Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fire Natur billeder..
Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-09-04 19:18

Fra : SpookiePower

Dato : 05-09-04 19:28

Flotte billeder, men billede nr 2 ville jeg ikke have beskåret
så tæt i venstre side. Syntes det bringer ubalance i billedet.

- Mit album -
www.activewebsite.dk/fotoalbum/index.php

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-09-04 23:07

"SpookiePower"
> Flotte billeder, men billede nr 2 ville jeg ikke have beskåret
> så tæt i venstre side. Syntes det bringer ubalance i billedet.

Hmm - måske har du ret, tror der er lidt mere i den
side på originalen.. Tak for det.. -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-09-04 19:29

> Natur i byen.. -max-
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1324181
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1324347
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1324356
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1324852

Hvad skal man sige?

Når du tager billeder af fugle, er du som en fisk i vand.
Det er helt klart dit gebet, sammen med nogle virkeligt stærke portrætfotos

Gid jeg kunne det samme.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-09-04 20:22

Frodo Nifinger skrev:

>Når du tager billeder af fugle, er du som en fisk i vand.
>Det er helt klart dit gebet,

Ja!

http://huse-i-naestved.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-09-04 23:26

"Frodo Nifinger"
> [...]
>
> Når du tager billeder af fugle, er du som en fisk i vand.
> Det er helt klart dit gebet, sammen med nogle virkeligt stærke portrætfotos

Hehe, fugle billederne er meget held og tålmodighed,
men mest udstyr ).. Njae det passer ikke helt, der
er en fyr på psig der laver fantastiske fugle med et
panasonic digicam - Troldmanden fra Michigan -
http://www.photosig.com/go/users/view?id=105701

Tak for det Jesper - siden du er så god til at lave
billeder til konkurrencer, sku man måske foreslå
noget som "fugle i flugt" hehe.. -max-

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-09-04 23:43

-max- skrev:

>Hehe,

Selv he!

>fugle billederne er meget held og tålmodighed,
>men mest udstyr )..

Falsk beskedenhed!

>Njae det passer ikke helt, der
>er en fyr på psig der laver fantastiske fugle med et
>panasonic digicam - Troldmanden fra Michigan -
>http://www.photosig.com/go/users/view?id=105701

Jow da - men så vidt jeg kan se ingen i flugt.

Jeg har ikke fulgt meget med i genren fuglefoto, men så vidt jeg kan
se er dine i særklasse.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-09-04 00:31

"Peter Loumann"

> Falsk beskedenhed!

Nårh - det passer nu ikke..

> Jow da - men så vidt jeg kan se ingen i flugt.

Nej vel - men kolibrierne er er da ret imponerende..

> Jeg har ikke fulgt meget med i genren fuglefoto, men så vidt jeg kan
> se er dine i særklasse.

Thomas svaler, har jeg ikke kunnet matche, men en dag
får jeg løst den gåde også.
Her et par fyre der har været heldig:
http://www.photosig.com/go/users/userphotos?id=84304
http://www.photosig.com/go/users/userphotos?id=17924
http://www.photosig.com/go/users/userphotos?id=4906
-max-

Fra : Peter Loumann

Dato : 06-09-04 10:23

-max- skrev:

>Nej vel - men kolibrierne er er da ret imponerende..

Jeg får kun lov at se dem som tomler, så det er lidt svært at bedømme.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-09-04 01:38

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:XnM_c.45323$Vf.2309968@news000.worldonline.dk...

> Tak for det Jesper - siden du er så god til at lave
> billeder til konkurrencer, sku man måske foreslå
> noget som "fugle i flugt" hehe.. -max-

Jeg kommer helt sikkert til kort i sådan en konkurrence, men det skal i hvert fald ikke forhindre mig at forsøge

Jeg er dog bange for, at mit CoolPix 4500 er for langsomt til at fokusere til sådan en opgave.
Og så lige det fandes til energysaversystem, der slukker kameraet hvert 5 minut.
Jeg har ikke tal på de billeder, jeg har mistet på grund af den funktion.
Men jeg er lige ved at tro, at jeg har tilstrækkelig brændvidde til det med min 3xteleforsats - Hmmm, gu ve, hvilken brændvidde det svarer til i 135-filmverdenen? ca 38 mm x 12? 450 mm måske?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-09-04 19:39

> Natur i byen.. -max-

Abs fremragende billeder (af en type, der ikke interesserer mig, og det
bliver de jo ikke ringere af)

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 05-09-04 19:50

> Natur i byen.. -max-
> [...]

Ja, man bliver helt misundelig når man ser den natur du finder i byen, her i
Sønderjylland er det slet ikke så spændende Men utrolig flotte billeder
du har fået i kassen her, jeg mangler stadig den flyvende svane, har nogle
liggende af ænder, men ikke så spektakulære som dem du har fanget her. Jeg
er helt vild med "Landing Duck", hvor man lige kan se øjet foran vingen, det
er helt vildt.

MVH
Thomas

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-09-04 21:46

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Ja, man bliver helt misundelig når man ser den natur du finder i byen, her
> Sønderjylland er det slet ikke så spændende

Der er da masser af flot natur og masser af fugle i Sønderjylland:

Havørn på Bangel Nor og Skarv, lappedykker, blisshøns, knopsvaner, gøg og
masser af andre arter ved Kalvø.

Og tag du ud til Tønder Marsken her i efteråret. Så er der chance for sort
sol og et væld af andefugle på træk.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 05-09-04 22:01

> [...]
> masser af andre arter ved Kalvø.
>
> Og tag du ud til Tønder Marsken her i efteråret. Så er der chance for sort

Hej Jesper

Jeg ved det skam godt, Sønderjylland er lidt af en perle hvad angår fugle,
de er bare sjældent lige en gåtur væk Jeg kører skam Sønderjylland tyndt
i min jagt efter dem

MVH
Thomas

Fra :

Dato : 05-09-04 20:51

> Natur i byen.. -max-
> [...]

Jeg ELSKER bare dine fugle!!!
Hilsen henrik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-09-04 23:29

"HØ"

> "-max-"
>
> Jeg ELSKER bare dine fugle!!!
> Hilsen henrik

Høhøhø, tak Henrik..!! -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-09-04 21:21

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message
> Natur i byen.. -max-
> [...]

Meget flot max, jeg er spændt på hvad du vrider ud af den nye mk II'er. Jeg
har prøvet at fange fugle i flugten med min 10D og jeg må sige det er meget
vanskeligt. Enten er det mig eller 10D der ikke rigtigt kan følge med!!

Mvh, Hans

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-09-04 23:51

"Hans Kruse"
> [...]
> vanskeligt. Enten er det mig eller 10D der ikke rigtigt kan følge med!!

Imorgen, imorgen, imorgen - Canon laaaangt suk

Hvilket objektiv bruger du til flyve billeder - kan du ikke
sætte AF til at fokusere på nærmeste objekt, jeg bruger
det ikke, men i princippet skulle det fungere.

Jeg har mange mange fejlskud, og det bedste råd er bare
blive ved - og prøve at huske hvad man gjorde galt, lidt
efter lidt finder man en rytme der fungerer og kan vudere
at nogle skud bare ikke kan lade sig gøre, som feks.
Thomas' flyvende svaler, et enkelt billede er et mirakel,
men han har jo en hel serie skarpe og vel exponerede
sorte og hvide mini raketter - ren magi.. -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-09-04 09:20

> Hvilket objektiv bruger du til flyve billeder - kan du ikke
> sætte AF til at fokusere på nærmeste objekt, jeg bruger
> det ikke, men i princippet skulle det fungere.

Canon 300mm f/4 IS L, som jeg kun haft i godt en måneds tid.

Jeg har tidligere fået nogle resultater, som jeg var nogenlunde tilfreds med
fra http://www.pbase.com/hkruse/hornborga, hvor jeg anvendte 70-200mm f/4
med 1,4x TC, men der var også i perioder konstant flyveopvisning, så der var
en del forsøg.

Det er da klart muligt at lave billeder af fugle i flugt med en 10D, men der
er mange missere.

AF kan sættes på automatisk AF punkt udvælgelse, men ofte har jeg sat den på
center punkt (og AI servo), men med fugle er det nok bedst at sætte den på
auto og AI servo.

> [...]
> men han har jo en hel serie skarpe og vel exponerede
> sorte og hvide mini raketter - ren magi.. -max-

Det er også min konklusion og jeg har faktisk ikke rigtigt udnersøgt
ordentligt hvor de bedste steder findes. Det må være mit næste projekt. For
øvelse kræver at der er nok fugle, der vil lave lidt opvisning. Dernæst at
have tålmodighed og bruge en masse tid på det.

Mvh, Hans

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 06-09-04 00:27

> [...]
meget
> vanskeligt. Enten er det mig eller 10D der ikke rigtigt kan følge med!!

Jeg er også spændt på at se, hvad han få ud af en 1D mk. II, det skal ikke
undre mig at det bliver helt vanvittigt
Men hvis du ser på photosig, hvad folk bruger til at tage fugle i flugten
med, så er 10D'eren ret godt repræsenteret.
http://www.photosig.com/go/users/userphotos?id=4906
http://www.photosig.com/go/users/userphotos?id=133366
er blot et par eksempler på 10D brugere, og det er nogle imponerende
billeder, hvis du spørger mig.
Men jeg er fuldstændig enig med Max, det er bare om at blive ved, og kigge
på hvad der gik galt. Til flugtbilleder er tålmodighed og masser af billeder
opskriften, hvis du så også tilsætter en solskoldning og lidt dehydrering,
så begynder du at ville have billeder af svaler i flugten
Men der gik lang tid før jeg fik et ordentligt billede af en fugl i flugten,
tror det første var en Skarv, og det var lige så meget held som forstand. Og
jeg tror sagtens du kan anvende den 300/4.0 du har, jeg bruger selv en
75-300/4.5~5.6, og det hænder da at der kommer et billede i kassen

MVH
Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-09-04 09:26

> [...]
> jeg tror sagtens du kan anvende den 300/4.0 du har, jeg bruger selv en
> 75-300/4.5~5.6, og det hænder da at der kommer et billede i kassen

Jeg skal have udforsket, hvor de bedste steder findes og så øve mig. Jeg er
enig i at 10D skulle gøre det muligt at fange nogle skud. Som nævnt kunne
det lade sig gøre her http://www.pbase.com/hkruse/hornborga og det var et
godt sted at øve sig. Man kan se at de er kommet tilbage før den lange tur
til Spanien http://www.hornborga.com/transtat.asp, så måske skulle man
trille en tur derop igen. Men jeg vil gerne finde nogle gode steder i
Danmark, som ikke er for langt væk fra København.

Mvh, Hans

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 06-09-04 10:32

> [...]
> trille en tur derop igen. Men jeg vil gerne finde nogle gode steder i
> Danmark, som ikke er for langt væk fra København.

Der er nu ingen grund til at rejse langt væk for at øve sig. Mågerne på
havnen er glimrende til øvelse, de er til at have med at gøre i flugten, da
de er så store, at linien de flyver i er ret konstant og de er også til at
komme tæt på. Hvis det er mere udfordring du ønsker er havens fugle et godt
bud, de har ofte nogle ret tricky flyvemønstre, hvor højden varierer hele
tiden, hvilket gør det svært at fange dem tæt på.
Gode steder, nu kender jeg ikke sjælland, men ved da at her i Sønderjylland
er marsken et meget interessant sted, hvor du finder lidt af hvert Men
selvfølgelig, det er jo også et par hundrede kilometer eller mere hver vej +
en bro
Jeg så også dit indlæg til Max, hvor I diskuterer fokuseringsmetoder. Jeg
kan sige, at jeg plejer at bruge det midterste fokuspunkt og så AF-C (tror
det hedder AI-servo på Canon). Jeg synes det er lettere at følge fuglen og
så tage en serie billeder, og bilde sig selv ind, at vingerne har
forskellige positioner på billederne (hvilket ofte ikke er tilfældet )
Men fokus er en smagssag, jeg synes det tætteste fokuspunkt ofte kan være
tricky, hvis de flyver lige over jorden, hvor den gerne vil stille skarpt på
jorden i stedet for.
Nå, al den snak om fugle har gjort, at jeg hellere må komme ud og lege med
kameraerne, idag står den vist på fugle og kronvildt

MVH
Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-09-04 10:52

> [...]

> Nå, al den snak om fugle har gjort, at jeg hellere må komme ud og lege med
> kameraerne, idag står den vist på fugle og kronvildt

Tak, større fugle er nok det bedste at øve sig på.
Mvh, Hans

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-09-04 23:11

-max- wrote:

> Natur i byen.. -max-

Nr 1, 3, og 4 er fine sager, og nr. 2 siger bare ikke mig noget.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-09-04 23:56

"Niels Riis Ebbesen"

> Nr 1, 3, og 4 er fine sager, og nr. 2 siger bare ikke mig noget.

Kan du ikke se fiskene i 2'ern, det er måske lidt abstrakt,
men de er der skam ) - Tak for det, Niels.. -max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-09-04 08:14

-max- wrote:

> Kan du ikke se fiskene i 2'ern, det er måske lidt abstrakt,
> men de er der skam )

Jeg er selv facineret over vandspejlinger, og jeg har gennem årene
fotograferet mange af dem, men min erfaring er, at de kun sjældent
fungerer fotografisk.

Jeg har faktisk lige lavet en vandspejling:
www.photo-gallery.dk/new_photos/_spejling-01.html - og denne er jeg
nogenlunde tilfreds med, men billedet mangler dog stadig den
bevægelse der var, da jeg spottede den...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-09-04 12:57

"Niels Riis Ebbesen"

> [...]
> nogenlunde tilfreds med, men billedet mangler dog stadig den
> bevægelse der var, da jeg spottede den...

Reflectioner er lidt ligsom med nypudsede vinduer,
alting ser meget klarere ud - flot billede. For mange
år siden kan jeg (næsten) huske nogle billeder af
Viggo Rivad, tror det var fra Venedi, fy faen der
var også fine reflectioner, og så i farve, han vendte
op og ned på det hele, den taxi chauffør ku' lave
billeder..)-max-