Jagt med luftgevær
Fra : Martin Frederiksen

Dato : 10-05-01 21:14

Er der nogen der har en henvisning til lovgivningen på dette område?

Mvh Martin

Fra : Niels Bakkegaard

Dato : 14-05-01 06:32

Henvisning til hvad...? Hvad man må anvende et luftgevær til? Se
"Bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v."
BEK nr 41 af 21/01/1994. http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B1994/0004105.htm
Ringdue, tyrkerdue, kragefugle og stær må nedlægges med en riffel cal. 22,
uden krav til kuglevægt eller anslagsenergi E0, men med krav om
mundingshastighed V0 på min. 150 m/s.

mvh Niels

Fra : Martin Frederiksen

Dato : 14-05-01 12:22

Ja tak. Det var lige netop det jeg ledte efter. Selve lovgivningen på
området, hvor jeg kunne se hvilke kriterier der egentlig er til hvilke typer
vildt.

Hvordan måler man egentlig anslagsenergien v. 100 meter? På skydebane?

Mvh Martin F

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 14-05-01 14:23

On Mon, 14 May 2001 13:22:12 +0200, "Martin Frederiksen"
<mf@foss-electric.dk> wrote:

> [...]
>vildt.
>
>Hvordan måler man egentlig anslagsenergien v. 100 meter? På skydebane?

Dersom du har kulens vekt, hastighet ved 100m og BK (Ballistisk
koeffisient - kan regnes ut vha V0 og V100, og er et mål på
luftmotstand) kan anslagsenergien beregnes rimelig nøyaktig, f.eks i
et program som PCB, eller andre ballistiske programmer.

Om det er slik man vurderer anslagsenergi med tanke på lovlighet på
jakt - Danmark - vet jeg ikke...

Her oppe på de mosegrodde koller er det hva fabrikkammunisjon
presterer som er retningsgivende for hvilke kaliber som tillates (noe
som selvsagt kan være rimelig misvisende i enkelte tilfeller..)

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 14-05-01 14:56

Hej Jon

Ved du om Odd har lavet en senere version af PCB siden ver. 1.8 og om han
har fået en ny hjemmeside (denne link virker ikke længere:
http://www.stud.unit.no/~oddske/ballistics.html).

Mvh Steen

Jon Inge Bragstad <Jon_Inge@bigfoot.com> wrote in article
<3affd5bf.4043901@news.online.no>...

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 15-05-01 00:13

On Mon, 14 May 2001 13:56:13 GMT, "Steen Th. Pedersen"
<steen-p@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Hej Jon
>
>Ved du om Odd har lavet en senere version af PCB siden ver. 1.8 og om han
>har fået en ny hjemmeside (denne link virker ikke længere:
>http://www.stud.unit.no/~oddske/ballistics.html).

Sist jeg hørte om dette, måtte man sende en mail til Odd, og så sender
han programmet...

Det kan godt hende at noe har skjedd siden den gang, ettersom dette er
en god stund siden...

Flott program, forresten... ; )

Fra : Martin Frederiksen

Dato : 15-05-01 12:00

> [...]
> presterer som er retningsgivende for hvilke kaliber som tillates (noe
> som selvsagt kan være rimelig misvisende i enkelte tilfeller..)

Hmm. Hvad med energien v. 0 meter? Jeg har en mundingshastighed på 250m/s
hvilken formel bruger man til at regne dette ud? Jeg skal have omregnet fra
hastighed og vækt til joule! Der behøves vel ikke noget specielt program og
koefficienter til dette så længe det er ved 0 meter, men vel en ret simpel
formel eller tager jeg fejl?

Mvh Martin

Fra : Jette B

Dato : 15-05-01 12:21

Kan I bruge denne link til noget ?
http://hjem.get2net.dk/jan.bk/
Der er en side m. lidt java, der kan regne på noget m. anslagsenergi

Venlig hilsen Jette B

Fra : Martin Frederiksen

Dato : 16-05-01 13:08

Tak skal du have. Det var lige hvad jeg ledte efter!!

Mvh Martin

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 17-05-01 10:10

køb en crony...en dims med 2 sensorer...den tager tid på hvor lang tid
kuglen er om at flyve fra den ene til anden sensor og da afstanden mellem de
to sensorer altid er den samme kan den regne hastigheden ud....herfter er
det bare at putte vægten på haglet ind i en formel (som jeg sæføli ikke kan
huske) og vupti har du anslagsenergi.

den hastighed som de fleste luftgevær fabrikanter opgiver er målt med et
ultra let hagl....da energien i et luftgevær er næsten konstant, er det
vægten på haglet som afgør hastigheden på haglet.

et typisk luftgevær har ca 12 foot/pounds af energi (16 J)

hvis man antager at man bruger de latterlige sorte stål hagl som vejer 8,52
grains skal der kun 6,5 J til at smide det ud med 153 m/s

bruger man derimod H&N Rabbit magnum hagl som vejer 30 grains skal der
bruges 23 J for at opnå en hastighed på 153 m/s

men da folk har det med at kigge på udmundings hastigheden i stedet for
mænden af energi, så er det typisk m/s som bliver brugt som salgs argument.

næsten alle luftgeværer kan skyde et let hagl ud med 150 m/s, endda dem til
400 kr inc, hvad reklamen kalder et kikkertsigte skulle være nok i følge
loven.

Personligt har fundet ud af at et gevær med 30J og et hagl på ca 17-21
grains er optimalt. dette vil give mellem 220 og 204 m/s.

fordel med tunge halg...mere kraft bliver lagt i byttet da haglet holder
hastiheden bedre end et let hagl som hurtigt falder i hastighed pga.
luftmodstanden (eks. hvis riflen har 108 J og man bruger 30grains , så vil
haglet have 56 J tilbage på 70 meter, hvorimod et 8,5 grains hagl vil have
11 J tilbage på samme distance)

Ian Pellant har lavet et rigtig godt progem i tidernes morgen som jeg har
brugt meget .... han har fortalt mig har har en ny version liggende på
http://home.hiwaay.net/~ispellan/Software.html men jeg har endnu ikke fået
kigget på det endnu ...men has gamle program var genialt.

Lasse
Career 707 .22 (110 J trykluft gevær)
Theoben Eliminator .22 (40J Gasfjeder gevær)

til jagt kan jeg anbefale H&N Baracuda/bisley magnum
samt bisley pest control dette er rigtig gode hagl

Lasse
https://www.lundberg-net.dk nyt site om luftgevær dog ikke færdigt

https://old-airgun.lundberg-net.dk lidt om min gamle riffel

Fra : Martin Frederiksen

Dato : 17-05-01 10:24

Hej Lasse.

Tak for kommentaren. Jeg kunne da også godt tænke mig at vide hvor meget
energi der bliver lagt i haglet fra mit luftgeværs side. Det skal dog siges
at det ikke er en billig-model, men en norica, til 2300kr jeg har købt mig.
Tror noget mere på deres angivelser end de billige 3-400kr's modeller som
kommer fra Kina mv.
Tror jeg vil prøve at kigge på det program du nævner.

Er der nogen i nærheden af hillerød der har en Crony, så man kunne prøve at
måle som du snakker om?

Mvh Martin

Fra : B.J.Hansen

Dato : 17-05-01 19:59

Formlen for udregning af energi er således:

E = M*V^/2000 = Joule; E = energien i Joule; M = Projektilvægten i gram;

eks.: Projektil vægt 0,5 gram
Udgangshastighed E0 = 250 m/sek.

E0 = 0,5*250^/2000 ; = 0,5*62500/2000; = 31250/2000; = 15,63 Joule.

Hvis hastigheden er 120 m/sek. på 100 mtr. er Anslagsenergien E100 følgende.

E100 = 0,5*120^/2000; = 0,5*14400/2000; = 7200/2000; = 3,6 Joule.

Med en cronograf, kan man måle hastigheden, som regel måler man
udgangshastigheden, ved 100 mtr. er der nok ingen der frivilligt stiller en
cronograf til rådighed, da det er uhyre let at ramme ved siden af det lille
målområde som sensorene udgår på den afstand.

Dit problem er nok at du ikke kender hastigheden på de 100 meter.

Held og lykke med sagen

venlig hilsen B. Juhl Hansen.

Martin Frederiksen <mf@foss-electric.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b03985f$0$5730$4d4eb98e@news.dk.uu.net...

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 17-05-01 23:04

On Thu, 17 May 2001 20:58:59 +0200, "B.J.Hansen"
<bentjuhl@post6.tele.dk> wrote:

<snip>
> [...]
>cronograf til rådighed, da det er uhyre let at ramme ved siden af det lille
>målområde som sensorene udgår på den afstand.

I allefall ved skyting med luftgevær burde det være en enkel sak å
bygge seg en beskyttelse for kronografen - det skal vel neppe mer enn
et par tommer solid trevirke til for å stoppe ei luftgevær kule på den
avstanden...

<snip>

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 28-05-01 13:13

"Jon Inge Bragstad" <Jon_Inge@bigfoot.com> wrote in > I allefall ved skyting
> [...]
> bygge seg en beskyttelse for kronografen - det skal vel neppe mer enn
> et par tommer solid trevirke til for å stoppe ei luftgevær kule på den

både min Eliminator og career kan hamre et af de sorte stål hagl igennem 5
cm træ på klods hold.

med det sagt så er de fleste luftrifler som bliver solgt herhjemme opgivet
med det letteste hagl, jeg ved med sikekrhed at Diana/RWS måler med deres
letteste hagl og det samme gælder BSA.

om Norica lige gør det skal jeg være uvidst om, men jeg kan næppe tro andet,
lige meget prisen.....da det ikke er energien som er salgs faktor...men
derimod M/S som er højst med lette hagl.

programmet som jeg linker til er meget præcist, jeg har gentagne gange målt
det efter. det svinger med maks 5%.

noget der kan have stor indflydelse på hvordan dit luftgevær det yder er
luftfugtighed (fugtig luft øger hastigheden)
temparatur (kold får olien til at blive mere træg, så skal fjederen bruge
flere krafter på at skubbe stemplet)
kulde får løbet til at trække sig sammen (marginalt) samt gør haglet hårdere
i blyet.

Lasse
Career 707 .22 (85 foot/pounds energi)
Theoben Eliminator .22 (27foot/pounds energi)
Ex. Diana 48 .22
Ex. Diana 38 .177
Ex. Diana 24