Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik ønskes 2
Fra : Gert Medom

Dato : 29-08-04 11:13

Hej igen.

Jeg har haft lidt tid til at tænke over kritikken fra mit første
(havne)billede. Jeg har ved disse billeder tænkt mere over kompositionen.
Men derfor kan der jo godt være problemer ved dem.

Hjørnehuset er taget med vidvinkel linse og derefter beskåret lidt i højre
side. Det har fået lidt Auto levels og auto kontrast.

kirken er taget med Landskabsautomatik og er beskåret lidt. Det har fået
lidt Auto levels og auto kontrast.

Hjørnehus Århus C
http://www.megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=209824&kode=

Åbyhøj Kirke:
http://www.megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=209826&kode=

Er det kedelige billeder? Hvordan kunne de gøres mere spændende?

Med venlig fotohilsen

Gert

Fra : Soren Kuula

Dato : 29-08-04 13:16

Gert Medom wrote:
> [...]
>
> Hjørnehuset er taget med vidvinkel linse og derefter beskåret lidt i højre
> side. Det har fået lidt Auto levels og auto kontrast.

Ja, der er .. et billed af et hus ! Mere kan jeg ikke lige sige om det :)

Jo, der er lige et par tekniske ting :
Styrtende linier - alle lodrette linier i huset falder bagover. Men
det kræver ret kostbart udstyr at gøre noget ved det (arkitekter VIL
have dem lodrette). Kan det gøres ordentligt i software ?

Forkskellige lystemperaturer : Huset er blåligt på siden, så du det ?
Det er himlen der lyser på det der, og den lyser blåt.

Prøv at gå løs på musikhuset, Aros, og nogle andre ... bare tag nogle
stykker. Indfang et live publikum. Det som de kigger længst på, det er
det bedste !

> kirken er taget med Landskabsautomatik og er beskåret lidt. Det har fået
> lidt Auto levels og auto kontrast.

Det rummer en ide ! Alle linierne - stien, træstammer, trækroner - som
mødes i dit motiv. Det kan tit bruges med godt resultat. Læg også mærke
til at skyerne er gode ! En skyfri dag havde været rigtig kedelig.

Du skulle arbejde lidt videre på den teknik til du ikke er i tvivl om
hvilke billeder der er bedst ... prøv f eks. samme motiv igen, HELT
symmetrisk ... og prøv at gå ned i knæ, eller lidt til siden, eller
måske udenfor stien så alle linierne går til højre eller venstre ...
rigtige skytter fyrer alle skud af før de går tilbage og ser hvad der
ramte bedst.

MVH
Søren

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-08-04 13:36

Soren Kuula skrev:

>[...] Styrtende linier - alle lodrette linier i huset falder bagover. Men
>det kræver ret kostbart udstyr at gøre noget ved det (arkitekter VIL
>have dem lodrette).

Åhr, jeg ved ikke. Det kan gøres udmærket i Photospop Elements der
vist fås for 6-700 kr.

>Kan det gøres ordentligt i software ? [...]

Ja, det synes jeg. Gerts eksempel her er måske lige vel ekstremt. Jeg
rettede det her hjørnehus op i går og finder selv rersultatet
rimeligt.

http://huse-i-naestved.dk/vinhus/vinhusgade13.html

Søger et tilbud på 12 kg ståluld. Jeg vil strikke mig en cykel.

Fra : Condrup.dk

Dato : 29-08-04 15:01

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
.. Det har fået lidt Auto levels og auto kontrast.

Gør dig selv en tjeneste og stop med at bruge auto fremover.. det er et
falsk tryghed og det vil aldrig give dig samme resultat som når du gør det
manuelt.

Fra : Emil

Dato : 29-08-04 16:28

Gert Medom skrev:

>Åbyhøj Kirke:
>http://www.megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=209826&kode=
>Er det kedelige billeder? Hvordan kunne de gøres mere spændende?

Hej Gert

Det er det ringeste billede jeg af set af den kirke, fordi du
slet ikke får fat i de unikke arkitektoniske detaljer.

At dømme efter skyggerne fra træerne, ville forsiden af kirken
have haft det perfekte lys på optagelsestidspunktet. Hvis du var
gået lidt ned ad den vej som ligger foran kirken (så Silkeborgvej
netop ikke kan ses på billedet), havde du fået et bedre billede.
Her er der også allétræer som kan bruges. P.gr.a. lysreguleringen
på Silkeborgvej, er der ofte flere sekunder hvor der ingen biler
er foran kirken.

Tilbage til dit billede. Hvis du havde ventet 20-40 minutter,
ville solen have givet spil i bagsiden af kirken, så højlysende
dér ville fremhæve kirken til omtrent samme niveau som skyerne.

Beskær billedet i venste side, så det bliver symetrisk. Jeg har
prøvet at beskære billedet lidt, men fundet udgangspunktet
håbløst - altså for mig.
Eller bedst, som andre har sagt, smid dig helt ned på navlen, så
stien fylder mindre af billedet, og hold kameraet helt vand- lod-
og vinkelret i forhold til kirken. Dit billede er en anelse skævt
(ses på taglinien).

Ovenstående, samt lidt extra zoom, vil gøre billedet bedre.
Nu håber jeg ikke, at jeg har været for skrap

m.v.h. Emil

Fra : Gert Medom

Dato : 30-08-04 09:34

Hej Emil.

Jeg gi´r dig ret i, at billedet ikke yder kirken fuld retfærdighed. Jeg har
flere gange fotograferet den forfra fra Silkeborg vej. De bedste billeder
synes jeg har været de, hvor jeg stod ca. 30 meter til venstre for
indgangen. Der er et felt hvor man kan fotografere kirken mellem træer.

Jeg synes din kritik er fin og relevant. Jeg forstår dog ikke at du mener at
stien vil fylde mindre i billedet ved at kameraet sænkes. Jeg mener da, at
dette vil gøre stien til en større del af billedet (medmindre man retter
kameraet opad)? Da jeg tog billedet, brugte jeg havelågen, den er åbenbart
ikke helt i vater, havde selvfølgelig ikke stativ med....

Hilsen Gert

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-08-04 16:39

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> wrote in message

> Hjørnehuset er taget med vidvinkel linse og derefter beskåret lidt i højre
> side. Det har fået lidt Auto levels og auto kontrast.

Billedet af hjørnehuset ligner noget en EDC medarbejder har taget på få
sekunder. Arkitektur fortjener lidt mere fantasi:
-Har du en vidvinkel, så brug den. På et almindeligt kamera ville jeg vælge
i omegnen af 20mm. Den ene side af huset ligger i skygge, den anden i sol,
og det giver forskellige farver/kontraster. Du kan ikke gøre noget ved de
generende elledninger. Men Du kunne vel have taget det på stativ med en
lille blænde og en lang lukkertid, mens en gul (farverig) bus rundede
hjørnet og var bevægelsesuskarp. Eller i det mindste en cyklist eller andet
med liv/bevægelse. Kunne du komme lidt op i højden?

Bo //

Fra : Gert Medom

Dato : 30-08-04 09:44

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
andet
> med liv/bevægelse. Kunne du komme lidt op i højden?

Okay, måske skulle jeg søge job hos en ejendomsmægler, der skal have
fotograferet huse

En stor del af de billeder jeg har taget, har været arkitektur, så jeg kan
godt lide den type billeder. Fantasien må jeg så prøve at opøve.

Jeg fik at vide hos sælgeren, at vidvinkel linsen svarede til 28 mm mod
kameraets normale 35 mm. Gør det så meget at huset indeholder forskellige
farver/kontraster. Gi´r det ikke lidt mere spænding?

Billedet er taget ca. 19.30. Jeg overlod til kameraet at finde lukkertiden.
Risikerer man ikke ved en lang lukkertid at få overbelyst billedet? Det
eneste tidspunkt hvor jeg manuelt sætter lukkertiden, er ved skumrings/nat
billeder. Jeg vil prøve at eksperimentere med det en dag, så jeg bli´r
klogere...

Hilsen Gert

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-08-04 10:44

> [...]
> eneste tidspunkt hvor jeg manuelt sætter lukkertiden, er ved skumrings/nat
> billeder. Jeg vil prøve at eksperimentere med det en dag, så jeg bli´r

Jeg tror nok forskellen er at jeg bruger et manuelt kamera, og selv skal
tage stillinge til såvel blænde som lukkertid. En lang lukkertid betyder
ikke nødvendigvis at billedet bliver overbelyst. Det kræver naturligvis en
lille blændeåbning.

Bo //

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-08-04 22:43

Gert Medom wrote:
> [...]
> http://www.megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=209826&kode=
> Er det kedelige billeder? Hvordan kunne de gøres mere spændende?

Jeg synes de er kedelige... det første ville være mere spændende
hvis huset var igang med at falde sammen

Men ok, det er svært at tage virkelig spændende billeder af
stillestående ting som huse.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Gert Medom

Dato : 30-08-04 10:09

Emil har ret når han siger at mit første billede ikke yder Kirken
retfærdighed. Jeg har fundet følgende frem fra arkivet, det er taget fra den
position, jeg omtaler i mit svar (ca. 30 meter til venstre for kirken ind
igennem nogle træer).

Jeg vil prøve en dag at gå ned ad vejen, Emil nævner, og se, hvad der sker
derfra.....

http://www.megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=209990&kode=

Hilsen Gert