Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bunden opgave til gruppen i uge 36!
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-08-04 11:52

For at der ikke skal gå 2 uger mellem de bundne opgaver, har jeg valgt at
fremsætte opgaven for uge 36.
Dette gør, at man kan få 10 dage til rådighed til hver opgave, samtidigt med
at konkurrencen kan køre hver uge med indlevering torsdag/fredag og
afgørelse søndag.

Vinderen af konkurrencen for uge 34-35 vælger så temaet for uge 37, og så
fremdeles.

Den bundne opgave skal løses i den kommende uge, og jeg vil oprette en
"resultattråd" torsdag d.2/9 2004 inden midnat med emnelinien "Bunden
opgave i
uge 36. Indkomne billeder", hvor I bedes offentliggøre et link til, hvor
jeres løsningsforslag til den bundne opgave kan beses.

Billeder kan lægges online hos www.fotokritik.dk eller lign. steder.
Til dem, der ikke kan lægge deres billeder online af forskellige grunde kan
forhåbentlig stadigvæk maile deres billede til Jens Bruun
på adressen "jens snabela fotolog dk", så vil han sandsynligvis lægge jeres
billede online på http://www.fotolog.dk/dk-fritid-foto/*.jpg. I får så en
mail fra ham med et link til jeres eget billede senest torsdag aften, og får
selv ansvaret for at poste et indlæg i "resultattråden", når den oprettes
torsdag aften. Filstørrelse bør ikke overstige 2-400 KB.

Reglerne for indsendte løsningsforslag er simple:

- Et billede pr. deltager
- Billedet kan været taget med analogt hhv. digitalt kamera
- Billedet _skal_ være taget i ugens løb - altså ingen brug af billeder fra
jeres gemmer
- Billede skal offentliggøres under fuldt navn
- Billedet skal være et løsningsforslag på den bundne opgave, og bør ikke
kunne være genstand for fortolkning i forhold til tema/emne
- Billedet må kun manipuleres som en helhed, dvs. beskæring og regulering af
farver, kontrast, lys, skarphed osv. er tilladt; kloning, sammenkopiering
osv. er ikke tilladt
- Billedet må maksimalt fylde 1280x1024 pixels og skal offentliggøres i
JPEG-format
- EXIF-data må meget gerne være tilgængelige i billedfilen, men det er ikke
et krav
- Teknik skal på opfordring oplyses
- Link til billedet skal være offentliggjort i den dertil oprettede
"resultattråd" senest midnat mellem fredag og lørdag

Fra midnat mellem fredag og lørdag skal billederne bedømmes og kommenteres.
De indkomne løsningsforslag kommenteres og debatteres i den oprettede
"resultattråd". Alle er velkomne til at kommentere/debattere - også jer,
der ikke har egne billeder "i ilden". Idéen med debatten er, at vi hjælper
hinanden til at rette fejl, blive bedre næste gang, rose gode
løsningsforslag, skose de mindre gode og muligvis blive enige om,
hvilket billede der bedst løser opgaven.

Den officielle debat afsluttes søndag kl. 20.

Da jeg har valgt denne uges tema/emne, vælger jeg suverænt, hvilket billede
der imo bedst løser opgaven. Mit valg vil - efter bedste evne - afspejle
gruppens holdning som jeg tolker den i debattråden. Fotografen bag det af
mig valgte billede overtager stafetten, vælger næste uges tema/emne,
opretter et indlæg med dette senest midnat mellem mandag og tirsdag og en
"resultattråd" torsdag aften. Herefter kører rouletten igen. Ugens
tema/emne-vælger afgør suverænt, hvilke parametre vedkommende vil lægge vægt
på, når vedkommende efterfølgende vælger "ugens billede". Dog skal valget
begrundes og det anbefales, at opgaven går på tur mellem så mange
forskellige deltagere som muligt.

Når tema/emne vælges, vil jeg foreslå, at vi holder os inde for rimeligt
snævre rammer, så vi ikke skal vurdere alle mulige fortolkninger af et
tema/emne, der ligger milevidt fra hinanden. Formålet med den bundne opgave
er at opøve billedsyn og teknik, og ikke mindst få en masse inspiration fra
hinanden - ikke at afteste deltagernes evne til at abstrahere og fortolke.

Og så lige ugens emne, mens jeg husker det:

"Smøgpause"

Happy huntin'

Jesper Nielsen
aka