemplerne ikke kan trykkes sammen.
Efter udstødningsmanifolden skal der være en lydpotte/vandlås. Den
skal dimmensioneres således at dens rumfang beregnes ved at
summere alle de rumfang der er i de øvrige lyddæmpere,
udstødningsslanger, tilgangsslanger og saltvandsdelen i
varmeveksler/motorblokken. På toppen lægges 25% rumfang til, som
sikkerhedsfaktor.
Vandlåsen skal være placeret lavest muligt således at alt vandet
fra de øvrige komponenter kan løbe herned.
Efterfølgende bør der være en decideret lyddæmper/bafle og endelig
en lodret placeret vandlås, umiddelbart over udstødningsudløbet.
Den skal være så høj som muligt for at forhindre bagfrakommende
søer i at kunne presse vand ind igennem udstødningssystemet og ned
til stemplerne.
Det er vigtigt at tværsnittet på udstødningsslanger, rør og
lyddæmpere som minimum er som den slangedimmension som bliver
tilsluttet motorens udstødningsmanifold. Bliver den samlede længde
over 3 meter skal tværsnittet forøges. Motorfabrikanterne opgiver
data for max modtryk.
Det er også vigtigt at hele udstødningssystemet placeres i en
centerlinie på langs gennem båden.
Mvh/Harding E. Larsen

Fra : Bent E.

Dato : 26-08-04 18:49

> [...]
> data for max modtryk.
> Det er også vigtigt at hele udstødningssystemet placeres i en

Tak for den meget udførlige beskrivelse. Jeg kan heldigvis sove roligt,
fordi min installation ser ud til at være OK.
Men sådan har det ikke altid været. På en gammel Volvo fik jeg for
en del år siden vand i cylindrene netop fordi jeg ikke var opmærksom
på denne antihævertventil; den var kalket til og virkede derfor ikke.
Siden denne dyre erfaring har jeg derfor jævnligt tjecket om ventilen virker.
Derfor blev jeg også interesseret i at vide hvad det er ventilen gør godt
for. Det ved jeg så nu.

Mvh Bent E.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-08-04 11:31

> [...]

mener
> at et stempel
> der er på vej nedad vil give et sug. Eller er jeg helt galt på den?

Ja, ellers er der noget helt galt med ventilerne. De *skal* lukke
korrekt, ellers vil stemplerne jo suge falsk luft ind fra
udstødningen, og så kan motoren ikke køre ordentligt. Ventilerne
arbejder *meget* nøjagtigt, forudsat de er justeret korrekt,
naturligvis.

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-08-04 12:51

> [...]