Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon SB 800/600
Fra : nyrup

Dato : 01-09-04 09:32

Jeg forsøger at finde ud af de to "nye" Speedlights...

Da jeg har købt et D70 kunne det måske være interessant med sådan en blitz.
Men hvilken skal man vælge. Man kan læse at SB600 retter sig imod D70 og
SB800 mod D2H, men hvorfor?
Hvis jeg køber en SB800 hvad får jeg så af mer-funktionalitet med min D70?
Omvendt hvad mangler der på SB600?
- Altså lige bortset fra det mindre ledetal på SB600.
- Hvad er fordelen ved en ekstern flash frem for den indbyggede i D70? - Ja,
den har længere rækkevidde, men hvis man har noget i forgrunden af billedet
bliver det vel stadigt kraftigt overbelyst også med en ekstern flash?

Kan de bruges på min F70?

Hvorfor laver man nye flash til DSLR-kameraerne?
Hvad er problemerne med ældre flash på DSLR kameraer?

Mange spørgsmål. Håber nogen har lyst og kan svare, da flash-foto er lidt et
ukendt land for mig. Jeg har altid fortrinsvis holdt mig til
forhåndenværende lys.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-09-04 11:24

nyrup wrote:

> Hvorfor laver man nye flash til DSLR-kameraerne?

Nikon har ganske enkelt lavet et nyt system for TTL: i-TTL, der så vidt jeg
har forstået bliver den fremtidige standard for flash-system på
Nikonkameraer.

Alle anmeldelser beskriver det som fremragende.

> Hvad er problemerne med ældre flash på DSLR kameraer?

At du ikke kan bruge TTL.

vh
Jan

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 12:12

"nyrup" <p[fjerndette]nyrup@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
blitz.
> Men hvilken skal man vælge. Man kan læse at SB600 retter sig imod D70 og

Har selv D70 og valgte SB800. Havde en ledetal 20 flash til mit gamle udstyr
og manglede næsten altid lidt lys i baggrunden.
SB800 har rigeligt med lys til at skyde mod loftet eller med den medfølgende
diffuser. Den sidder næsten fast på min flash, og giver et godt blødt lys.
Nul røde øjne og nul slagskygger!
Det kan man ikke med SB600.

AF hjælpelyset er vist lavet specielt til D2H, men virker fint på D70. Så
det er vel mest lidt med prisen.

> Hvis jeg køber en SB800 hvad får jeg så af mer-funktionalitet med min D70?
> Omvendt hvad mangler der på SB600?
> - Altså lige bortset fra det mindre ledetal på SB600.

Se ovenfor

> [...]
billedet
> bliver det vel stadigt kraftigt overbelyst også med en ekstern flash?

Den indbyggede er helt fin og SB600 er "kun" ca. dobbelt så kraftig. Men en
ekstern flash behøver ikke sidde på apparatet! Kan rettes mod loft eller en
væg.
Så der er langt større muligheder. Den indbyggede er ret god til at lave
røde øjne!

> Kan de bruges på min F70?

Ja.

> Mange spørgsmål. Håber nogen har lyst og kan svare, da flash-foto er lidt
et
> ukendt land for mig. Jeg har altid fortrinsvis holdt mig til
> forhåndenværende lys.

Det er også det bedste!
Så start med den indbyggede når der er brug for det. Skal du have flere
muligheder og mere lys, så vil jeg anbefale SB800.

Gert

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 12:52

[snip]
> [...]
medfølgende
> diffuser. Den sidder næsten fast på min flash, og giver et godt blødt lys.

Hej Gert.
Øhm, hvorfor skulle man ikke kunne det? Ifølge de billeder jeg har set, har
SB-600 også indbygget diffuserskærm, og den kan tiltes på samme måde. Nok
har den ikke nær så højt ledetal, men min SB-24 har nogenlunde samme
ledetal, og her har jeg hverken problemer med røde øjne eller slagskygger...

Jeg er helt klar over at SB-600 kun kan virke som slave. Men bortset fra
det, og så noget ekstraudstyr, er det efter min opfattelse den eneste
forskel mellem 600 og 800'eren... Eller er jeg helt galt på den?

:) Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 15:03

> [...]
> det, og så noget ekstraudstyr, er det efter min opfattelse den eneste
> forskel mellem 600 og 800'eren... Eller er jeg helt galt på den?

Det du har er en vidvinkel forsats. Den bløder også lyset op. Diffuseren er
en hvid hætte til flashen for at få maximal blødgøring.
Det giver lækker belysning, men koster i rækkevidde. Derfor mener jeg ikke
det er velegnet til SB600. Nikon laver ikke diffuser til SB600, men de kan
vist købes fra StoFen. Har man først prøvet med en diffuser, bruger man den
næsten altid.
Prøv med en hvid klud på din flash, Det giver samme effekt.

Gert

Fra : nyrup

Dato : 02-09-04 00:33

Tak for svarrene! Det var lige den information jeg manglede!