Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon IXUS problemer !
Fra : Michael Frost

Dato : 29-08-04 08:32

Hej, jeg overvejer at købe et Canon IXUS 500, men har bemærket at
kameraet giver et kraftigt rødt lysglimt fra sig når man tager
billeder. Irriterende når man ønsker at tage billeder ubemærket, eller
ikke ønsker at forstyrre sine omgivelser.

Kan det røde blink slås permanent fra? og hvilken betydning har det
for kvaliteten hvis man ikke bruger det?

Et par andre småting ved IXUS som virker irriterende, i et ellers
overlegent kamera (på papiret):

LCD displayet forsvinder kortvarigt når man tager et billede! Kan
kameraet indstilles til at vise displayet hele tiden (også i
øjeblikket hvor et billede tages)?

Kan højttaler-lydeffekterne permanent slås fra? sådan at
'lydløs'-indstillingen beholdes selv når kameraet har været slukket et
stykke tid, eller mistet batteri?

/mik

Fra : Jens Hansen

Dato : 29-08-04 08:56

Hej Michael

Hej, jeg overvejer at købe et Canon IXUS 500, men har bemærket at
> kameraet giver et kraftigt rødt lysglimt fra sig når man tager

Det kan være hjælpelamepn til autofokusen. En anden mulighed er, at du har
haft blitz på med rødøjefunktionen aktiveret, da kameraet var i brug. Det
vil være mine bud.

LCD displayet forsvinder kortvarigt når man tager et billede!

Der kan være tale om, at displayet har et kort blackout, fordi
batterikapaciteten ikke er god nok. I så fald kan du ikke gøre noget ved det
andet end tjekke, om det sker ved fuldt opladet batteri. Er der tale om, at
batteriet er er delvist afladet, er kortvarig Lcd-blackout ikke
ualmindeligt. Man kan her vælge at bruge den optiske søger i stedet for.

Mvh

Jens

Fra : HKJ

Dato : 29-08-04 09:01

"Jens Hansen" <jkbh_xyz@mail.dk (fjern xyz hvis du vil sende mig en mail))>
wrote in message news:41318c04$0$213$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> batteriet er er delvist afladet, er kortvarig Lcd-blackout ikke
> ualmindeligt. Man kan her vælge at bruge den optiske søger i stedet for.

Forklaringen kan også være at kameraet skal bruge alt computer kraft til at
lave jpg kompression (og anden billed behandling) og dermed ikke har tid til
at vise et billede på skærmen.

Fra : Michael

Dato : 29-08-04 13:09

> Kan højttaler-lydeffekterne permanent slås fra? sådan at
> 'lydløs'-indstillingen beholdes selv når kameraet har været slukket et
> stykke tid, eller mistet batteri?

Ja. Det kan man i hvert fald på ixus 300 og 400. Jeg har altid mit 400 på
lydløs, undtagen når jeg skal have andre folk til at tage et billede af mig.
Der er det rart med lyd, så personen kan høre at den har taget billedet.

Fra : Michael Frost

Dato : 30-08-04 06:36

Hej, og tak for kommentarerne.

Batteriet er fuldt opladet, og jeg tror ikke der er tale om svigt i
elektronikken eller anden fejl. Ixus lader til at slukke sit LCD med
overlæg når man tager billede. Det andet gæt - at jpg kompressionen
sluger al kraft i kameraet finder jeg ikke så sansynlig, men det er
dog et bud :)
Den optiske søger bliver ikke et alternativ for mig.

Jeg håbede måske at dette 'blackout' var en indstilling, ligesom
lydeffekterne, der viser fotografen at et billede bliver taget. Og at
denne indstilling kan fjernes.

Det røde lys synes jeg stadig virker mystisk. Hvilken effekt har det
på billedet? og kan det permanent slås fra?