Hvilket net?
Fra : Erik Nielsen

Dato : 10-05-01 21:01

Af ren og skær nysgerrighed lader jeg en gang imellem min mobiltelefon
(Alcatel) søge efter net, selv om jeg har taletidskort og derfor ikke
kan benytte andre net.

I tirsdags kunne jeg på det nordøstlige Bornholm ikke blot "se" TDC,
Sonofon, tre svenske net og to polske net.

Der var endnu et, som var noget kryptisk:

"260 03"

mens f. eks. et af de polske net på min telefon så sådan ud:
"PL -ERA GSM"

--
Erik Nielsen
Rønne

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-05-01 21:10

"Erik Nielsen" <eriksn@nospam.dk> wrote in message

> [...]
>
> Der var endnu et, som var noget kryptisk:
>
> "260 03"
>
> mens f. eks. et af de polske net på min telefon så sådan ud:

Alcatel Telefoner er elendige....

Grunden til at du kan se alle de net. Er fordi, at udbydernes net,
sender med meget højere sendestyrke. End selve Mobilen...

Mobilen kan derfor godt "se" disse netværk.. Men din alcatel telefon,
tager ikke højde for, at udbydernes net IKKE kan "se" dig. Da du kun har
max 2 watt´s sendestyrke...

Jeg har selv været ude for det samme, på møens klint... Den gang for nok
5 år siden. Hvor jeg også havde en alcatel telefon...

Jeg kunne nemlig se 3 tyske net. Men selvom jeg havde tilladdelse til at
tilslutte mig nettene.. Så kunne den ikke connecte til dem alligevel.

Bjarke

Fra : John K

Dato : 10-05-01 22:08

> Der var endnu et, som var noget kryptisk:
>
> "260 03"

Da jeg var i tjekkiet stod der kun et nummer i display'et - men det var bare
en alm. udbyder - ved de andre stod der et navn i display'et.

Mvh

John K

Fra : Peter Rongsted

Dato : 10-05-01 22:53

eriksn@nospam.dk (Erik Nielsen) wrote:

> [...]
>
>I tirsdags kunne jeg på det nordøstlige Bornholm ikke blot "se" TDC,
>Sonofon, tre svenske net og to polske net.

Når man står på et højt punkt, kan telefonen til tider se et signal på lang
afstand. Basestationen sender med større effekt end din telefon, så signalet
fra din telefon vil i de fleste tilfælde ikke være kraftigt nok til at nå
basestationen. Og er afstenden mere end 35km bliver du under alle
omstændigheder ikke lukket ind i cellen, da dit signal ellers kunne genere
andre.

>Der var endnu et, som var noget kryptisk:
>
>"260 03"

Det er der ikke noget underligt i. Navnene ligger i telefonen. Hvis en ny
operatør kommer til efter telefonen er lavet, kan den ikke vise navnet. I
stedet viser den landekode og netværkskoden (inden for det land). En Nokia (og
jeg mener også Ericsson) ville have vist PL 03, da landekoden er kendt.

Listen i telefonen kan ændres af info på sim-kortet. Jeg mener kun det er for
hjemme nettet, men er ikke sikker. Det vil Mobilix kunderne snart opleve, da
de sender en SMS, som opdatere sim-kortet, så der kommer til at stå Orange.

260 03 er PTK Centertel i Polen - i displayet står IDEA. De startede deres net
i marts 1998. http://www.gsmworld.com/gsminfo/net_plce.htm

>mens f. eks. et af de polske net på min telefon så sådan ud:
>"PL -ERA GSM"

Det er deres normale navn
http://www.gsmworld.com/gsminfo/net_pler.htm

Peter

Fra : Erik Nielsen

Dato : 10-05-01 23:06

On Thu, 10 May 2001 21:52:54 GMT, rongsted@dontspam.image.dk (Peter
Rongsted) wrote:

>260 03 er PTK Centertel i Polen - i displayet står IDEA. De startede deres net
>i marts 1998. http://www.gsmworld.com/gsminfo/net_plce.htm

Ahaaa.

Som tidligere nævnt er det kun nysgerrighed, for jeg kan ikke med
taletidskort benytte andre net.

Jeg har på færgen kunnet se mit danske net uden at kunne kalde op, så
jeg er opmærksom på, at min telefon ikke har samme senderækkevidde som
modtagerækkevidde.

Tak for hjælpen.
--
Erik Nielsen
Rønne

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-05-01 23:14

> [...]
>
> Jeg har på færgen kunnet se mit danske net uden at kunne kalde op, så
> jeg er opmærksom på, at min telefon ikke har samme senderækkevidde som

Ja, man kan overhovedet ikke regne med en alcatels række indikator...
Hvad med en ny telefon? Nu må godt købe min helt ubrugte Nokia 3210